|
| Hvor mange dræbte??? Fra : Søren Dahl |
Dato : 05-10-04 07:41 |
|
Hej NG
Hvor mange er der mon tro blevet dræbt i den danske trafik på 2 hjul
i år?
Jeg var heldig at jeg ikke var en af dem, men jeg havde da nogle
glimmerende muligheder for det, må man sige ;(
Heldigvis er jeg da komme gennem sæsonen med kun to rimilige alvorlige
styrt. Det ene styrt kostede 3 uger i armslynge (brækket kraveben)
samt den ene side på alpen blev slevet godt og grundtig med sandpapir
korn 20 - det andet styrt kostede bare låsen til min Hecpo & Becker
alutaske samt 3 cm af siden på forgaflen, samt adskellilge cm på
sidetasken og styrtbøjlen ,) det var faktist et ret fedt styrt, kørte
rundt i det skotske højland, og var så heldigt at jeg slap helt uden
skrammer på mig selv. Jeg følte mig nærmest lidt heldeagtig (og nej
jeg havde ikke drukket for meget af den skotske nationaldrik ;)
MVH Søren
- skrammet og ramponeret TransAlp - men i live!!!
| |
Jimmi Bram (05-10-2004)
| Kommentar Fra : Jimmi Bram |
Dato : 05-10-04 09:04 |
|
> Hvor mange er der mon tro blevet dræbt i den danske trafik på 2 hjul
> i år?
Alt for mange! Jeg var også selv i gips i 3 uger i denne sæsson, efter en
tur med 80km/t over en saab.
Og måske netop derfor er jeg ved at blive træt af de evindelige indlæg i
gruppen om folk der vælter, bliver hakket til plukfisk og får revet lemmer
af.
Vi ved godt at det er farligt at køre MC, men det kan man kun fortsætte med
hvis faren ikke ligger i baghovedet konstant. Det virker som om at rigtig
mange Mc'ister er meget optaget af at høre og fortælle om andre der vælter
eller kører ind i beton. "Det er jo fordi man kan lære af andres fejl" er
der måske nogen der siger, og ja, det kan man da. Men 9 ud af 10 tilfælde er
det ikke derfor folk skriver om det her på gruppen.
Mvh Jimmi (Som stadig kører hver dag)
XV1000 TR1 '84.
| |
Hekto (05-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 05-10-04 09:29 |
|
In article <41625584$0$59399$14726298@news.sunsite.dk>,
jimmiINGEN@SPAMklud.dk says...
> Vi ved godt at det er farligt at køre MC, men det kan man kun fortsætte med
> hvis faren ikke ligger i baghovedet konstant. Det virker som om at rigtig
> mange Mc'ister er meget optaget af at høre og fortælle om andre der vælter
> eller kører ind i beton. "Det er jo fordi man kan lære af andres fejl" er
> der måske nogen der siger, og ja, det kan man da. Men 9 ud af 10 tilfælde er
> det ikke derfor folk skriver om det her på gruppen.
>
Den slags tjener jo til en reminder for alle, om at man skal passe på
sig selv.
Jeg synes det er værrre med dem der tror at læderdragt, handsker,
styrthjelm og rygbeskyttere gør dem usårlige, hvis de vælter/styrter.
Det er en eklatant fejltagelse, idet det måske er den bedst MULIGE
beskyttelse; men langtfra hindrer alvorlige skader, selv ved banale
uheld!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Moller (05-10-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 05-10-04 10:26 |
|
Hekto wrote:
>>eller kører ind i beton. "Det er jo fordi man kan lære af andres fejl" er
>>der måske nogen der siger, og ja, det kan man da. Men 9 ud af 10 tilfælde er
Så tænker man på sin gamle kørelære som udtalte at man ikke er rigtig
MC køre før man har styrtet mindst en gang :) og efter 4-5 styrt, alle
milde når man tænker på jer andre med brækkede lemmer osv..(Har aldrig
brækket, forstuvet eller lignende noget i hele mit liv, så det er til
gode). Så er det man begynder at tænke på at kørekurser, banedage med
god kørsel teori. osv. ikke bare er for hyggens skyld.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Hekto (05-10-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 05-10-04 12:03 |
|
In article <41626875$0$59398$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
> Så tænker man på sin gamle kørelære som udtalte at man ikke er rigtig
> MC køre før man har styrtet mindst en gang :) og efter 4-5 styrt, alle
> milde når man tænker på jer andre med brækkede lemmer osv..(Har aldrig
> brækket, forstuvet eller lignende noget i hele mit liv, så det er til
> gode). Så er det man begynder at tænke på at kørekurser, banedage med
> god kørsel teori. osv. ikke bare er for hyggens skyld.
>
Held er jo en udefinerbar størrelse.
Når sansynligheden for at der sker et alvorligt uheld på et
atokraftværk er 1*10-6 (1.000.000 år), betyder det at der kun vil ske
ét sådant uheld i det tidsrum. Det siger bare ikke noget om, at det
kunne være imorgen at det skete!!!
Dér hvor det tilsyneladende går galt oftest, er under bremsning (også i
mit eget tilfælde). Bremse og undvigemanøvrer skal ikke undervurderes.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Jimmi Bram (05-10-2004)
| Kommentar Fra : Jimmi Bram |
Dato : 05-10-04 12:24 |
|
> Så er det man begynder at tænke på at kørekurser, banedage med god kørsel
> teori. osv. ikke bare er for hyggens skyld.
Jeg er helt sikker på at banedage, bremse-undvige manøvre osv. er effektive,
of mindsker chancen for uheld. Men det er netop der den ligger; CHANCHEN.
For uanset hvor forberedt du er, kan du ikke være sikker på ikke at blive
indblandet i et alvorligt uheld.
Den eneste fejl jeg lavede ved mit uhelt var at ligge i anden vognbane
istedet for første, det gjorde mig mindre synlig for den venstresvingende
saab der skulle krydse. Hun så mig ikke, jeg havde ikke en chance for at nå
at se hende da hun kom ud i krydset, og kapow, 1stk totalskadet cykel og en
tur i ambulance.
Nu kører jeg som en mormor igennem kryds hvor der holder venstresvingende
der skal krydse min bane.
/Jimmi
XV1000 Tr1 '84.
| |
Moller (05-10-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 05-10-04 13:44 |
|
Jimmi Bram wrote:
> Jeg er helt sikker på at banedage, bremse-undvige manøvre osv. er effektive,
> of mindsker chancen for uheld. Men det er netop der den ligger; CHANCHEN.
> For uanset hvor forberedt du er, kan du ikke være sikker på ikke at blive
> indblandet i et alvorligt uheld.
Yepsen, men man kan være mere forberedt, for i en del situationer, hvor
der sker noget uventet, så er normal reaktionen for de urotineret at
klampe forbremsen med hele klør fem, hvorved cyklen ligger sig med det
samme... altså meget dårlige reflekser, som kun blir berørt når uheldet
er der, eller når man er til Broncekursus osv.
> Den eneste fejl jeg lavede ved mit uhelt var at ligge i anden vognbane
> istedet for første, det gjorde mig mindre synlig for den venstresvingende
> saab der skulle krydse. Hun så mig ikke, jeg havde ikke en chance for at nå
> at se hende da hun kom ud i krydset, og kapow, 1stk totalskadet cykel og en
> tur i ambulance.
Nogen gange er man så uheldig at selv hvis man havde øvet diverse
undvige manøvre osv... så undgås uheldet ikke :( detsvære... men uheld
som dit sker meget sjældnere end, dem hvor en god undvige reflex, samt
overblik af situation er god at havde med... overblikket fås helt klart
ved at træne sine sving egenskaber osv. dette opnås på banedage, hvis
man vil aceptere at man ikke er verdensmester fra starten af, og lytter
efter de råd og vejledninger der er muligheder for at få til den slags
dage. Et godt eksempel her er PMC's sturup dage, som her i efteråret for
første gang startede med et teori kursus af Kai Harekilde en aften nogen
dage inden. Dette gav mig enormt meget mere overblik over min kørsel
derefter, og kan derved bedre bruge mine resourcer på at aflæse
medtrafikanterne, og mindre resourcer på cyklen da den del blev indøvet
grundigt på banen.
