/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olie Bilka
Fra : Wheeler


Dato : 30-09-04 21:45

Havoline (Texaco) fuldsynt. 5W/40 er den ikke et godt valg til en VFR 750F?

Selvom bogen fra 1989 anbefaler 10/40 (API SE/SF)er der jo bedre olier på
markedet i dag!

I øvrigt kører jeg i ydersæsonen fra tid til anden, så en lavere viskositet
ved koldstarter er at foretrække


Specifikationer (API : SJ/CF)..husker noget med at over SG kan give probl.
med kobling(?)


Nogle erfaringer?

Wheeler
VFR 750F
TDR 125R





 
 
Jes Vestervang (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 01-10-04 00:31

bernhard_Wheeler@fuckspam.com (Wheeler) writes:

> Havoline (Texaco) fuldsynt. 5W/40 er den ikke et godt valg til en
> VFR 750F?
[...]
> Specifikationer (API : SJ/CF)..husker noget med at over SG kan give
> probl. med kobling(?)

Der er lille sandsynlighed for det, men det er muligt. Ellers skal du
lede efter en godkendelse der vistnok hedder JASO MA, der betyder
noget i retning af at det duer til mc'er og deres vådkoblinger. At den
mangler, behøver nok ikke at betyde mere end at producenten ikke gad
betale for endnu en test :-/

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve det. Hvis det går galt, så er der
nok en god chance for at koblingen virker igen, så snart olien er
skiftet.

> Nogle erfaringer?

Tjaeh, jeg kører altid med Louis' DELO 10W50 helsyntetiske API SL og
JASO MA-godkendte, der koster 20-25 euro for 4 liter. Den har jeg kørt
små 30k km med problemfrit.

Ellers er emnet diskuteret en milliard gange før, så tag lige et kig
på <http://groups.google.com>.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Ukendt (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-10-04 07:54


Jes Vestervang skrev i meddelelsen <877jqbs5ac.fsf@dellen.royal.flof.dk>...
>bernhard_Wheeler@fuckspam.com (Wheeler) writes:
>
>> Havoline (Texaco) fuldsynt. 5W/40 er den ikke et godt valg til en
>> VFR 750F?

>> Specifikationer (API : SJ/CF)..husker noget med at over SG kan give
>> probl. med kobling(?)

Næppe

>Tjaeh, jeg kører altid med Louis' DELO 10W50 helsyntetiske API SL og
>JASO MA-godkendte, der koster 20-25 euro for 4 liter. Den har jeg kørt
>små 30k km med problemfrit.


Ellers er der Mobil syntS, til ca. samme pris hos Harald Nyborg. Det er en
5W40 API SL olie, og den fungerer aldeles fortræffeligt sammen med en Honda
kobling og gearkasse.

mvh
Orla


>--
>mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
>
>Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>



Steen E. (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 01-10-04 11:52

>>> Havoline (Texaco) fuldsynt. 5W/40 er den ikke et godt valg til en
>>> VFR 750F?
>
>>> Specifikationer (API : SJ/CF)..husker noget med at over SG kan give
>>> probl. med kobling(?)
>
> Næppe
>
>>Tjaeh, jeg kører altid med Louis' DELO 10W50 helsyntetiske API SL og
>>JASO MA-godkendte, der koster 20-25 euro for 4 liter. Den har jeg kørt
>>små 30k km med problemfrit.
>
>
> Ellers er der Mobil syntS, til ca. samme pris hos Harald Nyborg. Det
> er en
> 5W40 API SL olie, og den fungerer aldeles fortræffeligt sammen med en
> Honda
> kobling og gearkasse.
>


Super letløbsolier som API SH og derover, er tilsat nogle særlige
lav-friktionsadditiver, der kan give problemer for koblingen i MC.

JASO MA godkendelse betyder at disse olie du'r til MC med
vådpladekobling.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Ukendt (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-10-04 12:35


Steen E. skrev i meddelelsen
<415d36d7$0$295$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...


>Super letløbsolier som API SH og derover, er tilsat nogle særlige
>lav-friktionsadditiver, der kan give problemer for koblingen i MC.


Vrøvl. Ganske få olier er tilsat friktionsnedsættende additiver, og
ifald er det nævnt på dunken.

>JASO MA godkendelse betyder at disse olie du'r til MC med
>vådpladekobling.

Jup, men det gør de andre altså også, tro mig jeg har ikke i min 25 årige
mc-kariere købt, endsige brugt en mc-olie.

mvh
Orla
VTR Fie

>
>--
>Steen E.
>http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623




Steen E. (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 01-10-04 13:59

>
>>Super letløbsolier som API SH og derover, er tilsat nogle særlige
>>lav-friktionsadditiver, der kan give problemer for koblingen i MC.
>
>
> Vrøvl. Ganske få olier er tilsat friktionsnedsættende additiver,
> og
> ifald er det nævnt på dunken.
>
>>JASO MA godkendelse betyder at disse olie du'r til MC med
>>vådpladekobling.
>
> Jup, men det gør de andre altså også, tro mig jeg har ikke i min 25
> årige
> mc-kariere købt, endsige brugt en mc-olie.
>
> mvh
> Orla
> VTR Fie
>

API SH og SJ olier er også noget nyere, omkring 1999 - til Fazeren
f. eks. anbefales udtrykkeligt API SG og ikke "bedre kvalitet" eller
lavfriktions olie, mener også at Kawasaki nu foreskriver max API SG
eller JASO MA, og JASO MA er netop udarbejdet af de 4 store japsere,
grundet problemer med koblingsslip.

Sikkert kun problem i motorstærke maskiner.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Ukendt (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-10-04 16:17


Steen E. skrev i meddelelsen
<415d5492$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...


>Sikkert kun problem i motorstærke maskiner.


Med fejldesignet kobling. :-| Honda anbefaler "quality motor oil certified
on the container to meet or _exceed_ requirements for API Servise
Classification SE, SF or SG."

Så "fie" får SL-olie, og det har fungeret fint de sidste ca. 15.000 Km. SG
eller lavere er til B&S motorer !

mvh
Orla, ateist, som ikke tror på mc-olie religionen.

>
>--
>Steen E.
>http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623




The Beekster (01-10-2004)
Kommentar
Fra : The Beekster


Dato : 01-10-04 21:08


"Wheeler" <bernhard_Wheeler@fuckspam.com> skrev i en meddelelse
news:cjhr8a$ho7$1@abbeden.bunk.cc...
> Havoline (Texaco) fuldsynt. 5W/40 er den ikke et godt valg til en VFR
750F?
>
> Selvom bogen fra 1989 anbefaler 10/40 (API SE/SF)er der jo bedre olier på
> markedet i dag!
>
> I øvrigt kører jeg i ydersæsonen fra tid til anden, så en lavere
viskositet
> ved koldstarter er at foretrække
>
>
> Specifikationer (API : SJ/CF)..husker noget med at over SG kan give probl.
> med kobling(?)
>
>
> Nogle erfaringer?
>
> Wheeler
> VFR 750F
> TDR 125R
>
Prøvede engang en bil olie (valvoline 5-40), på min gamle FZR 750, den
fedtede, som skrevet, i hvert fald min kobling til.

Hilsen
Thomas
Gixxer 1000



Armand (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-10-04 23:50


Wheeler <bernhard_Wheeler@fuckspam.com> skrev i en
news:cjhr8a$ho7$1@abbeden.bunk.cc...
> Havoline (Texaco) fuldsynt. 5W/40 er den ikke et godt valg til en VFR
> 750F?
> Selvom bogen fra 1989 anbefaler 10/40 (API SE/SF)er der jo bedre olier på
> markedet i dag!

Det var min erfaring på min tidligere GPZ900R, at olien ikke måtte komme
under 10W-XX: Koblingen blev umulig at dosere med tynd olie!
Tager man chancen, så bør man forvisse sig om hvorvidt at VFR'eren er til at
foretage en højgearsstart på (á en masse firen på koblingen) uden at
koblingen
pludselig hugger ukontrollabelt i - Dét kan blive en slem overraskelse hvis
man først opdager det en dag hvor man lige vil sætte en GTi på plads fra
grønt lys

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste