Kron - rørs lejer på sonic forgaffel ???
Fra : C.C

Dato : 09-10-04 19:10

Hej NG !

Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber der er én som kan svare på. Jeg er
ved skifte lejer i kron røret på en sonic. Det er dem hvor der er to
lejeforinger som klemmer sammen på nogle løse kugler. Jeg har fået det
øverste af og den del som følger med forgaffelen ud. Men den modsatte part
som sidder i kronrøret sidder godt fast. Hvordan tager man den gut ud ???
den er glat med det indvendige rør som forgaffelen sidder op i gennem så der
er ingen steder man kan komme til at banke. HJÆLP !!!!!!!

Mvh

C.C

Fra : Hekto

Dato : 10-10-04 00:54

In article <4168296b$0$255$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
carsten.christoffersen@pc.dk says...
> [...]
> den er glat med det indvendige rør som forgaffelen sidder op i gennem så der
> er ingen steder man kan komme til at banke. HJÆLP !!!!!!!

Der findes et værktøj til at trække dem ud med; men oftest kan man
banke dem ud. Er du sikker på der ikke er bare en lille kant?
I så fald, bøjer man en stor skruetrækker, så den kan ligge an mod
kanten, og banker med solide slag hele vejen rundt til det er ude.

Nye lejer sættes i med henholdsvis varme og kulde.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : C.C

Dato : 10-10-04 07:46

Hej Hekto !

Jo,Jo det er sådan de andre er kommet ud af kronrøret. Men der er ingen
kant, det er helt glat med indvendig side i røret. Jeg har gjort det så rent
jeg kan, for den sidder jo selvfølgelig i spænd som den skal, men rusten
omkring lejeskålen gør jo at den sidder lidt mere fast.Varmer man den, ja så
varmer du jo det hele op, det har jeg prøvet. Jeg har også prøvet at banke
en dorn i mellem røret og foringen, men det kan jeg ikke rigtig li' for den
bliver jo ødelagt hvis man bliver ved hele vejen rundt. Nå, sådan en lille
rund dims skal nu ikke stoppe mig. Jeg har selv lavet værktøj, når der har
været brug for det, så jeg må jo nok bare igang. Men tak for svaret.

Mvh

C.C

Fra : Hekto

Dato : 10-10-04 09:27

In article <4168da90$0$221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> [...]
> rund dims skal nu ikke stoppe mig. Jeg har selv lavet værktøj, når der har
> været brug for det, så jeg må jo nok bare igang. Men tak for svaret.

Du kan give den noget WD40 et døgn inden, eller bruge stearin-tricket!

Varm det op, og lad noget stearin smelte så det løber ned imellem
krønrøret og lejeskåle. Stearin suges ind i den mindste revne og smører
glimrende.

Fra : C.C

Dato : 10-10-04 11:00

Hej Hekto

Jamen det vil jeg da lige prøve om det vil gi´udslaget.
én takker for idé'en.

Mvh
C.C