|
| OT: Indsætning af modstand -> øget forbrug~ Fra : Psycho Cowboy |
Dato : 12-10-04 14:31 |
|
Hej el-nørder
Jeg skal igang med et lille projekt med at få bakset nogle klare
diode-blinklys på geden, og i den forbindelse skal jeg ha' smækket en
modstand ind i hver side, så forbruget bliver ved med at være 2*21 watt i
hver side, aht. blinke-hastigheden.
Som det ser ud nu, er de blinklys jeg har købt på 10 watt stykket, hvilket
vil sige 2*10 watt i hver side. Med min stærkt begænsede interesse for el
har jeg fiflet mig frem til, at der så cirka skal en modstand på 12 Ohm på i
hver side, eller er det helt skudt ved siden af?
Jeg leger også lidt med tanken om at smække noget andet sammen, så det
samlede forbrug bliver 2*5 watt i hver side. Her er jeg kommet frem til at
jeg cirka skal indsætte en modstand på 5 Ohm, men det passer sq sikkert
ikke?
Om ikke andet vil det være rart med en formel, så jeg selv kan regne det ud,
hvis nogen er behjælpelige?
Jeg må nok erkende at interessen ikke lå ved el, da jeg tog HTX-udannelsen.
--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dfmc.dk/?id=234
| |
Bo Rasmussen (12-10-2004)
| Kommentar Fra : Bo Rasmussen |
Dato : 12-10-04 14:52 |
|
"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:416bdcfa$0$22717$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hej el-nørder
>
> Jeg skal igang med et lille projekt med at få bakset nogle klare
> diode-blinklys på geden, og i den forbindelse skal jeg ha' smækket en
> modstand ind i hver side, så forbruget bliver ved med at være 2*21 watt i
> hver side, aht. blinke-hastigheden.
>
> Som det ser ud nu, er de blinklys jeg har købt på 10 watt stykket, hvilket
> vil sige 2*10 watt i hver side. Med min stærkt begænsede interesse for el
> har jeg fiflet mig frem til, at der så cirka skal en modstand på 12 Ohm på
> i hver side, eller er det helt skudt ved siden af?
>
> Jeg leger også lidt med tanken om at smække noget andet sammen, så det
> samlede forbrug bliver 2*5 watt i hver side. Her er jeg kommet frem til at
> jeg cirka skal indsætte en modstand på 5 Ohm, men det passer sq sikkert
> ikke?
>
> Om ikke andet vil det være rart med en formel, så jeg selv kan regne det
> ud, hvis nogen er behjælpelige?
>
> Jeg må nok erkende at interessen ikke lå ved el, da jeg tog
> HTX-udannelsen.
>
> --
> Psycho Cowboy
> Suzuki GSX-R 600 SRAD
> http://www.dfmc.dk/?id=234
Fandt den korte version af Ohm's lov
Lidt skrap til regning, burde det være let nok
http://www.svendaage.dk/ohm.htm
Bo
| |
Hekto (12-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 12-10-04 15:05 |
|
In article <416be16d$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
bo@FJERNChipsAway-Roskilde.dk says...
> > --
> > Psycho Cowboy
> > Suzuki GSX-R 600 SRAD
> > http://www.dfmc.dk/?id=234
> Fandt den korte version af Ohm's lov
> Lidt skrap til regning, burde det være let nok
>
> http://www.svendaage.dk/ohm.htm
>
Jo; men det interessante i denne sammenhæng er nok effektligningen
P=U2/R og Bortskaffelsen af 21 watt, kan volde problemer. Det er
faktisk en del. Så for at modstanden ikke skal smelte loddetin og
plastik, bør den nok køles ved at blive skruet fast på et eller andet.
Det er en bedre idé at anskaffe et elektronisk blinkrelæ, der virker
uafhængigt af effekten.
12*12
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Martin Sørensen (12-10-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 12-10-04 21:04 |
|
>> Fandt den korte version af Ohm's lov
>> Lidt skrap til regning, burde det være let nok
>> http://www.svendaage.dk/ohm.htm
> Jo; men det interessante i denne sammenhæng er nok effektligningen
> P=U2/R og Bortskaffelsen af 21 watt, kan volde problemer. Det er
> faktisk en del.
Nu er det jo kun 1W han skal bortskaffe vha. modstanden, så det er ikke så
slemt. De 2x10W bliver jo taget af pærerne.
> 12*12
Jeps, hans modstand skal være på 144Ohm og dimensioneret til 1W. Det skulle
ikke være svært at finde. Der er heller ingen grund til at overdimensionere
kølingen ret meget, da et blinklys af natur ikke lyser i ret lang tid af
gangen.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Ukendt (12-10-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-10-04 22:16 |
|
Martin Sørensen skrev i meddelelsen ...
>>> Fandt den korte version af Ohm's lov
>>> Lidt skrap til regning, burde det være let nok
>>> http://www.svendaage.dk/ohm.htm
>> Jo; men det interessante i denne sammenhæng er nok effektligningen
>> P=U2/R og Bortskaffelsen af 21 watt, kan volde problemer. Det er
>> faktisk en del.
>
>Nu er det jo kun 1W han skal bortskaffe vha. modstanden, så det er ikke så
>slemt. De 2x10W bliver jo taget af pærerne.
Hvis ellers at i kunne læse, så er det faktisk 22 watt ko-drengen skal have
brændt af 11 overskydende watt fra hver ende af cyklen, såe jeg ville
nok finde en anden løsning.
mvh
Orla
>
>signing off.. Martin Sørensen
>
>
| |
Psycho Cowboy (12-10-2004)
| Kommentar Fra : Psycho Cowboy |
Dato : 12-10-04 22:17 |
|
Martin Sørensen wrote:
> Nu er det jo kun 1W han skal bortskaffe vha. modstanden, så det er
> ikke så slemt. De 2x10W bliver jo taget af pærerne.
_____________________________________________
Det er ikke helt rigtigt forstået så, eller forklaret fra min side om man
vil?
Blinklysene i hver side sidder vel sammen i en serieforbindelse, right??
Under alle omstændigheder har jeg min alarm tilsluttet blinklysene foran, og
de bevirker altså at de bagerste også blinker, så det samme må velgøre sig
gældende ved en modstand?
Mine nye blinklys sluger 10 watt foran og 10 watt bagved = 20 watt i alt i
hver side. Til sammenligning sluger de origniale 21 watt for og 21 watt bag
= 42 watt i hver side, så det er alligevel lidt af et spring.
--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dfmc.dk/?id=234
| |
Moller (12-10-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 12-10-04 22:46 |
|
Psycho Cowboy wrote:
> Martin Sørensen wrote:
>
>
>>Nu er det jo kun 1W han skal bortskaffe vha. modstanden, så det er
>>ikke så slemt. De 2x10W bliver jo taget af pærerne.
>
> _____________________________________________
>
> Det er ikke helt rigtigt forstået så, eller forklaret fra min side om man
> vil?
> Blinklysene i hver side sidder vel sammen i en serieforbindelse, right??
Nopes, parrallel forbindelse :)
> Under alle omstændigheder har jeg min alarm tilsluttet blinklysene foran, og
> de bevirker altså at de bagerste også blinker, så det samme må velgøre sig
> gældende ved en modstand?
Ik helt... men jo...
> Mine nye blinklys sluger 10 watt foran og 10 watt bagved = 20 watt i alt i
> hver side. Til sammenligning sluger de origniale 21 watt for og 21 watt bag
> = 42 watt i hver side, så det er alligevel lidt af et spring.
Ja, du vil mangle 22W i hver side :) deraf en dårlig løsnig med de
modstande, og derved mere sikker og elegang måde med et godt blinkrelæ,
der ikke påvirkes af effekten :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Hekto (13-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 13-10-04 01:28 |
|
In article <416c50b3$0$56890$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
> Ja, du vil mangle 22W i hver side :) deraf en dårlig løsnig med de
> modstande, og derved mere sikker og elegang måde med et godt blinkrelæ,
> der ikke påvirkes af effekten :)
>
.... man kan så redde den lidt, da modstanden kun afgiver varme, når der
er lys i 'lampen'. Der er jo tale om ca. 50/50 dutycycle.
Dog bliver den nu varm nok. Har prøvet engang.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Psycho Cowboy (13-10-2004)
| Kommentar Fra : Psycho Cowboy |
Dato : 13-10-04 09:43 |
|
Moller wrote:
> Ja, du vil mangle 22W i hver side :) deraf en dårlig løsnig med de
> modstande, og derved mere sikker og elegang måde med et godt
> blinkrelæ, der ikke påvirkes af effekten :)
_____________________________________________
Jeps, det bliver et blinkerelæ.
Hvordan ville det iøvrigt se ud, hvis jeg smækkede 2*23 watt i, i begge
sider?
Nogen der så har en idé om, hvordan blinkehastigheden vil blive med det
originale relæ, med et forøget forbrug på 4 watt i hver side?... Hurtigere
eller langsommere, og vil den fortsat være acceptabel mon?
--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dfmc.dk/?id=234
| |
Hekto (13-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 13-10-04 10:36 |
|
In article <416ceb0f$0$23085$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, chrijac
[FJERN]@gmail.com says...
