Listo 45 begrænsning
Fra : ib

Dato : 01-11-04 22:43

Er der nogen der kan sige mig hvor begrænsningerne sidder i en listo 45

Fra : Chipmand

Dato : 02-11-04 01:15

On Mon, 1 Nov 2004 22:43:17 +0100, "ib" <ib.b@get2net.dk> wrote:

>Er der nogen der kan sige mig hvor begrænsningerne sidder i en listo 45

Det er et spørgsmål som jeg vil følge svaret på da jeg har samme
scooter. Der er en her der har fjernet skiverne og slået
omdrejningsbegrænseren fra men hvordan aner jeg ikke.

http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18881

Min render 55-60 km/t uden der er pillet ved den. Men alligevel kunne
det da være sjovt at "pille" ved den.

mvh
chipmand

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-11-04 07:31

In article <04kdo090r391t45imd15vc1cboc19iro20@4ax.com>, Chipmand wrote:

> [...]
>
> http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18881
>
> Min render 55-60 km/t uden der er pillet ved den. Men alligevel kunne

har du testet med en GPS ? Når min Kymco viser 52-53 km/t kører den
45 km/t (målt med GPS), og man skal op på 58 km/t for at nå 50 km/t
hvilket helt tilfældigt svarer til en lodret speedometernål.

Kan du ikke bare få forhandleren til at fjerne begrænsningen ?

Fra : Chipmand

Dato : 02-11-04 15:21

> [...]
>hvilket helt tilfældigt svarer til en lodret speedometernål.
>
>Kan du ikke bare få forhandleren til at fjerne begrænsningen ?

Nej jeg har ikke en gps så den er ikke blevet testet den vej.
Og til om forhandleren ikke bare kan fjerne skiverne det har jeg ikke
spurt om endnu.

Fra : ib

Dato : 02-11-04 15:55

jeg ved der er en på scootergalari.dk der har fjernet hans
omdrejningsbegrænser slået fra men man skal oprette sig med sin scooter og
så skal den bedømmes af de andre der inde og godkendes før man så kan få lov
til at stille et lille spørgsmål til en der inde

Fra : Chipmand

Dato : 02-11-04 22:41

On Mon, 1 Nov 2004 22:43:17 +0100, "ib" <ib.b@get2net.dk> wrote:

>Er der nogen der kan sige mig hvor begrænsningerne sidder i en listo 45

Nu har jeg snart brugt en del tid på at finde oplysninger vedr.
begrænsningerne på dyret. Efter tyske forums så sidder der en i CDI´n.
Ellers skulle det være skiver og altså CDI´n det ligger i.

Fra : ib

Dato : 03-11-04 11:40

Det lyder fint men problemet bliver så CDIén der nemlig to stik på men den
kan ikke starte uden dem begge to på men den må kunne kobles fra på en eller
anden måde

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-11-04 17:09

In article <6kvfo0dtpia7n2sko30r5emhigfm876te3@4ax.com>, Chipmand wrote:

> Nu har jeg snart brugt en del tid på at finde oplysninger vedr.
> begrænsningerne på dyret. Efter tyske forums så sidder der en i CDI´n.
> Ellers skulle det være skiver og altså CDI´n det ligger i.

CDI = Capacitor Discharge Ignition. Altså en kondensator der aflades
og på den måde virker som tændig. Den har ingen begrænsning på hastigheden,
udover den måske ikke kan føle over et vist antal omdrejninger, da der
så er for kort afstand mellem signalerne.

Se her hvordan det virker:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/JET_AV8R/Vision/Ignition/CDI.HTML

Fra : Ole Pagh

Dato : 03-11-04 18:35

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> hastigheden, udover den måske ikke kan føle over et vist antal
> omdrejninger, da der
> så er for kort afstand mellem signalerne.

Det passer ikke at der ikke er (kan være) begrænsning i CDI'en.
CDI i en scooter er svjv. _hele_ det elektroniske tændingssystem.

Er en Listo 45 ikke en 4 takts scooter?.
Jeg har selv en Piaggio Zip 4T (der i udseende minder chokerende meget om
billedet af Listo'en) og i Zip'ens CDI skulle der saves en rille et bestemt
sted, så afbrød man en funktion i CDI'en som var omdrejningsbegrænsende.
Det blev gjort der hvor jeg købte den og vupti fra ca. 50 km/h til ca. 65
km/h uden andre tiltag.

Der er såvidt jeg er orienteret ikke andre begrænsninger på Zip 4T, og
derfor sikkert heller ikke på Listo.
Det skyldes, så vidt jeg ved, at 4T motoren i sig selv er svagere end en
tilsvarende 2T og derfor ikke har behov for yderligere begrænsninger.

PS. Jeg er ikke særlig scooterkyndig mht. motorer og begrænsninger, men
lytter gerne med om andre har yderligere.

--
hilsen
Ole