Støttebåd på stranddyk
Fra : HKN

Dato : 06-10-04 09:00

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange af klubberne derude, som helt
ukritisk slæber deres gummibåd med til hvert eneste stranddyk de skal på?

Grunden til at jeg spørger, er at vi i min klub har denne (u)vane. Det er
nærmest som om at det at have båden med, betyder mere end at sikre at alle
får en god tur - dermed mener jeg at al den tid der går med at få båd i og
op, ind imellem betyder at vi kun får et enkelt dyk på en dag. Jeg tror at
vi er den eneste klub, som hvert år har en week-end tur til kullen m. kun 2
dyk!

Jeg synes personligt at det er en god ting, når vi begynder at tage eleverne
med ud, og også når de mere rutinerede tager på natdyk. Men derefter synes
jeg at det er at overdramatisere dykningen.
Jeg bliver nærmest betragtet som en kætter, hvis jeg arrangerer en tur hvor
vi ikke har den med - men jeg synes det er hysterisk at slæbe den med.

Hvad er jeres holdninger?

-HKN

Fra : Henrik Manley

Dato : 06-10-04 09:16

> [...]
> vi er den eneste klub, som hvert år har en week-end tur til kullen m. kun 2

Hos Havbasserne FSU tager vi den (næsten) altid med når vi har elever med ud ellers
sjælnet på stranddyk.

Det er et helt normalt eksemple på en ting man bare skal fordi det står i reglerne, min
personlige mening er at dykkere skal uddannes på en måde så de føler at de kan forlange
at få båden med hvis de mener det er nødvendigt.

Brug hovedet når du dykker, ikke bogen....

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 06-10-04 09:10

Du har helt ret..
Men det er jo svært af argumenterer imod sikkerhed,
og man vil ofte, i den slags diskussioner, stå svagt.

Hos Calypso tager vi ALDRIG båden med med mindre
der er tale om elevdyk. Som du selv nævner går turen
hen og bliver lidt "besværlig", hvis man ikke bare kan mødes
på dykstedet. Dessuden kræver det at der kan findes en
bådfører eller at man dykker i 2 hold.

Det eneste jeg kan se at en båd giver, er et fast underlag
til brug for genoplivning.. Min mening om det er at, situationen
SÅ SJÆLDENT vil opstå, at det ikke opvejer det besvær det
er at tage den med. Det svarer lidt til at krydse vejen om natten
for ikke at blive kørt ned... (billedeligt talt)

sualC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 07-10-04 07:04

"Claus Grell Hansen" <nospam@acone.dk> wrote in message
> [...]
> hen og bliver lidt "besværlig", hvis man ikke bare kan mødes
> på dykstedet. Dessuden kræver det at der kan findes en

Man dykker da altid i 2 hold, ellers er der jo ingen
til at overvåge dykningen fra stranden.

> Det eneste jeg kan se at en båd giver, er et fast underlag
> til brug for genoplivning.. Min mening om det er at, situationen
> SÅ SJÆLDENT vil opstå, at det ikke opvejer det besvær det
> er at tage den med.

Hvis uheldsfrekvensen skal være et argument for hvornår
man medbringer sikkerhedsudstyr, så tager i vel heller
ikke nogen genoplivningskufftert med ? Og hvorfor bekymre
sig om overflade bøjer, hvis man dykker i et område hvor
der næsten aldrig er trafik ?

Når man skal lave en risiko vurdering er man nødt til
at kigge på både frekvens og konsekvens !

Søren Arnvig

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 07-10-04 08:31

> Man dykker da altid i 2 hold, ellers er der jo ingen
> til at overvåge dykningen fra stranden.

Nej.. Det gør man ikke altid.. Det ville da være rart
hvis der var nogen som gad at stå på stranden og se
mine bobler, men der er der ikke, Det ville også være
lækkert hvis nogle gad at følge mig over vejen, men der
er der heller ikke...

> [...]
> ikke nogen genoplivningskufftert med ? Og hvorfor bekymre
> sig om overflade bøjer, hvis man dykker i et område hvor

Jo.. Oxyboxen er næsten altid med, men den ligger også
sammen med mine flasker og andet udstyr, så
besværligheds-faktoren i dette tilfælde er lille.

Det er ikke kun uheldsfrekvensen, som afholder
"os" for at tage båd med ved dyk fra klipperne/kysten,
men også besværligheds-faktoren.

> Når man skal lave en risiko vurdering er man nødt til
> at kigge på både frekvens og konsekvens !