> Nogen der så har en idé om, hvordan blinkehastigheden vil blive med det
> originale relæ, med et forøget forbrug på 4 watt i hver side?... Hurtigere
> eller langsommere, og vil den fortsat være acceptabel mon?
>
>
Hurtigere.
Lovkrav 60-120 blink i minuttet.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Ukendt (13-10-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-10-04 12:15 |
|
Hekto skrev i meddelelsen ...
>Hurtigere.
Næeh, langsommere. Normalen er netop hurtigere blinkfrekvens ved manglende
pære.
Og langsommere når man hægter noget på pongtrækket på skodamobilet.
>Lovkrav 60-120 blink i minuttet.
Nemlig.
mvh
Orla
>--
>/Hekto
>Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
>Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
>Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
>industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Hekto (13-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 13-10-04 12:53 |
|
In article <416d0edb$0$303$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> Næeh, langsommere. Normalen er netop hurtigere blinkfrekvens ved manglende
> pære.
>
> Og langsommere når man hægter noget på pongtrækket på skodamobilet.
>
Yess - du har ret. Det er jo det der indikerer at en pære er gået.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Martin Sørensen (13-10-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 13-10-04 07:22 |
|
>> Nu er det jo kun 1W han skal bortskaffe vha. modstanden, så det er
>> ikke så slemt. De 2x10W bliver jo taget af pærerne.
> Det er ikke helt rigtigt forstået så, eller forklaret fra min side om
> man vil?
> Mine nye blinklys sluger 10 watt foran og 10 watt bagved = 20 watt i
> alt i hver side. Til sammenligning sluger de origniale 21 watt for og
> 21 watt bag = 42 watt i hver side, så det er alligevel lidt af et
> spring.
Ok, jeg misforstod.. Så vil den smarte løsning nok være et elektronisk
blinkrelæ, som de andre påpeger. Alternativt kunne så sætte dobbelt så mange
blinklyspærer på cyklen.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Moller (12-10-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 12-10-04 16:06 |
|
Psycho Cowboy wrote:
> Jeg må nok erkende at interessen ikke lå ved el, da jeg tog HTX-udannelsen.
>
Så gør som dem af os som ikke gider at klunse rundt med diverse
modstande i El-nettet, og køb et elektronisk blinkrelæ, som ikke er
effekt afhængigt :) ala det store fra Louis.de :) det 4-polede... bruger
det selv på MZ'en eftersom jeg ikke gad at fikse alle de underlige
tærede forbindelser, og gerne vil ha at den ene side ikke blinkede med
den halve hastighed end den anden ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Psycho Cowboy (12-10-2004)
| Kommentar Fra : Psycho Cowboy |
Dato : 12-10-04 16:27 |
|
Moller wrote:
> Så gør som dem af os som ikke gider at klunse rundt med diverse
> modstande i El-nettet, og køb et elektronisk blinkrelæ, som ikke er
> effekt afhængigt :) ala det store fra Louis.de :) det 4-polede...
_________________________________________________
Det er bare noget knep, for jeg bestilte en masse ting dernedefra i går, så
der går nok noget tid, inden jeg bestiller igen. Kan man ikke hitte dem her
i DK et sted for et nogenlunde rimeligt beløb mon?
--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dfmc.dk/?id=234
| |
Moller (12-10-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 12-10-04 17:34 |
|
Psycho Cowboy wrote:
> Moller wrote:
>
>
>>Så gør som dem af os som ikke gider at klunse rundt med diverse
>>modstande i El-nettet, og køb et elektronisk blinkrelæ, som ikke er
>>effekt afhængigt :) ala det store fra Louis.de :) det 4-polede...
>
> _________________________________________________
>
> Det er bare noget knep, for jeg bestilte en masse ting dernedefra i går, så
> der går nok noget tid, inden jeg bestiller igen. Kan man ikke hitte dem her
> i DK et sted for et nogenlunde rimeligt beløb mon?
Det burde man... men glem alt om Bil-dillen, Bil-experten, T-hansen
osv... har været der, T-hansen har et relæ, men det skider, og brænder
af for et godt ord... men hvad kan man forvendte til så lidt penge :)
Måske en af Autofolkende kan hjælpe der :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Psycho Cowboy (12-10-2004)
| Kommentar Fra : Psycho Cowboy |
Dato : 12-10-04 17:40 |
|
Moller wrote:
> Det burde man... men glem alt om Bil-dillen, Bil-experten, T-hansen
> osv... har været der, T-hansen har et relæ, men det skider, og brænder
> af for et godt ord... men hvad kan man forvendte til så lidt penge :)
>
> Måske en af Autofolkende kan hjælpe der :)
______________________________________________
Jeg prøver... Tak for rådet.
