Att: sten gruby, eller anden som kender ti~
Fra : Moller

Dato : 01-10-04 11:55

Hejsa,

   Efter en malerklemmetur i sommers, fik Sten Gruby nævnt noget om der
sysles lidt med en 4gas sensor til montering, så kan justere sin maskine
ud fra denne, ved alm. drift :)

   Der var nævnt noget om at der var en bestemt bil som brugte en bedre
sensor end den traditionelle lambda sonde, og derved kunne man bruge
denne, til billige penge.

   Så det jeg er nysgerig efter er nogen der ved hvad for en sensor det
er, og om nogen ved hvordan man får liv i den ? da jeg ikke kan bruge en
alm. lambda sonde på en 2 takter(hviser fejl blanding).

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 01-10-04 14:08

In article <415d3762$0$55830$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
> [...]
> er, og om nogen ved hvordan man får liv i den ? da jeg ikke kan bruge en
> alm. lambda sonde på en 2 takter(hviser fejl blanding).

Det var en 'bredbånds lambdasonde'. Den måler i et større område end de
'gamle' sonder, der kun måler i et snævert område.
VW og Volvo skulle vist anvende den type.

Levetiden på en 2T'er er nok begrænset, da den måler på det der
diffunderer igennem den, og sølet til i 2T-olie er der vist ikke meget
gennemtræk?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-10-04 22:57

On Fri, 1 Oct 2004 15:07:33 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

Hej.

>Det var en 'bredbånds lambdasonde'. Den måler i et større område end de
>'gamle' sonder, der kun måler i et snævert område.
>VW og Volvo skulle vist anvende den type.

Honda er også med på den med Wideband Lambda Sonden.
Jeg havde engang en del artikler om Lambda sonder og deres virkemåde,
men jeg kan ikke finde dem.
Der er nok en der har mere brug for dem end jeg der har fået dem.
Jeg prøver at finde det jeg måtte have tilbage.
I mellemtiden er her lidt at læse på:
http://www.airfuelmeter.com/english/lsu4_en_sensor.htm
http://mitglied.lycos.de/Autoelektrik/Ens.htm
http://www.obd-2.de/tech_prog.html

>Levetiden på en 2T'er er nok begrænset, da den måler på det der
>diffunderer igennem den, og sølet til i 2T-olie er der vist ikke meget
>gennemtræk?

Jeg tror ikke Lambda sonden kan finde ud af en "stinker".

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 02-10-04 01:16

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
> [...]
> er, og om nogen ved hvordan man får liv i den ? da jeg ikke kan bruge en
> alm. lambda sonde på en 2 takter(hviser fejl blanding).

Jeg nævnte jo for snart 2 mdr. siden decideret ure til montering på
instrumentbrættet, som via farve prikker/pærer fortæller om benzin - luft
blandíngsforholdet. Og som egentlig giver en bedre indstilling end via dyno
da den optimale blanding jo vises under kørsel i det fri; lufthastigheden.

Jeg spurgte da i mit indlæg om der ikke var nogen der vidste hvor den slags
kunne købes i Europa, og evt. i andre fabrikater. Jeg skrev da også til K&N
og en af de andre sælgere af disse instrumenter/ure til 100 - 200 $ men har
ikke fået svar. Jeg må skrive til de 4 sælgere der oplyses i bogen af Joe
Haile: "Motorcycle Turbocharging, Supercharging & Nitrous oxide" som jeg gik
i juli måned.

Gert

Fra : Moller

Dato : 02-10-04 10:19

Gert Bo thorgersen wrote:

> [...]
> da den optimale blanding jo vises under kørsel i det fri; lufthastigheden.

