MC'en kan ikke tage gassen
Fra : Lars Rasmussen

Dato : 29-09-04 16:17

Hej

Jeg har en Kawasaki 454 Ltd fra 89. 4-takt med el-tænding.

Idag, halvvejs hjemme fra arbejde, ville den pludselig ikke tage gassen.
Over 4500-5000 omdr. sker der bare ikke mere. Den lyder underlig, men kører
videre uden at accelerere yderligere. Holder jeg stille og giver den noget
choker, så går den helt i stå.

Jeg har checket at luftfiltrene ikke er stoppet.
Kontroleret begge tændrør. Ser fine ud. Sorte men ikke hverken våde eller
beskadigede.
Rodet noget med brændstofhanen, prøvet at køre på reservetank.
Kontroleret at det mekaniske omkring choker på begge karburatorer ikke
"hænger" på en eller anden måde.
Kontrolleret stik omkring el-tændingen.

Lyder det som et tændingsproblem, eller hvad kan der være galt?

mvh Lars

Fra : Anders Christensen

Dato : 29-09-04 16:47

Lars Rasmussen wrote:
> [...]
> "hænger" på en eller anden måde.
> Kontrolleret stik omkring el-tændingen.
>
> Lyder det som et tændingsproblem, eller hvad kan der være galt?

Kunne en delvist tilstoppet benzinslange ikke også være skyld i at den
ikke fik nok at spise?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-09-04 16:50

> Kunne en delvist tilstoppet benzinslange ikke også være skyld i at den
> ikke fik nok at spise?

Eller vand i tank og karburator. Jeg ville nok lige tømme karburatorerne for
at sikre mig, at det ihvertfald ikke er dér problemet ligger. Det er nemt og
hurtigt klaret og koster ikke mange penge.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 30-09-04 09:13

> [...]
og
> hurtigt klaret og koster ikke mange penge.

Ok jeg vil checke slanger/karburator. Der må være en eller anden ting man
kan skrue af for at tømme karburatorerne, uden at skille dem ad i atomer. På
hovedet i værkstedhåndbogen

Fra : Michael Thomsen

Dato : 30-09-04 12:52

>Der må være en eller anden ting man kan skrue af for at
>tømme karburatorerne, uden at skille dem ad i atomer.
>På hovedet i værkstedhåndbogen

Jeg vil da mene at de fleste karburatorer, kan man fjerne bundkaret, og på
den måde få det snavs, vand eller hvad der nu sidder væk.

Mvh Michael

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-09-04 18:16

> Jeg vil da mene at de fleste karburatorer, kan man fjerne bundkaret,
> og på den måde få det snavs, vand eller hvad der nu sidder væk.

Og hvis det bare er vandet man vil have ud, skruer man den skrue ud der
sidder nederst på svømmerhuset (ikke bundkarret, som sidder nederst på
motorblokken). Men kan evt. holde noget under for at opsamle benzinen når
den løber ud. Så kan man derefter få vished for om det også var vand der
forårsagede problemet. Vand i benzin er nemt at genkende, nærmest som olie i
vand.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 30-09-04 21:28

> [...]
> forårsagede problemet. Vand i benzin er nemt at genkende, nærmest som olie

Ok, fandt de 2 skruer. Den ene karburator kom der ca. 5 dråber vand ud af
inden benzinen kom. Den anden kom der intet ud af (heller ikke benzin), men
der går benzinslangen også op til en øhhh dims (pumpe?)
Ja jeg har altså ikke Ph.D. i motorlære , men gåpå mod mangler jeg altså
ikke....

Motoren kan tilsyneladende godt tage omdrejninger nu. Er dog ikke helt
overbevist om at de sølle 5 dråber vand kan gøre det? Men turen til/fra
arbejde må vise om jeg skal rode videre i weekenden.

mvh Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-09-04 22:14

> Motoren kan tilsyneladende godt tage omdrejninger nu. Er dog ikke helt
> overbevist om at de sølle 5 dråber vand kan gøre det? Men turen
> til/fra arbejde må vise om jeg skal rode videre i weekenden.

1 dråbe kan gøre det, hvis den sidder og blokerer for benzinens vej op i
strålerøret.
Men der burde nu komme benzin ud af begge karburatorer, for ellers er der
noget galt. Den drypper vel ikke benzin når den er slukket?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 01-10-04 18:28

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
> [...]
> Men der burde nu komme benzin ud af begge karburatorer, for ellers er der
> noget galt. Den drypper vel ikke benzin når den er slukket?

Nej der drypper ikke benzin fra den når den er slukket (altså med de 2
drænskruer skruet i). Jeg skulle måske have åbnet drænskruerne mens motoren
kørte?

Piller tanken af den imorgen, så jeg kan komme til og se på slanger (benzin
/ vacuum). Måske der er hul på en af dem.

mvh Lars

Fra : Armand

Dato : 01-10-04 23:47

Lars Rasmussen <lr@oz1hmn.nospam.dk> skrev i en

> Nej der drypper ikke benzin fra den når den er slukket (altså med de 2
> drænskruer skruet i). Jeg skulle måske have åbnet drænskruerne mens
> motoren kørte?

Er der ikke en "PRI" position på bensinhanen?
Ifald, er det tilstrækkeligt at åbne for dén. Ligesom en traditionel
bensinhane er enkel at åbne for at få gennemløb til karbunaderne!

Hvis du ikke får noget til at løbe igennem den ene karburator så prøb at
give den et bestent gok med en gummihammer/hammerskaft/støvlehæl og se om
ikke at dét vil løsne den givne hængende svømmerventil så den åbner :-/ Hvis
dét lader sig gøre, har du sikkert også problemets arnested og kender derved
den umiddelbare kur når/hvis problemet atter opstår!
Hvis det bliver en stedse forekommende oplevelse at skulle "gokke
karburator", kan du selv vurdere hvornår det bliver på tide istedet at
skille svømmerhuset og se på hvorfor(!) ventilen hænger!

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 01-10-04 01:08

"Lars Rasmussen" <lr@oz1hmn.nospam.dk> wrote in message

> [...]
> overbevist om at de sølle 5 dråber vand kan gøre det? Men turen til/fra
> arbejde må vise om jeg skal rode videre i weekenden.

5 sølle dråber vand kan sagtens gøre det på nogle karburatorer. For for
mange svømmerhuse er der jo kort afstand fra bunden i bundkaret - evt. kun
fordybning derunder - op til hoveddysen, og vanddråberne ligger jo nede i
bunden og under vibrationer og suget af benzin til hoveddysen kan de blive
hevet til hoveddysen og da blokere. Når så motoren halter af mangel på
benzin falder den måske ned igen og så gentager processen sig; dette kan
ytre sig ved omdrejningstal.

For mine Dellórtoer er der jo den nævnte fordybning under hoveddysen/nålen
og der vil vandet jo ligge, medens det jo vil skifte position hele tiden
hvis der er flad bund i bundkaret og da kan variere mere i mulig spærring.

Jeg har set det ovenfor beskrevne på forskellige af mine egne karburatorer,
og så sent som dette forår havde jeg flere gange problemet i mine
Dellórtoer. Her i Thailand er der jo regnperioder - snart slut for i år - og
perioder med daglig luftfugtighed 95 % ved 30 - 40 C. Og i foråret skyldtes
problemet enten fugtigheden - kun 5 mm nedbør fra september til maj - eller
vand i benzin fra tankstation.

Mvh. Gert

Fra : Armand

Dato : 29-09-04 19:24

Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en

> [...]
nemt
> og hurtigt klaret og koster ikke mange penge.

En tømning af karburatorernes svømmerhus er en enkel og ofte virkningsfuld
operation, men det plejer fortrinsvis at være i forbindelse med at man har
benyttet reserve-positionen på bensinhanen forinden og eftersom at der i
denne situation forsøges med åbning af RES som problemløser, tror jeg
egentlig ikke at dét er fejlen i dette tilfælde :-/

Kom motorcyklen overhovedet igang igen?
Et tilstoppet tankdæksel kan også være synderen: I takt med at bensinen
forsvinder neden ud af tanken skal der kunne komme luft ind foroven, og
sker det ikke vil det ende med at at der dannes vacuum i tanken, hvorved at
bensinen ikke længere vil løbe ud!
Løsn tankdækslet og se om ikke modellen atter kan køre - Og ifald at
problemet skulle vise sig igen, så løsn som det første tankdækslet og lyt
samtidig efter om der kommer et markant *svup* når et givent vacuum
udlignes!!

--
Armand.