FZR 600: Motor dør periodisk når gassen ta~
Fra : Jens Aage Holm

Dato : 07-10-04 19:26

Hejsa

Jeg har for ikke så længe siden anskaffet mig en Yamaha FZR 600 som min
første MC (med hvad deraf følger af manglende undersøgelse af markedet
hvorfor især motoren nok er lidt mere slidt end godt er) - såvidt så godt.

Lidt baggrund:
Efter et lille udramatisk styrt for et par uger siden kommer den lige et
smut på værksted da der er et par dele der skal skiftes. Ved samme
lejlighed mener mekanikeren at den ryger lige rigeligt og kigger derfor
lidt på motoren også.
Her finder han ud af at gummipakningerne mellem karburatorer og topstykke
ikke har det særligt godt og de bliver derfor skiftet og karburatorer etc.
bliver justeret.
Meldingen er også at det monterede jetkit (monteret af en tidligere ejer)
er sat på af en der ikke har haft forstand på hvad han laver så de kan
ikke få den til at gå rigtigt godt med de dele der sidder på cyklen
(mumlede noget om at tingene ikke passede til hinanden).

Problemet er så at her efter at jeg har fået den tilbage igen dør motoren
fra tid til anden (måske hver 10. gang eller sådan noget når jeg kører hen
mod et kryds eller lignende og slipper gassen - og det er jo pænt
irriterende/farligt når der er andre bilister i nærheden. De 9 gange der
er imellem at det forekommer er der ingen problemer.
Problemet var der ikke før den var på værksted.
Værkstedet (hvor jeg forøvrigt ikke tror jeg skal have lavet ret meget
mere) sagde også da jeg spurgte senere at de havde haft samme problem
(hvor jeg ville mene at de burde have gjort noget ved det - det er jo dem
der burde vide noget om det)

Nogen der har et forslag til hvad det kunne være?
Den har fået noget karburatorsprit da jeg tænkte det kunne være noget
vand et eller andet sted men det har ikke hjulpet mærkbart.
Ville det være en ide at tappe lidt benzin af karburatorerne og se om der
kommer noget skidt med?

Jeg skulle egentlig ud på en længere tur imorgen for at få motorcyklen
vinteropstaldet hos mine forældre men det kan da godt være at det skal
udsættes

Mvh.
Jens Åge

Fra : Gynex

Dato : 07-10-04 22:32

Jeg har prøvet lidt af det samme, dog med en anden cykel, men det hjalp bare
at skrue den lidt op i tomgang. Jeg kender ikke omdrejningstallet for din
model, men prøv bare at skrue den lidt op, det virkede for mig.
/Gynex

Fra : Hekto

Dato : 07-10-04 22:40

In article <41658b15$0$59401$14726298@news.sunsite.dk>,
boost@get2net.dk says...
> [...]
> er imellem at det forekommer er der ingen problemer.
> Problemet var der ikke før den var på værksted.

Jeg kunne forestille mig, at de har skiftet tomgangsdysen (pilot jet)
eller justeret luftskruen (-erne) forkert.

Alternativt membran(-er)?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 10-10-04 01:23

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
> [...]
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
> industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Orla skriver at din måske går for magert, og Hekto at værkstedet måske har
dyset den forkert, disse to ting passer med hvad jeg havde af oplevelser på
min Honda CB 750 for mange år siden.

Da jeg baksede med inddysning af DCOE Weber karburatorerne hjemkøbt fra USA
havde jeg i lang tid problemet med at når jeg lukkede ned for gassen blev
den i nogle sekunder på op til 3.000 rpm for den gik ned til det rigtige.

Det viste sig at grunden var at den ved kørte med omdrejninger over de ca.
3.000 rpm fik den for fed blanding. Og under indsugning via
indsugningskanalen kommer benzinen jo i små dråber i luften hvor den under
turen ind, og i cylinderen blandes finere og finere med luften/ilten. Men
under krumninger i indsugningskanalen bliver også benzindråber slynget ud i
svingene/afbøjningerne/krumninger og sætter sig på siden. Når man så lukker
ned for gashåndtaget - også bestemt efter hvor meget, og hvor aktivt man
inden da har brugt det - og kommer ned i et tomgangsfelt med for mager
blanding så vil den benzin på væggene i indsugningskanalen, der nu kommer
med luften gøre at højere omdrejninger holdes. Og dette indtil denne
"reserve/ekstra" benzin er brugt, hvorefter omdrejningerne falder til det
den er stillet til med den for magre blanding.

For mig skyldtes det den gang at problemet tog lang tid at Rus Colins
værkstedet havde boret sidehuller op i nogle dyser/rør fra 0,50 til 0,70 mm
uden min viden, og når jeg så dysede om i min higen efter den rigtige
indstilling og skiftede til andre størrelser af den nævnte dyse/rør havde
disse jo 0,50 mm sidehuller.

Så som Orla skriver har den måske for mager blanding, så det er jo blot at
give den federe blanding og se om det resultere i højere omdrejningstal.

Gert

Fra : Tommy Fer

Dato : 08-10-04 07:37

Jens Aage Holm wrote:
> [...]

> Her finder han ud af at gummipakningerne mellem karburatorer og
> topstykke ikke har det særligt godt og de bliver derfor skiftet og

Aha.. de har formegentligt været utætte.

> [...]
> de kan ikke få den til at gå rigtigt godt med de dele der sidder på
> cyklen (mumlede noget om at tingene ikke passede til hinanden).

Hvis tidligere ejer har dyset maskinen ind til at den trak falsk luft, via
det utætte gummi. Så vil den nu gå alt for fest, især i tomgang.

> [...]
> mere) sagde også da jeg spurgte senere at de havde haft samme problem
> (hvor jeg ville mene at de burde have gjort noget ved det - det er jo

Hvor højt står den i tomgang, mit bud er at ca 1500 rpm er et fornuftigt
tal.

En anden teori der kan passe, er at nåleventilerne (dem der sørger for at
lukke benzin ind i karburatorens svømmehus, i den rigtige mængde.) Kan være
utætte.

--
Mvh Tommy Fer
www.FOTOFer.dk

Fra : Armand

Dato : 09-10-04 09:27

Tommy Fer <news@FOTOFer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ck5cir$1cf$1@news.cybercity.dk...

> Hvor højt står den i tomgang, mit bud er at ca 1500 rpm er et fornuftigt
> tal.

Louis' "Motobase" siger 1150-1250 rpm, og dét burde også række. End ikke
Lillefrøen behøver højere omdrejninger for at kunne holde symaskinen igang
:-|

> En anden teori der kan passe, er at nåleventilerne (dem der sørger for at
> lukke benzin ind i karburatorens svømmehus, i den rigtige mængde.) Kan være
> utætte.

Jup!
V.h.a. en klar bensinslange sat på svømmerhusets bund-udløb og ført op på
siden af karburatorerne vil man kunne se svømmerstanden når man med åben
bensinhane (PRI) åbner for svømmerhusets bundventil!
Uden at kende til det faktiske mål, vil man tydeligt kunne se om en af
karburatorerne afviger i forhold til de andre, hvilket er mere sandsynligt
end at alle fire (pludselig) er justeret forkert, er slidt eller hænger i
skidt!!

> [...]
> vand et eller andet sted men det har ikke hjulpet mærkbart.
> Ville det være en ide at tappe lidt benzin af karburatorerne og se om der

En tømning af svømmerhusene, vil jeg regne for obligatorisk, ikke mindst
udfra hvor simpelt det er at udføre, og især når man hár en mistanke i
retning af vand (á tilsætter sprit)!
Prøv dét og se om ikke det hjælper. I den forbindelse er det rart at have
rent bord inden(!) vinteropstaldningen!

Endvidere vil det være pengene værd (á ca. en plovmand) at få motoren
CO-testet på et rullefelt hos et værksted der både har udstyret og
erfaringen i at inddyse karburatorerne hvis testen viser behov derfor.
Hvordan ser det ud med servicering? Trænger den alligevel snart, og
udfører du ikke det selv, så var det måske en ide at kombinere begge dele
:-/

--
Armand

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-04 08:54

Jens Aage Holm skrev i meddelelsen
> [...]

>irriterende/farligt når der er andre bilister i nærheden. De 9 gange der
>er imellem at det forekommer er der ingen problemer.

Faktisk er der vel i mellemtiden sket det, at der er blevet koldere i
vejret... Mon ikke det kan være hele årsagen. Men ellers er det da et
skoleeksempel på hvad der kan ske, når der ukritisk "skovles" et Jet-Kit på
cyklen.

I øvrigt, har FZR'en ikke faldstrømskarburatorer ? med svømmerhuse bag
venturien ? Ifald, så giver den opbygning en tendens til "overfodring" ved
kraftige nedbremsninger. Min VTR har lidt af samme tendens på forreste
cylinder, og det er nok til at stalle motoren, når man trækker koblingen.
Løsningen er at holde en anelse gas på, lige inden koblingen trækkes.

mvh
Orla

Fra : Carl Dragert

Dato : 09-10-04 09:06

"Orla Pedersen" wrote:
> I øvrigt, har FZR'en ikke faldstrømskarburatorer ? med svømmerhuse bag
> venturien ? Ifald, så giver den opbygning en tendens til "overfodring" ved
> kraftige nedbremsninger.

