Opmærksom på ved GSX250R
Fra : Nicolai Teglskov

Dato : 29-09-04 07:23

Hej!

Jeg står overfor at skulle købe min første MC. Der er tale om en
Suzuki GSX250R fra 1990 med 40.000 km på tælleren.

Hvad skal jeg være særligt opmærksom på ved køb af denne MC, eller MC i
det hele taget? Udover om den er stjålet og om der er pant i den.

Det skal forresten lige nævnes at jeg tager en ven med når jeg skal se på
den. Enten en af mine venner som har en Suzuki GSX250R eller en som er i
lære som MC-tekniker.

Alle svar tages imod med kyshånd :P

Fra : Ole Hansen

Dato : 29-09-04 07:59

nst@tiscali.dk (Nicolai Teglskov) writes:

> Jeg står overfor at skulle købe min første MC. Der er tale om en
> Suzuki GSX250R fra 1990 med 40.000 km på tælleren.

Der er nu ikke noget som den første MC! :)

> Hvad skal jeg være særligt opmærksom på ved køb af denne MC, eller MC
> i det hele taget? Udover om den er stjålet og om der er pant i den.

Prøv at søge i gruppen ved hjælp af <http://groups.google.com> (du
skriver "group:dk.fritid.motorcykel suzuki gsx-r 250" eller noget
lignende). Der har været mange gode tråde om køb af netop den cykel.

> Det skal forresten lige nævnes at jeg tager en ven med når jeg skal se
> på den. Enten en af mine venner som har en Suzuki GSX250R eller en som
> er i lære som MC-tekniker.

Det er nok aldrig en dårlig ide.. Tag da dem begge med - så kan i også
true sælgeren :)

--
Ole Hansen

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 29-09-04 19:42

Nicolai Teglskov wrote:
> [...]
>
> Hvad skal jeg være særligt opmærksom på ved køb af denne MC, eller MC
> i det hele taget? Udover om den er stjålet og om der er pant i den.

Der er jo desværre flere ting at være opmærksom på:
- Er bremseskiverne skæve? GSXR 250 har en stor ulempe ved de ikke flydende
ophæng på forbremsen! Skiverne slår sig nemt skæve!
- Går motoren jævnt, og giver den et kick omkring 14.000 omdr?! Hvis ikke,
så hold dig væk.
- Er membranerne i karburatorene OK. Hvis ikke, trækker den afhelvede til!
- Er bagsvingeren rævnet omkring hvor man sætter bagakslen i?!
- Er der mislyde fra motoren? Den får trods alt mange omdrejninger.
- Ser den forskruet ud?! Det er en forholdsvis billig begyndercykel i
racer-klassen. Mange skruer selv. Nogle med bedre resultat end andre :-/
- Er toppakningen gået? På rigtig mange går den mellem 25.000 og 35.000km.

Ellers skal du bare kigge dig godt for, og lad endelig være med at springe
på den første du ser/prøver. Det er en god ide at prøve 3 eller flere, for
at danne sig et billede af, hvordan sådan en skal køre og ikke køre. Da jeg
købte min for 2 år siden prøvede jeg 5 forskellige. Alt lige fra en der
skulle løbes i gang og kunne gå 120km/t, til en super velholdt en, som jeg
endte med at købe. Prisforskellen var 2000kr!!!!!!!!!

> Alle svar tages imod med kyshånd :P

Thomas

Fra : Armand

Dato : 03-10-04 17:37

Thomas Buus Andersen <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en

> Ellers skal du bare kigge dig godt for, og lad endelig være med at springe
> på den første du ser/prøver. Det er en god ide at prøve 3 eller flere,

Jup!
Den største fejl er når købe-kløen overtager og man uanset hvad ender med at
(for)købe sig den første og bedste motorcykel man er ude at se på
DONT! :-|

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-10-04 17:49

> Jup!
> Den største fejl er når købe-kløen overtager og man uanset hvad ender
> med at (for)købe sig den første og bedste motorcykel man er ude at se
> på DONT! :-|

Det kan være ret svært. Jeg ved det, for jeg gjorde selv den samme 'fejl'.
Da jeg så muligheden for at køre hjem på en MC, så var det svært at sige nej
og vente. Jeg tror ikke at ret mange kunne have overbevist mig om at vente.

Jeg var dog heldig, for modellen var ikke forskruet eller havde seriøse
skavanker. Der har været nogle småting hen af vejen, men det er vist ikke så
slemt i forhold til hvad andre folk har været udsat for. Nu er det
efterhånden længe siden at der har været noget vrøvl med den..

Idag ville jeg sikkert gøre det anderledes, men den første MC er også noget
lidt specielt. Man glæder sig bare til at komme ud at køre på egen hånd uden
kørelærerens konstante kværulerende stemme i øret, og så betyder mindre
tekniske skavanker ikke så meget.

Man ellers er jeg enig og vil også råde Nicolai til ikke at købe den første
MC uden at sammenligne med andre MC'er, men jeg er bange for at det ikke
nytter så meget..

signing off.. Martin Sørensen