Hvad koster en Scooter 45 i drift ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-04 16:02

Hvad koster en scooter 45 i drift ?
Der er vel omkring 8-900 kr/år i forsikring. Men hvad er der
derudover ? Hvor langt kører en sådan på literen ?
Hvad er der af sliddele der skal udskiftes, og hvad koster
det ? (Bremseskiver, dæk ...)
Er der ofså løbende syn ?

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 17-10-04 17:48

> Hvor langt kører en sådan på literen ?

Meget forskelligt... hvis du ikke tuner den, og kører lange ture er 40+
km/l ikke umuligt.
Derudover sluger den så til 2-taktsolie (~60 kr./l)

> Hvad er der af sliddele der skal udskiftes, og hvad koster
> det ? (Bremseskiver, dæk ...)

Bruger du den til længere ture er der yderst lang tid imellem
bremseskift er nødvendigt.
Tændrør (~30 kr.) og ruller (~60 kr.) skal vel skiftes for hver
2000-3000 km., ofte kan du dog køre længere uden der sker noget ved det.

Remmen (~200 kr.) bør skiftes ved ca. 10.000 kr.

Dæk kommer an på hvor heldig du er, de er dog nemme at lappe til "ingen"
penge... men naturligvis slides de ned på et tidspunkt...

Ovenstående ting (er der andre??) er vel det der typisk skal skiftes,
derudover kan du selvfølgelig være uheldig at der er et eller andet
andet der ryger.

> Er der ofså løbende syn ?

Nej. Nummerpladen skal du dog betale for første gang... (er det ikke
omkring 400 kr.?)

--
Michael
Husker du dit IMEI-nummer hvis mobilen bliver stjålet?

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 17-10-04 17:50

> Remmen (~200 kr.) bør skiftes ved ca. 10.000 kr.

jaja... km. :)

Fra : Myt

Dato : 17-10-04 18:00

Jeg vil da godt lige korrigere noget i de ting der er oplyst her.

"Michael Kjærsgård" <none@invalid.tld> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tændrør (~30 kr.) og ruller (~60 kr.) skal vel skiftes for hver
> 2000-3000 km., ofte kan du dog køre længere uden der sker noget ved det.

Ruller i den udgave jeg kører med, de holder da væsentligt længere end
2-3000 km, de koster så også det dobblete, men jeg kan så også holde dem i
ca. 8-10.000 km. De er lavet af carbon og er utroligt slidstærke.

> Remmen (~200 kr.) bør skiftes ved ca. 10.000 kr.

Min rem har nu holdt til 40.000 km og står ikke for udskiftning.

> Dæk kommer an på hvor heldig du er, de er dog nemme at lappe til "ingen"
> penge... men naturligvis slides de ned på et tidspunkt...

Jeg holder mine dæk i ca. 1½-2 år, og de koster 500.- kr. stk.

> [...]
>
> --
> Michael
> Husker du dit IMEI-nummer hvis mobilen bliver stjålet?

---

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 17-10-04 20:22

> Min rem har nu holdt til 40.000 km og står ikke for udskiftning.

Så vidt jeg husker anbefaler "de fleste" producenter udskiftning efter
12-15.000 kilometer.... muligvis for at være på den sikre side, men 40.000
synes jeg lyder forholdsvist langt på den samme....

Fra : Henning Lund

Dato : 17-10-04 20:45

Michael Kjærsgård skrev:

> Så vidt jeg husker anbefaler "de fleste" producenter udskiftning efter
> 12-15.000 kilometer.... muligvis for at være på den sikre side, men
> 40.000 synes jeg lyder forholdsvist langt på den samme....

Knajtens Suzuki har kørt 30000 km på samme rem, og den er ikke slidt ned
endnu på trods af hans scooter mest nærmer sig en lavtflyvende jetjager
i fart.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Myt

Dato : 17-10-04 22:07

> [...]
>

> --
> Michael
> Husker du dit IMEI-nummer hvis mobilen bliver stjålet?

Jeg har spurgt mig for hos min knallert pusher hver gang jeg har haft den på
liften der nede, og han viser mig den gladeligt og fortæller at der er
masser af km i den endnu. Men det er da muligt at nogle knallerter slider
mere på remmen end andre, det skal jeg ikke påstå.

Myt

---

Fra : Elbarto

Dato : 21-10-04 15:12

Vil oss godt lige komme med lidt

"Myt" <mythoss_43@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil da godt lige korrigere noget i de ting der er oplyst her.
>

> "Michael Kjærsgård" <none@invalid.tld> skrev i en meddelelse

500km mindst pr liter olie og vel 25-35km literen alt efter scooter m.m.

Bremseklodser til i for (skive) koster ~100 for et sæt
Bremse bakker i bag koster ca det samme

Tændrør: Når den ike vil tage max RPMs mere så skifter jeg det kan være
efter 500km og det kan oss være efter 5KKm

> Ruller i den udgave jeg kører med, de holder da væsentligt længere end
> 2-3000 km, de koster så også det dobblete, men jeg kan så også holde dem i
> ca. 8-10.000 km. De er lavet af carbon og er utroligt slidstærke.

Ruller:
Kommer igen an på hvilken scooter hvad str og vægt ruller den bruger samt
kørestil og evt tun
Min Tphoon kørte 1-2000km på rulle skift dog kunne malossi´s ruller holde
knap 5K (dobbelt pris)

> Min rem har nu holdt til 40.000 km og står ikke for udskiftning.

8K KM og så sprang 1. rem ... 600km holdte den 2. og den sidste der var på
havde kørt 5K km da scooten blev smadret

> Jeg holder mine dæk i ca. 1½-2 år, og de koster 500.- kr. stk.

Dæk: 3min tager det med lappegrejet til slangeløse dæk og det er ikke svært
at bruge (selv min kæreste kan selv)

bagdæk holder sjældent mere som 2K km på min scoot forhjulet har
trillet 20K+ KM

> ---

Og ellers så en gang eller to om året skifter man lige stempel ringe
tjelkker at cylle m.m. har det "godt"

Elbarto

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-10-04 23:29

Elbarto skrev:

> bagdæk holder sjældent mere som 2K km på min scoot forhjulet har
> trillet 20K+ KM

Hmm kører du scooter som visse personer kører taxa ??

Mit bagdæk holdte 10000km og jeg har ikke kørt udpræget pænt..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-10-04 18:37

In article <4172A22F.48C81AC4@invalid.tld>, Michael Kjærsgård wrote:

> Meget forskelligt... hvis du ikke tuner den, og kører lange ture er 40+
> km/l ikke umuligt.
> Derudover sluger den så til 2-taktsolie (~60 kr./l)

Hvor meget olie går der ? Vel ikke 1 l olie per liter benzin.

Hvordan er ækonomien ved normal bykørsel ?

Bliver benzinøkonomien bedre eller ringere ved at fjerne
farbegrænsningen ? Kunne forestille mig det ikke kun er
af det gode.

Du lister ca. 560 kr/10.000 km eller ca. 5.6 øre/km. Men
der er vel andre ting der slides ned. Herunder lejer, og
vel også motoren generelt.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-10-04 18:54

Povl H. Pedersen skrev:

> Hvordan er ækonomien ved normal bykørsel ?

18-25 afhængig af stil.

40 km/l må du slet slet slet ikke gå efter ... heller ikke på langture.
Det er utopi med mindre den er med DI og er optimeret max.

> Bliver benzinøkonomien bedre eller ringere ved at fjerne
> farbegrænsningen ? Kunne forestille mig det ikke kun er af det gode.

Det er *kun* af det gode. Få dem fjernet ASAP.

Fra : RpR

Dato : 18-10-04 14:40

> 40 km/l må du slet slet slet ikke gå efter ... heller ikke på langture.
> Det er utopi med mindre den er med DI og er optimeret max.

Vrøvl Martin
Min RS 50'er kører 22km/l ved blandet kørsel, og den har 17,5hk og jeg kører
IKKE pænt

Min Piaggio Zip med 13,2hk går ved 60km/t og kvikke accellerationer omkring
17km/l.

Jeg kørte på min Area 51, som jeg anslår til ca.samme HK som zippen har
idag, 27km/l på en strækning på 212km med en hastighed på 80 - 90km/t det
meste af vejen.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-10-04 21:57

RpR skrev:

> Vrøvl Martin

Det mener jeg nu ikke

> Min RS 50'er kører 22km/l ved blandet kørsel, og den har 17,5hk og jeg
> kører IKKE pænt

Den kan vel ikke spytte mere igennem karbonaden?

<løber_i_dækning.avi>

> Jeg kørte på min Area 51, som jeg anslår til ca.samme HK som zippen har
> idag, 27km/l på en strækning på 212km med en hastighed på 80 - 90km/t
> det meste af vejen.

Min Speedfight går rundt regnet 20 km/l +/- 5km/l.

Fra : RpR

Dato : 20-10-04 17:05

> Den kan vel ikke spytte mere igennem karbonaden?
>
> <løber_i_dækning.avi>

Der sidder kun en Dell Orto 21 PHBG CS på den lige nu, som er ø21mm, og den
er da ikke hamrende uøkonomisk

Som afdroslet gik den 35km/l ved konstant bundgas ~80 - 90km/t. Det gik min
gamle Yamaha FS-1 iøvrigt også

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-10-04 18:53

Michael Kjærsgård skrev:

> Meget forskelligt... hvis du ikke tuner den, og kører lange ture er 40+
> km/l ikke umuligt.

Mener du ikke 20-25+ ?

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 17-10-04 20:19

> Mener du ikke 20-25+ ?

Da min CPI (well, 30 km/t) var lovlig gik den 45 km/l (i følge
speedometeret), og en af mine venner har også haft en 45'er der gik over de
40, så umuligt er det ikke :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-10-04 20:56

Michael Kjærsgård skrev:

> Da min CPI (well, 30 km/t) var lovlig gik den 45 km/l (i følge
> speedometeret), og en af mine venner har også haft en 45'er der gik over
> de 40, så umuligt er det ikke :)

Jeg vil se det før jeg tror det. Jeg har serviceret/reppet et utal af CPI
og ingen har gået så langt.

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 04-11-04 21:45

Kan det ik være en Ditech han snakker om?
de skulle da have en rimelig pæn benzin økonomi..?!
DN

meddelelse news:slrncn52bs.go.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-11-04 23:29

In article <418a94c4$0$86984$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Daniel Nielsen wrote:
> Kan det ik være en Ditech han snakker om?
> de skulle da have en rimelig pæn benzin økonomi..?!

Jeg købte en Kymco Fever ZX50 - Den har de første 600 km kørt
35 km/liter som knallert 45. Og da begrænsningen er fjernet, så
slipper jeg for at køre skrue hele tiden. Det betyder nok også
noget for benzinøkonomien.

Det der blev glemt i det store regnskab er de periodiske
værkstedsbesøg. det er 500 hver 2000 km = 25 øre/km. Lidt
mere i starten.