Lasse Madsen wrote:
> Sådan en Mspjætter fra 84' (ETZ250)
En øst tysker :) jo jo, godt valg frem for en Tyrker ;)
> Jeg har altid sagt til mig selv at 2 takt døde med min maxi men min
> begrænsede økonomi og ingen ancinnitet har betydet at jeg må ud at kigge på
> noget i den pris klasse (en kasse bajere) og forsikring man kan ligge af
Så er der da også en GS450... hvis du absolut ikke vil røre en 2 takter.
> Findes der nogle "MZ foreninger" og lignende hvor det evt. ville være muligt
> at købe reservedele til sådan et uhyre og vigtigst af alt kan de tunes ? for
> når man er vandt til at kunne banke fra Moller's MZ og Lars's Yamaha er det
> jo vigtigt at man stadig kan det (på trods af at det er over 2 år siden jeg
> har kørt fra Lars desværre)
Ja, der er
www.MZklub.dk med over 300 medlemmer sidst jeg tjekkede...
og P.T. Har du ALDRIG kørt fra mig og min MZ :) så deeettt, og der er da
GS500 ejere, som endnu heller ikke er smutte fra den, samt en lille
dominator som fik baghjul på de små veje inden ejeren skiftede til en
SV650 :) som sagt, det er ikke maskinen, men køren OG maskinen der
sætter begrænsningerne, så snart vejen drejer ;)
> Hvilke muligheder har man med en ETZ250 fra 84 (ud over at køre den i
> havnen - ja tak for forslaget!) det er vel nærmest en forgroet puch maxi der
> ?måske? kan bores flere hundrede ccm op? hvad sker der hvis man bliver
> stoppet af politiet med tun på sin Mspjætter fordi man har overhalet en mc
> betjent i nød sporet med hundrede firs
- lige bortset fra at køre
> hundrede firs og overhale i nødsporet kan man så miste kortet for at køre
> med tun ? eller værre ... få sin spjætter sendt til syns hallen som jo ville
> betyde den sikre død ?
Der gælder de samme regler på en MZ, som der gælder på alle andre MC'er
.... 20% reglen, og støjkrav osv. MEN, en MZ, kan bores op til 296cc,
portes til med hjemmedremlen, samt kompresionen kan hæves en del, da den
kan bruge 78 oktan fra starten, og med nudagens 92 oktan, så kan der
hives en del ud der. Udstødningen, er den største begrænser, hvis man
ser bort fra stemplet, som kun er godt op til 6000 omdr. pga. for dårlig
kvalitet, og derved for tungt.
Der går snak om at hvis man laver et godt bund/cyll. job, bore
kaburatoren 3mm op, eller finder en Mikuni VM36... fikser en rigtig
veltunet potte på, samt skifter stemplet til en TS250 stempel, så kan
der åbnes op til 50-55 heste. MEN, så dør den også hurtigt. Mere
realistisk er at få den over 30 heste, da MZ racerne, under
restriktioner(ikke ændre potte osv.) ligger mellem 30-35 heste.
Omkring Top hastigheden, så får du den aldrig over 125-130km/t uden at
sætte tændingen langt væk fra det opgivende fra fabrikken, men så render
den også 140-145km/t.
Så vidt jeg husker, så er du jo El-mand... så hvis der virkelig skal
laves sjov med den, så lav din egen CDi-boks, og smid en MPU i af en
art, så vil du kunne lave en god advance tænding på 3-3,5mm BTDC nede
omkring de 2-3000 omdr... og rykke den stille frem til 1.8mm BTDC, når
den rammer de 5-6000 omdr. dermed vil du kunne få et meget bredere felt
med kræfter, uden at miste motorvejs hastigheden, og brænde den af ved
kørsel med fuld hane i mere end 10min derude. Jeg har en komplet MZ-B
stator osv. hvor du liiige skal lode en enkel ledning sammen, så køre
den, og derved for du også magnet tænding osv. så hvis du er med på
projektet ;) så sig til.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit