|
| hvor store to-taktere! Fra : Per |
Dato : 24-09-04 19:55 |
|
Hey NG!
Hvor store kan man lave 2-takts cylindre?
Jeg tænker på, at man aldrig ser en 1 cylindret 600 ccm to-takter i samme
stil som en XT 600 f.eks.
Jeg mener engang at have læst noget om, at max størrelsen på en 2-takter er
250ccm pr. cylinder - er der noget om snakken? Og i givet fald er der nogen
der ved hvorfor.
Mvh. Per!
| |
Peter Risager (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Peter Risager |
Dato : 24-09-04 20:01 |
|
> Hvor store kan man lave 2-takts cylindre?
Så vidt jeg husker så bruger de fleste tog en to-takts motor (godt nok
diesel), så de max 250ccm er nok ikke begrundelsen ;)
--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be
there, but it's not that important." - John Carmack
| |
Tommy Fer (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 24-09-04 20:23 |
|
Peter Risager wrote:
>> Hvor store kan man lave 2-takts cylindre?
>
> Så vidt jeg husker så bruger de fleste tog en to-takts motor (godt nok
> diesel), så de max 250ccm er nok ikke begrundelsen ;)
Det er bare en diesel to-takter med udstødnings ventil, princippet er ikke
det samme... Af denne type har jeg sejlet med en 21 kubikmeter slagvolumen
fætter... det må være i omegnen af 21000000000ccm? eller er det mere ? den
var på 12 cyl.
MEN, der er lavet 2 takst crossmaskiner i stor stil i 500ccm klassen... en
cylinder.
--
Mvh Tommy Fer
www.FOTOFer.dk
| |
Henrik Lyck (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Lyck |
Dato : 24-09-04 20:23 |
|
De er faktisk ikke særligt store i forhold til de totakts disel motorer der
anvendes i olie og kul tankskibe ved ikke lige slagvolumen men det er noget
med 600mm i boring og en ret anseelig slaglængde, jeg er også ret sikker på
at der findes 1 cylindrede 2-takt 500ccm motocross maskiner.
MVH
Henrik Lyck
Ved svar på e-mail fjern "gnaveren"
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41546d45$0$233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hey NG!
>
> Hvor store kan man lave 2-takts cylindre?
>
> Jeg tænker på, at man aldrig ser en 1 cylindret 600 ccm to-takter i samme
> stil som en XT 600 f.eks.
>
> Jeg mener engang at have læst noget om, at max størrelsen på en 2-takter
er
> 250ccm pr. cylinder - er der noget om snakken? Og i givet fald er der
nogen
> der ved hvorfor.
>
> Mvh. Per!
>
>
>
| |
Jørgen Sørensen (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Jørgen Sørensen |
Dato : 24-09-04 20:43 |
|
Hej
angående 2 takts motorer
ved Mc motorer og bil motorer er det et problem med fyldningen af cylindrene
ved en slag volumen over 250 ccm pr cylinder
jeg ved godt at diesel laves betydeligt større men de har måske ikke helt de
samme problemer
det kan være pga. dieselen ikke skal med rundt da dette bliver sprøjtet ind
i selve cylinderen ved forbrændings tidspunktet.
dette er noget jeg har læst engang kan ikke huske om der var en forklaring
på den mangelfulde fyldning
men kan dog huske at ca. 250 ccm var den magiske grænse for en 2 takts motor
hilsen Jørgen
"Henrik Lyck" <mushenrikl@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:41547415$0$205$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> De er faktisk ikke særligt store i forhold til de totakts disel motorer
der
> anvendes i olie og kul tankskibe ved ikke lige slagvolumen men det er
noget
> med 600mm i boring og en ret anseelig slaglængde, jeg er også ret sikker
på
> at der findes 1 cylindrede 2-takt 500ccm motocross maskiner.
>
> MVH
>
> Henrik Lyck
>
> Ved svar på e-mail fjern "gnaveren"
>
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:41546d45$0$233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hey NG!
> >
> > Hvor store kan man lave 2-takts cylindre?
> >
> > Jeg tænker på, at man aldrig ser en 1 cylindret 600 ccm to-takter i
samme
> > stil som en XT 600 f.eks.
