?: erfaring med Airoh Mathisse klaphjelm
Fra : Peter

Dato : 11-10-04 20:36

Er der nogen af jer der har erfaring med Airoh Mathisse klaphjelm?
Jeg tænker på komfort, støj, udsyn osv.
Håber på hurtigt svar, da jeg har fundet en på ebay

Mvh Peter

Fra : Eg Egemarke

Dato : 11-10-04 20:51

1. køb ALDRIG en hjelm brugt du aner ikke om den har fået et "knald" så den
ikke virker efter hensigten

2. jeg havde en airoh hjelm i næsten 4 år osse en model klap, den er billig
i indkøb ca 1500 kr gav jeg dengang, den larmer, den falder langsomt men
sikkert fra hinanden og den kan ikke skilles og vaskes samt visir koster
over 400 kr til den.
Jeg ville besøge en Bmw forhandler og prøve deres du får en hjelm med klap
hvor alt kan skaffes og til rimelige priser (visir 320 Kr) og den kan vaskes
igen og igen samt du kan bytte/bygge og lave om på den så den kan passe til
en XSS og en XXL med samme hjelm med lidt pillerier
Jeg gav 3200 Kr for en Bmw System hjelm og der er ganske enkelt en VERDEN
til forskel ingen larm (sammenlignet med AIROH hjelmen jeg havde) den tåler
meget mere hærværk (Min Bmw hjelm er ca ½ år nu og stadig uden skrammer i
visir eller selve hjelmen og jeg er en skidt fyr til at passe på den)

Min egen erfaring er at det ikke kan betale sig i længden at spare de par
knaster det koster at købe en ordentlig hjelm med det samme,
oplevelsen/forskellen er ENORM
Jeg havde fx tit og ofte Ondt i ørene efter en længere tur dels fordi der
ikke var "plads" i min gamle AIROH hjelm og Støj.

Køb en ordentlig hjelm istedet så gør du dig selv en Kæmpe tjeneste tro mig
det er så absolut pengene værd !!!!

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Peter

Dato : 11-10-04 21:16

Hej,

> 1. køb ALDRIG en hjelm brugt du aner ikke om den har fået et "knald" så den
> ikke virker efter hensigten

Det er en ny hjelm fra en forhandler på ebay, i original indpakning. Mathisse kan fås for 99 EUR excl. forsendelse fra ebay.de, og det er faktisk halv pris i forhold til DK.

> [...]
> i indkøb ca 1500 kr gav jeg dengang, den larmer, den falder langsomt men
> sikkert fra hinanden og den kan ikke skilles og vaskes samt visir koster
-------------------SNIP------------------------------------
OK, det lover jo ikke så godt, men Psycho Cowboy har åbenbart et andet indtryk. Jeg er glad for at høre om dine erfaringer, jeg har prøvet en idag, den sad godt, og virkede ok i kvaliteten uden at det dog var som en Schubert eller Shoei, men den billige pris afskrækkede mig lidt.
Tak for dit input, mit andet alternativ er en caberg justissimo, som jeg har læst meget godt om, og som også sidder godt på mig.

Mvh Peter

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 11-10-04 21:01

Peter wrote:
> Er der nogen af jer der har erfaring med Airoh Mathisse klaphjelm?
> Jeg tænker på komfort, støj, udsyn osv.
> Håber på hurtigt svar, da jeg har fundet en på ebay

Jeg kører med en sådan hjelm:
http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?f=braender1.JPG&m=full

Pasformen er genial til mit hoved, og den er IMO af topkvalitet både hvad
angår spænde og rem, lukkesystem, visir (dugger ikke så let til), godt
system til at holde visiret osv osv.

Dog er der ét minus, som tilgengæld er et rigtig stort minus - den *LARMER*,
hvilket vil sige at man er nødt til at køre med ørepropper ved kørsel over
80-100 km/t for ikke at være døv, når man kommer hjem!

Til sammenligning kørte jeg tidligere med en dyr boeri-hjelm købt hos Finn
Ingeman i Sorø, og den var helt klart meget mere lydløs, og det var slet
ikke nødvendigt med hørepropper, følte jeg. Det var dog ikke en klaphjelm,
hvilket skulle have en del at sige rent lydmæssigt, har jeg ladet mig
fortælle.

Men hvis du kan affinde dig med den kolosalt dårlig lyddæmpning i Airoh'en,
bliver du helt sikkert glad for den.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 11-10-04 21:06

UPS..
Vil lige give Eg ret i at det er en meget dårlig idé at købe en hjelm brugt!
Som "hoved"-regel er en hjelm teoretisk set kaput, hvis man har tabt den på
jorden fra stående position. Det kan du af gode grunde ikke vide om sælger
har, og brug derfor de ekstra par slanter på at købe den fra ny af, for at
være sikker på sikkerheden i hjelmen!

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : Peter

Dato : 11-10-04 21:14

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@gmail.com> skrev i en meddelelse news:416ae640$0$13736$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Jeg kører med en sådan hjelm:
> http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?f=braender1.JPG&m=full
>

> Men hvis du kan affinde dig med den kolosalt dårlig lyddæmpning i Airoh'en,
> bliver du helt sikkert glad for den.

OK, det var det jeg frygtede mest, så bliver det ikke den. De kan ellers fås til 99 EUR på ebay.de fra ny, og det er halv pris i forhold til DK. Jeg tror jeg finder en Caberg Justissimo istedet.
Takker for dit input.

Mvh Peter

Fra : Hekto

Dato : 11-10-04 22:08

In article <416ae640$0$13736$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, chrijac
[FJERN]@gmail.com says...

> [...]
> fortælle.
>
> Men hvis du kan affinde dig med den kolosalt dårlig lyddæmpning i Airoh'en,

Jeg har en Warrior (uden klap) og den har god pasform, og er rimelig
støjsag!?
Støjen kommer fra polstringen under nakke/ørere og et par sting med
sort sytråd gør underværker.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 11-10-04 22:44

Hekto wrote:

> Jeg har en Warrior (uden klap) og den har god pasform, og er rimelig
> støjsag!?

Jamen har det da ikke også meget at sige, om der er beslag osv. ud for
ørerne (til åben / luk) frem for lidt mere "isolering" sådan rent
lydmæssigt?

> Støjen kommer fra polstringen under nakke/ørere og et par sting med
> sort sytråd gør underværker.

Lad høre lidt nærmere, hvis du kan uddybe det lidt?
Hvis jeg kan nedbringe lydniveauet yderligere kan det kun være en fordel.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : Hekto

Dato : 12-10-04 10:47

In article <416afe40$0$22692$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, chrijac
[FJERN]@gmail.com says...
> Lad høre lidt nærmere, hvis du kan uddybe det lidt?
> Hvis jeg kan nedbringe lydniveauet yderligere kan det kun være en fordel.

Inde i hjelmen sidder der noget polstring i siderne. Bag om nakken, og
ud mod siderne er er på kanten af hjelmen en blød polstring. Den gav i
mit tilfælde irriterende støj. Hvis man holder den fast med f.eks. en
finger, ud for lukkesystemet, forsvinder en hel del støj. Jeg syede den
simpelthen fast til den føromtalte polstring inden i hjelmen, så
'spalten imellem de to blev lukket, og det hjalp.