Att Hekto
Fra : Nikolaj Lauritzen

Dato : 29-09-04 20:46

Hej Hekto...

Jamen vil det sige at jeg bare skal "køre til"?
Lige nu sidder jeg og tøffer afsted med 40 km; jeg har sådan set ikke
noget ønske om at blæse afsted med topfart hele tiden; men jeg vil da
gerne vide om min tøffen afsted med 30 km/t de første 50 km (er gjort)
og min nuværende periode med 35-40 km/t de næste 250 km er helt
overflødigt??? Jeg syntes nemlig ikke jeg før har hørt at tilkøring
ikke er nødvendig..?
Jeg smider 3 kapselfulde olie i en tankfuld (udover den automatiske
blanding).
Men det hele er sat på på autoriseret værksted...kan man så ikke regne
med at de sætter det ordentligt sammen?

Jeg ved forresten heller ikke om det er en alu eller
støbejerns-cylinder...hvad er bedst?
Jeg hørte at en alu-cylinder er hurtigere kørt til...er det sandt?

Mvh
En forvirret
Nik

Fra : Moller

Dato : 30-09-04 08:21

Nikolaj Lauritzen wrote:
> Hej Hekto...
>
> Jamen vil det sige at jeg bare skal "køre til"?

   Er man i tvivl, så følger man foreskrifterne for tilkøring... MEN, det
der menes med at køre til, er at man starter maskinen roligt op, lader
den varme stille og roligt igennem under rolig kørsel, hvorefter man
mens den er varm køre en meget skiftende kørsel, forstået på den måde at
man IKKE må holde omdr. samme sted for længe af gangen, og derved skal
skiftende veksle mellem rolig kørsel, hurtig acc... hurtig deacc..(svært
på en 2 takter), og så køle lidt igen, altså holde maskine det meste af
tiden på alm. drift temperatur, og så liiige vride ørede nogen gange i
10-20 sec.. hvoraf man lader den falde til alm. drift temperatur igen.

   Et lille fuskertrick i nogens øjne er at man efter tilkørslen, tager
stemplet af, og meget fint liiiige sliber de steder hvor der er mærker
efter sizing, typisk foran omkring udstødningsporten, men kun liiiige
slibe lidt med noget fint noget. Men er man i det mindste i tvivl om
hvordan man vil gøre dette, så drop det, og det kan ikke anbefales
senere hen i forløbet, kun lige efter tilkørsel.

--
VH
Lars Molnit