/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Advarsel - det er blevet efterår med våde ~
Fra : anders majland


Dato : 08-10-04 16:13

Ja jeg ved godt at det har været postet herinde før, men vil man ikke
høre så må man føle.. Jeg var et hårsbredde fra at gå i jorden da jeg i
en ellers udramatisk opbremsning i regnvejr fra ~110 mod 50 fik blokeret
forhjulet med ~90km/t. Det var kun en ret kort blokade men nok til at
cyklen var ude af balance og jeg var heldig. Både at jeg fik slubbet
bremsen hurtigt nok og at jeg ikke blev smidt af da den woblede*
voldsomt da forhjulet fik bid igen. Så nu er jeg vågen ...

* Det hedder det vel ikke, men så altså ala tankslappers som en mild
udgave af den "berømte" TT videostump fra isle og man.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



 
 
fdsfs (08-10-2004)
Kommentar
Fra : fdsfs


Dato : 08-10-04 16:26

> Ja jeg ved godt at det har været postet herinde før, men vil man ikke høre
> så må man føle.. Jeg var et hårsbredde fra at gå i jorden da jeg i en
> ellers udramatisk opbremsning i regnvejr fra ~110 mod 50 fik blokeret
> forhjulet med ~90km/t. Det var kun en ret kort blokade men nok til at
> cyklen var ude af balance og jeg var heldig. Både at jeg fik slubbet
> bremsen hurtigt nok og at jeg ikke blev smidt af da den woblede* voldsomt
> da forhjulet fik bid igen. Så nu er jeg vågen ...
>
> * Det hedder det vel ikke, men så altså ala tankslappers som en mild
> udgave af den "berømte" TT videostump fra isle og man.
>
> --
> Anders dot Majland at jyde dot dk
> email address in header is not valid

Hvad skyldes blokeringen, var der blade på vejen ?? Og hvorfor skulle du
bremse så hårdt, var der en bil foran ?

/Tralala



anders majland (08-10-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 08-10-04 16:42

> Hvad skyldes blokeringen, var der blade på vejen ??

Ikke umiddelbart noget synligt på vejen - men måske der var en en
vandpyt*= aquaplaning ? . Mønsteret på fordækket er tæt på 1mm (og det
nye dæk er kommet med posten - skal bare lige på.)

*Vejen er sporkørt flere steder og det skal nok passe at jeg kørte lige
i det venste spor.

> Og hvorfor skulle
> du bremse så hårdt, var der en bil foran ?

Havde ligget længe og ventet på et hul til en overhaling (bag et par
biler der kørte ~70-75). Overhalede så et på et sted med god sigt men
umiddelbart inden en by og så skulle farten jo lige ned igen. Og jeg
overvurderede så vejgrebet....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Armand (09-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-10-04 09:38


anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4166af88$1$59396$14726298@news.sunsite.dk...
>
> ..................... Jeg var et hårsbredde fra at gå i jorden da jeg i
> en ellers udramatisk opbremsning i regnvejr fra ~110 mod 50 fik blokeret
> forhjulet med ~90km/t. Det var kun en ret kort blokade men nok til at
> cyklen var ude af balance og jeg var heldig. Både at jeg fik slubbet
> bremsen hurtigt nok og at jeg ikke blev smidt af da den woblede*
> voldsomt da forhjulet fik bid igen.

Lidt bremseteknik i bagklogskabens lys (eftersom nogle stykker har følt
sig antastet af mine råd på det seneste bliver jeg nødt til at præcisere
at det ikke er for at rode i hvordan du bremsede, men mere for
almen-viddets skyld!):

Det der sker når forhjulet blokerer, er at massen bag forhjulet vil
forsøge at presse sig forbi, hvorved at hjulet meget hurtigt vil blive
tvunget til en af siderne med et efterfølgende tungt(*) lodret styrt som
afslutning på forløbet!
Ved altid at supplere opbremsningen med bagbremsen vil man i en vis grad
begrænse påvirkningen af "massen der vil forbi" derved at baghjulet
formedelst "trækker bagud" og derved forære sig selv en mangedobling af
tiden før det blokerede forhjul glider til siden, og dermed også en
mangedobling af chancen for at komme fra en blokering med skindet på næsen



(*):
Netop en ting jeg betragter ofte, når vi sommeren igennem kører Roadrace
med den lokale ungdom: Accelerations, eller bremse -styrt i kurver er
relativt ukritiske p.g.a. at de hænder hvor de bedste allerede har
jordkontakt ned det ene knæ, samt foregår i en glidende bevægelse.
hvorimod overbremsninger for enden af langsiden er dér hvor ungerne slår
sig fordi de ligger ned inden de overhovedet har opdaget hvad der skete,
og ofte ligefrem lander ovenpå den ligende racer

--
Armand.


anders majland (09-10-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 09-10-04 09:59

> Lidt bremseteknik i bagklogskabens lys

Er altid godt.

> Ved altid at supplere opbremsningen med bagbremsen vil man i en vis
> grad begrænse påvirkningen af "massen der vil forbi" derved at
> baghjulet formedelst "trækker bagud" og derved forære sig selv en
> mangedobling af tiden før det blokerede forhjul glider til siden, og
> dermed også en mangedobling af chancen for at komme fra en blokering
> med skindet på næsen

Måske også derfor at jeg slap fra det ... Da jeg gik på røven med
apriliaen anvendte jeg nu også begge bremser, men der sagde det splat
inden jeg opdagede hvad der skete ....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste