M-Spjæt 250 ?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 28-09-04 21:50

Sådan en Mspjætter fra 84' (ETZ250)

Jeg har altid sagt til mig selv at 2 takt døde med min maxi men min
begrænsede økonomi og ingen ancinnitet har betydet at jeg må ud at kigge på
noget i den pris klasse (en kasse bajere) og forsikring man kan ligge af

Findes der nogle "MZ foreninger" og lignende hvor det evt. ville være muligt
at købe reservedele til sådan et uhyre og vigtigst af alt kan de tunes ? for
når man er vandt til at kunne banke fra Moller's MZ og Lars's Yamaha er det
jo vigtigt at man stadig kan det (på trods af at det er over 2 år siden jeg
har kørt fra Lars desværre)

Hvilke muligheder har man med en ETZ250 fra 84 (ud over at køre den i
havnen - ja tak for forslaget!) det er vel nærmest en forgroet puch maxi der
?måske? kan bores flere hundrede ccm op? hvad sker der hvis man bliver
stoppet af politiet med tun på sin Mspjætter fordi man har overhalet en mc
betjent i nød sporet med hundrede firs - lige bortset fra at køre
hundrede firs og overhale i nødsporet kan man så miste kortet for at køre
med tun ? eller værre ... få sin spjætter sendt til syns hallen som jo ville
betyde den sikre død ?

/Lasse

Fra : Moller

Dato : 29-09-04 07:58

Lasse Madsen wrote:
> Sådan en Mspjætter fra 84' (ETZ250)

   En øst tysker :) jo jo, godt valg frem for en Tyrker ;)

> Jeg har altid sagt til mig selv at 2 takt døde med min maxi men min
> begrænsede økonomi og ingen ancinnitet har betydet at jeg må ud at kigge på
> noget i den pris klasse (en kasse bajere) og forsikring man kan ligge af

   Så er der da også en GS450... hvis du absolut ikke vil røre en 2 takter.

> [...]
> jo vigtigt at man stadig kan det (på trods af at det er over 2 år siden jeg

   Ja, der er www.MZklub.dk med over 300 medlemmer sidst jeg tjekkede...
og P.T. Har du ALDRIG kørt fra mig og min MZ :) så deeettt, og der er da
GS500 ejere, som endnu heller ikke er smutte fra den, samt en lille
dominator som fik baghjul på de små veje inden ejeren skiftede til en
SV650 :) som sagt, det er ikke maskinen, men køren OG maskinen der
sætter begrænsningerne, så snart vejen drejer ;)

> [...]
> med tun ? eller værre ... få sin spjætter sendt til syns hallen som jo ville

   Der gælder de samme regler på en MZ, som der gælder på alle andre MC'er
.... 20% reglen, og støjkrav osv. MEN, en MZ, kan bores op til 296cc,
portes til med hjemmedremlen, samt kompresionen kan hæves en del, da den
kan bruge 78 oktan fra starten, og med nudagens 92 oktan, så kan der
hives en del ud der. Udstødningen, er den største begrænser, hvis man
ser bort fra stemplet, som kun er godt op til 6000 omdr. pga. for dårlig
kvalitet, og derved for tungt.

   Der går snak om at hvis man laver et godt bund/cyll. job, bore
kaburatoren 3mm op, eller finder en Mikuni VM36... fikser en rigtig
veltunet potte på, samt skifter stemplet til en TS250 stempel, så kan
der åbnes op til 50-55 heste. MEN, så dør den også hurtigt. Mere
realistisk er at få den over 30 heste, da MZ racerne, under
restriktioner(ikke ændre potte osv.) ligger mellem 30-35 heste.

   Omkring Top hastigheden, så får du den aldrig over 125-130km/t uden at
sætte tændingen langt væk fra det opgivende fra fabrikken, men så render
den også 140-145km/t.

   Så vidt jeg husker, så er du jo El-mand... så hvis der virkelig skal
laves sjov med den, så lav din egen CDi-boks, og smid en MPU i af en
art, så vil du kunne lave en god advance tænding på 3-3,5mm BTDC nede
omkring de 2-3000 omdr... og rykke den stille frem til 1.8mm BTDC, når
den rammer de 5-6000 omdr. dermed vil du kunne få et meget bredere felt
med kræfter, uden at miste motorvejs hastigheden, og brænde den af ved
kørsel med fuld hane i mere end 10min derude. Jeg har en komplet MZ-B
stator osv. hvor du liiige skal lode en enkel ledning sammen, så køre
den, og derved for du også magnet tænding osv. så hvis du er med på
projektet ;) så sig til.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Moller

Dato : 29-09-04 10:25

Moller wrote:
> [...]

      http://www.sport-pics.co.uk/2004%20Season/BMCRC/silverstone/img_1074.htm

   Ja, det er en 250'er så vidt jeg kan se :) som havde det sjovt her
sidste weekend :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Moller

Dato : 29-09-04 10:26

Moller wrote:
> Moller wrote:

> http://www.sport-pics.co.uk/2004%20Season/BMCRC/silverstone/img_1074.htm
>
> Ja, det er en 250'er så vidt jeg kan se :) som havde det sjovt her
> sidste weekend :)

   Og ham her er bange for at man blir beskidt af at side på den :

   http://www.sport-pics.co.uk/2004%20Season/BMCRC/silverstone/img_1082.htm

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 16:55

Hej Lasse,
> [...]
det
> jo vigtigt at man stadig kan det (på trods af at det er over 2 år siden

.... Dér er faktisk ikke svært, at køre fra noget, der ligger spedt i
stumper, hvad blev der foresten af CB750'eren, blev den nogensinde samlet
igen?

Hilsen
Lars

Fra : Lasse Madsen

Dato : 02-10-04 21:55

Hej Lars

> ... Dér er faktisk ikke svært, at køre fra noget, der ligger spedt i
> stumper, hvad blev der foresten af CB750'eren, blev den nogensinde samlet
> igen?

Ja den blev faktisk samlet og lige da det så lysest ud (vi var ved at
montere motoren og det hele) blev karburatorerne stjålet !
da jeg ikke kunne opdrive nogle nye i løbet af 3 måneder bestemte jeg mig
for at sælge den

Men nu står der altså MZ i mine tanker så mon ikke jeg kommer ud at køre
alligevel

/madsen