--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dfmc.dk/?id=234
| |
Thomas Lund (12-10-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Lund |
Dato : 12-10-04 20:57 |
|
Jeg har lavet lidt af samme nummer på min cykel, endte med at købe et
elektronisk blinkrelæ af mærket Hella.
Kan fås ved de fleste auto-reservedels steder, har også set et i Bil-Temas
blad.
Kostede godt nok omkring 300,- med moms, men nu virker det også.
"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:416c093c$0$13738$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Moller wrote:
>
> > Det burde man... men glem alt om Bil-dillen, Bil-experten, T-hansen
> > osv... har været der, T-hansen har et relæ, men det skider, og brænder
> > af for et godt ord... men hvad kan man forvendte til så lidt penge :)
> >
> > Måske en af Autofolkende kan hjælpe der :)
> ______________________________________________
>
> Jeg prøver... Tak for rådet.
>
> --
> Psycho Cowboy
> Suzuki GSX-R 600 SRAD
> http://www.dfmc.dk/?id=234
>
>
| |
Moller (12-10-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 12-10-04 21:15 |
|
Thomas Lund wrote:
> Jeg har lavet lidt af samme nummer på min cykel, endte med at købe et
> elektronisk blinkrelæ af mærket Hella.
> Kan fås ved de fleste auto-reservedels steder, har også set et i Bil-Temas
> blad.
> Kostede godt nok omkring 300,- med moms, men nu virker det også.
Yepsen, det er ligepræcis det jeg bruger på MZ'en :) nr. 10033822 hos
louis.de
" http://www.louis.de/_20335526c8f324106589d1713d3bb7b381/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=490&wgr=410&total=49&anzeige=0&page=0&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D490%252526wgr%25253D410%252526page%25253D0&artnr_gr=10033822"
Og det er enda på tilbud :)
VH
Lars Molnit
>
>
> "Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:416c093c$0$13738$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
>>Moller wrote:
>>
>>
>>>Det burde man... men glem alt om Bil-dillen, Bil-experten, T-hansen
>>>osv... har været der, T-hansen har et relæ, men det skider, og brænder
>>>af for et godt ord... men hvad kan man forvendte til så lidt penge :)
>>>
>>>Måske en af Autofolkende kan hjælpe der :)
>>
>>______________________________________________
>>
>>Jeg prøver... Tak for rådet.
>>
>>--
>>Psycho Cowboy
>>Suzuki GSX-R 600 SRAD
>> http://www.dfmc.dk/?id=234
>>
>>
>
>
>
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Torben Scheel (13-10-2004)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 13-10-04 09:48 |
|
Psycho Cowboy wrote:
> Moller wrote:
>
>> Det burde man... men glem alt om Bil-dillen, Bil-experten, T-hansen
>> osv... har været der, T-hansen har et relæ, men det skider, og
>> brænder af for et godt ord... men hvad kan man forvendte til så lidt
>> penge :) Måske en af Autofolkende kan hjælpe der :)
>> ______________________________________________
>
> Jeg prøver... Tak for rådet.
Kig ind til mekonomen eller (nok bedre) en autoelektriker. Det burde være
muligt at finde ved at køre en tur i industrikvarteret og kigge efter
Bosch/Lucas skilte.
--
vh
Torben
| |
Lars Andersen (13-10-2004)
| Kommentar Fra : Lars Andersen |
Dato : 13-10-04 23:08 |
|
En mulighed er også at sætte en ekstra pære ind, som dog ikke kan ses (altså
at skjule den et sted) og lade den fyre effekten af...lidt fusk måske...men
det kan lade sig gøre. MEn det bestemmer man selvfølgelig selv.
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:416ce58a$1@news.carlbro.dk...
> Psycho Cowboy wrote:
> > Moller wrote:
> >
> >> Det burde man... men glem alt om Bil-dillen, Bil-experten, T-hansen
> >> osv... har været der, T-hansen har et relæ, men det skider, og
> >> brænder af for et godt ord... men hvad kan man forvendte til så lidt
> >> penge :) Måske en af Autofolkende kan hjælpe der :)
> >> ______________________________________________
> >
> > Jeg prøver... Tak for rådet.
>
> Kig ind til mekonomen eller (nok bedre) en autoelektriker. Det burde være
> muligt at finde ved at køre en tur i industrikvarteret og kigge efter
> Bosch/Lucas skilte.
>
> --
> vh
> Torben
>
>
| |
|
|