Benzinøkonomi Yamaha 400 Seca, Honda cb 40~
Fra : krestenbuch@mail.dk

Dato : 25-09-04 17:26

Hej

Er der nogen der kender til benzinøkonomi på henholdsvis Yamaha 400 Seca, og
Honda cb 400 N?

Yamaha Seca har jeg hørt skulle have et ret højt forbrug, men det modsatte
er også sagt om den. Hondaen kender jeg ikke noget til.

Mvh Kresten Buch.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-09-04 19:51

> Er der nogen der kender til benzinøkonomi på henholdsvis Yamaha 400
> Seca, og Honda cb 400 N?

Jeg kører selv XS400 Seca og en af mine venner kører CB400N. Jeg kører ca.
18,5km/l ved daglig kørsel, op omkring 20km/l ved landevejskørsel og knap
16-17km/l ved motorvejskørsel. Det synes jeg er ret pænt og nok ikke helt
unormalt for en MC på denne størrelse.

Hans CB400N kører omkring 17-18km/l ved daglig kørsel og 14-16km/l ved
motorvejskørsel, altså generelt lidt dårligere. Tanken er også kun 14L på en
CB400N, hvor den er 20L på en XS400 Seca, så rækkevidden er noget mindre på
en CB400N.

> Yamaha Seca har jeg hørt skulle have et ret højt forbrug, men det
> modsatte er også sagt om den. Hondaen kender jeg ikke noget til.

Jeg har aldrig hørt at Secaen skulle have et specielt højt forbrug. DOHC og
YICS skulle netop forbedre benzinøkonomien (og ydelsen) i forhold til ældre
modeller.
Min egen XS400 kørte kun ca. 12km/l ved daglig kørsel da jeg købte den, men
der havde den også lidt problemer med gasresponsen og tomgang, samt
varmstart. Efter en karburatorjustering, så blev det dog rettet. Hoveddysen
var for stor og nålene var to trin for højt oppe, så det var galt over det
hele. Det kunne virkeligt ses på benzinøkonomien..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jacob Deleuran Grunn~

Dato : 25-09-04 19:58

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> var for stor og nålene var to trin for højt oppe, så det var galt over det
> hele. Det kunne virkeligt ses på benzinøkonomien..

Det skal også siges at Hondaen, der snakkes om her ikke har fået stillet
nåle, synchroniseret kaburator el. lign. for nyligt.

De to Motorcykler er meget ens, men jeg vil da sige at de 14L
benzin-tank på CB'en er lidt for lidt. Irriterende at skulle tanke op så
tit.

/Jacob

Honda Super Dream

Fra : krestenbuch@mail.dk

Dato : 25-09-04 22:19

Hej, og tak for svarene.

Jeg havde nu ellers sat mig op til en 23-25 km/l. Jeg kører ligenu Suzuki
GN250.
Min far kører GS500 noget 1996, og han påstår at forbruget kan holdes på 25
km/l ved pæn landevejskørsel. Er det en overdrivelse, eller er det bare en
heldig model? Skal jeg ha fat i en GS400-500?

PS. Jeg er på su.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-09-04 22:46

> Jeg havde nu ellers sat mig op til en 23-25 km/l.

Ok, så langt kommer du ikke op på en XS400.

> Jeg kører ligenu Suzuki GN250.

Vil du have benzinøkonomi, så behold den.

> Min far kører GS500 noget 1996, og han påstår at forbruget kan holdes
> på 25 km/l ved pæn landevejskørsel. Er det en overdrivelse, eller er
> det bare en heldig model?

Nu kender jeg ikke så meget til GS500'ens benzinøkonomi, men jeg synes at
det lyder lidt utroligt. Men der er en masse folk herinde med GS500 der kan
svare på om det er realistisk..

> Skal jeg ha fat i en GS400-500?

Kan jeg ikke svare på.

> PS. Jeg er på su.

Er jeg også.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : tb

Dato : 26-09-04 08:49

> Jeg havde nu ellers sat mig op til en 23-25 km/l. Jeg kører ligenu Suzuki
> GN250.

Så behold den. De bliver ikke mere økonomiske af at få større motor!

> [...]
> km/l ved pæn landevejskørsel. Er det en overdrivelse, eller er det bare en
> heldig model? Skal jeg ha fat i en GS400-500?

Ska vi sige 18-22 km/l så er det vist mere realistisk. De 22 dog ved en
kørestil der kræver meget blød hat!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-09-04 10:00

> Ska vi sige 18-22 km/l så er det vist mere realistisk. De 22 dog ved
> en kørestil der kræver meget blød hat!

Jeg har haft min XS400 Seca oppe og runde 21km/l ved landevejskørsel, men
det er absolut også rekord. Det var dog ikke kørsel med blød hat, for der
blev gået godt til den med rigelige omdrejninger og fuld gas ud ad de fleste
sving..