   Hvis det som du har skrevet om, er dem med dioderne osv... så er det
lambda sonde viserne, som f.eks. SayJes sælger, samt kan findes mange
steder som byggesæt osv. Altså, man kan købe en lambda sonde fra
Biletema til ca. 300Kr.. lave noget elektronik for ca. 50Kr. og så er
man kørende. Noget enhver elektro haj, kan lave i en mega brandert ;)

   De kan bare ikke bruges til en 2-takter, og det kan en Wideband lambda
sonde heller ikke, da begge viser forkert når der er 2 takts olie med i
systemet. Det jeg skal bruge er en 4-gas måler, da denne kan give et
meget bedre måle resultat, og derved bedre kunne oplyse hvor god
blandingen er.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Anders Thorup

Dato : 03-10-04 10:31

Moller wrote:
> De kan bare ikke bruges til en 2-takter, og det kan en Wideband lambda
> sonde heller ikke, da begge viser forkert når der er 2 takts olie med
> i systemet.

Så kan du jo bare droppe 2-takts-olien,,, det er jo en MZ ik?
Den kan sikkert fint klare et par tankfulde uden olie i

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Honda VFR750F 1986 Perlemorshvid
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-04 16:27

Moller skrev i meddelelsen <415e727c$0$55828$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
>systemet. Det jeg skal bruge er en 4-gas måler, da denne kan give et
>meget bedre måle resultat, og derved bedre kunne oplyse hvor god

Hvorfor nu ikke bare en simpel EGT ligesom på flymotorer. Det er faktisk så
nøjagtigt at man kan holde liv i en ellers ret hårdt "pumpet" Rotax.
Udstødningstemperaturen stiger ret markant når man "leaner" for meget. Jeg
kan ikke huske de eksakte temperaturer, men google på EGT, aviation og
lignende, så dukker der sikkert nok materiale op.

mvh
Orla

Fra : Moller

Dato : 03-10-04 19:19

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> kan ikke huske de eksakte temperaturer, men google på EGT, aviation og
> lignende, så dukker der sikkert nok materiale op.

   Hold da op :) det var lige det der skulle til... og der er masser af
info til 2 takts folket med placering (6inch fra stemplet), og ca...
temperatur osv.(1000F for tøsedrenge til 1200F for de modige).

   Og så er det jo klart den billigste løsning :) med sådan et K element.
samme trick til tændrørs temperaturen :) som jeg har luret lidt på.

   Takker Orla , nu har jeg nået at gå videre med i projektet, eftersom
300cc monteret blev monteret i dag :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-10-04 21:03

On Sun, 3 Oct 2004 17:27:21 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

> [...]
>kan ikke huske de eksakte temperaturer, men google på EGT, aviation og
>lignende, så dukker der sikkert nok materiale op.

Jeg er meget enig i betydningen af en EGT.
I en flyverimaskine er det helt optimalt, idet man kan regulere
brændstofmængden på mixture grebet
Proceduren er: Giv motoren alt det den kan æde under start og landing
(brændstof køler også ), og når man så har nået flyvehøjde leanes
motoren til EGT'en topper i temperatur og så et lille nøk tilbage til
den fede side.
Det er helt fint når man kan følge det man laver og regulere løbende.
Det er noget sværere når man skal skifte dysser og så prøve igen, idet
man ikke rigtigt ved på hvilken side af toppen man befinder sig.
Der kan dog trick'ses med det ved at blænde af for luftindtaget og så
se om EGT stiger eller falder.
Stiger den er man på den fede side, falder den har man overskredet
toppen.
På "gammeldaws" karburatorer med stempelchoker ligger den lige til
højre fod.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Moller

Dato : 03-10-04 22:24

Steen Gruby wrote:

> Jeg er meget enig i betydningen af en EGT.

   For ikke at glemme CHT :)

> [...]
> man ikke rigtigt ved på hvilken side af toppen man befinder sig.
> Der kan dog trick'ses med det ved at blænde af for luftindtaget og så

   Hvis man bruger EGT, sammen med tændrørs læsning, så burde man vel
kunne få et okay resultat :) da man så starter som du selv hentyder på
den fede side, og dyser stille ned til man nærmer sig toppen.

