/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Batteri og lader til SV650S
Fra : Ole Hansen


Dato : 07-10-04 13:13

Hej,

Mit kære batteri nægtede at starte cyklen i morges, så jeg for det
første have fat i en lader og dernæst (måske også) et nyt batteri..

Kan man købe en lader, f.eks. hos Biltema, man kan bruge til både MC
og bil?

Er Louis' Delo-batterier værd at købe, eller skal jeg bare gå til min
lokale mc-pusher?

--
Ole Hansen

 
 
Henrik Steen Larsen (07-10-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 07-10-04 15:25

Ole Hansen wrote:

> Hej,
>
> Mit kære batteri nægtede at starte cyklen i morges, så jeg for det
> første have fat i en lader og dernæst (måske også) et nyt batteri..
>
> Kan man købe en lader, f.eks. hos Biltema, man kan bruge til både MC
> og bil?
>
> Er Louis' Delo-batterier værd at købe, eller skal jeg bare gå til min
> lokale mc-pusher?
>

Har du kigget på deres Saito batterier?

Steen E. (07-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 07-10-04 15:31

>>
>> Kan man købe en lader, f.eks. hos Biltema, man kan bruge til både MC
>> og bil?
>>
>> Er Louis' Delo-batterier værd at købe, eller skal jeg bare gå til min
>> lokale mc-pusher?
>>
>
> Har du kigget på deres Saito batterier?

laderen skal bare være beregnet til lukkede batterier, elektronisk
reguleret. Prisen afhænger så af effekten, men f.x. Louis har en lille
til 10 Euro.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Ole Hansen (08-10-2004)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 08-10-04 07:15

Henrik Steen Larsen <hsl_dk@cool.SLET.dk> writes:

> > Er Louis' Delo-batterier værd at købe, eller skal jeg bare gå til min
> > lokale mc-pusher?
> >
>
> Har du kigget på deres Saito batterier?

Ja, men jeg synes ikke lige der er et, der passer til min old-skool
SV'er - kun til den dersens nymoderne model...

--
Ole Hansen

MFO (07-10-2004)
Kommentar
Fra : MFO


Dato : 07-10-04 15:59

Ole Hansen wrote:

>
> Kan man købe en lader, f.eks. hos Biltema, man kan bruge til både MC
> og bil?

Hej!
Jeg bruger en "Einhell AFEN 10" fra Harald Nyborg. Det er en 10A
elektronisk styret lader, du kan bruge den til både bil og MC.
De er på "tilbud" til 299 kr lige for tiden.


--
Michael
Kawa Z650

Ole Hansen (08-10-2004)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 08-10-04 07:17

"MFO" <mfro61@hotmail.com> writes:

> > Kan man købe en lader, f.eks. hos Biltema, man kan bruge til både MC
> > og bil?
>
> Hej!
> Jeg bruger en "Einhell AFEN 10" fra Harald Nyborg. Det er en 10A
> elektronisk styret lader, du kan bruge den til både bil og MC.
> De er på "tilbud" til 299 kr lige for tiden.

Lyder fin.. Hvordan hitter sådan en lader ud af, den ikke må for
voldsomt? På selve batteriet står der, det skal lades op i 4-5 timer
ved 1,2A eller 1 time ved 5A..

> --
> Michael
> Kawa Z650

--
Ole Hansen

MFO (08-10-2004)
Kommentar
Fra : MFO


Dato : 08-10-04 07:52

Ole Hansen wrote:

>
> Lyder fin.. Hvordan hitter sådan en lader ud af, den ikke må for
> voldsomt? På selve batteriet står der, det skal lades op i 4-5 timer
> ved 1,2A eller 1 time ved 5A..
>

Den lader med en reguleret spænding på ca. 14,5 V, ligesom generatoren
på bilen og MC'en. Det vil sige, at den lader mange ampere, når
batteriet er afladet.
Efterhånden som batteriet bliver opladet, bliver strømmen (ampere)
mindre og mindre.
Det svarer egentligt bare til at køre en lang tur.

--
Michael
Kawa Z650

Ukendt (08-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-04 08:12


Ole Hansen skrev i meddelelsen ...
>"MFO" <mfro61@hotmail.com> writes:
>> Hej!
>> Jeg bruger en "Einhell AFEN 10" fra Harald Nyborg. Det er en 10A
>> elektronisk styret lader, du kan bruge den til både bil og MC.
>> De er på "tilbud" til 299 kr lige for tiden.
>
>Lyder fin.. Hvordan hitter sådan en lader ud af, den ikke må for
>voldsomt? På selve batteriet står der, det skal lades op i 4-5 timer
>ved 1,2A eller 1 time ved 5A..


