Fik købt mig en billig Kymco - et par
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-10-04 19:29

Fik købt mig en billig Kymco ZX50 45-scooter, og har fået
kørt lidt rundt på den. Er umiddelbart meget glad for den.

Så vidt jeg kan se, så der det en overhaling når biler kører
forbi mig, og ikke en forbikørsel. Derfor er det vel forbudt
for dem at gøre det ved dobbelt optrukne linier ? På en tur
ud mod Bilka passerede bilerne mig lystigt.

Er mit problem, at jeg holder for langt til højre ? Hvordan
kører i andre på jeres Knallert 45 ?

Med hensyn til hjem købte jeg en GREX fuldface hvor hele
fronten kan klappes op. Har også givet den en gang turtlevax
rain repellent, hvilket virker nogenlunde, men støvregn
og fugt slynget op af biler glider ikke lige af. Hvad gør
i andre ? Er Rain-X bedre ? Og hvor købes det i Århus ?

Med hensyn til indersiden af visiret, så dugger visiret
meget let. Man ånder med næsen ud på bunden af visiret,
og det er næsten umuligt at holde det dugfrit når det er
lukket. Ret dårlig ventilation. Men det kan åbnes en smule,
og så er duggen væk. Har prøvet opvaskemiddel på indersiden.
Virker ikke. Hvad gør man så?

Er der krak om godkent hjelm ? Jeg har et par andre hjelme
der er bedre, men ikke godkendt til brug på motorkøretøj.
Kan jeg lovligt bruge dem i stedet ?

Fik målt hastighed med min GPS. Speedometeret viser 15 km/t
for meget. Og en lodret speedometernål = 50 km/t, så det
er max i byen - og lovligt da det er indenfor de 10%.

Fik den leveret uden begrænsning, og det er ikke fordi den
er specielt hurtig i topfart. Kan få den op på 60 km/t -
men det tager 1.5-2 km ud af lige vej. Ingen problemer op
til omkring 55 km/t hvor den taber pusten. Har ingen planer
om at få den til at køre hurtigere.

Blev overhalet af flere knallert 30 der kørte på cykelstien.
En endog med hjelm og hovede under armen.

Den første opfyldning indikerede et forbrug på 35 km/l,
men det var lange ture, og hvis km-tælleren også viser 15%
for meget som speedometeret, så er det nærmere 30.5 km/l,
hvilket vel også er meget godt.

Fra : Esther

Dato : 23-10-04 20:39

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> [...]
> ud mod Bilka passerede bilerne mig lystigt.
>
> Er mit problem, at jeg holder for langt til højre ? Hvordan

En 45'er skal placeres som en motorcykel under kørsel, dvs. midt i
vognbanen,(evt. lidt til venstre for midten) og som en cykel ved parkering.
Hvis man kører ude i højre side er risikoen for at blive overset større og
det samme er risikoen for at blive presset ud i rabatten af en tumpet bilist
:o/

Du kan lige så godt vænne dig til at bilister generelt skider højt og flot
på færdelsreglerne, når de overhaler en 45'er og derfor lystigt overhaler
dig på trods af dobbeltoptrukne linier/indsnævret kørebane etc. etc. Væn dig
også til at blive dyttet af meget ofte *G*

Jeg placerer mig principielt hvor jeg skal - i følge færdelsloven - ( også
på hovedveje!) og kører defensivt, dvs. jeg forventer at bilisterne kan
finde på de mest mærkværdige/ulovlige manøvrer, der kan gå ud over mig, og
er derfor til hver en tid klar til at bremse/undvige.

Kan i den forbindelse KUN anbefale at træne i kontrastyring! Det kan redde
din førlighed/dit liv.

God fornøjelse med din 45'er og pas på dig selv derude i trafikken

--
Esther

*** Yamaha XJ600S & Yamaha Néos 50***

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-10-04 22:09

In article <417ab333$0$200$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Esther wrote:

> [...]
> det samme er risikoen for at blive presset ud i rabatten af en tumpet bilist

Ja, det var netop det jeg blev lidt bange for, at blive mast ud.
På den anden side er der den fordel ved at ligge til højre at der som
regel er plads til at undvige den vej rundt. men selvfølgelig en ulempe
når man skal lave vognbaneskift for at dreje til venstre.