> >
> > Jeg mener engang at have læst noget om, at max størrelsen på en 2-takter
> er
> > 250ccm pr. cylinder - er der noget om snakken? Og i givet fald er der
> nogen
> > der ved hvorfor.
> >
> > Mvh. Per!
> >
> >
> >
>
>
>
| |
Peter Risager (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Peter Risager |
Dato : 24-09-04 22:15 |
|
> ved Mc motorer og bil motorer er det et problem med fyldningen af
> cylindrene ved en slag volumen over 250 ccm pr cylinder
Ifølge sidste uges "Ingeniørern" har BMW lavet deres 5liters motor til M5
modellen efter princippet om at en 4-takts cylinders optimale volumen er 0.5
liter.
--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be
there, but it's not that important." - John Carmack
| |
Claus Rittig (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 25-09-04 09:16 |
|
"Jørgen Sørensen" <solna@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:415478ce$0$228$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> men kan dog huske at ca. 250 ccm var den magiske grænse for en 2 takts
motor
> > > Jeg mener engang at have læst noget om, at max størrelsen på en
2-takter
> > er
> > > 250ccm pr. cylinder - er der noget om snakken? Og i givet fald er der
> > nogen
> > > der ved hvorfor.
Citatteknik, please!
Fra midt i 60'erne til midt i 90'erne er der lavet masser af 1-cyl 500cc
motocross maskiner, det er der ingen ben i, jeg har kørt på adskillige af
dem. Sådan en fætter har typisk 60-65 hk og er meget voldsom. Disse 2T
motorer er også meget anvendt i sidevognsmotocross, hvor man øger boring (og
nogle gange slaglængde) for at komme op omkring 560-700cc for mere power.
Jeg ved ikke noget om teorien, men 250cc er IKKE nogen magisk grænse.
Rittig
PS: Lars Henrik og Anette fra Aalborg Off-Road MC Klub blev 3'er i deres
debutløb (græsbane) med deres 1-cyl. 560cc Kawa 2-takt sidevognsmotocross i
denne måned, det er en fin sport at dyrke med konen!
| |
Soren Lindholt (27-09-2004)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 27-09-04 08:36 |
|
"Jørgen Sørensen" <solna@privat.dk> wrote in message
news:415478ce$0$228$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
> angående 2 takts motorer
> ved Mc motorer og bil motorer er det et problem med fyldningen af
cylindrene
> ved en slag volumen over 250 ccm pr cylinder
> jeg ved godt at diesel laves betydeligt større men de har måske ikke helt
de
> samme problemer
De er altid trykladede... dvs turbo... læs mere her:
http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke.htm
Søren
| |
Armand (28-09-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-09-04 16:56 |
|
Soren Lindholt <lindholt@NOJUNKperson.dk> skrev i en
news:4157c2e4$0$241$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> De er altid trykladede... dvs turbo... læs mere her:
> http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke.htm
Da ikke nødvendigvis!
I mangel af den alment kendte vende-skylning (á krumptamhuset/undersiden af
stemplet) kan store totaktere sagtens køre alene v.h.a. en mekanisk
ladelufts-blæser. Og var det ikke for en sådan, så tror jeg nok der skulle
noget af en startmotor til for at bringe sagerne i omdrejninger så turboen
alene kunne varetage ladningen
--
Armand.
| |
Ib Jakobsen (28-09-2004)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 28-09-04 22:18 |
|
Armand wrote:
> ladelufts-blæser. Og var det ikke for en sådan, så tror jeg nok der skulle
> noget af en startmotor til for at bringe sagerne i omdrejninger så turboen
> alene kunne varetage ladningen
Turboen blæses da også nogen gange op i omdrejninger med trykluft. Snakkede for
år tilbage med en maskinchef på Gedserfærgen. Han sagde at turboen var ca. en
meter i diameter. Og trækket alene i skorstenen kunne få den til at dreje.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Hekto (28-09-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 28-09-04 22:56 |
|
In article <4159D51B.9A40DC7E@post.tele.dk>, senator@post.tele.dk
says...
> Turboen blæses da også nogen gange op i omdrejninger med trykluft. Snakkede for
> år tilbage med en maskinchef på Gedserfærgen. Han sagde at turboen var ca. en
> meter i diameter. Og trækket alene i skorstenen kunne få den til at dreje.
