ahrr ødelagt gevind
Fra : Salling

Dato : 08-10-04 17:37

Hej NG,

Jeg ville lige skifte gear olie på min PGO T-rex scooter - ikke noget der
skulle være så svært, men det var det.... Da jeg skulle løsne drænbolt kørte
den lige lidt for meget på den manglende rutine og jeg skruede derfor den
forkerte vej = ødelagt gevind. Hvad gør jeg?????

mvh

Salling

Fra : Hekto

Dato : 08-10-04 17:51

In article <4166c250$0$300$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
scooteristenNOSPAM@hotmail.com says...
> [...]
> den lige lidt for meget på den manglende rutine og jeg skruede derfor den
> forkerte vej = ødelagt gevind. Hvad gør jeg?????

Får sat fx en helicoil i.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Salling

Dato : 08-10-04 17:56

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> Får sat fx en helicoil i.

Hvad er det og kan jeg gøre det selv?

Salling

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-10-04 18:49

"Salling" <scooteristenNOSPAM@hotmail.com> writes:

> Hvad er det og kan jeg gøre det selv?

En helicoil er en hård metaltråd, som kan gøre det ud for gevind i
stedet for det gevind du har ødelagt.

For at sætte en helicoil i skal du bore hullet lidt op, skære et nyt
gevind og sætte din helicoil i med lidt locktite. Hvis du aldrig har
prøvet det før vil jeg anbefale dig at få lidt hjælp til opgaven.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : GK

Dato : 08-10-04 21:50

øøøøhhhhhhhhhhhhhhh kan du ikke lige forklare hvorfor du vil sætte en
helicoil i ,, for mig lyder det helt hen i vejret ,, lad os sige at den
bolt er med M6 gevind ,, så bore vi hullet op til 6.8 og laver m8
gevind for så at sætte en helicoil i til M6 ??????? hvor er fidusen
henne til det projekt ,, den kan jeg godt nok ikke lige se ......jeg tror
godt at jeg kunne bruge en M8 bolt som olie prop

---

Fra : Hekto

Dato : 08-10-04 22:22

In article <4166fed3$0$264$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, GK@nospam-
post7.tele.dk says...
> [...]
> henne til det projekt ,, den kan jeg godt nok ikke lige se ......jeg tror
> godt at jeg kunne bruge en M8 bolt som olie prop

Spørgsmålet lød ikke: 'Hvordan får jeg skåret et M6 op til M8??'
Iøvrigt står der slet ikke noget om en M6; men det kan da godt være at
det er det!?

Fra : Salling

Dato : 08-10-04 23:52

> [...]

> Spørgsmålet lød ikke: 'Hvordan får jeg skåret et M6 op til M8??'
> Iøvrigt står der slet ikke noget om en M6; men det kan da godt være at

Det er rigtigt at det ikke var spørgsmålet - men jeg bliver en smule
forvirret. Er der én løsning, nemlig helicoil, eller er det en nemmere
mulighed at bore op og skære nyt gevind? Hvad holdet bedst så det samme ikke
sker igen?

mvh

Salling

Fra : Rasmus

Dato : 09-10-04 08:22

"Salling" <scooteristenNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forvirret. Er der én løsning, nemlig helicoil, eller er det en nemmere
> mulighed at bore op og skære nyt gevind? Hvad holdet bedst så det samme

spørg din lokale knallert mekker, hvad han mener !!

Fra : Henning Lund

Dato : 09-10-04 08:12

Salling skrev:

> Hvad holdet bedst så det
samme ikke sker igen?

Få en større prop/bolt i, så er du fri for en helicoil som kan gå løs.
Vedr. at det samme sker igen, hehe lad være med selv at pille

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Salling

Dato : 09-10-04 08:44

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Vedr. at det samme sker igen, hehe lad være med selv at pille

Belært af erfaring med en bil i den australske ørken/midte har jeg sat mig
for at lave så meget som muligt selv - hvilket ind imellem bliver dyrt og
besværligt, men nok skal være besværet værd. (ikke at jeg nogensinde bliver
mekaniker), men simple fejlløsninger og afhjælpninger burde være
obligatorisk i folkeskolen - vi er jo temmeligt afhængige af mekaniseret
transport.

Nå men tak for hjælpen til NG

mvh
Salling

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-04 08:42

Salling skrev i meddelelsen
<41671a26$0$200$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
>forvirret. Er der én løsning, nemlig helicoil, eller er det en nemmere
>mulighed at bore op og skære nyt gevind? Hvad holdet bedst så det samme

Det kommer an på... Hvilken størrelse har proppen ? Og hvor meget gods
er der i aluminiumen omkring proppen ? Hvis, som GK nævner andet steds i
tråden, det er et 6 mm. gevind, så kan man sikkert uden problemer skære 7
mm. gevind, og bruge en M7 prop. Måske endog gå helt op til M8. Det
forudsætter at der er plads til det større hoved på proppen, og at man vil
"leve" med den uoriginale størrelse, med helicoil forstærkes gevindhullet,
og Du bevarer den originale prop.

Uanset hvad løsning at Du vælger, så "pak" gevindtappen helt op med fedt, og
skær gevindet under-op. Så bliver spånerne hængende i fedtet, og kommer med
tappen ud. Det samme gælder når at Du borer, fedt spidsen af boret ind.

Påfyld en billig olie, kør transmisionen varm, og skift olie igen. Så kommer
eventuelle resterende spåner med ud.

Herved får reparationen karakter af "halvklamp", den rigtige, og
tidskrævende reparation, fordrer adskillelse af gearet.....

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 09-10-04 08:53

In article <41671a26$0$200$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> [...]
> mulighed at bore op og skære nyt gevind? Hvad holdet bedst så det samme ikke

Helicoil er et klart stærkere gevind, og anvendes til bevidst at
forstærke gevind i aluminium, hvor man vil have den lave vægt og den
høje styrke.
Helicoil går ikke løs, når det er lavet rigtigt, og anvendes efter
hensigten. Det er ikke velegnet til gevind, hvor skruen/bolten ofte
skrues ud og ind.

I dette tilfælde vil det være en udemærket løsning, og det vil næppe
gentage sig at skruen skrues over gevind, som det kunne hvis man skar
større gevind direkte i aluminiumen.

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-10-04 10:32

Salling wrote:

> [...]
> forvirret. Er der én løsning, nemlig helicoil, eller er det en nemmere
> mulighed at bore op og skære nyt gevind? Hvad holdet bedst så det

Første step på vejen til at undgå gentagelse har du taget - at lave fejlen.
Nu er det bare at lære af den, og bruge en skraldenøgle (en momentskralde
ved fastgørelse) når du arbejder på bolte bagfra, nedefra mv. Når skralden
er indstillet rigtigt fra starten risikerer du ikke at dreje den forkerte
vej, og momentnøglen hjælper dig til at undgå at overspænde - der skal
overraskende lidt kraft til at spænde en bolt der sidder i alugods. Huskat!
skifte kobberskiven på bundproppen hver gang, eller evt. friske den op ved
at varme den op med en gasbrænder og smide den i vand.

Hvad angår det der holder bedst - jeg tror ikke du får problemer med nogen
af metoderne, hvis du holder dig til specificeret moment på bolten, men der
er en værdi i sig selv i at holde størrelser originalt. Ingen af metoderne
er nødvendigvis en dead end - et opboret gevind kan få en helicoil næste
gang, en defekt helicoil kan erstattes af en opboring.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 09-10-04 09:25

Salling <scooteristenNOSPAM@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41671a26$0$200$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det er rigtigt at det ikke var spørgsmålet - men jeg bliver en smule
> forvirret. Er der én løsning, nemlig helicoil, eller er det en nemmere
> mulighed at bore op og skære nyt gevind?

Hvis(!) der er gods omkring hullet, og det plejer der at være p.g.a.
forekommende pakflade, kan man ligesåvel bore op til næste str. gevind; men
det kræver at man er i stand til at fremskaffe en ny bolt i pågældende
størrelse.
Fordelen ved Helicoil er at man efterfølgende kan bruge den hidtidige
bolt/prop!

> Hvad holdet bedst så det samme ikke sker igen?

Hvis det er en trøst så er du ikke den første der har vendt om på højre og
venstre når der skal skrues "under-op". Mit klassiske råd er derfor altid
at
bruge en skraldenøgle til at løsne bundpropper: Med en skraldenøgle kan man
stille til "løsn" med nøglen foran sig og således klø på "under-op" uden at
skulle tvivle på om man nu spænder den rigtige vej :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-04 08:22

GK skrev i meddelelsen <4166fed3$0$264$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
>øøøøhhhhhhhhhhhhhhh kan du ikke lige forklare hvorfor du vil sætte en
>helicoil i ,, for mig lyder det helt hen i vejret ,, lad os sige at den
>bolt er med M6 gevind ,, så bore vi hullet op til 6.8

Nææææææææææe, det gør vi ikke ! Vi borer rent til 6 mm., og skærer med
helicoil tappen til noget der ligner M7 gevind, men som dog har en anden
facon. Herefter isættes stål "coil'en".

>gevind for så at sætte en helicoil i til M6 ??????? hvor er fidusen
>henne til det projekt ,, den kan jeg godt nok ikke lige se ......jeg tror
>godt at jeg kunne bruge en M8 bolt som olie prop

Der kunne vel være situationer hvor der ikke er plads til M8......

Og ikke mindst, med helicoil har vi et meget stærkere gevind.

Alt sammen tænkte eksempler, for _vi_ kender ikke størrelsen på proppen

mvh
Orla

Fra : Salling

Dato : 09-10-04 11:59

meddelelse

> Alt sammen tænkte eksempler, for _vi_ kender ikke størrelsen på proppen

OK jeg har efterhånden forstået at I gerne vil kende størrelsen på proppen.
Det er en M8 der sidder i.

mvh
Salling

Fra : GK

Dato : 09-10-04 21:34

se det var jo noget vi kan bruge til noget ,,, hvis der er plads til et
M10 x1.0 eller et rent M10 så skær sådan et gevind ,, og en olie
prop skal heller ikke spændes så hårdt ,,, held og lykke ,,, '

Mvh gk

---

Fra : Hekto

Dato : 10-10-04 00:51

In article <41684c42$0$255$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, GK@nospam-
post7.tele.dk says...
> se det var jo noget vi kan bruge til noget ,,, hvis der er plads til et
> M10 x1.0 eller et rent M10 så skær sådan et gevind ,, og en olie
> prop skal heller ikke spændes så hårdt ,,, held og lykke ,,, '

Naaaaah ... den skal jo heller ikke ryge falde af!!
Oftets er der angivet et moment den skal tilspændes med.
Som så meget andet, er det lige galt med for lidt og for meget!
Min skal spændes med 40-44 NM; men den er altså ikke hverken 8 eller
10mm.