   En anden detalje, som jeg kom til at tænke på er vel at pga. 2
takternes potter er dimensioneret til en bestemt temperatur osv.. så vil
EGT jo give en bedre viden om den potten matcher den rigtige drift
temperatur.

   Nå, men jeg skal helt klart ud og finde nogen K-elementer frem :) og så
i gang med at modificere forrøret, samt lave en lille ring til
tændrøret... især CHT vil give et godt intryk omkring detonering osv.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-10-04 22:42

On Sun, 03 Oct 2004 23:24:05 +0200, Moller <news@molnit.com> wrote:

Hej Lars..

>   For ikke at glemme CHT :)

Ja, VHT fortæller meget om hvad der foregår i "maskinrummet"

>   Hvis man bruger EGT, sammen med tændrørs læsning, så burde man vel
>kunne få et okay resultat :) da man så starter som du selv hentyder på
>den fede side, og dyser stille ned til man nærmer sig toppen.

Du skal lige huske, at når man leaner en flymotor til "næsten toppen"
af EGT, så kører man på noget der ligner 75% af max. motorydelse.
Når det er en motor der skal tunes til maksimal ydelse skal man
længere ned af kurven.
Det er det Lambda sonden kan fortælle uden omsvøb.

> [...]
>takternes potter er dimensioneret til en bestemt temperatur osv.. så vil
>EGT jo give en bedre viden om den potten matcher den rigtige drift

Det tør jeg ikke kloge mig på.

>   Nå, men jeg skal helt klart ud og finde nogen K-elementer frem :) og så
>i gang med at modificere forrøret, samt lave en lille ring til
>tændrøret... især CHT vil give et godt intryk omkring detonering osv.

Specielt på "stinkere" er forbrændingstemperaturen ikke til at spøge
med.
4T motoren har dobbelt så lang tid til at køle stemplerne, og der er
faren ikke så stor.
Hullede stempler er ikke kønne
Første gang jeg så en EGT i brug på en flyverimaskine var jeg også
meget nervøs for stempeltemperaturen og dermed en total nedsmeltning.
Lidt eftertanke og den med de 75% fik mig til at slappe af igen
Men generelt vil jeg foretrække lidt federe blanding på en motor der
bliver jaget med, vel vidende at brændstofforbruget er større og
forureningsdirektivet helst skal forblive i skuffen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Moller

Dato : 03-10-04 22:57

Steen Gruby wrote:

> [...]
> længere ned af kurven.
> Det er det Lambda sonden kan fortælle uden omsvøb.

   Yepsen, men detsvære så virker lambda sonden ikke på 2 taktere, da
olien for den til at vise forkert.

> Det tør jeg ikke kloge mig på.

   2 takts ting :) men af stor betydning under beregningerne af ny potte :)

> [...]
> med.
> 4T motoren har dobbelt så lang tid til at køle stemplerne, og der er

   Yepsen, og der er CHT (Cyll. Head Temperature) en rigtig god parameter
for hvordan maskinen har det på det område... Og med en måler på
tændrøret, så skal man være klar til at slukke når temperaturen smutter
over de 215-220C.

> [...]
> bliver jaget med, vel vidende at brændstofforbruget er større og
> forureningsdirektivet helst skal forblive i skuffen

   forureningsdirektivet... fybad, du må ikke bande i offentlige forums :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-10-04 23:23

On Sun, 03 Oct 2004 23:56:54 +0200, Moller <news@molnit.com> wrote:

Hej Lars.

>   forureningsdirektivet... fybad, du må ikke bande i offentlige forums :)

Jeg vasker min mund (og tastaturet) med sæbe

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Bjørn S

Dato : 02-10-04 14:11

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> [...]
> K&N
> og en af de andre sælgere af disse instrumenter/ure til 100 - 200 $ men

Hvad med http://www.widebandcommander.com/ . Det ligner en fin ferdig
løsning. Der står en liste over forhandlere verden over også et sted inde i
menuene.

--
/Bjørn