ftp i OS X
Fra : Franz Berliner

Dato : 15-05-01 15:16

Er det mig der har overset noget, eller er der ikke længere mulighed for
at connecte direkte til FTP servere i networksbrowseren/finderen i OSX?

Det ville være lidt mere elegant end at bruge Fetch, terminalen eller
lign.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Dann Pedersen

Dato : 15-05-01 21:55

"Franz Berliner" <mimer@iname.com> skrev i en meddelelse
> Er det mig der har overset noget, eller er der ikke længere mulighed for
> at connecte direkte til FTP servere i networksbrowseren/finderen i OSX?

Nu er det ved at være et stykke tid siden jeg rode med X, og det var en
gammel beta, men jeg mener at det var muligt at indtaste en ftp adresse i Go
==> Folder, og så gå den vej... er dog ikke sikker, så lad os lige høre
hvordan det går.

> Det ville være lidt mere elegant end at bruge Fetch, terminalen eller
> lign.

Enig

/Dann

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-05-01 16:47

Dann Pedersen <dann_pedersen@canwetalk.com> wrote:

> [...]
> ==> Folder, og så gå den vej... er dog ikke sikker, så lad os lige høre

Det virker ikke her hos mig - desværre (10.0.3)

Nu når vi er igang ville det også være rart med en alternativ filbrowser
med integreret ftp mv, indtil Apple får muligheder og hastigheden op i
Finder.

Nogen der kender til noget der minder om diropus, windows commander
eller lignende til OSX?

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-05-01 17:06

Franz Berliner <mimer@iname.com> wrote:

> Nu når vi er igang ville det også være rart med en alternativ filbrowser
> med integreret ftp mv, indtil Apple får muligheder og hastigheden op i
> Finder.

"RBrowser", <http://www.rbrowser.com> håndterer både ssh og ftp, også
lokalt.

Den ligner Finder.app fra Mac OS X Server 1.x lidt (cocoa)

NB. Jeg fatter ikke hvorfor Apple har skrevet en ny carbon Finder.app
frem for at opdatere Finder.app fra Mac OS X server, den var lynhurtig,
understøttede services, havde driekte komadolinie og konsol adgang.
Carbon udgaven af Finder.app er håbløs langsom.

"pilot" via komandolinien er også en udemærket løsning.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-05-01 22:13

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> "RBrowser", <http://www.rbrowser.com> håndterer både ssh og ftp, også
> lokalt.

Jeg downloadede den og prøvede den kortvarigt, men jeg synes den havde
for mange af de samme unoder som Finder.app - måske jeg ikke gav den
lang tid nok.

> [...]
> understøttede services, havde driekte komadolinie og konsol adgang.
> Carbon udgaven af Finder.app er håbløs langsom.

Jeg har aldrig været i nærheden af OS X før Public Beta, men hvis
hastigheden var så meget bedre i OS X Server, kan jeg kun give dig ret i
at det virker lidt underligt at Apple ikke har brugt lidt mere derfra.

I det hele taget synes jeg at hastigheden i Finder.app og fx resizing
af vinduer er nogle af de mest irriterende ting ved OS X. Resten af
funktionaliteten i systemet er helt i top. Det er efterhånden yderst
sjældent at jeg er tilbage i 9.1 (med undtagelse af lidt Classic i ny og
næ), men når det endelig sker får man desværre næsten et chok over hvor
hurtigt mapper åbner - men også over hvor nemt det er at crashe
skidtet..

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-05-01 22:21

> [...]

> næ), men når det endelig sker får man desværre næsten et chok over hvor
> hurtigt mapper åbner - men også over hvor nemt det er at crashe

har du læst mine tanker... Jeg har taget konsekvensen, filhåndtering
forgår i Terminal.app eller Classic. NB. den gammeldavs finder kan
faktsik køre under Mac OS X, og tilmed ganske hurtigt, men hvis man har
flere partitioner eller diske er det ganske upraktisk. - Det kræver
bloat at man ændrer type til APPL.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-05-01 09:33

> [...]

> understøttede services, havde driekte komadolinie og konsol adgang.
> Carbon udgaven af Finder.app er håbløs langsom.