> Nu kører jeg som en mormor igennem kryds hvor der holder venstresvingende
> der skal krydse min bane.
Skynd dig at melde dig til et broncekursus til næste år :) der blir
hurtigt fyldt op, så nu er en god tid at melde sig til :) vi kan ikke ha
du køre og er bange for at være på vejen. Og en TR-1 kan også lære noget
af det, især når virago klubben har fyldt en del broncekursus dage op,
så kan din også :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Ukendt (05-10-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-10-04 15:52 |
|
> Jeg er helt sikker på at banedage, bremse-undvige manøvre osv. er
effektive,
> of mindsker chancen for uheld. Men det er netop der den ligger; CHANCHEN.
Næh, derfor tror jeg ikke meget på de finurlige køretekniske kurser... men
det er sikkert fordi, at jeg aldrig har deltaget i dén slags og samtidig er
meget dårlig til sandsynlighedsregning!
Jeg mener *bestemt*, at man skal kunne håndtere køreteknik, f.eks. har
diverse bremse- og undvigemanøvre været godt for mit helbred i trafikken
.
Men jeg mener også, at mange ulykker (især eneulykker) sker pga. panik
(f.eks. hjulblokade), idet noget uventet dukker op, eller hvis vejgrebet
ikke var, som "som det burde være".
Der kan nok være forskellige måder, at tackle forskellige farer og med den
korrekte teknik og dét at lære det! Men det skal gudjødme holdes ved lige.
For et kursus skal IMO ikke være en sovepude, hvori man (med halvgod
samvittighed) går hen og tror, at man lynhurtigt kan fremkalde dén viden,
som man indlærte for mange år siden på en bane fyldt med kegler.
Jeg ved ikke helt mht. at mindske chancen for uheld, jow hvis man /kan/
teknikken og er istand til at bruge det ordenligt i den bestemte situation.
Omvendt, så er falsk tryghed og overmod, også en dum ting.
> For uanset hvor forberedt du er, kan du ikke være sikker på ikke at blive
> indblandet i et alvorligt uheld.
Helt enig!
> Den eneste fejl jeg lavede ved mit uhelt var at ligge i anden vognbane
> istedet for første, det gjorde mig mindre synlig for den venstresvingende
> saab der skulle krydse. Hun så mig ikke, jeg havde ikke en chance for at
nå
> at se hende da hun kom ud i krydset, og kapow, 1stk totalskadet cykel og
en
> tur i ambulance.
> Nu kører jeg som en mormor igennem kryds hvor der holder venstresvingende
> der skal krydse min bane.
Forståeligt... Men du skal nok komme ovenpå igen! Alene dét, at du kunne
overtale dig selv til at hoppe op på en ged igen, er sgu flot gået!
Hilsen
Lars
| |
Moller (07-10-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 07-10-04 16:44 |
|
Lars T. Thomsen wrote:
>>Jeg er helt sikker på at banedage, bremse-undvige manøvre osv. er
>
> effektive,
>
>>of mindsker chancen for uheld. Men det er netop der den ligger; CHANCHEN.
>
>
> Næh, derfor tror jeg ikke meget på de finurlige køretekniske kurser... men
> det er sikkert fordi, at jeg aldrig har deltaget i dén slags og samtidig er
> meget dårlig til sandsynlighedsregning!
>
> Jeg mener *bestemt*, at man skal kunne håndtere køreteknik, f.eks. har
> diverse bremse- og undvigemanøvre været godt for mit helbred i trafikken
> .
Og hvordan skal man liiiige få lært bremse/undvige manøvre når man ikke
bruger dem i daglig praksis... ??? det er præcis det som de køretekniske
kurser går ud på.
> Men jeg mener også, at mange ulykker (især eneulykker) sker pga. panik
> (f.eks. hjulblokade), idet noget uventet dukker op, eller hvis vejgrebet
> ikke var, som "som det burde være".
Og disse situationer kan alle nikke genkende til fra starten af ens MC
kariere... forskellen er så om folk gør noget ved det, og for trænet
gode panik reaktioner ind, eller forsætter med at lunte afsted, og laver
samme dårlig panikker når næste uheld sker(og det sker).
> Der kan nok være forskellige måder, at tackle forskellige farer og med den
> korrekte teknik og dét at lære det! Men det skal gudjødme holdes ved lige.
> For et kursus skal IMO ikke være en sovepude, hvori man (med halvgod
> samvittighed) går hen og tror, at man lynhurtigt kan fremkalde dén viden,
> som man indlærte for mange år siden på en bane fyldt med kegler.
Endnu en grund til at man jævnligt skal trænde diverse tekniker, via
kurser osv. og ikke tror at bare fordi man var på kravlegård for 6-7 år
siden, så skal man nok klare situationen rigtigt når den kommer.
> Jeg ved ikke helt mht. at mindske chancen for uheld, jow hvis man /kan/
> teknikken og er istand til at bruge det ordenligt i den bestemte situation.
> Omvendt, så er falsk tryghed og overmod, også en dum ting.
Falsk tryghed og overmod kommer af at man har fået fejl indlært diverse
dårlige vaner i sin kørsel med tiden... disse fejl skal luges ud igen,
via. f.eks. fælles ture med andre, hvor folk ser hinandens kørsel, og
kommer med kommentare... kørsel på bane dage, hvor man kan få en
masterkøre til at følge en og derefter kommentere det, og til sidst igen
kørekurset hvor instruktørende konstant retter ens fejl osv..
>>For uanset hvor forberedt du er, kan du ikke være sikker på ikke at blive
>>indblandet i et alvorligt uheld.
Men jo mere forberedte, jo bedre vil kunne klare uheldet, og deraf
mindre personlige skader osv. præcis som når folk lære førstehjælp eller
ej... minder mig om at mit 8 års gamle bevis bør fornyes nok, hvis jeg
skal kunne bruge det med sund samvittighed.
VH
Lars Molnit
| |
Armand (09-10-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-10-04 09:51 |
|
Moller <news@molnit.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41656445$0$59392$14726298@news.sunsite.dk...
> Lars T. Thomsen wrote:
>
> > Men jeg mener også, at mange ulykker (især eneulykker) sker pga. panik
> > (f.eks. hjulblokade), idet noget uventet dukker op, eller hvis vejgrebet
> > ikke var, som "som det burde være".
>
> Og disse situationer kan alle nikke genkende til fra starten af ens MC
> kariere... forskellen er så om folk gør noget ved det, og for trænet
> gode panik reaktioner ind, eller forsætter med at lunte afsted, og laver
> samme dårlig panikker når næste uheld sker(og det sker).
Statistikken indeholder med sikkerhed også en andel af mc'ister der netop
af
frygt for blokade ikke får ydnyttet sine bremser optimalt (á mindre end
50%?). Faktisk tror jeg at den største fordel ved ABS på motorcykler netop
er at man sparer sig for dén situation
Et køre/bremse -kursus vil iflg. min opfattelse således gavne begge veje:
Dels at man efterfølgende tør(!) bremse optimalt, og dels at man formår at
panik-bremse uden at blokere!
--
Armand.
| |
brobaek (05-10-2004)
| Kommentar Fra : brobaek |
Dato : 05-10-04 16:33 |
|
Søren Dahl wrote:
> Hej NG
>
> Hvor mange er der mon tro blevet dræbt i den danske trafik på 2 hjul
> i år?
>
> Jeg var heldig at jeg ikke var en af dem, men jeg havde da nogle
> glimmerende muligheder for det, må man sige ;(
Jeg lavede en lille statistik for et par uger siden efter en lille (heftig)
snak med kæresten
I snit bliver der dræbt 25 mc-ister årligt, mens 257 billister årligt bliver
dræbt. Ift. antallet af indregistrerede kørertøjer giver det, at risikoen
for at "blive dræbt årligt" hvis man ejer en mc er 0,0395% mens samme risiko
er 0,0145% for billister. Dvs., risikoen for at blive dræbt er 2,7 gange
højere (hvis man ejer mc fremfor bil).
Tilsvarende tal for "alvorlig tilskadekomne" er, at faren mc-ejere er 3,8
gange højere end for bilejere.
Hvis man iøvrigt "ejer mc" fra man er 20 til 60=40 år, så er (den
gennemsnitlige) "livs-risiko" 40*0,0395% = 1,58% !!!
Kilde: Danmarks Statistik (1993-2002)
/Martin - som tror, at risikoen på 0,03% årligt kan nedsættes markant vha.
kørekurser, gule veste, røde sidespejle, overholde hastighedsgrænserne
o.lign. aktive tiltag. Dette "kedelige" synspunkt passer også godt til en
tør økonom
| |
anders majland (05-10-2004)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 05-10-04 16:58 |
|
> Jeg lavede en lille statistik for et par uger siden efter en lille
> (heftig) snak med kæresten
Forskellen på din statistik og den "officielle" er der regnes risikoen i
forhold til antal kørte km.
Den gennemsnitlige motorcyklist kører væsenligt færre km end ditto
bilist og så tipper skalaen noget. DMC har et spørgeskemaundersøgelse
igang for at få "justeret" på det gennemsnitlige antal kørte km for
motorcyklister.
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
| |
Bo-gsxR (06-10-2004)
| Kommentar Fra : Bo-gsxR |
Dato : 06-10-04 17:14 |
|
DMC har et spørgeskemaundersøgelse
> igang for at få "justeret" på det gennemsnitlige antal kørte km for
> motorcyklister.
har de ikk haft det i ret lang tid nu?
bo-gsxR
| |
Armand (07-10-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-10-04 16:11 |
|
anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4162cd63$0$59397$14726298@news.sunsite.dk...
> > Jeg lavede en lille statistik for et par uger siden efter en lille
> > (heftig) snak med kæresten
>
> Forskellen på din statistik og den "officielle" er der regnes risikoen i
> forhold til antal kørte km.
> Den gennemsnitlige motorcyklist kører væsenligt færre km end ditto
> bilist og så tipper skalaen noget.
Jeg har før tænkt på at statistikken forvrides af det faktum at den udføres
efter især skadestuer indrapportering:
På den måde vil især motorcyklisters eneuheld (hvor der ikke skal meget til
før en finger forstuver og derved bringes med i statistikken) forfordeles i
forhold til bilers (hvor man sagtens kan havne i grøften og lade sig trække
op af den nærboende bondemands traktor og efterfølgende liste hjem med
forstuvninger eller andre skader, uden anden indblanding fra myndigheders
side!) :-/
--
Armand.
| |
brobaek (07-10-2004)
| Kommentar Fra : brobaek |
Dato : 07-10-04 16:48 |
|
Armand wrote:
> Jeg har før tænkt på at statistikken forvrides af det faktum at den
> udføres efter især skadestuer indrapportering:
> På den måde vil især motorcyklisters eneuheld (hvor der ikke skal
> meget til før en finger forstuver og derved bringes med i
> statistikken) forfordeles i forhold til bilers (hvor man sagtens kan
> havne i grøften og lade sig trække op af den nærboende bondemands
> traktor og efterfølgende liste hjem med forstuvninger eller andre
> skader, uden anden indblanding fra myndigheders side!) :-/
DS deler skader op i "dræbte", "alvorlig tilskadekomne" og "lettere
tilskadekomne" (tror jeg). DS nævner selv, at hvor "dræbte" er meget (helt)
præcis, så er den sidste kategori næppe særlig korrekt. Derfor har jeg
heller ikke nævnt den.
| |
Armand (07-10-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-10-04 16:08 |
|
brobaek <martinnews@browi.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:49z8d.55608$Vf.2659455@news000.worldonline.dk...
> Søren Dahl wrote:
> > Hej NG
> >
> > Hvor mange er der mon tro blevet dræbt i den danske trafik på 2 hjul
> > i år?
>
> I snit bliver der dræbt 25 mc-ister årligt, .....Ift. antallet af
> indregistrerede kørertøjer giver det, at risikoen for at "blive dræbt
> årligt" hvis man ejer en mc er 0,0395%
> Hvis man iøvrigt "ejer mc" fra man er 20 til 60=40 år, så er (den
> gennemsnitlige) "livs-risiko" 40*0,0395% = 1,58% !!!
> /Martin - som tror, at risikoen på 0,03% årligt kan nedsættes markant vha.
> kørekurser, gule veste, røde sidespejle, overholde hastighedsgrænserne
> o.lign. aktive tiltag.
Hvis man anskuer statistikken ud fra ulykkes-situationen og sorterer
krydsnings-ulykker(*)(dém hvor en mod eller sidevejs -kørende kører ud/ind
foran motorcyklisten) og ene-ulykker fra, er der næsten ikke noget tilbage
at tale om!
Derfor tror JEG at det vigtigste er at man tilegner sig at kunne "læse"
trafikkens potentielle farer og linde på gassen hhv. gå i alarm-modus hist
og her hvor man begynder at føle sig fanget, samt iøvrigt køre mådeholdent
og ædrueligt (á undgå eneulykker) :-|
(*):
I embeds medfør fik jeg for 15 år siden DS til at udspecificere parternes
indbyrdes placering ved netop bil vs. MC -krydsningsulykker: Tørt anskuet
og alene ud fra placeringen på kørebanen, var det yderst begrænset hvor
mange motorcyklister der havde været den "skyldige/aktive" part
--
Armand.
| |
brobaek (07-10-2004)
| Kommentar Fra : brobaek |
Dato : 07-10-04 16:54 |
|
Armand wrote:
> Hvis man anskuer statistikken ud fra ulykkes-situationen og sorterer
> krydsnings-ulykker(*)(dém hvor en mod eller sidevejs -kørende kører
> ud/ind foran motorcyklisten) og ene-ulykker fra, er der næsten ikke
> noget tilbage at tale om!
> Derfor tror JEG at det vigtigste er at man tilegner sig at kunne
> "læse" trafikkens potentielle farer og linde på gassen hhv. gå i
> alarm-modus hist og her hvor man begynder at føle sig fanget, samt
> iøvrigt køre mådeholdent og ædrueligt (á undgå eneulykker) :-|
Helt enig - dog med den lille sidekommentar, at man kan ved "gøren opmærksom
på sig selv" undgå nogle billister krydser ind foran... Men køreteknik,
opmærksomhed og evne til at forudse er gode redskaber i den uheldige
situation.
/Martin (og man bør nok gøre opmærksom på sig selv på en ikke-uheldig måde,
a'la ekstrem larmepotte eller konstant langt lys*)
* Personlig mening - ikke starten på en ny (eller, faktisk gl.) tråd
| |
brobaek (07-10-2004)
| Kommentar Fra : brobaek |
Dato : 07-10-04 16:56 |
|
brobaek wrote:
> /Martin (og man bør nok gøre opmærksom på sig selv på en ikke-uheldig
> måde, a'la ekstrem larmepotte eller konstant langt lys*)
>
> * Personlig mening - ikke starten på en ny (eller, faktisk gl.) tråd
>
(Og, fordi den sætning kan misforståes: Den ikke-uheldige måde bør netop
ikke være ekstrem larmepotte eller konstant langt lys, men derimod farver på
mc+tøj, korrekt placering etc.)
| |
Dan (05-10-2004)
| Kommentar Fra : Dan |
Dato : 05-10-04 19:29 |
|
">
> Hvor mange er der mon tro blevet dræbt i den danske trafik på 2 hjul
> i år?
>
> Jeg var heldig at jeg ikke var en af dem, men jeg havde da nogle
> glimmerende muligheder for det, må man sige ;(
>
Jeg tror at en del uheld kunne forhindres,eller mindskes hvis man brugte
hovedet og øjene i situationer hvor du passerer et lyskryds..Ser mange der
blæser over for grønt med uændret hastighed... loven påkræver at
venstresvingende trafikanter har "sidsteret"..men det sker ret tit at de
lige kan nå det..tror de..
just my two cent´s
--
Mvh
Dan
| |
|
|