Hov - Der kom måske en forklaring på mit lille problem. En gang imellem
holder min FZR en 1700 rpm tomgang for efer 10-12 sekunder at falde til de
normale 1300. Det kan godt passe at det sker efter en kraftig nedbremsning.
Så har vi jo blot tilbage at forklare hvorfor min går op i rpm og Jens' går
i stå.

Carl Dragert

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-04 10:50

Carl Dragert skrev i meddelelsen
<41679be3$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
>Så har vi jo blot tilbage at forklare hvorfor min går op i rpm og Jens' går

Din går måske i forvejen en smule magert, modsat Jens'

mvh
Orla

Fra : Jens Aage Holm

Dato : 11-10-04 20:29

Hej igen

Først - mange tak for indlæggene og de gode forslag til, hvad der kan være
galt. Som relativt grøn på MC området, men ellers ikke helt tabt indenfor
det tekniske område, bliver man klogere hele tiden. Det er også rart at
kunne vurdere mekanikerens udsagn med andres viden i baghovedet.

Jeg var jo tydeligvis ikke tilfreds med mekanikerens arbejde, hvorfor jeg
ringede til ham igen i fredags. MCen var så nede ved ham igen idag, hvor
de havde CO måleren på, og deres konklusion var, at den gik for magert i
tomgangsområdet, så de gav den en lidt federe blanding.

Jeg kørte så lige lidt "rundt om blokken" med masser af kryds, og
problemet blev selvfølgelig opsøgt. Herefter må jeg konstatere, at det
ikke er blevet værre, men det er heller ikke væk - den døde to gange på de
små tyve minutter, jeg trillede rundt, og det var begge gange, hvor der
ikke var nogen særligt kraftig nedbremsning indblandet. Derudover så
opstod tilfældene nogenlunde jævnt fordelt over tidsrummet - det er ikke
sådan, at den dør to gange lige efter hinanden.

Nu ved jeg så ikke helt, hvad jeg vil - mekanikeren skal have at vide, at
det ikke er godtnok, men det kan godt være, at MCen derefter bare bliver
opstaldet for vinteren.
Som Orla tørt konstaterede, så er jetkittet nok sat lidt for ukritisk på,
og mekanikeren sagde også, at det var svært at få tingene justeret
fornuftigt pga. forkerte nåle, så til foråret skal der nok kigges
alvorligt på det med rullefelt og det hele og måske monteres nogle
originale dele igen. Derfor kan man sige, at det måske ikke er bøvlet værd
at gøre alt for meget mere ved det nu.

Mvh.
Jens Åge

Fra : Armand

Dato : 11-10-04 22:16

Jens Aage Holm <boost@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:416ae001$0$56890$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> små tyve minutter, jeg trillede rundt, og det var begge gange, hvor der
> ikke var nogen særligt kraftig nedbremsning indblandet.

Kørselsteknik:
Nu er det ikke fordi at du har en tendens til at trække koblingen og lade
den gå ubelastet i tomgang ligesåsnart at den ikke ligefrem accelererer?
Dét er en decideret fejlbetjening :-|
Motoren skal være med under hele kørselsseancen og derfor også som
påløbende/motorbremsende når man reducerer farten hen mod et kryds, og
først
til allersidst inden stilstand (ved rødt) skal man koble ud og lade motoren
gå i tomgang!
For nyligt har der været en tråd hvor spørgeren undrede sig over at motoren
gik ud når man fra fuld hammer lukkede af og trak koblingen, og gruppens
konklusion var at dét ville de hænde for de fleste og at man ikke skulle
forvente at tomgang var noget der var skabt til lige det brugsmønster. Er
det noget du kan identificere dig med (prøv evt, at lukke gassen + koble ud
under landevejs/motorvejs -kørsel og se!)?

--
Armand.

Fra : Jens Aage Holm

Dato : 11-10-04 22:34

On Tue, 12 Oct 2004 00:15:48 +0200, Armand wrote:

> [...]
> Er det noget du kan identificere dig med (prøv evt, at lukke gassen +
> koble ud under landevejs/motorvejs -kørsel og se!)?

Så må jeg nok krybe til korset og indrømme, at jeg har en tendens til at
koble ud i rimeligt god tid og så trille det sidste stykke. Men den
opførsel bunder lidt i, at en eller anden herinde nævnte at motorbremsning
kunne medføre ekstra olieforbrug, og eftersom jeg synes, at MCen tog en
del olie (som skrevet tidligere, så er den nok lidt mere slidt end godt
er), ville jeg prøve at se, om det kunne hjælpe lidt at nøjes med at bruge
bremserne istedet - man skulle jo synes, at de er der for det samme. Jeg
har kørt en del landbrugsmaskiner med lortebremser, hvor motorbremsen var
den eneste måde at få tingene ned i fart, så det er ikke fordi, jeg ikke
kan

Jeg er ikke så dreven på MC endnu, så jeg tror ikke, det vil være det
store problem at vænne mig af med det igen - det kunne være jeg lige
skulle køre et par ture, hvis vejret tillader det, og se om det hjælper,
inden jeg griber telefonen igen og beklager mig.

Mht. at lade motoren være med helt indtil stilstand, så har den lidt
problemer med at trække jævnt ved lave omdrejning (formodentlig pga.
jetkittet), så det kan jeg nok ikke honorere helt. Men moralen var vel
også, at motoren skal "tages med" ned i fart og ikke bare have kappet
benzintilførslen.

Mvh.
Jens Åge

Fra : Armand

Dato : 12-10-04 16:46

Jens Aage Holm <boost@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:416afd4b$0$56885$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> jetkittet), så det kan jeg nok ikke honorere helt. Men moralen var vel
> også, at motoren skal "tages med" ned i fart og ikke bare have kappet

Jup!
Og hvad angår trækket ved lavere omdrejninger, så er det jo ikke træk, men
motorbremse jeg taler om!
Lad motoren "være med" så længe som muligt og kobl ud som du derunder
finder fornødent :-|

--
Armand.

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 13-10-04 10:16

armand@mc-chaufforerne.dk (Armand) wrote in
> [...]
> men motorbremse jeg taler om!
> Lad motoren "være med" så længe som muligt og kobl ud som du derunder

Jeg ved ikke hvorfor jeg bliver ved at blive overrasket.

Det lader til at min MC-kørelærer har været ganske ringe, men det er
tilsyneladende ikke helt unormalt. Mange mange ting mht. placering i
vognbaner, fødder på kørebanen og nu udkobling har åbenbart været forkert.
Det er sgu da godt vi har dfmc :)

Den bedste var nok næsten da en af mine med-elever pegede på GS500'eren og
spurgte, "hvor stor er tanken egentlig?"

"8 liter."

Carsten Sørensen

Fra : Armand

Dato : 13-10-04 16:23

Carsten Sørensen <45uln7802@sneakemail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns9581723B4E83Esurfsmurfriftdk@195.184.101.40...
> [...]
>
> Det lader til at min MC-kørelærer har været ganske ringe, men det er
> tilsyneladende ikke helt unormalt. ... Det er sgu da godt vi har dfmc :)

Jup!

> Den bedste var nok næsten da en af mine med-elever pegede på GS500'eren
> og spurgte, "hvor stor er tanken egentlig?"
> "8 liter."

Suk!

Du har sikkert heller ikke lært at skifte gear :-/
MC-gearkasser kan være lidt tunge at danse med hvis man bruger "kobl ud -
skift - kobl til" -teknikken, men hvis man belaster gearpedalen let lige
inden man kobler ud, vil næste gear smutte ind af sig selv i det øjeblik
man
kobler ud
Læs evt. videre derom på FAQ'en på www.dmc-org.dk !

--
Armand.

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 15-12-04 03:19

armand@mc-chaufforerne.dk (Armand) wrote in news:ckjh8h$b94$1
@abbeden.bunk.cc:
> Du har sikkert heller ikke lært at skifte gear :-/

Korrekt, ikke på køreskolen i hvert fald, men den teknik du beskriver har
nu været nævnt her før, og som flittig læser har jeg da taget den til mig
:)

Så mangler jeg selvfølgelig at prøve at droppe koblingen helt ...

Carsten Sørensen

Fra : Jens Aage Holm

Dato : 13-10-04 19:31

On Tue, 12 Oct 2004 18:46:19 +0200, Armand wrote:

> [...]
> men motorbremse jeg taler om!
> Lad motoren "være med" så længe som muligt og kobl ud som du derunder

Så kom jeg ud og køre en tur - og jeg må indrømme at jeg ikke har haft
nogen problemer på de ca. 60 km. jeg kørte med "ny" teknik (men jeg
prøvede heller ikke på nogen måde at fremprovokere uregelmæssigheden).
Det er jo så vældig - om ikke andet så er det da ihvertfald til at have
med at gøre på den måde.

Mange tak for hjælpen.

Jens Åge