Men det tyder på at benzinøkonomien nok ikke er så forskellig på GS500 og
XS400.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 26-09-04 10:25

<krestenbuch@mail.dk> skrev i en news:Fkl5d.2877$uc3.1653@news.get2net.dk...
> [...]
> km/l ved pæn landevejskørsel. Er det en overdrivelse, eller er det bare en
> heldig model? Skal jeg ha fat i en GS400-500?

Din bankforbindelse vil sikkert påskønne at du tager dét med i dine
overvejelser; men jeg tror at du oveni de kolde tal, kan holde forbruget
helt anderledes nede
hvis du blot kører forsigtigt og velovervejet. Men det ved jeg til gengæld
også er utopi - Ligesom at din nuværende GN'er sagtens ville kunne nærme sig
30km/l hvis du virkeligt ville
Derfor vil jeg lige pirre til om det ikke er hykleri at ynke sig over sin
indtægt og søge efter den mest økonomiske model, når man i praksis ikke gør
noget ved det til dagligt!? :-/

Omkring det opgivne:
Tallene for 400'erne holder for klassens generelle forbrug iflg. min
erfaring, hvorimod jeg finder GS'erens let optimistisk :-/
500'eren burde nok klare motorvejs-tempo lidt bedre qua sin størrelse, men
selv hvis dens opgivne økonomi holder stik drejer det sig om en forskel på
højest 100,- for en tur Aalborg-KBH og retur, og uanset hvad så er under
Seca'ens opgivne 50øre pr km en ganske fornuftig kørselsudgift at holde sig!
Vælg istedet ud fra den faktiske models stand og skulle det blive uafgjort
samt at du ikke er dybt forelsket i én af dem, så vil jeg mene at den større
tank på Seca'en vejer tungt :-|

--
Armand.

Fra : Jacob Deleuran Grunn~

Dato : 25-09-04 19:53

krestenbuch@mail.dk wrote:

> Er der nogen der kender til benzinøkonomi på henholdsvis Yamaha 400 Seca, og
> Honda cb 400 N?

Det tror jeg Martin vil fortælle...

> Yamaha Seca har jeg hørt skulle have et ret højt forbrug, men det modsatte
> er også sagt om den. Hondaen kender jeg ikke noget til.

Inden Martin begynder på sine løgnhistorier så er CB400N helt klart
fedest og så lyder den bedre

/Jacob

Honda Super Dream

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-09-04 21:00

> Inden Martin begynder på sine løgnhistorier så er CB400N helt klart
> fedest og så lyder den bedre

Nu svarer jeg bare på det han spørger om, og lader resten være op til ham
selv.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : mikkel paulsen

Dato : 26-09-04 17:57

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message news:<cj4imo$16m2$1@news.cybercity.dk>...

> Nu svarer jeg bare på det han spørger om, og lader resten være op til ham
> selv.
>
> signing off.. Martin Sørensen

Har faktisk haft seca'en oppe på 23 km/l men lige i øjeblikket kører den 16.

Fra : Flemming Jul Nielsen

Dato : 26-09-04 13:53

Har kørt en Honda cb400, hvor motoren er fra 1983, siden 1997 og ved
"normal" kørsel er forbruget ca 15 km pr liter.
Forbruget svinger alt efter køremåde fra 14-17 km. pr liter.
(efterfylder olie efter ca 200km med ca 0,9 liter 10-40 olie.
venlig hilsen
Flemming (62 år)

Fra : tb

Dato : 26-09-04 14:56

> [...]
> Forbruget svinger alt efter køremåde fra 14-17 km. pr liter.
> (efterfylder olie efter ca 200km med ca 0,9 liter 10-40 olie.

0.9l olie pr 200km ?!?! DET er sgu da rekorden af forbrug

Fra : p.jarnbak

Dato : 26-09-04 19:26

"tb" <no_mail@cybercity.dk> wrote in message

> 0.9l olie pr 200km ?!?! DET er sgu da rekorden af forbrug

Nej,min gamle cx650 brugte en 1/4 liter på 37 km ved normal kørsel.I bjærge
skulle den efter fyldes efter 50 km da oliepinden så ikke var lang nok til
at nå olien.
Det skal siges at den havde et ring gab på næsten 2,5 mm efter at være kørt
lidt varm på grund af
noget med en toppakning og deraf følgende mangel på vand.
Hej Palle.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-09-04 19:36

> 0.9l olie pr 200km ?!?! DET er sgu da rekorden af forbrug

Hvis min MC havde det forbrug ville jeg nok begynde at overveje en
motorrenovering.
Olieudgifterne begynder at kunne sammenlignes med benzinudgifterne..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : jesper

Dato : 26-09-04 22:19

krestenbuch@mail.dk wrote in message news:<a2h5d.1899$yy5.10@news.get2net.dk>...
> Hej
>
> Er der nogen der kender til benzinøkonomi på henholdsvis Yamaha 400 Seca, og
> Honda cb 400 N?

Kender ikke lige til en 400N men en CB450dx og CMXrebel450 kører fra
20-27 km/l. det er i bund og grund den samme motor som sidder på en
CB400N dog med 50ccm mere

Jesper