Sharm i december...
Fra : Jacob Mondrup

Dato : 24-09-04 09:05

Hej.

Jeg planlægger en uges tid med familien i Sharm omkring Jul og skal
naturligvis have mig en stribe dyk. Har nogen af Jer erfaring for dyk i
december dernede? Vandet skulle være omkring 19-20 grader - hvilket jo er
ret koldt når man de andre gange man har dykket i Sharm, har vendet sig til
de 30 grader

Og hvad med udstyret dernede. Kan man få en ordentlig tyk dragt, eller kører
de videre med de tynde dragter fra om sommeren? (for slet ikke at tale om de
shortiess man bruger i august dernede) Gys...

Men hvordan med sigt, plante- og dyreliv? - og kan man håbe på at der ikke
er helt så overendt på de enkelte sites - eller det lige som om sommeren?

mvh

Jacob Mondrup
RD

Fra : __vaDer

Dato : 24-09-04 09:19

Hej Jacob,
Nu har jeg ikke selv været der i Dec. men forsommeren.
Men mig bekendt og som du selv skriver så er vandet omkring de 20
grader, og de fleste dykker med en 5mm heldragt som holder dig
varm i op til en time som burde være tilstrækkelig.
Men igen alt efter hvor kuldskær man er! Jeg ville tage en 5mm heldragt
og min makker ville nøjes med 3mm shorty, det fortæller lidt om hvor
forskellige vi er.

Mange af de kloge hoveder siger at det er det sammen "All year round"
Men den hopper jeg ikke helt på, fiskene, planter også videre har også en
sæsson
hvilket gør at nogen måneder er chancen for hajer stor og andre lille.
Men hvordan det lægger, ved jeg ikke noget om, måske en god dykker bog
om Røde havet ville give dig alle svarene.
Overvejer selv at tage derned i slut nov./start dec.

Mvh

vaDer

Fra : Morten Saabye

Dato : 24-09-04 10:20

> [...]

> er helt så overendt på de enkelte sites - eller det lige som om sommeren?

Jeg har være i Sharm både i januar (vand 21 grader) og i juli (vand 28
grader) og mindes ingen forskel på dyrelivet..

Der var ingen problemer med "for mange dykkere" i januar (eller for den
sags skyld i juli). Dykkede i januar i en medbragt gammel slidt 6,5mm og
det kunne blive en smule koldt efter 60-70 min. Det værste var nok, når
man kom op, og det kun var 20-25 grader og blæsende. Tog lidt tid at få
varmet sit korpus op.

/Morten

Fra : Jan Birk

Dato : 24-09-04 00:08

> [...]
> ret koldt når man de andre gange man har dykket i Sharm, har vendet sig til

Jeg har været der i december, og kiggede lige i logbogen:

Vand 24 Luft 20-25

> Og hvad med udstyret dernede. Kan man få en ordentlig tyk dragt, eller kører
> de videre med de tynde dragter fra om sommeren? (for slet ikke at tale om de
> shortiess man bruger i august dernede) Gys...

Jeg brugte en 5mm med en t-shirt under! Man skal være ret 'cool' for at
anvende shorties

> Men hvordan med sigt, plante- og dyreliv? - og kan man håbe på at der ikke
> er helt så overendt på de enkelte sites - eller det lige som om sommeren?

Jeg kan sammenligne december, februar og april/maj, og synes ikke at der
er forskel på dyrelivet - i vandet

/Jan

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 24-09-04 18:08

Jeg var dernede omkring påske (20-21 grader koldt /varmt vand) for et par år
siden, og den 5 mm dragt uden hætte jeg lejede var for kold efter min smag.
Det kommer selvfølgelig også an på om man dykker 5 dyk om dagen af en time
et bare har et enkelt eller to dyk, og så selvfølgelig hvor kuldskær man er.
Jeg må nok erkende at jeg er lidt kuldskær (jeg har ikke så meget naturlig
isolering)

I parentes bemærket dykkede vores guide i tørdragt.

/Marten

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 24-09-04 22:36

Jeg har samlet et par links til vejret dernede, da jeg selv har været der et
par gange - og skal derned igen...

http://www.weather.com/outlook/travel/local/EGXX0018

Vælg "Metric Units" næsten nederst på siden.

El Tor er lige nordvest for Sharm - ikke mange km derfra:

http://www.hko.gov.hk/wxinfo/climat/world/eng/africa/egypt/el_tor_e.htm

Bemærk lige "Days with rain"! Jeg ELSKER den slags!

Og så har jeg været dernede medio marts. Vandet var 22,7° C på
dykkercomputeren, men det var lidt køligt af og til på båden, hvis det
blæste meget og der var et par skyer på himlen. Jeg dykkede i en 3 mm
shorty, men den var lige på grænsen. Næste gang tager jeg en 3 mm heldragt.

Mvh.
Roland Lyngvig
(E-mail-adresse: Søg i www.epost.dk)

Fra : Jacob Mondrup

Dato : 27-09-04 10:19

Tak til alle for gode tips og erfaringer..... nu kan man jo så bare glæde
sig til Jul (og jeg skal af sted)

mvh

Jacob Mondrup