/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
punkteret bagdæk - hvad gør man?
Fra : Studen


Dato : 10-10-04 14:59

Her til morgen opdager jeg til min store ærgelse at katanaen er flad på
bagdækket. Jeg er uofficiel verdensmester i cykellapning, men mc dæk? Hvad
gør man ved det lille problem? Kan diverse skum-lappe produkter anbefales?


På forhånd tak

Studen



 
 
Jo (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Jo


Dato : 10-10-04 15:33


"Studen" <StudenFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:41694036$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Her til morgen opdager jeg til min store ærgelse at katanaen er flad på
> bagdækket. Jeg er uofficiel verdensmester i cykellapning, men mc dæk? Hvad
> gør man ved det lille problem? Kan diverse skum-lappe produkter anbefales?
>
>
> På forhånd tak
>
> Studen

Køb et nyt.

Jo.



Gert Bo thorgersen (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 11-10-04 01:10


"Jo" <jobookingSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message
news:41694802$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Studen" <StudenFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:41694036$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Her til morgen opdager jeg til min store ærgelse at katanaen er flad på
> > bagdækket. Jeg er uofficiel verdensmester i cykellapning, men mc dæk?
Hvad
> > gør man ved det lille problem? Kan diverse skum-lappe produkter
anbefales?
> >
> > På forhånd tak
> >
> > Studen
>
> Køb et nyt.
>
> Jo.
>
Efter at jeg i fredags for 3 uger kom til værkstedet 6 km fra hvor jeg bor
for at hente den købte Honda VFR 400 var lufttrykket i bagdækket for lavt og
den blev pumpet op. Næste morgen var bagdækket helt fladt og det viste sig
at der sad et bukket 2" søm i det; altså kommet i bagdækket i værkstedet den
sidste, eller en af de sidste dage før den kunne hentes.

Dækket var nærmest nyt så jeg satsede på at prøve med skum og købte en
sådan. Den virkede fint og lufttrykket fald ikke i de kommende uger og
ændrede sig ikke under efterfølgende kørsel hvor jeg fik kørt op til 160
km/tim.

VFRén kører jo med slangeløse dæk, men formange år siden kørte jeg med skum
i hjulene på min Honda CB 750 og det virkede fint. På et tidspunkt faldt
trykket ca. fra 32 til 30 efter hver dags kørsel, og da jeg så kiggede
nærmere på bagdækket viste det sig at der sad et ikke bukket 2" søm i det.
Efterat have hevet sømmet ud var der ikke flere problemer.

Gert
BMW R100, Honda VTR 1000, Honda VFR 400, Honda XR250.




Torben Scheel (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 10-10-04 16:22

Studen wrote:
> Her til morgen opdager jeg til min store ærgelse at katanaen er flad
> på bagdækket. Jeg er uofficiel verdensmester i cykellapning, men mc
> dæk? Hvad gør man ved det lille problem? Kan diverse skum-lappe
> produkter anbefales?

Hjulet af og ned til mekanikeren og få skudt en prop i. Hvis dækket holder
luft til at køre til mekanikeren letter det jo processen lidt. Hold dig fra
skum.

vh
Torben






anders majland (10-10-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 10-10-04 17:08

> Hjulet af og ned til mekanikeren og få skudt en prop i. Hvis dækket
> holder luft til at køre til mekanikeren letter det jo processen lidt.
> Hold dig fra skum.

Og proppper er i princippet også en nødløsning - Men da jeg punkterede
på et næsten nyt dæk, fik det nu også lov at blive slidt ned med en prop
i....
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Jack Jensen (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Jack Jensen


Dato : 12-10-04 11:12


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
news:ckbk5b$amf$1@news.cybercity.dk...
> Hjulet af og ned til mekanikeren og få skudt en prop i. Hvis dækket holder
> luft til at køre til mekanikeren letter det jo processen lidt. Hold dig
fra
> skum.
>
> vh
> Torben

Nej - du skal få det lappet indvendig fra.
Med de spec. lapper man også bruger til biler.
Alt andet er kun nødløsninger.
(Jeg har selv været der)
Mvh.
Jack
VFR750F



Torben Scheel (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 12-10-04 13:47

Jack Jensen wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
> news:ckbk5b$amf$1@news.cybercity.dk...
>> Hjulet af og ned til mekanikeren og få skudt en prop i. Hvis dækket
>> holder luft til at køre til mekanikeren letter det jo processen
>> lidt. Hold dig fra skum.
>>
>> vh
>> Torben
>
> Nej - du skal få det lappet indvendig fra.
> Med de spec. lapper man også bruger til biler.
> Alt andet er kun nødløsninger.
> (Jeg har selv været der)
> Mvh.
> Jack
> VFR750F

Jeg mente nu også at mekanikeren skulle lappe den bedst muligt, og havde
bare fornemmelsen af dat det var med en paraply-prop udefra. Hvis jeg tager
fejl, og den officielle metode er en lap indefra er jeg enig i at det er
vejen frem. Min pointe er bare at :
1 : lad være med at lave det selv med et lappesæt, medmindre det er en
nødsituation
2 : lad være med at kassere dækket medmindre der synligt er tråde der er
revet over.

--
vh
Torben



Kim Nielsen (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Kim Nielsen


Dato : 11-10-04 07:53

Køb et propsæt hos Luois til , så har du til flere gange.
Har også kørt et bagdæk op selvom der var prop i. Det er den bedste løsning.

(ALternativ er at proppe en slange i- kan lade sig gøre på nogle fælge men
ikke alle.)

Hilsen Kim


"Studen" <StudenFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:41694036$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Her til morgen opdager jeg til min store ærgelse at katanaen er flad på
> bagdækket. Jeg er uofficiel verdensmester i cykellapning, men mc dæk? Hvad
> gør man ved det lille problem? Kan diverse skum-lappe produkter anbefales?
>
>
> På forhånd tak
>
> Studen
>
>



Torben Scheel (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 11-10-04 10:06

Kim Nielsen wrote:
> Køb et propsæt hos Luois til , så har du til flere gange.

Tjaeh - jeg har haft 1 punktering på 100.000+ km, så mit propsæt (som jeg
købte efter den første punktering blev proppet hos Agusta) har kun været
medbragt på ferier.

> Har også kørt et bagdæk op selvom der var prop i. Det er den bedste
> løsning.

Jeg har også kørt et bagdæk med prop til slidgrænsen og over uden utætheder.

--
vh
Torben



Armand (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-10-04 16:57


Kim Nielsen <KN@kimstradingcompany.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:416a2de6$0$251$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Køb et propsæt hos Luois til , så har du til flere gange.
> Har også kørt et bagdæk op selvom der var prop i. Det er den bedste
løsning.
> (ALternativ er at proppe en slange i- kan lade sig gøre på nogle fælge men
> ikke alle.)

At stoppe en slange i slangeløs fælg/dæk er et tilbageskridt af de helt
store!

Dækeksplosioner er noget man efterhånden kun hører om, og det skyldes at
det
er slangen(!) i et dæk der formår at eksplodere som en bristet ballon, og
idag er stort set alle ikke-veteraner monteret med "slangeløse" fælge!
Når en slange eksploderer slipper den indestængte luft hurtigt fra dækket
igennem eger-huller, dækkanten og hullet til ventilen. Monterer man en
slange i en slangeløs fælg vil man opdage at omend at der ikke er
eger-huller ligesom at dækkanten burde slutte tæt, så er hullet til
ventilen
kæmpestort i forhold til en slange-type fælg - Så skulle slangen
briste/punktere forsvinder luften ud igennem dét og akkurat ligeså
eksplosions-agtigt som i de gode(?) gamle dage!
En hvilken somhelst prop-reparation (dækmanden Har nogle han monterer
indefra og ud!) vil i til sammenligning udarte sig i noget der kan
beskrives
som en "hastig luftudsivning", hvilket vil være at foretrække frem for
øjeblikkelig tab af lufttryk :-|

Hen til dækmanden med hjulet under armen!!!

--
Armand.





Hans Joergensen (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 12-10-04 13:11

Armand wrote:
> Hen til dækmanden med hjulet under armen!!!

De to lokale dækmænd jeg kontaktede ville begge lægge slange i, men
det er nok bare fordi de er nogle elendige amatører.. hvis jeg selv
havde haft et dækapperat skulle jeg nok kunne montere en bette prop
på 2-3 minutter.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Hans Joergensen (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 12-10-04 13:10

Kim Nielsen wrote:
> Køb et propsæt hos Luois til , så har du til flere gange.
> Har også kørt et bagdæk op selvom der var prop i. Det er den bedste løsning.