>
For så at fare lidt ud af tangenten:
På nogle jetmotorer startes den med en 'krudtpatron'.
På Messerschmidt Me 262, sad der i indsugningskonusen på jetmotoren en
lille 2T-motor, med en startsnor der gik ud igennem spidsen på
konussen! Ret 'blæret' at stå ud og trække i snoren, som på en
plæneklipper, og så startede jetmotoren! ;oP
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Soren Lindholt (30-09-2004)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 30-09-04 14:35 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:cjc2eb$2l8j$2@news.cybercity.dk...
>
> Soren Lindholt <lindholt@NOJUNKperson.dk> skrev i en
> news:4157c2e4$0$241$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> >
> > De er altid trykladede... dvs turbo... læs mere her:
> > http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke.htm
>
> Da ikke nødvendigvis!
Jaja pedant... jeg sagde jo trykladet ikke, og skulle nok ha skrevet "f.eks.
Turbo" i stedet for "dvs turbo"
S...
| |
Hekto (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 25-09-04 00:30 |
|
In article <41547415$0$205$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
mushenrikl@post6.tele.dk says...
>
> De er faktisk ikke særligt store i forhold til de totakts disel motorer der
> anvendes i olie og kul tankskibe ved ikke lige slagvolumen men det er noget
> med 600mm i boring og en ret anseelig slaglængde, jeg er også ret sikker på
> at der findes 1 cylindrede 2-takt 500ccm motocross maskiner.
>
En moderne krydshovedmotor er vel noget med en lille meter i boring og
2-3 meter i slag? Dog med een ventil og blæser til skylning.
Der findes rigtig nok 500CC 2T'ere.
Problemet er vel, del efektiviteten af skylningen, men også de samme
problemer som der er med tændingen/forbrændingen på stempler med stor
diameter. Blandingen når simpelthen ikke at forbrænde helt, før
udstødningsporten åbner, og så har det jo ikke megen effekt.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
KubikH (25-09-2004)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 25-09-04 00:52 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:MPG.1bbecc7f8581ce849897f8@news.tele.dk...
> In article <41547415$0$205$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> mushenrikl@post6.tele.dk says...
> Der findes rigtig nok 500CC 2T'ere.
> Problemet er vel, del efektiviteten af skylningen, men også de samme
> problemer som der er med tændingen/forbrændingen på stempler med stor
> diameter. Blandingen når simpelthen ikke at forbrænde helt, før
> udstødningsporten åbner, og så har det jo ikke megen effekt.
Mjooo
Men det afhænger jo af ting som:
Antal tændrør
Forbrændingskammerets form
Stempelhastighed
Hvornår udstødsporten åbner, eller er der i det hele taget en udstødsport?
Mvh
Niels
| |
Hekto (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 25-09-04 10:11 |
|
In article <cj2c2c$20ur$1@news.cybercity.dk>, kallehauge@SLETemail.dk
says...
> Mjooo
> Men det afhænger jo af ting som:
> Antal tændrør
> Forbrændingskammerets form
> Stempelhastighed
> Hvornår udstødsporten åbner, eller er der i det hele taget en udstødsport?
>
Et tændrør eller to mere hjælper da lidt.
Udstødningsporten kommer hurtigt op på små 50% af slaglængden, så ved
kortslagede motorer bliver den hurtigt et problem. Langslagede motorer
har typisk lavere omdrejninger, lavere stempelhastighed (selvf.) og
større moment i det lave område. Til race er de mindre egnede.
De 2T'ere der er lavet til MC i nyere tid har alle været stempelstyrede
på udstødningen mig bekendt?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Armand (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-09-04 12:30 |
|
Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en
news:MPG.1bbf5474715b1e589897f9@news.tele.dk...
>
> ..............................Langslagede motorer
> har typisk lavere omdrejninger, lavere stempelhastighed (selvf.).......
Øh?
Er det ikke snarere omvendt:
p.g.a. den større slaglængde, er omdrejningerne lavere for ikke at
overskride max. stempelhastigheden :-/
Hvis man regner på det, er stempelhastigheden ved redline tilnærmelsesvis
ens
for alle motorer!
--
Armand.
| |
Hekto (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 25-09-04 15:21 |
|
In article <cj3kja$642$4@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> Øh?
> Er det ikke snarere omvendt:
> p.g.a. den større slaglængde, er omdrejningerne lavere for ikke at
> overskride max. stempelhastigheden :-/
> Hvis man regner på det, er stempelhastigheden ved redline tilnærmelsesvis
> ens
> for alle motorer!
>
Jo ... bøf! :o|
Det jeg egentlig mente var, at det typisk var langsomtgående motorer,
med en forholdsvis lav ydelse.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Armand (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-09-04 12:30 |
|
Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en
news:MPG.1bbecc7f8581ce849897f8@news.tele.dk...
>
> Der findes rigtig nok 500CC 2T'ere.
> Problemet er vel, del efektiviteten af skylningen, men også de samme
> problemer som der er med tændingen/forbrændingen på stempler med stor
> diameter. Blandingen når simpelthen ikke at forbrænde helt, før
> udstødningsporten åbner, og så har det jo ikke megen effekt.
Dét gælder ihvertfald ikke for så'en en 500-kubiks crosser!
En af mine kammerater nærer jeg stor respekt for p.g.a. hans alsidige
mc-karriere, der tager udspring hekt tilbage til 80'er-speedway, ligesom han
sidenhen har bevæget sig igennen RR-klasserne fra 80ccm til SS600. Og lige
nu er hans mc-valg toppen af poppen - Han fik engang fingre i en 500'er
Honda-crosser, som startede med at slå ham af hjemme i indkørslen, og
sidenhen blev videresolgt med begrundelsen: "dén er ond!"
--
Armad
| |
-V- (25-09-2004)
| Kommentar Fra : -V- |
Dato : 25-09-04 13:52 |
|
Armand wrote:
> en 500'er Honda-crosser, som startede med at slå ham
> af hjemme i indkørslen, og sidenhen blev videresolgt med
> begrundelsen: "dén er ond!"
En CR500?
Den skulle være sindssyg, men det kan din kam måske skrive under på?
-V-
| |
Armand (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-09-04 14:21 |
|
-V- <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en
news:41556b7f$0$256$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Armand wrote:
> > en 500'er Honda-crosser, som startede med at slå ham
> > af hjemme i indkørslen, og sidenhen blev videresolgt med
> > begrundelsen: "dén er ond!"
>
> En CR500?
> Den skulle være sindssyg, men det kan din kam måske skrive under på?
Jup!
Bare det at starte den (selvom kickstarter-armen er omkring en halv meter
lang) kræver kræfter/vægt, teknik og ikke mindst mod(!)
Eftersom jeg har hørt det samme om Kawasakis ækvivalent, må 500'er
en-cylindrede totaggere generelt være lige voldsomme (CR'en havde vistnok
noget power-valve, hvad Kawa ikke skulle have = ) :-/
--
Armand.
| |
Jakob D (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Jakob D |
Dato : 25-09-04 14:41 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:cj3r0s$d6j$2@news.cybercity.dk...
> Eftersom jeg har hørt det samme om Kawasakis ækvivalent, må 500'er
> en-cylindrede totaggere generelt være lige voldsomme (CR'en havde vistnok
> noget power-valve, hvad Kawa ikke skulle have = ) :-/
Omvendt. Kawaen har powervalve. Har været den lykkelige ejer af sådan en
maskine.
Iøvrigt laver Maico en 2 takts Supermotard på (hold nu fast) 1 cylinder, 685
ccm - 85hk til 101 kg. Så har man vist ikke brug for
mere.................Dooh !
Jakob Danielsen
www.supermotard.dk
| |
Soren Lindholt (27-09-2004)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 27-09-04 08:40 |
|
"Jakob D" <dsl37505@REMOVETHISvip.cybercity.dk> wrote in message
news:cj3sgg$ekm$1@news.cybercity.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:cj3r0s$d6j$2@news.cybercity.dk...
> > Eftersom jeg har hørt det samme om Kawasakis ækvivalent, må 500'er
> > en-cylindrede totaggere generelt være lige voldsomme (CR'en havde
vistnok
> > noget power-valve, hvad Kawa ikke skulle have = ) :-/
>
> Omvendt. Kawaen har powervalve. Har været den lykkelige ejer af sådan en
> maskine.