Det kan den sikkert heller ikke :-| Men er den dog trodsalt
spændingsreguleret går det nok endda. MEN, jeg har slagtet en håndfuld
såkaldt regulerede ladere, og de var IKKE regulerede, men derimod kun
udstyret med en form for afbryder når en vis spænding er opnået. Igen det er
dog bedre end ingenting, men langtfra godt.

Men kig lige husholdningens elapparater, (printere, modems telefoner mm.),
for netadaptere. Sådan en 12 volts dc. ting har mange gange en spænding på
ca. 14-15 volt ubelastet, og det er lige hvad Du skal bruge. Ligeledes er
den slags små strømforsyninger selvbegrænsende mht. strøm, (kerneareal og
lovkrav om brandsikring, oftest udført som impedanssikring). Så gå på jagt,
udstyret med multimeter, og hvis ikke at der er en passende adapter i
husholdningen, så er der nok lige i nabolaget, eller på genbrugspladsen.

mvh
Orla


>--
>Ole Hansen



MFO (08-10-2004)
Kommentar
Fra : MFO


Dato : 08-10-04 08:32

Orla Pedersen wrote:

> Det kan den sikkert heller ikke :-| Men er den dog trodsalt
> spændingsreguleret går det nok endda. MEN, jeg har slagtet en håndfuld
> såkaldt regulerede ladere, og de var IKKE regulerede, men derimod kun
> udstyret med en form for afbryder når en vis spænding er opnået. Igen
> det er dog bedre end ingenting, men langtfra godt.

Det du her omtaler, gælder IKKE den lader jeg nævnte

Hvordan tror du egentlig, batterier i biler, busser o.s.v. bliver
opladet til dagligt? Er det skadeligt for batterierne?

--
Michael
Kawa Z650

Ukendt (08-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-04 12:07


MFO skrev i meddelelsen <41664286$0$14253$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
>Orla Pedersen wrote:

>> Det kan den sikkert heller ikke :-| Men er den dog trodsalt
>> spændingsreguleret går det nok endda. MEN, jeg har slagtet en håndfuld
>> såkaldt regulerede ladere, og de var IKKE regulerede, men derimod kun
>> udstyret med en form for afbryder når en vis spænding er opnået. Igen
>> det er dog bedre end ingenting, men langtfra godt.
>
>Det du her omtaler, gælder IKKE den lader jeg nævnte

Er den også så flink at sænke spændingen til 13,8 volt når akkumulatoren er
opladet ?

Tro mig, jeg har set så meget l... i min tid, såkaldte regulerede ladere der
"kogte" akkumulatorer tørre på en nat, derfor er jeg skeptisk, men jeg har
ikke set omtalte lader indeni.

Hvis man spørger Sonnenschein/Exide, får man også nogle hårrejsende
fortællinger. Jeg har selv en fin inverterlader med spændings,
strømstyring, samt tricle charge fra Mascot. Den er dyr....., men lever op
til akku-fabrikanternes anbefaling.

>Hvordan tror du egentlig, batterier i biler, busser o.s.v. bliver
>opladet til dagligt? Er det skadeligt for batterierne?


Ingen grund til at være belærende På den mindst ringe måde, og ja, på
mange mc'er endog en lidt skadelig måde, (ringe spændingsregulering, prøv at
måle på en Suzuki, eller nyere Honda, det er sølle), man lever med en
forholdsvis kort levetid for akkumulatoren, for der er ikke rigtigt noget
økonomisk forsvarligt alternativ, dog har Saab leget med et væsentlig bedre
system, men det forudsætter så, at man regulerer spændingen til
forbrugsstederne.

Men nu er vi langt fra det oprindelige spørgsmål. En lader, som skal virke
uden overvågning, skal enten være godt spændingsreguleret, eller næstbedst
være så "svag" at den ikke magter at trække spændingen langt over
gaspunktet. Specielt gel-akkuer, som findes på eksempelvis første serie VTR,
bryder sig ikke om overspænding selv i kortere tidsrum.

mvh
Orla


>
>--
>Michael
>Kawa Z650



MFO (08-10-2004)
Kommentar
Fra : MFO


Dato : 08-10-04 12:43

Orla Pedersen wrote:

>
> Er den også så flink at sænke spændingen til 13,8 volt når
> akkumulatoren er opladet ?

Det ved jeg egentlig ikke, men amperemeteret viser 0, og det bobler
ikke fra batteriet.


>
> Tro mig, jeg har set så meget l... i min tid, såkaldte regulerede
> ladere der "kogte" akkumulatorer tørre på en nat, derfor er jeg
> skeptisk, men jeg har ikke set omtalte lader indeni.
>

Jeg har haft min sat til i ugevis, uden at batteriet har kogt eller
taget skade.