Jeg følger med i Mac OS X talk listen fra Stepwise. Trafikken er ganske
overvældende til tider og ovenstående emne er blevet debateret til
hudløshed. En af argumenterne er at Apple måtte "æde deres eget lort" og
bevise overfor firmaer som Adobe, Microsoft, Macromedia oa. at Carbon er
godt nok til deres kritiske applikationer. En kritisk applikation i Mac
OS X må vel nok være finderen. Tør man konkludere noget om Carbon ud
fra denne teori?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-05-01 10:01

> Tør man konkludere noget om Carbon ud
> fra denne teori?

Der mener jeg ikke, Der findes Carbon programmer som opfører sig
eksemplarisk.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-05-01 10:57

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Der mener jeg ikke, Der findes Carbon programmer som opfører sig
> eksemplarisk.

iTunes og Docken fungerer aldelels glimrende og sikkert mange andre. Men
det hjælper jo ikke meget på Finderen og på en evt forklaring.

Du nævnte tidliger i tråden at finder.app til Mac OS X Server er skrevet
i Cocoa. Kunne denne evt køre på Mac OS X?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-05-01 12:39

> Du nævnte tidliger i tråden at finder.app til Mac OS X Server er skrevet
> i Cocoa. Kunne denne evt køre på Mac OS X?

Det tror jeg ikke, Meget er ændret en hel del siden da:

Mac OS X Server 1.x(Rapsody) bruger ikke Quartz med derimod Dispaly
Postscript.
Mach kernen er ændret.
Cocoa har bla. fået et java lag som Yellow-box ikke har mm.

En række NextStep/OpenStep programmer kan afvikles under Mac OS X Server
(kan indeholde både x86, 68K og PPC kode i en og samme .app).
Disse programmer kan ikke afvikles under Mac OS X.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-05-01 22:55

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Cocoa har bla. fået et java lag som Yellow-box ikke har mm.

Lige præcis det der vil heldigvis ikke skabe problemer i vores
dagligdag. En Cocoa Java application indeholder standard java bytecode,
denne bliver så aktiveret af den virtuelle java maskine, når det er
nødvendigt. Hvis du har en cocoa app skrevet i obj. C, så sker dette
ikke, hvorved java delen helt omgåes. Det eneste cocoa java iøvrigt
består af er en række Apple/Mac OS X-only API dele, nogle dele der også
skider højt og flot på Suns Swing. Hvis Sun kunne lave retsag mod
Microsofts java udvidelser i sin tid, så burde de starte med en total
slagtning af Apple.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-05-01 22:55

> iTunes og Docken fungerer aldelels glimrende og sikkert mange andre. Men
> det hjælper jo ikke meget på Finderen og på en evt forklaring.

Et løst rygte jeg hørte var, at lige netop Dock'en blev skrevet med
hjælp fra direkte kernel adgang, det vil sige at alt carbon, cocoa og
(selvfølgelig) Classic bliver omgået. Det skulle, efter den persons
mening, være den eneste måde Apple kunne komme uden om deres eget bloat
API.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 18-05-01 03:57

> [...]

> at connecte direkte til FTP servere i networksbrowseren/finderen i OSX?
>
> Det ville være lidt mere elegant end at bruge Fetch, terminalen eller

Personligt har jeg nu altid fundet det letteste blot at skrive "ftp" i
UNIX-promptet. Kan man ikke huske kommandoerne, kan man jo bare skrive
'?' eller 'H'.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-05-01 22:55

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Personligt har jeg nu altid fundet det letteste blot at skrive "ftp" i
> UNIX-promptet.

Voldsomt meget nemmere, specielt på ftp sites hvor man ikke helt
nøjagtigt ved, hvad man leder efter. Efter kort tid er der skrive krampe
af cd, cd .. og ls, husk at skrive bin, get et-eller-andet vanvittigt
filnavn. Hmmm.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 19-05-01 05:46

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> nøjagtigt ved, hvad man leder efter. Efter kort tid er der skrive krampe
> af cd, cd .. og ls, husk at skrive bin, get et-eller-andet vanvittigt

Jeg er personligt så vant til linieorienterede grænseflader, så ...