totakts-eksperter?!
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 11-10-04 19:31

Hej...

Jeg har monteret et nye Malossi cylinderkit 172cc på min Piaggio SKR 150
Maxi scooter, sammen med en ny 25 mm Dell'Orto PBHL.

Jeg har prøvet forskellige dyser og justeret luftskruen til
std.indstillingen (1½ omgang ud).

Men symptomet er det samme : Den kan starte, og går godt 30 meter hen ad
vejen, og så siger den bare "barhhhh" , og dør ud hvis man holder gassen på.
Hvis man slipper gassen og holder chokeren inde kan man holde liv i motoren.
Efter lidt tid kan den accelere igen, men samme resultat - den dør ud!
Jeg har også sænket nålen i karburatoren, uden resultat.

Nogle bud på hvordan den skal justeres, eller om der kan være noget galt?
Overvejer at få den ned til Rydberg MC. De skulle være gode til 2t-maskiner.

Thomas

Fra : Moller

Dato : 11-10-04 20:04

Thomas Buus Andersen wrote:

> Jeg har prøvet forskellige dyser og justeret luftskruen til
> std.indstillingen (1½ omgang ud).

   Gik du op eller ned i dyser ?

> [...]
> Efter lidt tid kan den accelere igen, men samme resultat - den dør ud!
> Jeg har også sænket nålen i karburatoren, uden resultat.

   Hvorfor sænke nålen ? hvis du kan holde den i live ved brug af
choker(ekstra benzin) og lukket gassen(mindre luft)... så er det da et
tegn på at den får for lidt :) men inden du går videre, så tjek lige
tændrøret :) og så prøv at gå en del ekstra nummer op i hoveddyse :)

> Nogle bud på hvordan den skal justeres, eller om der kan være noget galt?
> Overvejer at få den ned til Rydberg MC. De skulle være gode til 2t-maskiner.

   Da det er en totakter :) så er jeg lidt i tvivl om forhandlerne :) men
hvis rygtet siger Rydberg kan 2 taktere, så brug de få penge det koster
for at få den dyset til :) heller det end bruge flere penge på nyt
stempel + cyll :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Brian Lænø

Dato : 11-10-04 20:06

"Thomas Buus Andersen" skrev
> [...]
>
> Nogle bud på hvordan den skal justeres, eller om der kan være noget galt?
> Overvejer at få den ned til Rydberg MC. De skulle være gode til

Nu er jeg ikke nogen 2 takts ekspert.
Men det lyder som om den ikke får nok benzin.
Når du giver choker, så laver du blandingen federe.
Hvordan ser tændrøret ud?
Har du kontrolleret at flyderen/ventil i karburatoren, står rigtig.
Prøv at fjerne bundkaret på karburatoren, og kontrollere hvornår den åbner
og lukker til benzin slangen.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 11-10-04 20:27

Brian Lænø wrote:

> [...]
> Har du kontrolleret at flyderen/ventil i karburatoren, står rigtig.
> Prøv at fjerne bundkaret på karburatoren, og kontrollere hvornår den
Har prøvet dyser fra 82 til 92 , uden den store forskel. Prøver en 102
imorgen.

Men jeg har tjekket karburatoren.Den er jo helt ny, og der er ikke skidt i
den - har sprøjtet den igennem.
Flyderen - tjahh der er ikke noget at komme efter- den kan give sig den
lille smule den nu kan sådan en. - det er ganske minimalt!

Thomas

Fra : Martin Faulkner

Dato : 11-10-04 20:22

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Efter lidt tid kan den accelere igen, men samme resultat - den dør ud!
> Jeg har også sænket nålen i karburatoren, uden resultat.

Det lyder som om den få for lidt benzin dvs for magert blænding!
Mon ikke du skal løft nålen i karben, da når du sænke den så få motoren
mindrer benzin!
Men rense karben først dvs flyder kammer med dys og tom gangs dys.
Husk også at nu er det tid til karb sprit da vi har lav temp, du kan have
vand i tanken!!!
mvh Martin.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-10-04 20:28

> [...]
> Efter lidt tid kan den accelere igen, men samme resultat - den dør ud!
> Jeg har også sænket nålen i karburatoren, uden resultat.

Se om der kommer nok benzin ned (Filter/evt.tilstoppet tankudluftning).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 11-10-04 20:43

In article <416adea4$0$236$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
preben@esenet.dk says...

> Se om der kommer nok benzin ned (Filter/evt.tilstoppet tankudluftning).

