On Sat, 9 Oct 2004 12:55:32 +0200, "Torben Scheel"
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:
Hej.
>>
>Jeg har hørt om en der har købt en ny Enfield i Indien (han var vist
>alligevel på de kanter). Han fik den fragtet til Danmark med skib. Han slap
>væsentlig billigere i afgift (og alt i alt) end hvis han havde købt en dansk
>importeret. Desuden var reservedele/gejl meget billigere dér.
Jeg så den med bilerne (undskyld --- FIAT) i TV, hvilket fik følgende
tankerække til at udvikle sig i mit snørklede hovede:
Det åbner virkelig nogle perspektiver mht. pris, afgift, garanti,
service og reservedele.
Samtidig er det ikke udenfor mulighederne at det også kommer til at
gælde for brugtimport, idet lavere importpriser også vil have
afsmitning på brugtprisen, og dermed også afgiftsberegningen af
brugtimport.
Sådan som afgiften på brugtimport "beregnes" i dag vil jeg kalde den
for en misundelsesafgift fastsat af T&S nidkære embedsmænd, ud fra det
de, stærkt hjulpet af forhandlerne, betragter som en opnåelig
brugthandelspris.
Når T&S kan finde ud af at beregne afgift af indkøbsprisen på nye
køretøjer, hvad forhindrer dem så i at anvende samme metode for
brugtimport?
T&S vil formentlig hævde at vi så begynder at operere med fiktive
beløb på kviteringerne, hvilket heller ikke helt kan udelukkes.
Men når T&S nu kan finde ud af at forholde sig til danske
brugthandelspriser skulle det vist være en smal sag for dem at
omstille sig til at anvende prisniveau'et i andre EU lande som
retningsgivende, hvis viljen ellers er til stede.
Når vi andre kan finde ud af
www.mobile.de og andre lignende sider,
burde intilligensniveau'et hos T&S være så højt at de også kan.
Noget andet er så situationen omkring garanti, service og reservedele.
Importørene vil gøre alt for at beskytte deres marked og deres
forhandlere.
Tidligere var det meget nemt idet parallelimport ikke kunne betale sig
mht. afgiften, den hindring er nu fjernet.
Så er der den med garantien, men her er det fastslået at garantien
skal dække selv om der er foretaget service på et uautoriseret
værksted.
Hvorledes klarer man nu den?
Joh, enkelt - Alle moderne køretøjer har en computer til at styre
mororen, så det nærliggende er at anvende BMW metoden.
Computeren skal nulstilles ved hvert service, og betjeningspanelet
udleveres kun til autoriserede værksteder.
Hvis et lille værksted foretager service på et køretøj og ikke kan
nulstille computeren kan importøren, i tilfælde af en garantisag,
hævde at der ikke er foretaget service med de foreskrevne intervaller.
Omvendt vil de mindre værksteder kunne påstå at den frie konkurrance
er sat ud af kraft da de ikke kan købe det rigtige værktøj.
Det bliver en hård nød at knække, og kommer vist til at koste et par
holmgange for retten før det falder på plads.
På den anden side kan fabrikkerne ikke holde hånden over importørene
hvis det går ud over deres salg således at deres markedsandel falder.
Så vil importørene være under pres fra to sider, og det kan de ikke
holde ud i længden.
Så er der lige den med reservedelene.
Importørene kan igen spænde ben ved kun at ville sælge til
autoriserede værksteder - Men pyt.
Der bliver blot parallelimporteret nogle flere køretøjer der må lade
livet som reservedele, hvilket de bestemt ikke bliver dyrere af.
Samtidig fås de fleste sliddele som uoriginale, så den sag er også
klaret.
Sat i system vil reservedelsmarkedet nemt være dækket.
Det kunne f.eks. være et eller flere af de nuværende ophug der bliver
pudset lidt af til formålet.
Vi går sandelig interessante tider i møde
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk