Yamaha JOG Artistic Spec taber pusten..
Fra : e-teori

Dato : 29-09-04 10:18

En ven har en Yamaha JOG Artistic Spec knallert 30, som har det
problem at den absolut ikke har noget optræk, og den taber pusten når
den skal op af bakke.

Når den er kold kører den maks 20 km i timen, men efter ca 4-5
minutters kørsel tager fanden ved den og så kan den godt løbe 45-50
ned af bakke... Lige indtil den når en stigning... så er man nede på
20-25 km/t indtil man igen kommer til en nedafgående strækning.

Man kan ligesom føle den taber trækkraften når den kommer ned omkring
de 28-30 og igen når den kommer ned på 23-25.

Knallerten har altid opført sig sådan, og trods gentagne besøg hos
Asnæs importøren hvor den er købt, har de ikke kunnet(/villet??) gøre
noget. Deres sidste forslag var at de skulle gøre den ulovlig, for at
den kunne få trækkraft ??!??!

Nogen der har en ide om hvad der kan være galt, og hvad der kan gøres
for at få den til at køre ordentligt, uden at den skal gøres ulovlig ?

Pft..
e-teori.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-09-04 18:02

e-teori skrev:

> [...]
> Asnæs importøren hvor den er købt, har de ikke kunnet(/villet??) gøre
> noget. Deres sidste forslag var at de skulle gøre den ulovlig, for at den

Dvs. den er max lovlig som fra levering?

Så vil jeg mene det er heelt normalt.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : e-teori

Dato : 29-09-04 20:06

On Wed, 29 Sep 2004 19:01:31 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<visit_my@website.tuxx.dk> wrote:

>Dvs. den er max lovlig som fra levering?
>
>Så vil jeg mene det er heelt normalt.

Jep, den er helt lovlig, intet pillet ved.. Men det kan sq da ikke
være rigtig at en knallert 30 kun kører omkring 20, blot fordi det
skråner lidt opaf.. Snakker ikke kun om bakker, men bare en let
skråning.. Og så at der overhovedet ikke er noget optræk i den.. Det
tager næsten 30 sekunder fra stilstand ved et lyskryds til den er oppe
på knap 30...

Men kan der gøres noget ved det.. Han er som sådan ligeglad med dens
topfart (de 45-50 ned af bakke og på lige strækninger derefter), bare
der kommer mere optræk i den og mere trækkraft. Han vil gerne kunne
køre de lovlige 30, og gerne også når det går lidt opad.

e-teori

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 29-09-04 22:28

"e-teori" <lyngbytest@spamfilter.business.spamfilter.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:ni1ml0l11asul33qqr7c63n3cvss4it9mq@4ax.com...
> Men kan der gøres noget ved det.

Pil ringen(e?). Det tager 10-30min for den ved vario'en, alt efter hvem der
gør det :)

Fra : e-teori

Dato : 30-09-04 02:28

On Wed, 29 Sep 2004 23:27:52 +0200, "Brian Axelgaard" <Ask@for.it>
wrote:

> [...]
>meddelelse news:ni1ml0l11asul33qqr7c63n3cvss4it9mq@4ax.com...
>
>Pil ringen(e?). Det tager 10-30min for den ved vario'en, alt efter hvem der

Øhh ?? Er totalt moderne knallert/scooter n00b...
Havde i sin tid, da jeg var ung, en Yamaha 4 gears der løb 50 uden at
være pillet ved. Den sled jeg op, blandt andet ved at køre til
Holland på den, men siden den gang har jeg ikke rodet med knallerter.

Kan du give en beskrivelse af hvordan, og hvad det medfører ?

e-teori

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 21:10

> [...]
> være pillet ved. Den sled jeg op, blandt andet ved at køre til
> Holland på den, men siden den gang har jeg ikke rodet med knallerter.

hehe, det er da muligt at DU ikke har pillet ved denne Yamaha men så har en
anden.
En ORIGINAL yamaha fs1 har ikke kunnet gå mere en 30 Km/t på lige vej
vindstille m.m.

Jeg har haft 2 stk Yamaha fra NY og 50 har de nu ALDRIG kunne gå før man har
ændret lidt på konstruktionen. Alene det at der sad en 5 mm toppakning
ORIGINALT, gjorde at den knap kunne nå 30, men hellere 28-29 Km/t.

--
Tom

Fra : e-teori

Dato : 30-09-04 22:45

On Thu, 30 Sep 2004 22:09:48 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>ændret lidt på konstruktionen. Alene det at der sad en 5 mm toppakning
>ORIGINALT, gjorde at den knap kunne nå 30, men hellere 28-29 Km/t.

Garanterer dig der ikke var pillet ved den.. Garanterede også politiet
det, hver gang jeg blev stoppet, og de måtte give mig ret hver gang de
havde skilt den ad..

