Nybegynder hjælp
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-10-04 18:24

Hvor får man hjælp til hvad man skal vælge ? Der er mange modeller,
både Aprilia RS 50 typen der ligner en rigtig motorcykel, og så
er der de billige fra T-Hansen der ligner en ældre scooter, og
endeligt er der det der ligner en Yamaha fra 80'erne.

Hvad skal man vælge ? Hvad skal man se efter ? Hvad er forskellen
på dem til 10.000, 15.000 og 20.000 ?

Er der nogle steder der er gode råd til begyndere ? Kan leve
med dansk, engelsk eller tysk.

Fra : Tobias

Dato : 18-10-04 18:28

Det kommer jo sådan set an på hvad du synes der er fedt, og hvad du kan
lide..

Hvis du gider at skrue hele tiden, så er det en gammel knallert
hvis det er noget som bare skal køre, så er det en scooter
Hvis det er noget som er sejt, og skal kunne køre hurtigt, hvis man piller
lidt ved den, så er det en aprilla rs50... Det er hvad du har lyst til at
give, og hvad du kan lide ;)

//Tobias

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-10-04 20:04

In article <cl0ufe$2hph$1@news.cybercity.dk>, Tobias wrote:
> Det kommer jo sådan set an på hvad du synes der er fedt, og hvad du kan
> lide..

Ja, men de er vel beregnet til forskellige formål. Vil man blive træt af
en RS50 til bykørsel ? Eller skal man der have en af de "klassiske" som jeg
synes er grimme.

> Hvis du gider at skrue hele tiden, så er det en gammel knallert

Nej tak. Ingen tuning. Muligvis ud med de uoriginal dele der er
sat i for at genere motoren.

> hvis det er noget som bare skal køre, så er det en scooter

Det er det. Og en 45'er af slagsen.

> Hvis det er noget som er sejt, og skal kunne køre hurtigt, hvis man piller
> lidt ved den, så er det en aprilla rs50... Det er hvad du har lyst til at
> give, og hvad du kan lide ;)

Synes den ser lækker ud, men kørepositionen er anderledes end ved de andre.
Og dermed også væsentlig lavere luftmodstand på aprilia går jeg ud fra.

Hvad går den uden tun, men alene med begræsningerne fjernet ?

Fra : Hekto

Dato : 18-10-04 19:39

In article <slrncn7v1i.ks.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
povlhp@povl-h-pedersens-computer.local says...

Vedr.Peugeot: www.hekto.dk/speedfight
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Lars K.

Dato : 18-10-04 20:24

meddelelse news:slrncn7v1i.ks.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> [...]
> på dem til 10.000, 15.000 og 20.000 ?
>
> Er der nogle steder der er gode råd til begyndere ? Kan leve

Jeg kan godt holde mig til hekto, peugeot er en rigtig godt scooter med
masser af kvalitet.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-10-04 21:41

In article <rKUcd.58767$Vf.2786834@news000.worldonline.dk>, Lars K. wrote:
> Jeg kan godt holde mig til hekto, peugeot er en rigtig godt scooter med
> masser af kvalitet.

Men på websitet synes jeg der var mange der havde haft den på værksted
indenfor garantien.

Fra : Lars K.

Dato : 18-10-04 22:29

meddelelse news:slrncn8air.ls.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Men på websitet synes jeg der var mange der havde haft den på værksted
> [...]

nu har jeg haft min peugeot speedfight ac siden 1997, og der har aldrig
været problemer, det eneste der er skiftet er rullerne og dækkene

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 19-10-04 14:47

> [...]
> på dem til 10.000, 15.000 og 20.000 ?
>
> Er der nogle steder der er gode råd til begyndere ? Kan leve

RS50 er en fin maskine. Den render ~100-110 på speedo hvis du fjerner
begrænsningerne og gearer den til "normal gearing". Man sidder godt på den
IMO og du får lidt mere status mellem bilerne end på en scooter ;)
Hvis du ikke er en "pilfinger" der kan selv så hold dig fra maskiner fra før
~2000 du risikerer at de er ved at være slidt op i de vitale dele.
Overvej om det ikke bedre kan betale sig at købe nyt og så få værksteds
garanti etc. med i købet.
Ang. bykørsel vil jeg ikke tro du bliver træt af den. Det handler bare om
tilvænning.
Hvis du kan li RS'eren så spring på den.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-10-04 23:15

In article <slrncn7v1i.ks.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>, Povl H. Pedersen wrote:

Så var jeg på besøg hos Århus Scooter, det er næsten lige om
hjørnet. Der siger det at det kan være stort set lige meget
hvad man køber, at de stort set er ens, pånær enkelte med
vandkølet motor - hvilket ikke er nødvendigt i vores klima.
Han har også 500cc luftkølede motorcykler.

Så det er udelukkende udformningen man skal gå efter,
hvad kan man lide, hvad kan man ikke lide. Han havde også
en RS50 på lager, og en lignende fra Yamaha (?). Men som
han sagde, de er ikke helt så velegnede til Danske forhold,
da skidt fra forhjul slynges op på benene, så det kræver
en anden påklædning end en scooter.

Det gør den selvfølgelig mindre attraktiv her om vinteren.

I den billige ende havde han Piaggio Stalker og Typhoon,
+ en 2-3 yamaha modeller.

Forvirring er kun blevet større, da udseendet ikke betyder
så meget for mig. Det er nok vigigere med en god motor, der
yder godt under 50 km/t når begrænsningen er pillet af.

Så hvad skal man så se efter når udseendet ikke betyder
så meget ?

Fra : Hekto

Dato : 19-10-04 23:21

In article <slrncnb4ef.o7.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
povlhp@povl-h-pedersens-computer.local says...

> Så hvad skal man så se efter når udseendet ikke betyder
> så meget ?

Langt hen ad vejen har han ret. Nogen har et religiøst forhold til om
det skal være den ene eller den anden.
Til gengæld er service og reservedelspriser noget man kan forholde sig
til!

Hvis ikke udsenet betyder så meget, kan du jo vælge den du sidder bedst
på?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-10-04 06:14

In article <MPG.1bdfb1bff796992c989874@news.tele.dk>, Hekto wrote:
> [...]
> det skal være den ene eller den anden.
> Til gengæld er service og reservedelspriser noget man kan forholde sig

Hvad er så dyrt/billigt her ?

> Hvis ikke udsenet betyder så meget, kan du jo vælge den du sidder bedst
> på?

Var også min mening.

Fra : Hekto

Dato : 20-10-04 10:45

In article <slrncnbt0n.or.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
povlhp@povl-h-pedersens-computer.local says...
> Hvad er så dyrt/billigt her ?

Bare hør dem hvad kilerem, ruller, udstødning, cylinder/stempel og
oliepumpe koster, og om det er lagevare.

Peugeot var rimelig billig, dengang det var bilforhandlerne der havde
dem, men jeg kender ikke niveauet nu.