Men du har da principielt ret... Der er meget få saglige
argumenter for ikke at passe på sig selv og hinanden..
Nogle gange er det bare for besværligt.

sualC

Fra : Allan Hansen

Dato : 07-10-04 09:15

"Claus Grell Hansen" <nospam@acone.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ikke kun uheldsfrekvensen, som afholder
> "os" for at tage båd med ved dyk fra klipperne/kysten,
> men også besværligheds-faktoren.

Den væsentligste grund til at tage båd med til Kullen er vel ( hvis man da
ikke sejler hele vejen ) at man kan få sine flasker, bly og evt andet udstyr
sejlet til dykkerpladsen. Jeg mindes stadig "da jeg var ung" at vi bar alt
udstyr ned og op fra Ablahamn og Paradishamn. Og hellere forslæbe sig end at
gå 2 gange. Og når man pev, så fik man historien om dengang de også bar
gummibåd og motor ned og op. Men alt i alt så er båden på stranddyk
overflødig, sålænge der ikke sker noget hvor man har brug for den

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-10-04 11:12

Allan Hansen wrote:
>Og når man pev, så fik man
> historien om dengang de også bar gummibåd og motor ned og op.

Gad vide om den historie eksistere i samtlige klubber?

>Men alt
> i alt så er båden på stranddyk overflødig, sålænge der ikke sker
> noget hvor man har brug for den

Enig :)

Fra : Søren Arnvig

Dato : 07-10-04 16:34

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> wrote in message

> Gad vide om den historie eksistere i samtlige klubber?

Jeg ved ihvertfald, at jeg har været med til at bære
båd og motor ned af kullen, så kom ikke hær !

Søren Arnvig

Fra : JSC

Dato : 14-10-04 12:24

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ihvertfald, at jeg har været med til at bære
> båd og motor ned af kullen, så kom ikke hær !

Var det dengang Kullen blev opdaget og tegnet ind på landkortene

/Jørgen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 14-10-04 12:36

"JSC" <JSC@nospam.dk> wrote in message

> Var det dengang Kullen blev opdaget og tegnet ind på landkortene

Det var dengang man var en af de nye hotshots,
fordi man havde en enkeltslange automat med manometer
og en halsvest med feeder

Søren Arnvig

Fra : Henrik

Dato : 14-10-04 12:09

">>Og når man pev, så fik man

> Gad vide om den historie eksistere i samtlige klubber?

Det gør den!!!!!!

Fra : Søren Arnvig

Dato : 07-10-04 16:39

"Claus Grell Hansen" <nospam@acone.dk> wrote in message

> Nej.. Det gør man ikke altid.. Det ville da være rart
> hvis der var nogen som gad at stå på stranden og se
> mine bobler, men der er der ikke,

Måske hvis du gad at holde øje med deres,
så ville de holde øje med dine.
I vores klub er det bare sådan, det er ikke noget
vi diskuterer nødvendigheden af.

> Det er ikke kun uheldsfrekvensen, som afholder
> "os" for at tage båd med ved dyk fra klipperne/kysten,
> men også besværligheds-faktoren.

I vurderer besværligheden mod risikoen
Risikoen består både af frekvens og konsekvens.
For mig at se, ignorerer I konsekvensen i det regnestykke,
men det er jeres problem. Ingen grund til at spilde
mere båndbredde på dette.

Søren Arnvig

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 08-10-04 08:41

> Måske hvis du gad at holde øje med deres,
> så ville de holde øje med dine.

Nope.. Vi har talt om vores ture..
Alle vil bare gerne i vandet, og hurtig
hjem til varm cacao...

> For mig at se, ignorerer I konsekvensen i det regnestykke,
For mig at se, ikke mere end hvis man tager en tur på cykler
i København...

> men det er jeres problem. Ingen grund til at spilde
> mere båndbredde på dette.
Og igen har du ret...
Ingen grund til at spilde mere krudt på dette...

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-10-04 09:41

HKN wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange af klubberne derude, som
> helt ukritisk slæber deres gummibåd med til hvert eneste stranddyk de
> skal på?

Hej, vi slæber den ikke med HVER gang men jeg tror nærmere det er fordi den
ikke altid virker hehe..

Jeg har også som dig stået nogle gange og har måtte sluge en samling eder og
forbandelser når folk i min klub ikke har villet dykke uden den. Men det
giver faktisk god mening hvis man har prøvet at bjærge en dykker. Du kommer
ingen steder særlig hurtigt, hvis der er bare den mindste strøm kan du lige
så godt opgive at kæmpe dig imod den, hvis du er uheldig bliver du hevet med
ud til havs med en tilskadekommen dykker og det er jo ikke så spændende.

Jeg mener det er sundt at tage diskussionen om hvorfor man tager båden med,
men jeg tror ikke at man vil komme frem til at man ikke tager den med. Du
skal måske også spørge dig selv hvorfor i tager båden med når der er elever
med? Det er ikke kun elever der kan komme til skade, drive til havs, og som
gerne vil hentes. Hvis man kan 1. hjælp eller bare har hørt lidt efter i
teori undervisningen, så ved man også godt at det skal gå stærkt med at
komme til undsætning og det kan godt blive problematisk uden en båd.

Hvis i kun får 2 dyk på en weekend må i have en meget besværlig båd, vi
plejer at kunne lave 6 - 7 dyk på sådan en weekend og vi har også en båd
med.

mvh
Jonas

Fra : HKN

Dato : 06-10-04 09:57

> [...]
>
> Hvis i kun får 2 dyk på en weekend må i have en meget besværlig båd, vi
> plejer at kunne lave 6 - 7 dyk på sådan en weekend og vi har også en båd

Jeg er helt enig i dine betragtninger. MEN - med tanke på antallet af den
slags ulykker, så stror jeg at den statistiske sansynlighed for at komme til
skade under selve bugseringen af båden (op og ned fra trailer m.v.) er langt
større. Desuden kan man jo få motorstop - hvad så?

For at citere Claus, så er der jo ingen af os som venter med at krydse vejen
om natten, når der ikke er så meget trafik

Nu vil jeg ikke starte en argumentation - blot høre holdningerne!

Måske tager jeg let på det forhold, men livet er sgu farligt - man ender med
at dø! Og sportsdykning er ikke for alle - og er særdeles farligt for dem,
som ikke opfylder konditionerne for at udføre det. (det være sig
helbredsmæssigt, evner, erfaring osv.)

-HKN

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 06-10-04 13:43

HKN wrote:
> [...]
> at komme til skade under selve bugseringen af båden (op og ned fra
> trailer m.v.) er langt større. Desuden kan man jo få motorstop - hvad

Det er måske lidt søgt at du forsøger at argumentere for at det er farligere
at have båden med end ikke at have den. Men ja man kan komme ud for at man
har båden med og at den ikke virker lige når det går galt. Det har jeg
f.eks. været ude for, for et par weekender siden. Men det betyder ikke at
båden ikke gør nogle aspekter mere sikre.

Nu kender jeg ikke din baggrund, men hvis var dig ville jeg forsøge at komme
på et dykkerlederkursus der får du lov til at prøve de forskellige scenarier
af i virkeligheden. Så kan du jo derefter vurdere om du stadig mener at
båden ikke bidrager med øget sikkerhed.

mvh
Jonas

Fra : Allan Jensen

Dato : 06-10-04 10:38

.....hvorfor overhovedet dykke stranddyk, hvis man har en båd ?

mvh. Allan J.

Fra : HKN

Dato : 06-10-04 11:01

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> wrote in message
> ....hvorfor overhovedet dykke stranddyk, hvis man har en båd ?
>
> mvh. Allan J.

Ja, hvis båden nu er en mindre model, som lige kan klare 4 personer +
bådfører incl. udstyr, og som fuldt læsset dykker stævnen under vand hvis
den kommer op og surfe på en bølge, så er den ikke meget bevendt til
vragdyk!

Jeg skal ihvertfald ikke nyde noget

-HKN

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 06-10-04 15:34

Hej

I Rødovre Sportsdykker Klub tager vi sjældent en båd med på stranddyk
udelukkende for sikkerhedens skyld. Undtagelsen er selvfølgelig hvis vi
er ude med elever, så er der altid en følgebåd med.

Det er klart at en båd giver en ekstra sikkerhed hvis en dykker kommer
ud for en eller anden form for uheld og i yderste konsekvens kan det
være et spørgsmål om liv eller død. Men sådan er det jo generelt uanset
hvad vi foretager os. Gik vi alle rundt med diverse førstehjælps- og
genoplivningsudstyr, kunne der sikkert redes menneskeliv, men det gør vi
ikke da besværet ikke modsvarer gevinsten, set over en bred kam.

Sikkerhed vil altid være en balancegang og derfor et valg man selv eller
andre foretager.

Mener man at et stranddyk er for usikkert uden en følgebåd, så tager man
en båd med. Hvis man mener at den risiko ikke er nævneværdig, lader man
den blive hjemme. Begge dele er lige fint, bare alle der deltager kender
til og forstår risiciene.

mvh
Nikolaj

Fra : Søren Arnvig

Dato : 06-10-04 17:25

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> wrote in message
> [...]
båd i og
> op, ind imellem betyder at vi kun får et enkelt dyk på en dag.

