Omdrejningstal
Fra : Weasel

Dato : 23-10-04 09:44

Nu har jeg fået mig en knallert med omdrejningstæller. Hvad er et fornuftigt omdrejningstal at ligge på for at få optimal
benzinøkonomi og belaste motoren mindst?

Weasel

Fra : Myt

Dato : 23-10-04 10:51

"Weasel" <bob-er-din-onkel@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nu har jeg fået mig en knallert med omdrejningstæller. Hvad er et
> fornuftigt omdrejningstal at ligge på for at få optimal
> benzinøkonomi og belaste motoren mindst?
>
> Weasel

Det kommer vel helt an på hvilken motor der er tale om, og om der er pillet
ved motoren eller ej.

Myt

---

Fra : Morten feat. Elvis

Dato : 23-10-04 11:09

tjaaa 0 :) ingen skade eller slid, og bruger intet benzin ud over det den
drypper :P

sorry ku ikk dy mig høhø

morten :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-10-04 12:43

In article <417a19d8$0$205$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Weasel wrote:
> Nu har jeg fået mig en knallert med omdrejningstæller. Hvad er et fornuftigt omdrejningstal at ligge på for at få optimal
> benzinøkonomi og belaste motoren mindst?

Tomgang belaster motoren mindst :) Er der ikke en inddeling
i grønt/gult og rødt område ?

Min helt nye ZX50 står i manualen til at levere max
output 3.6 kw ved 6500 o/min, max torque = 0,5kg ved 6000 o/min.
Så måske i den størrelses orden ?

Fra : phk

Dato : 23-10-04 19:07

> [...]

> fornuftigt omdrejningstal at ligge på for at få optimal
> benzinøkonomi og belaste motoren mindst?

Så hurtigt som muligt op i højeste gear med så lave omdrejningstal som
muligt - og det gælder også i højeste gear.

Så det kan godt tage lang tid at køre fra punkt A til punkt B.

--
Per, Esbjerg