Spørgsmål om ruller
Fra : Zorro

Dato : 23-10-04 12:55

Hejsa.
Nu har jeg endelig fået købt mig en knallert. Valget faldt på en lettere
brugt Yamaha Slider (30).
Jeg har et par spørgsmål angående de ruller der sidder i variomatic'en.
Håber der er nogen der kan hjælpe evt med links til forklaringer?

- Standard rullerne er vist 15,12 i størrelse og vægten er 6,5. Er det en
fordel at sætte lettere eller tungere ruller i?
(Det eneste der er gjort ved knallerten er at skiven er fjernet). Den er
lidt sløv i optrækket, så jeg ved ikke om det ville hjælpe at skifte ruller.

- Hvor tit skal rullerne skiftes? (Knallerten har nu kørt 3500 km).

- Hvilke ruller kan i anbefale? Skal jeg satse på de lidt dyrere originale
Minarelli ruller, eller kan uoriginale gøre det?

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Mvh
Søren

Fra : Ulf

Dato : 23-10-04 20:24

"Zorro" <Hobbitten@oncable.dk> wrote in message news:<417a46a5$0$273$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
>
> - Hvilke ruller kan i anbefale? Skal jeg satse på de lidt dyrere originale
> Minarelli ruller, eller kan uoriginale gøre det?

Hej Søren

Jeg ville hvis du kan købe orginale dele ( Ruller ) købe dem..

Og hvis du muligvis savner optræk eller topfart kan du da sagtens købe
nogen ruller, som er en smule tungere eller lettere..

Tungere ruller = højere topfart og mindre optræk - lavere ruller =
bedere optræk og mindre topfart

Hilsen Ulf

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-10-04 16:32

Ulf skrev:

> Jeg ville hvis du kan købe orginale dele ( Ruller ) købe dem..

Ja dem med originalt antal gram.

> Tungere ruller = højere topfart og mindre optræk - lavere ruller =
> bedere optræk og mindre topfart

Det kan faktisk også være modsat.

Det du gør med rullerne er *udelukkende* at ændre det antal omdrejninger
den lander på.

Derved kan du så optimere ind til at den rammer lige præcis det antal
omdrejningerne hvor den yder bedst = mere optræk og mere topfart.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Zorro

Dato : 24-10-04 20:15

> Ja dem med originalt antal gram.

> Det kan faktisk også være modsat.

Hvad gør jeg så mht ruller hvis jeg godt vil have bedre optræk?

> Det du gør med rullerne er *udelukkende* at ændre det antal omdrejninger
> den lander på.

Som den kører lige nu trives den bedst i "toppen" dvs med max omdrejninger.
Det er er med få omdrejninger den er sløv

> Derved kan du så optimere ind til at den rammer lige præcis det antal
> omdrejningerne hvor den yder bedst = mere optræk og mere topfart.

Hvad vil du anbefale? Tungere eller lettere ruller?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-10-04 05:08

Zorro skrev:

> Hvad gør jeg så mht ruller hvis jeg godt vil have bedre optræk?

Du skal finde dem så den lander på det rette antal omdrejninger.

> Som den kører lige nu trives den bedst i "toppen" dvs med max
> omdrejninger. Det er er med få omdrejninger den er sløv

Sløv siger du - er du sikker på den skal være mere kvik?

> Hvad vil du anbefale? Tungere eller lettere ruller?

Det ved kun du ved at afprøve de forskellige.

Fra : Zorro

Dato : 24-10-04 13:00

Hej Ulf.
Tak for hjælpen. Så blev jeg da lidt klogere