Vrag v. Gilleleje
Fra : HKN

Dato : 01-11-04 20:29

Hej,

Jeg har hørt at der skulle ligge et vrag tæt v. Gilleleje havn - på ca.
25m?? Er der nogen her som kender til det?

Har søgt lidt på vragguiden, men altså uden held

Mvh
Henrik

Fra : Allan Hansen

Dato : 02-11-04 09:48

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt at der skulle ligge et vrag tæt v. Gilleleje havn - på ca.
> 25m?? Er der nogen her som kender til det?
> Har søgt lidt på vragguiden, men altså uden held

Måske tænker du på det trævrag der sank ved Gilleleje for ca 2-3 år siden.
Vraget har være omtalt i en artikel i Sportsdykkeren. Det var et ældre
træskrog som skulle have været sænket ved Ven som et "kunstigt rev" men det
kunne der ikke gives tilladelse til. Under en bugsering blev det "tabt" på
vej til Gilleleje. Så vidt jeg husker fra artiklen var vraget ikke særligt
interessant.

Allan Hansen

Fra : HKN

Dato : 02-11-04 12:32

Det er muligt - har det et navn?

-Henrik

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-11-04 13:09

Elan, eller Ellan

Såmendt ok, der er noget særligt ved træskibe.

JZC

Fra : Allan Hansen

Dato : 02-11-04 13:35

<Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Elan, eller Ellan
> "HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> wrote in message

Jeg kan ikke huske navnet, men måske se her:

"550 Danmark. Öresund. NO om Nakkehoved fyr. Vrak. Djupuppgift.

Position: 56-08,705N 12-22,445E

På positionen finns vraket efter fartyget "Ellan". Minsta djup över vraket
är 18,9 m.

Danska sjökort: 129, 131, 102, 100, (INT 1331, 1302)"

Allan Hansen

Fra : HKN

Dato : 02-11-04 14:07

Takker - det er nok det jeg tænker på

Fra : Jens Olsen

Dato : 02-11-04 15:20

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> wrote in message news:<41868e7a$0$86916$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Hej,
>
> Jeg har hørt at der skulle ligge et vrag tæt v. Gilleleje havn - på ca.
> 25m?? Er der nogen her som kender til det?
>
> Har søgt lidt på vragguiden, men altså uden held

Det passer. Vraget hedder Ellan. Er et vel 25-30 m langt træskib.
Det var planen, at det skulle sænkes ved Hven til glæde for fiskerne.
Det fik man imidlertid myndighedernes nej til, og istedet blev det så
slæbt til Gilleleje for renovering, men sank (blev sænket?) inden det
nådede frem.

Skibet består stort set kun af et skrog med skansedæk. Motoren står
dog intakt i vraget. Det var fint for et par år siden, men nu er der
desværre tilsyneladende blevet kørt et travl tværs over vraget. Så
vraget er nu meget sammenfaldet fra umiddelbart foran motoren og frem.

Vraget ligger dog dejlig tæt på land kun 1 sømil ud for Nakkehoved
gamle fyr, og så plejer der at være rigtigt mange torsk på vraget.
Som du selv skriver, så står vraget på 25 m vand.

Nå ja, og så var der jo lige det med positionen. Den er i WGS84

N 56.08,71
E 12.22,45

frisk fra navigatoren (måtte lige en tur ud i garagen og kigge).
En vel gennemprøvet og testet position.

Lad nu et par torsk blive til næste gang jeg kommer forbi med
harpunen.

Jens Olsen

Københavns Dykker Club, kbhdyk
Danmarks bedste dykkerklub

Fra : HKN

Dato : 02-11-04 17:19

Lad nu et par torsk blive til næste gang jeg kommer forbi med
> harpunen.

Jeg kigger kun
(lærer aldrig at kunne lide kogt/stegt/røget/vindtørret/enellerandennyform
torsk!)

Men hvis der er en flad, eller 2!

-Henrik

Fra : LCO

Dato : 02-11-04 21:58

Der ligger også vraget af en Fiskekutter - Fusion H10. Pos: D.56:10,709
12:21,254 Det er heller ikke så mange år siden den sank, måske max. 10 år.
Det eer at finde på uvguide.dk
/CO