> [...]
> dig på trods af dobbeltoptrukne linier/indsnævret kørebane etc. etc. Væn dig
> også til at blive dyttet af meget ofte *G*

De kan se jeg har en nummerplade, så der er vel ingen grund til
at dytte Og nu da jeg har fået skudt speedometeret ind, så vil
jeg da forsøge at holde mig på de 45-50 km/t i stedet for de 37-38 km/t
jeg åbenbart kørte på de første ture. Vil nok også hjælpe lidt. Det
er jo over 50 km/t på de fleste speedometre i biler.

> [...]
> finde på de mest mærkværdige/ulovlige manøvrer, der kan gå ud over mig, og
> er derfor til hver en tid klar til at bremse/undvige.

Det er nok også meget klogt. Min erfaring som cyklist siger at det skal
man hele tiden være klar til. Og det kan jo være man løber ind i nogle af
de idioter der ikke kan styre deres temperament i trafikken, og vil
have "hævn" for at have kørt bag en scooter der har forsinket ham.

> Kan i den forbindelse KUN anbefale at træne i kontrastyring! Det kan redde
> din førlighed/dit liv.

Kontrastyring ? Er det når scooteren begynder at skride ud ved hård
opbremsning så at hold forhjulet på rette vej, så man fortsat kan køre ?
Min erfaring fra cykel er at få den lagt ned, og komme fri af den. Men
det duer selvfølgelig ikke her hvor der er trafik bagfra.

> God fornøjelse med din 45'er og pas på dig selv derude i trafikken

Jo tak.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-10-04 18:57

> [...]
> finde på de mest mærkværdige/ulovlige manøvrer, der kan gå ud over mig, og
> er derfor til hver en tid klar til at bremse/undvige.

I dag kørte jeg min plads, dvs midten eller venstre side af min kørebane.
Det hjalp helt gevaldigt. Nu blinker bilerne også når de overhaler, og
er klare over det er vognbaneskift. Endnu ingen dyttende bilister.

Det hjælper også jeg har testet speedometeret og lægger mig på 45-50 km/t.

Tak for rådet.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 24-10-04 12:09

meddelelse news:slrncnl8mt.14p.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Den første opfyldning indikerede et forbrug på 35 km/l,
> men det var lange ture, og hvis km-tælleren også viser 15%
> for meget som speedometeret, så er det nærmere 30.5 km/l,
> hvilket vel også er meget godt.

Odometer/Kilometer-/Triptæller har ikke samme afvigelse som speedometret.
Der må max. være 3% afvigelse på tælleren.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-10-04 14:41

In article <417b8d20$0$13730$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Brian Axelgaard wrote:
> [...]
>
> Odometer/Kilometer-/Triptæller har ikke samme afvigelse som speedometret.
> Der må max. være 3% afvigelse på tælleren.

OK - så er benzinøkonomien i den gode ende. Tankede lige for
2. gang, og det var også lige over 35 km/l.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 24-10-04 17:51

> Odometer/Kilometer-/Triptæller har ikke samme afvigelse som speedometret.
> Der må max. være 3% afvigelse på tælleren.

Hmm... min CPI kilometertæller løber godt 10% for stærkt hvis jeg (over et
længere stræk self.) måler efter vejpælene (ved godt det nok ikk er officielt
anerkendt målemetode :D Men giver dog et fingerpeg...)

--
Michael
Husker du dit IMEI-nummer hvis mobilen bliver stjålet?

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 25-10-04 10:57

"Michael Kjærsgård" <none@invalid.tld> skrev i en meddelelse

> [...]
officielt
> anerkendt målemetode :D Men giver dog et fingerpeg...)

Okay, det lyder ikke godt. Prøv at få lavet en mere "videnskabelig" test,
det må sgutte afvige mere

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 25-10-04 20:20

> Okay, det lyder ikke godt. Prøv at få lavet en mere "videnskabelig" test,
> det må sgutte afvige mere

Og hvad er en mere videnskabelig? Køre bagefter en bil? :P

Nej, tror ikke jeg gider bruge tid på det...:)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-10-04 22:16

In article <417D51C9.5BB6B285@invalid.tld>, Michael Kjærsgård wrote:

> Og hvad er en mere videnskabelig? Køre bagefter en bil? :P
>
> Nej, tror ikke jeg gider bruge tid på det...:)

Du kunne bruge en lige strækning og en GPS.