Euro 2 emissionsnormerne
Fra : Kaj Gasseholm ... To~

Dato : 28-09-04 12:01

Hvordan er det nu lige med import af brugt MC og Euro 2 emissionsnormerne..
??
Kan jeg købe en brugt Honda VTX 1800 Årg 2001 i holland , cyklen kommer fra
USA, og har ikke været reg i holland..

Er danmark under Euro 1 eller Euro 2 emissionsnormerne, lige nu ?
Er der noget jeg skal passe på, angående disse krav ?

--

Med Venlig Hilsen / Best Regards

Kaj Gasseholm

To respond by E-mail remove zerocrap from address

"Harley Davidson is to motorcycles what John Deere is to Automobiles!"

Fra : Jonas Madsen

Dato : 28-09-04 15:31

<gasse@ZEROCRAPsccd.dk> wrote in message
> [...]
>
> To respond by E-mail remove zerocrap from address
>
> "Harley Davidson is to motorcycles what John Deere is to Automobiles!"

Du kan læse op reglerne og de nøjagtige datoer på www.mctc.dk og "Euro 2
Problemer" under Nyheder...

Jonas, GS500

Fra : Richard

Dato : 28-09-04 20:14

Kaj Gasseholm ... To respond by E-mail remove ZEROCRAP from address wrote:
> Hvordan er det nu lige med import af brugt MC og Euro 2 emissionsnormerne..

Det finder du flere tråde om herinde, men specifikt for din mc:

Euro2-normen gælder nu, men har ingen indflydelse på en brugtimporteret
mc, der har været indregistreret et andet sted i verden. For det har den
vel...

> Kan jeg købe en brugt Honda VTX 1800 Årg 2001 i holland , cyklen kommer fra
> USA, og har ikke været reg i holland..
> Er der noget jeg skal passe på, angående disse krav ?

....men når mc'en ikke har været indregistreret i et andet EU-land, skal
den være dækket af en dansk type- eller enkeltgodkendelse inden for dens
stelnummerserie. Bed sælger om en kopi af dens amerikanske papirer, send
det til Færdselsstyrelsen og spørg dem, om der findes en relevant
godkendelse, der dækker dennne mc.

Hvis ikke, bliver det almindeligvis både besværligt og dyrt at skaffe de
nødvendige data til en enkeltgodkendelse ;-(

Aht. toldvæsenet skal den have kørt 6.000 km (dvs 3.732 miles) for ikke
at gå som demo-køretøj til fuld afgift. Og de vil sikkert også gerne
opkræve EU-told pga. dens US ophav, hvis ikke hollænderne allerede har
gjort det...

Så det er altså ikke Euro 2-normen, der bliver problemet

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Kaj Gasseholm ... To~

Dato : 19-10-04 23:40

Faldt over dette, på nettet

Euro2 problemer d. 7. juni 2004
Ubrugte motorcykler, der ikke opfylder Euro2 og aldrig har været
indregistreret før, skal være indregistrerede senest 30. juni 2005.

Euro2 problemer

Færdselsstyrelsen meddelte for nylig MCTC, at motorcykler, som aldrig
har været indregistreret før, og som ikke opfylder Euro2 normerne for
udstødningsgasserne, ifølge EU-reglerne skulle være indregistrerede før 1.
juli 2004. Da ikke ret mange motorcykler fra før årgang 2004 opfylder Euro2
kravene, ville det sige, at stort set alle motorcykler, som aldrig har været
indregistreret før i Danmark eller et andet land, efter 30. juni ville være
svære eller helt umulige at få indregistreret i DK eller et andet EU-land.

Færdselsstyrelsen har dog oplyst, at motorcykler som har været
brugt til for eksempel demo- eller banekørsel, kan undtages fra reglerne,
men der skal have været tale om en ikke ubetydelig brug. Det er altså ikke
nok, at motorcyklen har kørt nogle få kilometer. Færdselsstyrelsen har dog
endnu ikke oplyst, hvor grænsen for ikke brugt nok og brugt nok ligger, og
det bliver op til Bilinspektionen at afgøre.

Motorcykelforhandlerne har fået dispensation for de motorcykler,
som de har stående, og MCTC har gjort gældende over for Færdselsstyrelsen,
at også private ejere af ikke tidligere indregistrerede maskiner burde kunne
få en tilsvarende dispensation. Med så kort varsel som Færdselsstyrelsen gav
over for offentligheden, mener MCTC, at det ikke ville være praktisk muligt
for ejerne af de ramte maskiner at får dem både gennem Told og Skat-systemet
og synet. For slet ikke at tale om eventuelle problemer for ejerne med at
skaffe de nødvendige penge til afgifterne.

Færdselsstyrelsen har behandlet sagen med stor forståelse for de
mulige problemer og har nu oplyst, at også private får dispensation frem til
30. juni 2005. Hvis motorcyklen er importeret før 1. 4. 2004 og synet og
indregistreret senest den 30. juni 2005, kan den godkendes, selv om den ikke
opfylder Euro2 udstødningsnormen. Se evt. de nærmere regler på www.fstyr.dk