Ja, jeg vil også tro det er deromkring den er gal.
Kan den køre 30, virker kaburatoren jo godt nok. Det kunne virke somom
den kører svømmerhuset tomt, og så må 'vente' til der er løbet ny
benzin til.

Svømmerventil, benzinhane/membran, vacuumslange på manifold o.s.v.
Prøv benzinhanens funktion af, ved at suge i vacuumslangen (evt. med en
eengangssprøjte).

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 11-10-04 21:24

Hekto wrote:

> Svømmerventil, benzinhane/membran, vacuumslange på manifold o.s.v.
> Prøv benzinhanens funktion af, ved at suge i vacuumslangen (evt. med
> en eengangssprøjte).

Er også efterprøvet. Det vælter ud .. Og det gjorde det iøvrigt også for et
par dage siden da den kørte upåklageligt
med det originale kit.

Et tysk forum mener at der er for lidt flow i luftfilteret, og at der skal
langt større dyse i, og evt et andet spjæld + nål.

Thomas

Fra : Moller

Dato : 11-10-04 21:37

Thomas Buus Andersen wrote:

> Et tysk forum mener at der er for lidt flow i luftfilteret, og at der skal
> langt større dyse i, og evt et andet spjæld + nål.

   Måske du bare har smidt en for stor kaburator på :) derved skal du
ekstremt op i dyse for at kunne suge nok benzin op, da der ikke kommer
flow nok igennem... og for at træde i det, så betyder en for stor
kabunade på en 2 takter, at du kan vinde en høj top, men alt andet
forsvinder :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 11-10-04 22:14

In article <416aebec$0$22694$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, t-
buusSLET@stofanet.dk says...

> [...]
>
> Et tysk forum mener at der er for lidt flow i luftfilteret, og at der skal
> langt større dyse i, og evt et andet spjæld + nål.

Hør nu her! Du kan starte, og du kan køre ca. 30m, og så går det galt.
Så står den lidt, og du kan gentage succesen!!!???
Talte vi om ½-1m kunne jeg gå med til at det kunne være dysning,
luftfilter o.s.v.

Det eneste der kan være galt med dysningen HVIS den ellers får bensin
nok, er at den simpelthen drukner. Skulle den få for lidt, kan det jo
efterprøves ved at dække luftfilteret af, så den får mindre luft.Får
den for fed, bliver det bedre af at fjerne luftfilteret.

Hvis hanen leverer benzin nok, hvad så med svømmer ventilen? Den har
ofte et 'nummer' ligesom hoveddysen, og skal være 30-50% større end
denne.Benzin filter OK?

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-04 09:02

Hekto skrev i meddelelsen ...
> [...]
>Så står den lidt, og du kan gentage succesen!!!???
>Talte vi om ½-1m kunne jeg gå med til at det kunne være dysning,

Samme oplevelse jeg engang havde med TZ'en. Af uransagelige grunde kom der
en standard RD-tank på. Men hanen på RD-tanken kunne slet ikke levere varen
under en TZ accelleration, uanset at benzinen tilsyneladende løb frit. Og
den derved skabte lave svømmerstand standsede al fremdrift :-/ I øvrigt
ret synligt med glassvømmerhuse

Når man roder med den slags "optimerede" totaktere, bliver man nogen gange
skræmt over forbruget.. Og en elektrisk benzinpumpe er ikke
nødvendigvis noget pjat i den sammenhæng.

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 12-10-04 12:52

In article <416b9417$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> Når man roder med den slags "optimerede" totaktere, bliver man nogen gange
> skræmt over forbruget.. Og en elektrisk benzinpumpe er ikke
> nødvendigvis noget pjat i den sammenhæng.

Nej, og det er også set at den ene cylinder falder død om i et sving,
fordi centrifugalkraften hæmmede benzintilførslen.
Da jeg dysede Duc'en ind, havde jeg en 'tank' på 250cc. Når den var
fyldt op, kunne jeg køre 100m + accellerere 2 gange i 2. gear - så var
tanken tom!!!

KR-1'en kunne køre ca. 5 min. på den samme tank - i tomgang!

Fra : Moller

Dato : 12-10-04 16:02

Orla Pedersen wrote:

> Når man roder med den slags "optimerede" totaktere, bliver man nogen gange
> skræmt over forbruget.. Og en elektrisk benzinpumpe er ikke
> nødvendigvis noget pjat i den sammenhæng.

   Uha, tør man det :) jeg tænker her på om en benzinpumpe er til at bruge
på en 2 takter ? og hvad skal man huske på hvis man for den skøre ide at
bruge en :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-04 19:56

Moller skrev i meddelelsen <416bf1d5$0$56893$14726298@news.sunsite.dk>...

> Uha, tør man det :) jeg tænker her på om en benzinpumpe er til at bruge
>på en 2 takter ? og hvad skal man huske på hvis man for den skøre ide at
>bruge en :)

Ja da, en lavtrykspumpe selvfølgelig. SU-pumpe fra en Rover eller lignende,
Mascot pumpen er for lille.

Nåeh ja, og så elektrisk vandpumpe fra et af de hersens oliefyr man sætter i
bilers kølesystem. Martek tænding med hall-elementer, og to "blå" Bosch
tændspoler.

Hvad værre er, min kære fætter har skaffet endnu en underlig RD ting. En
eller anden har set sig gal på de luftkølede cylindre, og tævet alle
køleribberne af. Herefter er der svejset kølevandskappe af aluminiumsplade
omkring resterne. Og når man nu var igang, så kunne man jo ligesågodt svejse
indsugningsmembransæt på fra en TZ750. De luftkølede toppe er bevaret. Den
er ikke i nærhed af TZ ydelse, men det kan meget vel være benzinmangel der
spiller ind.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 11-10-04 22:15

Thomas Buus Andersen <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:416ad159$0$13761$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> Efter lidt tid kan den accelere igen, men samme resultat - den dør ud!
> Jeg har også sænket nålen i karburatoren, uden resultat.

Det lyder som den får for lidt bensin frem, så problemsøgningen skal
sikkert rettes mod svømmerhuset:
- Er svømmerhøjden for lav?
- Hænger svømmeren således at den ikke lukker bensin ind når standen
synker?
- Kommer der frisk luft til svømmerhuset (for at standen kan variere skal
der være atmosfæretilgang på oversiden af svømmerhuset!)?
- Og endelig er der den simple: Er bensinslangen knækket eller halvvejs
hoppet af en stuts?

Til sidst er der lige mit yndlings-mantra: Hvordan er det lige med
svømmerhusets indhold?
Er det fyldt med skidt og/eller vand der stopper for hoveddysen når der
gives gas??
Det fritager ikke automatisk at karbunaden er spritny - Faktisk er dét et
tydelig bevis på at du har måttet fylde den tomme karburator v.h.a. en
given PRI-indstilling på bensinhanen, og PRI suger som "res" i bunden af
din tank, hvor både snask og vand kan have samlet sig i ubemærkethed siden
du sidst har haft brugt en af de to positioner (á måneder eller sågar
år!?)

--
Armand.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 14-10-04 19:43

Armand wrote:

> [...]
> "res" i bunden af din tank, hvor både snask og vand kan have samlet
> sig i ubemærkethed siden du sidst har haft brugt en af de to

Karburatoren var sprit ny ja. Men der er vacum på hanen, og ej
pri eller noget som helst andet. Derfor har den suget som den plejer.
Men jeg fik ik løst problemet efter et par dage, så den står nede hos
Rydberg MC
som fiksede den. Følger lige op på, hvad der var galt. Jeg havde nemlig
renset bundkaret op til flere gange.!

Thomas

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 16-10-04 10:46

Så er jeg kørende..

Dell'Orto havde ikke samlet indmaden i min karburator korrekt, så flyder og
den bette nål/ventil der lukker op og i, virkede slet ikke som det skulle.
Derfor kunne den kun gå på "choker"...

Men nu er den dyset ind. Og selv om det kun er en scooter, og kun 172 cc, så
er der meget mere bundtræk end i min gamle GSXR 250 :)

Nu må jeg så kontakte forhandleren jeg købte af, for at få refunderet en del
af min værkstedsregning på fejlsøgning.

THomas

Fra : Hekto

Dato : 16-10-04 10:56

In article <4170edd7$0$13773$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, t-
buusSLET@stofanet.dk says...
> Dell'Orto havde ikke samlet indmaden i min karburator korrekt, så flyder og
> den bette nål/ventil der lukker op og i, virkede slet ikke som det skulle.
> Derfor kunne den kun gå på "choker"...

Aaah, mon dog???? Der har sikkert været en 'mellemmand' der har skullet
pille/låne/kigge.
Produktionne sker på samlebånd, så jeg tror ikke de lige pludselig
begynder at samle en enkelt forkert.

> Men nu er den dyset ind. Og selv om det kun er en scooter, og kun 172 cc, så
> er der meget mere bundtræk end i min gamle GSXR 250 :)

Det kunne måske føles sådan, p.gr.a. elastiktrækket, der holder
optimale omdrejninger hele tiden.