Vi sikrer os at det bliver en god tur, bl.a. ved tage båden med.
Det tager ikke mere end 10 minutter ekstra, at gøre båden klar,
Det vigtigste er, at alle ved hvad de skal gøre, når vi kommer til
dykkerstedet og at alle giver en hånd med.

> Jeg bliver nærmest betragtet som en kætter, hvis jeg arrangerer en
tur hvor
> vi ikke har den med - men jeg synes det er hysterisk at slæbe den
med.

Man behøver ikke at tage båden med for enhver pris, men
som sagt, besværet ved at tage den med er så lille, så det
virker fjollet ikke at gøre det.

Det eneste som tager lidt længere tid, er at pakke sammen,
fordi båd og motor lige skal skylles igennem. Det tager
vel 20 minutter ekstra hjemme i garagen.

Søren Arnvig.

Fra : U W

Dato : 06-10-04 17:56

Jeg er lidt spændt på hvad det er for en klub du er medlem af og
hvor den ligger (landsdel). Fordi: Båden ville måske være okay at
slæbe med til hvis den står på 3 - 4 knobs stranddyk på "udsatte"
steder i Lillebælt. Hvorimod en tur til "bettesøen" i det indre
Jylland måske ikke ligefrem fordrer tilstedeværelsen af en
sådan..
Er det en ren CMAS eller en blandet klub ? Og er der mon
overhovedet forskel på hvilken holdning og praksis de forskellige
klubber har til denne "problematik" ?
mvh
PV

Fra : HKN

Dato : 06-10-04 19:46

"U W (slet Z4WDV)" <pongovongo@Z4WDVmail.dk> wrote in message
> [...]
> Er det en ren CMAS eller en blandet klub ? Og er der mon
> overhovedet forskel på hvilken holdning og praksis de forskellige

Det er en CMAS klub, men er dog "åben" for andre certifikater. De dyk båden
bruges til er: Røsnæs, Sydhavnen, Kullen, Knud Rasmussen, TWIN, Lynetten,
Boesdal og så kan jeg ikke lige komme i tanke om flere steder hvor der
bliver arrangeret "ture" til

-HKN

Fra : TDC

Dato : 06-10-04 23:32

Hej,

Din beskrivelse kunne godt passe med min klub. Jeg mener, båden skal med og
det er en god vane:
- det er ikke båden, der tager tiden, det er "hygge"
- på vores week-end Kullentur er der altid elever med, det tager tid (sammen
med hyggen) så vi når kun et dyk per dag.
- Til det sikkerhedsmæssige (som andre har været inde på) er båden nyttig
ved strøm, som afvisningsfartøj og kan hive dykkerne op, når de er på
afveje.
- Om foråret har vi elever med, om efteråret er der altid dykkere med, der
ikke har dykket et år.
- Vi dykker ikke så meget, 100 dyk på 5 år, så rigtig erfarne bliver vi
aldrig.

Derudover skal man overveje hvordan det vil være at være ude for et uheld
(en selv eller venner) hvor man har slækket på sikkerheden. Det er ikke
sjovt.

Til de steder du nævner kan jeg tilføje Kronborg, Sjællandsbroen, Hornbæk,
Humlebæk. der er kun få steder, hvor jeg kunne undvære båden, fordi der
hverken er trafik eller strøm: Humlebæk og Hornbæk.

Hvis båden skal blive hjemme skal det ikke være fordi den er en tidsrøver,
men fordi der ikke er brug for den.

Til Claus "Det svarer lidt til at krydse vejen om natten for ikke at blive
kørt ned... " må jeg sige det svarer til at gå på en mørk vej om natten
_med_ lygte men uden reflekser. (lygten kan gå istykker)

Mvh.

Fra : Christian

Dato : 07-10-04 07:46

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> wrote in message news:<41643d66$0$259$
> [...]
> bruges til er: Røsnæs, Sydhavnen, Kullen, Knud Rasmussen, TWIN, Lynetten,
> Boesdal og så kan jeg ikke lige komme i tanke om flere steder hvor der

Har du overvejet at skifte klub? Jeg synes det er i orden, at der er
folk der vil bruge båd til at dykke disse steder. Det ville i givet
fald bare blive uden mig!

Hilsen
Christian

Fra : HKN

Dato : 07-10-04 19:39

> Har du overvejet at skifte klub? Jeg synes det er i orden, at der er
> folk der vil bruge båd til at dykke disse steder. Det ville i givet
> [...]

Ja, det er under kraftig overvejelse!

-HKN