Slankekage ;-)
Fra : CyberRaga

Dato : 15-05-01 14:37

Her er opskriften på en hammer lækker kage. Det er oprindeligt en julekage,
men den kan godt gå som "almindelig" kage:

Ca. 350 g mel (ca. 6 dl)
2 tsk kardemomme
1 tsk salt
80 g plantemargarine
50 g gær
1 dl lunkent vand
1 dl mælk
4 tsk flydende sødestof svarende til 200 g sukker
2 små æg

Fyld:
10 g smeltet plantemargarine
1-2 groftrevne æbler (150 g)
2 spsk hakket, syltet appelsinskal
2 tsk flydende sødestof svarende til 100 g sukker

Pynt:
Æg eller mælk
40 g mandler

Kom mel, kardemomme og salt i en skål, tilsæt margarinen og smuldr den
grynet med fingrene. Rør gæren ud i lunkent vand og tilsæt mælken. Bland
gærvæden i melet sammen med flydende sødestof og æggene. Slå dejen godt
sammen, den er ret lind. Dæk dejen med fugtigt klæde og stil den til hævning
cirka 30 minutter. Kom halvdelen af dejen i en smurt springform og pensl med
den smeltede margarine. Fordel groftrevet æble herover. Bland hakket
appelsinskal og sødestof og kom det over æblet. Fordel resten af dejen over
fyldet. Lad kagen efterhæve et kvarters tid. Pensl med sammenpisket æg eller
mælk og drys med smuttede, snittede eller hakkede mandler. Bag kagen ved 210
grader cirka 35 minutter.

Når jeg har lavet den har jeg ikke brugt appelsinskal overhovedet og så har
jeg puttet de groftrevne æbler i selve dejen, så kagen bliver dejlig svampet
Sidste jeg lavede den synes jeg dog at 2 tsk kardemomme var lige lovlig
meget, men min kæreste synes det var lækkert, men det må man jo selv finde
ud af!

Ellers var der vist ikke mere til det. Håber det kan bruges!

CyberRaga
www.cyberraga.cjb.net

Fra : Kim Bjoern

Dato : 29-05-01 18:23

> Her er opskriften på en hammer lækker kage. Det er oprindeligt en
julekage,
> men den kan godt gå som "almindelig" kage:

Jeg tror, det er 1. gang i 10 år, jeg har bagt en kage, men da jeg så din
opskrift og havde ingredienserne ved hånden, så skulle det være. Den er
simpelthen bare vidunderlig. Den kan jeg varmt anbefale til andre læsere.

Kim

Fra : CyberRaga

Dato : 30-05-01 21:13

Hej Kim,

det er jeg glad for at høre. Jeg var selv meget chokeret over det færdige
resultat, så jeg måtte lige dele oplevelsen med nogen

Knus
CyberRaga