Det samme propsæt kan købes hos T-hansen.. ca. 80kr eller sådan.

I starten var jeg lidt skeptisk mht. til det.. men det virker nu
ganske fornuftigt og er nemt at have med at gøre..

Risikoen for at "proppen" (der reelt bare er en gummiorm der er lagt
dobbelt) falder ud er vist minimal, da den vulkaniseres fast i
hullet, samt er ret meget for stor til at kunne være der hvorfor den
bliver klemt fast.

> (ALternativ er at proppe en slange i- kan lade sig gøre på nogle fælge men
> ikke alle.)

Det er et skidt alternativ.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Psycho Cowboy (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 11-10-04 09:14

Studen wrote:
> Her til morgen opdager jeg til min store ærgelse at katanaen er flad
> på bagdækket. Jeg er uofficiel verdensmester i cykellapning, men mc
> dæk? Hvad gør man ved det lille problem? Kan diverse skum-lappe
> produkter anbefales?
______________________________________________

Den foreslåede prop-løsning ville jeg ikke turde benytte i nogle af mine
dæk, men skulle det derimod være et nyt bagdæk uden ret mange km på bagen,
ville jeg nok vælge at sætte en lap indvendig i dækket over hullet. Den
løsning er langt mere professionel, og du risikere under alle omstændigheder
ikke, at en prop river sig løs og bliver skudt ud under kørslen! ...ikke at
det er noget der sker tit, men risikoen er der ved brug af en prop.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dfmc.dk/?id=234



Torben Scheel (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 11-10-04 10:42

Psycho Cowboy wrote:
> Studen wrote:
>> Her til morgen opdager jeg til min store ærgelse at katanaen er flad
>> på bagdækket. Jeg er uofficiel verdensmester i cykellapning, men mc
>> dæk? Hvad gør man ved det lille problem? Kan diverse skum-lappe
>> produkter anbefales?
> ______________________________________________
>
> Den foreslåede prop-løsning ville jeg ikke turde benytte i nogle af
> mine dæk, men skulle det derimod være et nyt bagdæk uden ret mange km
> på bagen, ville jeg nok vælge at sætte en lap indvendig i dækket over
> hullet. Den løsning er langt mere professionel, og du risikere under
> alle omstændigheder ikke, at en prop river sig løs og bliver skudt ud
> under kørslen! ...ikke at det er noget der sker tit, men risikoen er
> der ved brug af en prop.

Men den er vel ikke større end risikoen for at køre et søm i dækket?
Selvfølgelig vil man mimimere risikoen mest muligt, meeen..

--
vh
Torben



Psycho Cowboy (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 11-10-04 10:30

Torben Scheel wrote:

> Men den er vel ikke større end risikoen for at køre et søm i dækket?
> Selvfølgelig vil man mimimere risikoen mest muligt, meeen..
_________________________________________________

Jeg ved ikke selv ret meget om emnet da jeg aldrig har fået monteret sådan
en prop, men har en svigerfar, der er en gammel rotte i mekanikerfaget, og
han har flere gange belært mig om, at propper i dæk er noget fusk og en
hurtig nødløsning i forhold til en kraftig lap på indersiden af dækket.
Har også hørt om et par stykker der har mistet den isatte prop i deres
bildæk, fordi "lapperen" har sløset med limningen, rensningen eller lign.
Men efter at have læst om folks erfaringer her i tråden, er det jo nok mere
reglen end undtagelsen, at den ryger ud.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dfmc.dk/?id=234



Torben Scheel (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 11-10-04 12:02

Psycho Cowboy wrote:
> Men efter at have læst om folks
> erfaringer her i tråden, er det jo nok mere reglen end undtagelsen,
> at den ryger ud.

Neej - det mente du ikke, vel?

--
vh
Torben



Psycho Cowboy (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 11-10-04 11:43

Torben Scheel wrote:

> Neej - det mente du ikke, vel?
_____________________________________________

Efterårsferien har vist allerede har sat sine spor i aktivitetsniveauet
mellem ørerne!
Jeg mente selvfølgelig at det nok mere er reglen end undtagelsen, at den
bliver sidende.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dfmc.dk/?id=234



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste