Bolt hvor ??
Fra : AW på ZRX

Dato : 02-10-04 08:28

Hejsa

Jeg har netop modtaget mine Bobbin and Hooks fra M&P. Det er kroge til min
baghjulsløfter og "dimser" til bagsvingeren. "Dimsen" er rund og monteres
med en bolt igennem og ind i bagsvingeren

Desværre sidder gevindhullerne inde under bagsvingeren, og jeg skal have et
afstandsstykke på ud til "dimsen", så den kommer ud på siden af
bagsvingeren. Så er den medfølgende bolt for kort.

Hvor dælen køber man en 10mm bolt med undersænket hoved og med japansk
gevind ?

(Jeg mener at have fundet ud af, af japansk M10 bruger 1,25 mm stigning mens
standard M10 er 1,5 mm stigning) Er 1,25 mm det der svarer til alm fingevind
?

Nogle gode ideer ?

Allan
ZRX 1200
-forhåbentligt snart med løftet baghjul (...og nej jeg kan ikke bare lave en
stoppie...)

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-04 16:17

AW på ZRX skrev i meddelelsen
<415e5883$0$242$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
mens
>standard M10 er 1,5 mm stigning) Er 1,25 mm det der svarer til alm

Smedeværksted, landbrugssmed, traktorværksted. Det er en gængs
gevindstigning.

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-10-04 17:06

Orla Pedersen wrote:
> AW på ZRX skrev i meddelelsen
> <415e5883$0$242$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Smedeværksted, landbrugssmed, traktorværksted. Det er en gængs
> gevindstigning.

...men den kan være svær at skaffe. Jeg måtte opgive tilsidst da jeg
monterede støddæmpere på madkassen og bore det påsvejsede gevind igennem.
Jeg var hos Mekonomen, Bad og Energi og en traktorforhandler/værksted.

vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-04 18:33

Torben Scheel skrev i meddelelsen ...

>..men den kan være svær at skaffe. Jeg måtte opgive tilsidst da jeg
>monterede støddæmpere på madkassen og bore det påsvejsede gevind igennem.
>Jeg var hos Mekonomen, Bad og Energi og en traktorforhandler/værksted.

Tjae, den smed jeg kender ville ved et "så stort problem" finde den bolt der
havde et passende langt glat stykke, save den af i længde, gribe snitbakken
i skuffen, og så ellers slå et 10*1,25 gevind af passende længde.

mvh
Orla

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-10-04 19:32

Orla Pedersen wrote:

> Tjae, den smed jeg kender ville ved et "så stort problem" finde den bolt der
> havde et passende langt glat stykke, save den af i længde, gribe snitbakken
> i skuffen, og så ellers slå et 10*1,25 gevind af passende længde.

Forudsat han har den nævnte snitbakke med det nævnte fingevind. Det er godt nok
ikke så specielt, men jeg har da hørt om flere der har forhørt sig mange stder
for at finde den. Den skulle også være undersænket. Endnu engang priser man sig
lykkelig over den fine drejebænk og fræser, der står i værkstedet.

Ib Jakobsen

Fra : Christer Waleryd

Dato : 04-10-04 07:15

"AW på ZRX" <allanfjern@malwisdotdk> writes:

> [...]
> standard M10 er 1,5 mm stigning) Er 1,25 mm det der svarer til alm fingevind

Mener det er 1.25 stigning på bolter til de gamle Honda
frambremser. Samme bolter finnes også til bremser på eldre Mazda biler.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500

Fra : AW på ZRX

Dato : 04-10-04 19:01

> Mener det er 1.25 stigning på bolter til de gamle Honda
> frambremser. Samme bolter finnes også til bremser på eldre Mazda biler.
>
> /Christer

Tjaaa, det lader til at jeg bare må ud og lede.
Havde håbet på, at der var en eller anden der lige kunne sige "her !"
Tak for hjælpen til alle der har svaret.

Nå, men heldigvis er det jo ikke en haster sag.....

Allan
ZRX 1200

Fra : Myrhøj

Dato : 04-10-04 19:36

> Tjaaa, det lader til at jeg bare må ud og lede.
> Havde håbet på, at der var en eller anden der lige kunne sige "her !"
> Tak for hjælpen til alle der har svaret.

> Nå, men heldigvis er det jo ikke en haster sag.....

-------------
tjaeemjarjoe
jeg ville prøve Gimbel 75143411

eller Arvid Nielsson....nummeret har jeg ikke lige, men de holder til i
Haderslev. De kan alt i bolte,klæbeankre, hilti osv.....det er mit bud.

Myrhøj

Fra : Armand

Dato : 07-10-04 15:53

AW på ZRX <allanfjern@malwisdotdk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:415e5883$0$242$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
et
> afstandsstykke på ud til "dimsen", så den kommer ud på siden af

Slib en/flere 10mm spændeskive(r) ned så den er lidt større end en
halvmåneform
og således matcher monteringen!

> ....................Så er den medfølgende bolt for kort.
> Hvor dælen køber man en 10mm bolt med undersænket hoved og med japansk
> gevind ?

Det er få steder at man støder på det "japanske fingevind" og det er min
erfaring at det ikke er andet end alm. metrisk gevind der sidder i de
fabriks-påsvejste bøsninger.
Skyldes din vurdering stigningen på den leverede dims' bolt, så prøv lige
at
kontrollér bøsningens gevind med en alm. bolt!
Skyldes vurderingen at du ikke kan få en M10-bolt til at "bide" så prøv med
en M8

--
Armand.

Fra : Jan Jensen

Dato : 07-10-04 21:03

Du kan helt sikkert køben en sådan bolt hos www.wurt.dk Det eneste
problem ved det er sandsynligvis at du skal købe en hel kasse af
gangen.
Ellers prøv hos en Toyta eller Mitsubishi (rigtigt stavet?)
forhandler. 10 x 1.25 gev. er bliver brugt her og der på disse biler.

> [...]
> kontrollér bøsningens gevind med en alm. bolt!
> Skyldes vurderingen at du ikke kan få en M10-bolt til at "bide" så prøv med

Ta´ en M8 bolt og læg ind bøsset. Den har nemlig 1,25 gev. hvis
"rynkerne"
passer sammen er du sikker på at det er en 10 x 1,25 bolt du skal
bruge.