> > Hvordan tror du egentlig, batterier i biler, busser o.s.v. bliver
> > opladet til dagligt? Er det skadeligt for batterierne?
>
>
> Ingen grund til at være belærende

Njah, du fraråder at man anvender et rigtigt stykke "værktøj" der
fungerer efter samme princip som langt de fleste generatorer i biler og
motorcykler (spændingsregulering). Samtidig anbefaler du, at man finder
en eller anden netadapter, der kan levere op til 15 V og bruger den
istedet. Det er sku' noget klamp!


> Men nu er vi langt fra det oprindelige spørgsmål. En lader, som skal
> virke uden overvågning, skal enten være godt spændingsreguleret,

Det var det jeg anbefalede.

> eller næstbedst være så "svag" at den ikke magter at trække
> spændingen langt over gaspunktet. Specielt gel-akkuer, som findes på
> eksempelvis første serie VTR, bryder sig ikke om overspænding selv i
> kortere tidsrum.
>
> mvh
> Orla


--
Michael'
Kawa Z650

Ukendt (08-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-04 15:58


MFO skrev i meddelelsen <41667d57$0$14239$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

>> Ingen grund til at være belærende
>
>Njah, du fraråder at man anvender et rigtigt stykke "værktøj" der
>fungerer efter samme princip som langt de fleste generatorer i biler og
>motorcykler (spændingsregulering). Samtidig anbefaler du, at man finder
>en eller anden netadapter, der kan levere op til 15 V og bruger den
>istedet. Det er sku' noget klamp!


Næeh, praktisk erfaring fra flere her i gruppen viser at det ikke er noget
klamp med en adapter. En sådan lille forsyning magter nemlig ikke at
ødelægge en akkumulator. Et ladeapparat til større akkumulatorer á-la
biltype, der lover spændingsregulering, men ikke har det, ødelægger en
mc-akku på en nat. Derfor er jeg skeptisk. Når Du anbefaler et bestemt mærke
og type af lader, som Du ved er reguleret, så er det jo fint nok, men Du
advarede ikke den ukyndige mod risikoen ved den "gængse" byggemarkedslader.
Og Einhell er bestemt ikke kendt som avanceret teknik.

Hvorom alt er, så har Louis en lille billig lader beregnet til
mc-akkumulatorer, og ifølge brugere her på gruppen, med den rigtige tricle
charge ved opladet akkumulator, så det er også en "sikker" lader.

mvh
Orla



Armand (09-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-10-04 09:42


MFO <mfro61@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41664286$0$14253$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Hvordan tror du egentlig, batterier i biler, busser o.s.v. bliver
> opladet til dagligt? Er det skadeligt for batterierne?

Man har en tommelfingerregel der siger at men ikke bør lade på
akkumulatoren
med større strømstyrke (i Ampere) end 10% af akku'ens kapacitet (opgivet i
Ampere-timer)!
En gængs auto(!)lader fra et byggemarked ell. andetsteds lader med 4-6A og
det rækker fint til bilbatterier der er af størrelsen 40-70Ah; men er noget
voldsomt overfor et mc-batteri der sjældent er over 14Ah. Derfor er en
"svag" lader eller strømforsyning fra husholdningen med typisk lige omkring
1A kapacitet det der skal til for en motorcyklist.
Hvis man ikke tiltror en tilfældig strømforsyning at være god nok, kan man
jo finde sig en lader til en 12V akku-boremaskine; men en sådan vil
sandsynligvis ikke være en pind anderledes opbygget end den strømforsyning
du fravælger :-|

Som en krølle på halen vil jeg fremtrække et argument som Gruby, der er
blandt de varmeste fortalere for strømforsynings-tricket, har nævnt:
Autoladeres ensretning er generelt at den simpleste art, og man skal op i
særdeles dyre autolader-apparaturer før at ensretningen af vekselstrømmen
er
på højde med den der bruges i en simpel strømforsyning

--
Armand.





MFO (09-10-2004)
Kommentar
Fra : MFO


Dato : 09-10-04 10:07

Armand wrote:

>
> Man har en tommelfingerregel der siger at men ikke bør lade på
> akkumulatoren med større strømstyrke (i Ampere) end 10% af akku'ens
> kapacitet (opgivet i Ampere-timer)!

Det har jeg nu heller aldrig oplevet, at den omtalte lader har gjort,
hverken med bilbatteriet eller det til MC'en!


> En gængs auto(!)lader fra et byggemarked ell. andetsteds


Hvis du gider læse mit inlæg, vil du opdage det ikke er en "gængs"
lader jeg anbefalede, men derimod en spændingsreguleret lader, der
lader på samme måde som generatorer på MC'ere biler busser o.s.v.


> Autoladeres ensretning er generelt at den simpleste art, og
> man skal op i særdeles dyre autolader-apparaturer før at ensretningen
> af vekselstrømmen er på højde med den der bruges i en simpel
> strømforsyning

Det kan da godt være, at du synes 299 kr er dyrt, det synes jeg så ikke!

Jeg har absolut ikke noget imod, at i bygger batteriladere af
strømforsyninger til modeltog eller lignende.
Men I kan sku' ikke overbevise mig om, at det er bedre end en rigtig
elektronisk styret batterilader, der er konstrueret til
batteristørrelser fra 5AH!

--
Michael

Ukendt (09-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-10-04 11:05


MFO skrev i meddelelsen <4167aa29$0$22692$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...
>Armand wrote:
>
>>
>> Man har en tommelfingerregel der siger at men ikke bør lade på
>> akkumulatoren med større strømstyrke (i Ampere) end 10% af akku'ens
>> kapacitet (opgivet i Ampere-timer)!
>
>Det har jeg nu heller aldrig oplevet, at den omtalte lader har gjort,
>hverken med bilbatteriet eller det til MC'en!
>
>
>> En gængs auto(!)lader fra et byggemarked ell. andetsteds
>
>
>Hvis du gider læse mit inlæg, vil du opdage det ikke er en "gængs"
>lader jeg anbefalede, men derimod en spændingsreguleret lader, der
>lader på samme måde som generatorer på MC'ere biler busser o.s.v.
>
>
>> Autoladeres ensretning er generelt at den simpleste art, og
>> man skal op i særdeles dyre autolader-apparaturer før at ensretningen
>> af vekselstrømmen er på højde med den der bruges i en simpel
>> strømforsyning
>
>Det kan da godt være, at du synes 299 kr er dyrt, det synes jeg så ikke!
>
>Jeg har absolut ikke noget imod, at i bygger batteriladere af
>strømforsyninger til modeltog eller lignende.
>Men I kan sku' ikke overbevise mig om, at det er bedre end en rigtig
>elektronisk styret batterilader, der er konstrueret til
>batteristørrelser fra 5AH!



Egentlig er vi enige, men når nu jeg ved egen konstatering ved, at mange
ladere, forøvrigt også Einhell, sælges som elektronisk regulerede, og når
man så åbner skidtet, så er den eneste elektronik en transformator, og to
ensrettere,(eller en brokoblet ensretter) :-| Så bliver den "almindelige"
forbruger ført bag lyset, og _det_ kan være dyrt i følgeskader. Derfor
foreslår jeg en "sikker" løsning til dem som måske ikke kan gennemskue
markedet.

Det er selvfølgelig godt, at der findes rigtige regulerede ladere, men det
er stadig ikke normen, hvilket vel er forståeligt prisniveauet taget i
betragtning. Det er jo af samme grund de "små" regulerede mc-ladere opstod.

mvh
Orla

>--
>Michael



MFO (09-10-2004)
Kommentar
Fra : MFO


Dato : 09-10-04 11:56

Orla Pedersen wrote:

>
> Egentlig er vi enige, men når nu jeg ved egen konstatering ved, at
> mange ladere, forøvrigt også Einhell, sælges som elektronisk
> regulerede, og når man så åbner skidtet, så er den eneste elektronik
> en transformator, og to ensrettere,(eller en brokoblet ensretter) :-|

Okay!
Nu har jeg skilt den ad.
Der sider transformator, brokoblet ensretter, en megastor transistor
(eller hvad nu den kaldes i den størrelse), et print med transistorer
modstande o.s.v.


> Så bliver den "almindelige" forbruger ført bag lyset, og det kan være
> dyrt i følgeskader. Derfor foreslår jeg en "sikker" løsning til dem
> som måske ikke kan gennemskue markedet.

Ja, jeg har også haft en del dårlige ladere. De værste har faktisk
været de små, der har skullet sidde på så længe, at jeg har glemt dem.


> Det er selvfølgelig godt, at der findes rigtige regulerede ladere,
> men det er stadig ikke normen, hvilket vel er forståeligt
> prisniveauet taget i betragtning. Det er jo af samme grund de "små"
> regulerede mc-ladere opstod.

Nu foreslog jeg jo også en specifik (utrolig billig) lader, som jeg har
personlig erfaring med til både MC og bil.


--
Michael (så må vi se om jeg kan samle den igen)
Kawa Z650

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste