Rengøring af alutopstykke
Fra : Henrik Lyck

Dato : 24-09-04 18:50

Hej

Jeg mangler et godt råd til hvordan man lettest får rengjort et topstykke.

Det er et alu-topstykke til min norton commando, det er nok gamle olie
rester
og skidt osv. der sidder derpå samt at det nok er blevet lidt "mat" i løbet
af årene,
jeg ville helst undgå at skulle til at få det glasblæst hvis der var en
anden mulighed.
Det skal nok være et eller andet kemisk da det er svært at komme ind mellem
alle
køleribbene.

--
MVH

Henrik Lyck

Ved svar på e-mail fjern "gnaveren"

Fra : Rune \(Bandit600RR\)

Dato : 24-09-04 19:00

Henrik Lyck wrote:
> [...]
> en anden mulighed.
> Det skal nok være et eller andet kemisk da det er svært at komme ind

Prøv med en gang motorvask.
--
Best regards Rune
http://dfmc.dk/?id=7

---

Fra : Mads Stetter

Dato : 24-09-04 19:26

Henrik Lyck wrote:
> [...]
> en anden mulighed.
> Det skal nok være et eller andet kemisk da det er svært at komme ind

Spørg Mick Hoey fra gruppen.. Han kan det pis!

http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=234

MVH Mads Stetter

Fra : Anja-Niklas

Dato : 25-09-04 10:21

Hej Henrik

jeg har hørt noget om at kaffemaskine afkalker og alu. Men det er vist
skrappe midler, der sker en kemisk reaktion der angriber overfladen på alu.
så det er nok en ide at prøve med et stykke alu der ikke er dyrt. inden du
går igang. hvis det er effektivt så meld lige tilbage.

hilsen Niklas

Fra : Kaj Gasseholm ... To~

Dato : 25-09-04 11:33

myresyre

Fra : Hekto

Dato : 25-09-04 11:46

In article <4155492d$0$300$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
gasse@ZEROCRAPsccd.dk says...
> myresyre

Okæ'! Den var ny for mig!
Det efterlader ikke nogen sorte/mørke felter; men blank alu?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-09-04 16:21

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> In article <4155492d$0$300$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> gasse@ZEROCRAPsccd.dk says...
> >

> Okæ'! Den var ny for mig!
> Det efterlader ikke nogen sorte/mørke felter; men blank alu?

Du skal den anden vej og bruge stærk sæbe eller lud (NaOH), men lud kan give
uheldige fordybninger hvis du lader det sidde for længe, og må ikke komme på
pakkefladen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 26-09-04 08:52

In article <41558cf9$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
preben@esenet.dk says...

> [...]
> uheldige fordybninger hvis du lader det sidde for længe, og må ikke komme på

Jo, den kender jeg godt. Det kan give misfarvning.

Fra : Kaj Gasseholm ... To~

Dato : 26-09-04 03:19

> Okæ'! Den var ny for mig!
> Det efterlader ikke nogen sorte/mørke felter; men blank alu?
> --
> /Hekto

Hvis der er lak på, så brug myresyre, efterlader blank alu, ikke nogen
sorte/mørke felter
20 sek = Klar til polering

vi bruger det tit til alu , forgafel , greb , Osv...

Men pas på dine øjne og hud. ( jeg glemte syre-hansker )

--

Med Venlig Hilsen / Best Regards

Kaj Gasseholm

To respond by E-mail remove zerocrap from address

"Harley Davidson is to motorcycles what John Deere is to Automobiles!"

Fra : Kaj Gasseholm ... To~

Dato : 26-09-04 04:34
Fra : Kaj Gasseholm ... To~

Dato : 26-09-04 04:36
Fra : Keld Rasmussen

Dato : 25-09-04 19:13

Henrik Lyck wrote:
> [...]
> anden mulighed.
> Det skal nok være et eller andet kemisk da det er svært at komme ind mellem

Jeg fik mit topstykke ganske flot med et 24 timers bad i petrolium og
efterfølgende bearbejdning med en børste der ligner en forstørret
piberenser og som fruen indtil da havde brugt til et eller andet
rengøring i hjemmet, (jeg var ikke populær da hun fandt den igen)

--
Keld Rasmussen
Triumph Trident T160

Fra : Solvang

Dato : 26-09-04 08:33

"Keld Rasmussen" <khr@fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg har hørt at keramik-blæsning skulle være godt.....eller glas-kugler 0,2
til 0,4mm

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-09-04 23:05

Keld Rasmussen wrote:
> [...]
> piberenser og som fruen indtil da havde brugt til et eller andet
> rengøring i hjemmet, (jeg var ikke populær da hun fandt den igen)

Når man endelig gør lidt rent, er det også galt

Fra : Erik

Dato : 25-09-04 21:58

"Henrik Lyck" <mushenrikl@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg mangler et godt råd til hvordan man lettest får rengjort et topstykke.

klip
Hej.
Hvis der er lak på, så brug lakfjerner
og derefter fosforsyre.
Jeg har brugt noget der hedder Surklar.
Det er en sæbe med fosforsyre der
anvendes til afkalkning.
Husk handsker og briller. Stærkt ætsende.
Hilsen Erik.

Fra : Henrik Lyck

Dato : 25-09-04 22:13

Hej Erik

Har du prøvet det, har du en beskrivelse af hvad du har gjort, evt. et
billede af det færdige resultat.

MVH

Henrik

Fra : Richard

Dato : 25-09-04 23:20

Henrik Lyck wrote:

> Jeg mangler et godt råd til hvordan man lettest får rengjort et topstykke.

Hvad med ultralydsrensning - der er ihvertfald et firma på Vestegnen af
Kø'strup der har et stort kar, de renser motorer o.lign i. Fandt det en
gang ved at søge på ultralydsrensing på Nettet, men en karburator var for
lille til deres kar

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK