Årlig sikkerhedsprøve
Fra : Anders Bomholdt

Dato : 30-09-04 09:50

Hejsa,

Nu har jeg surfet lidt på nettet efter årlige sikkerhedsprøver i
dykkerklubber, men desværre uden det store resultat.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvilke erfaringer folk har med den
slags:

Hvad består prøven helt præcist af i jeres klubber?
Er den obligatorisk eller frivillig?
Hvilke sanktioner er der evt.indført hvis den er obligatorisk?
Hvilke reaktioner har det medført fra medlemmernes side?
osv...

mvh
Anders Bomholdt
Københavns Sportsdykkerklub

Fra : Søren Frost

Dato : 30-09-04 18:03

Se www.aug.dk under Sikkerhedsprøve til venstre for en gennemgang af
prøvekravene.

Prøven er obligatorisk, for alle aktive flaskedykkere der ønsker at forblive
aktive. Prøven skal således aflægges for at kunne deltage i klubbens ture.
Hvad angår medlemmernes reaktion, er det mit indtryk, at folk generelt er
tilfredse, idet prøvens indhold ikke adskiller sig voldsomt fra kravene der
stilles under CMAS-uddannelsen.

Fra : Troels F. Smit

Dato : 01-10-04 15:14

On 2004-09-30, Søren Frost <s010235@no_spam.student.dtu.dk> wrote:
> [...]
> tilfredse, idet prøvens indhold ikke adskiller sig voldsomt fra kravene der

Tilgengæld er det også prøven hvor optagne PADI dykkere tvinges til at
læse hele CMAS teoribogen, samt udføre "ABC" prøven som få PADI dykkere
synes essentiel for at kunne dykke sikkert.
Efter min mening burde vi indføre CESAs fra PADI øvelserne istedet, som
faktisk kan være utrolig nyttige at kunne udføre korrekt.
Der er således ihvertfald ikke 100% opbakning om den nuværende
sikkerhedsprøve

--
mvh.
Troels

Fra : Lars Danielsen

Dato : 02-10-04 12:55

> [...]
> Hvilke sanktioner er der evt.indført hvis den er obligatorisk?
> Hvilke reaktioner har det medført fra medlemmernes side?

Hej Anders

Vi i ASS (Aalborg Svømmeklubs Sportsdykkerafdeling) har fra i år
ændret lidt på vores årlige obligatoriske prøve.

Vi har fjernet ABC prøven, og erstattet den med en undervands
forhindringsbane, der gerne skulle afspejle praktisk dykning lidt
bedre.

Nu består prøven af:

600 m svømning
50 m parånding
Ophentning og bjærgning af bevidstløs dykker.
Gennemsvømning af forhindringsbanen.

Prøven skal være gennemført hvert år inden 1/4, hvis der skal dykkes i
åbent vand.
Vi har ikke de store problemer med at få vores aktive dykkere til at
tage prøven, selv om der ganske vist har været flere der gerne ville
have den afskaffet. Bl.a. derfor har vi nu forsøgt at gøre den lidt
mere "moderne" ved at lave en forhindringsbane i stedet for
ABC-prøven.

Mvh.

Lars Danielsen
Uddannelsesleder