Den eneste ting der var byttet ud, var cylinderen. Istedet for den
cylinder med 2 skyllekanaler som der sad på Yamaha 4 gears modellen
med skivebremse på forhjulet var der blevet sat en cylinder fra den
gamle model, hvor der var 3 skyllekanaler.
Dette kunne lade sig gøre og var komplet lovligt, da de havde det
samme TUM nr. Desværre kunne der ikke sættes det tilhørende stempel
hvor der var hul i skørtet til den tredie skyllekanal.. Den havde
nemlig ikke samme TUM nr ?!?

En ordentlig tilkørsel, en korrekt justering af karburatoren og så
rendte den de halvtreds uden problemer, så jo der var ikke pillet ved
den, forstået på den måde at den var gjort ulovlig.

Har et bevis på det faktisk.. Har en fartbøde indrammet, fordi jeg
kørte 53 km/t på Amager Strandvej om sommeren, hvor der var
sæsonbestemt fartbegrænsning på 40 Km/t.
Blev stoppet, knallerten hentet af det blå salatfad, og afhentet samme
eftermiddag på station 4, efter at de havde haft den skilt ad igen..
De ville jo helst knalde mig for at have foretaget konstruktive
ændringer, men da de ikke kunne det, fik jeg en fartbøde istedet.

Da jeg på et tidspunkt hvor jeg var i Sverige med knallerten havde sat
det stempel i med skyllekanals huller i skørtet, rendte den 60, og
havde et kanongodt optræk, uden at der var skiftet gearing.

e-teori

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-09-04 23:02

e-teori skrev:

> Da jeg på et tidspunkt hvor jeg var i Sverige med knallerten havde sat
> det stempel i med skyllekanals huller i skørtet, rendte den 60, og havde
> et kanongodt optræk, uden at der var skiftet gearing.

Altså dobbelt så hurtigt som normalt/standard?

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 23:15

>Garanterer dig der ikke var pillet ved den.. Garanterede også politiet
>det, hver gang jeg blev stoppet, og de måtte give mig ret hver gang de
>havde skilt den ad..

Politiet "lånte" også min Yamaha en gang og beholdte alle tun-dele.
Underligt nok fik jeg kobber toppakningen tilbage. Da jeg købte yamahaen i
1980 havde den jo en 5 mm pakning som bare gjorde den endnu mere sløv.
Tror ikke politiet har FULDSTÆNDIG styr over hvordan en FS1 er typegodkendt
til danmark

> [...]
>med skivebremse på forhjulet var der blevet sat en cylinder fra den
>gamle model, hvor der var 3 skyllekanaler.

Kender det godt
Jeg har også en cylinder med 3 skyllekanaler på, samt et udstødning som
ligner og lyder som det originale samt de lovlige numre indstemplet. Det
giver bare VÆSENTLIG mere end det typegodkendte. Det var fra dengang Larsen
Trim kunne nogle sjove ting.
Min kører også en 50 stykker men det er så også med en anden gearing, ellers
kommer den ikke derop.

> [...]

>rendte den de halvtreds uden problemer, så jo der var ikke pillet ved
>den, forstået på den måde at den var gjort ulovlig.

Nej det er lidt kryptisk med 2 eller 3 skyllekanaler. Den med 2 yder ikke
nær så godt som den med 3. Udstødningshullet er også en anelse større i den
med 3. Den var lovlig på modeller før 77 hvis jeg husker rigtigt.

>Da jeg på et tidspunkt hvor jeg var i Sverige med knallerten havde sat
>det stempel i med skyllekanals huller i skørtet, rendte den 60, og
>havde et kanongodt optræk, uden at der var skiftet gearing.

Pyh så har den godt nok også taget omdrejninger med det lille 9 tænders hjul

--
Tom

Fra : Helliganden - [2300]

Dato : 01-10-04 23:06

For at vende tilbage til det tråden oprindeligt startede med

så har jeg oplevet nøjagtigt samme symptom, sløv opadbakke, men den
"futtede" ned af bakke, min konstatering var at den eftertændte på en eller
anden sjov måde ogderfor 45-50Km/t opad bakke har jeg nok kun at sige "tab
dig" :-]

det kan jo godt være den lille maskine ikke kan klare vægten, uden at vide
hvad du vejer naturligvis. prøv evt noget bezin med højre oktan tal.

råd her fra

jesper

"e-teori" <lyngbytest@spamfilter.business.spamfilter.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:iruol01pi02ktr1kpei4vcrfa0aqt6hmq0@4ax.com...

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-04 23:15

"e-teori" <lyngbytest@spamfilter.business.spamfilter.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:04ukl0tfj0h7uh92o8gseg7ib1ij1odrkk@4ax.com...
>En ven har en Yamaha JOG Artistic Spec knallert 30, som har det
>problem at den absolut ikke har noget optræk, og den taber pusten når
>den skal op af bakke.

Måske kunne det være udstødningen som var tilstoppet. Så bliver den i hvert
fald rimelig lam.

--
Tom