> Iøvrigt laver Maico en 2 takts Supermotard på (hold nu fast) 1 cylinder,
685
> ccm - 85hk til 101 kg. Så har man vist ikke brug for
> mere.................Dooh !
>
Ja, KX Halvliter er skrap... men alligevel rimelig at køre, det var sådan en
Mads Lund købte da han synes han ville med på offroad vognen... men han
måtte vist indrømme at der alligevel var noget der hed *for* meget power..
CR500 er også temmelig voldsom, men der er dog alligevel forlk der
gennemfører Grand National på dyret...
Men der er stadig i Motortossernes besiddelse en eller flere KX500, hvem vil
ha en tur??
Søren
| |
Armand (28-09-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-09-04 16:52 |
|
Soren Lindholt <lindholt@NOJUNKperson.dk> skrev i en
news:4157c3df$0$245$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> Men der er stadig i Motortossernes besiddelse en eller flere KX500, hvem
vil
> ha en tur??
Jeg har et CB450S "rolling chassis" - Hva' mæ' at prøve på møve sådan en
KX'er i dét??
--
Armand.
| |
Hekto (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 25-09-04 15:25 |
|
In article <cj3kjb$642$5@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
>
> Dét gælder ihvertfald ikke for så'en en 500-kubiks crosser!
> En af mine kammerater nærer jeg stor respekt for p.g.a. hans alsidige
> mc-karriere, der tager udspring hekt tilbage til 80'er-speedway, ligesom han
> sidenhen har bevæget sig igennen RR-klasserne fra 80ccm til SS600. Og lige
> nu er hans mc-valg toppen af poppen - Han fik engang fingre i en 500'er
> Honda-crosser, som startede med at slå ham af hjemme i indkørslen, og
> sidenhen blev videresolgt med begrundelsen: "dén er ond!"
>
>
Hvis motoren har et nogenlunde normalt boring/slaglængdeforhold, udgør
udstødningsporten en temlig stor del af slaglængden
Det passer også meget godt med at en 500cc vil være temmelig vild, idet
den sikkert vil sparke som en hest, når omdrejningerne rammer max
moment. Momentkurven kunne jeg forestille mig var temlig spids.
Omvendt kunne jeg forestille mig den er temlig død i sværen, vad andre
omdrejningstal.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
KubikH (24-09-2004)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 24-09-04 22:24 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41546d45$0$233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hey NG!
>
> Hvor store kan man lave 2-takts cylindre?
The sky is the limit!!!!!!
Mvh
Niels
| |
Eg Egemarke (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Eg Egemarke |
Dato : 25-09-04 18:00 |
|
I den gale Knallert dage eksperimenterede vi da med en Husqvarna 380 Ccm
(jeg er nu ikke helt sikker på størrelsen men den var RIGELIGT stor ?!?)
På asfalt var den Livsfarlig da, den røg på baghjul og meget let bagover og
det kom som et LYN fra en klar himmel når den "eksploderede" ellers var der
ikke meget guf.
Den havde et MEGET snævert område med kraft, men der skete bestemt osse ting
og sager...
--
--
MvH Eg Egemarke
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse
news:cj23cq$1p47$1@news.cybercity.dk...
>
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:41546d45$0$233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hey NG!
>>
>> Hvor store kan man lave 2-takts cylindre?
>
> The sky is the limit!!!!!!
> Mvh
> Niels
>
>
| |
Ukendt (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-09-04 19:37 |
|
380 ccm mon ikke der var tale om en Jawa CZ crosser de var meget populære i
starten af 70erne havde selv en , og de havde 2 tændrør pga. de mange ccm ,
Og som jeg lige husker den , den var livsfarlig at starte hvis kikstarteren
ikke kom i bund kom man selv op på styret at sidde :))
--
Per Emborg
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk
www.kvikteam.dk
"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4155a433$0$46895$14726298@news.sunsite.dk...
> I den gale Knallert dage eksperimenterede vi da med en Husqvarna 380 Ccm
> (jeg er nu ikke helt sikker på størrelsen men den var RIGELIGT stor ?!?)
> På asfalt var den Livsfarlig da, den røg på baghjul og meget let bagover
og
> det kom som et LYN fra en klar himmel når den "eksploderede" ellers var
der
> ikke meget guf.
> Den havde et MEGET snævert område med kraft, men der skete bestemt osse
ting
> og sager...
>
> --
> --
> MvH Eg Egemarke
>
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
>
> "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse
> news:cj23cq$1p47$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:41546d45$0$233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >> Hey NG!
> >>
> >> Hvor store kan man lave 2-takts cylindre?
> >
> > The sky is the limit!!!!!!
> > Mvh
> > Niels
> >
> >
>
| |
Claus Rittig (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 25-09-04 20:22 |
|
"Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse
news:4155ba99$0$193$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> 380 ccm mon ikke der var tale om en Jawa CZ crosser de var meget populære
i
> starten af 70erne havde selv en , og de havde 2 tændrør pga. de mange ccm
,
> > I den gale Knallert dage eksperimenterede vi da med en Husqvarna 380 Ccm
> > (jeg er nu ikke helt sikker på størrelsen men den var RIGELIGT stor ?!?)
> > På asfalt var den Livsfarlig da, den røg på baghjul og meget let bagover
> og
> > det kom som et LYN fra en klar himmel når den "eksploderede" ellers var
> der
> > ikke meget guf.
> > Den havde et MEGET snævert område med kraft, men der skete bestemt osse
> ting
> > og sager...
> > >> Hvor store kan man lave 2-takts cylindre?
Citatteknik, please!
En 380cc kan sagtens have været en Husky!
De har lavet en del 380cc som voksede til en 400cc og derefter skrumpede til
en 360cc. Jeg har kørt på dem alle. De var ikke livsfarlige, de var
underholdende
Rittig
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 25-09-04 22:14 |
|
Eg (og andre halv-svenskere):
Nogen som er frisk på en tur imorgen. Jeg og Retteren trænger til at
strække benene, og man ved jo ikke hvor længe det fortsætter med godt
vejr.
Afgang kl 12 fra Stortorget?
(Ellers mail mig / ring (040) 216 214)
Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen
| |
Jacob Bunk Nielsen (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 25-09-04 12:10 |
|
"Tommy Fer" <news@FOTOFer.dk> writes:
> Det er bare en diesel to-takter med udstødnings ventil, princippet er ikke
> det samme... Af denne type har jeg sejlet med en 21 kubikmeter slagvolumen
> fætter... det må være i omegnen af 21000000000ccm? eller er det mere ? den
> var på 12 cyl.
1 meter er det samme som 100 cm, så 21 m³ er ikke mere end 21*100³ =
21000000 cm³. Der er lige en faktor 1000 i forskel
--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
Moller (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 25-09-04 20:30 |
|
Per wrote:
> Jeg mener engang at have læst noget om, at max størrelsen på en 2-takter er
> 250ccm pr. cylinder - er der noget om snakken? Og i givet fald er der nogen
> der ved hvorfor.
Hvis 250cc var grænsen, så ville MZ ETZ 301 jo aldrig ha være lavet :)
da den jo ikke skulle være højtydene, men benzinøkonomisk, og billige at
fremstill :) jeg er så lidt i tvivl om MZ 500 er en eller to cyll. da
jeg kun har set billeder fra UK af den model, og læst lidt smårygter om
elendig kaburering.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
AW på ZRX (26-09-2004)
| Kommentar Fra : AW på ZRX |
Dato : 26-09-04 10:26 |
|
> Hvor store kan man lave 2-takts cylindre?
Som flere har skrevet, så er to-takst diesel meget store.
Man bliver IMPONERET når man ser dette:
http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/
(Sådan en krumtap vil jeg også ha')
Allan
ZRX 1200
| |
Soren Lindholt (27-09-2004)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 27-09-04 08:43 |
|
"AW på ZRX" <allanfjern@malwisdotdk> wrote in message
news:41568b45$0$267$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hvor store kan man lave 2-takts cylindre?
>
> Som flere har skrevet, så er to-takst diesel meget store.
>
> Man bliver IMPONERET når man ser dette:
>
> http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/
>
> (Sådan en krumtap vil jeg også ha')
>
Oooh. det er sager at kigge på...
Søren
| |
|
|