Additiv til Gearkasse (og motor)
Fra : EjS

Dato : 01-11-04 21:51

Hej Gruppe

Lige et par spørgsmål:

1. Min Golf fra 1990 har en tendens til at børste tænder ved hurtigt skifte fra 1.
til 2. gear når gearolien er kold (typisk problem på Golf 2'ere). Problemet er
syncromeshen som jeg bestemt ikke har tænkt mig at skifte. Jeg gider dog heller
ikke skifte gearkasse :) så spørgsmålet er om ikke der findes et eller andet
additiv man kan hælde i gearolien så jeg kan skifte lidt hurtigere gear når
gearkassen er kold uden at det lyder som om jeg ikke bruger kobling ;)

Hvilket additiv skal benyttes, hvad koster det, og hvor kan det købes?

2. De kære hydrauliske ventilløftere i motoren skal også lige larme lidt hvilket
der ikke er noget unormalt i. Jeg ved man kan få et additiv der skulle begrænse
den mekaniske støj.

Hvilket additiv skal benyttes, hvad koster det, og hvor kan det købes?

MVH EjS

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:147.29.74.243)

Fra : Henrik B.

Dato : 02-11-04 01:23

"EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket additiv skal benyttes, hvad koster det, og hvor kan det købes?
>
> Hvilket additiv skal benyttes, hvad koster det, og hvor kan det købes?

Glem additiver, benyt istedet en bedre gear- og motorolie....

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : phk

Dato : 02-11-04 08:14

> Glem additiver, benyt istedet en bedre gear- og motorolie....

Eller kør ordentlig når bilen er kold. Så holder den også meget længere tid.

--
Per, Esbjerg

Fra : Rasmus

Dato : 02-11-04 09:54

> [...]
begrænse
> den mekaniske støj.
>
> Hvilket additiv skal benyttes, hvad koster det, og hvor kan det købes?

Ellers er der jo ltid BACON.....øhh Abcon hedder det vist.....Men det er
ikke noget jeg selv vil komme i mon motor/gearkasse !!

Fra : Olesen

Dato : 02-11-04 18:27

"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Ellers er der jo ltid BACON.....øhh Abcon hedder det vist.....Men det er
> ikke noget jeg selv vil komme i mon motor/gearkasse !!

Det gjorde V-MAX mener jeg det var, engang,
og fik uvildige til at måle FØR og EFTER med
et fornuftigt resultat (ydelsesmæssigt).

Værd at overveje ?

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 19:28

> Det gjorde V-MAX mener jeg det var, engang,
> og fik uvildige til at måle FØR og EFTER med
> et fornuftigt resultat (ydelsesmæssigt).

Nu er det test VMAX foretager vist heller ikke de mest
videnskabelige.......jeg mindes svagt andre useriøse test de har lavet af
benzinsparer og lign.

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 02-11-04 22:47

> Nu er det test VMAX foretager vist heller ikke de mest
> videnskabelige.......jeg mindes svagt andre useriøse test de har lavet af
> benzinsparer og lign.

Netop derfor, havde det et 'andet firma' med ind over til Abcon testen.
OG..olieselskaberne putter også frivilligt friktionsreducerende midler
i deres benzin/olie idag, så hvorfor ikke, basalt set.

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 22:54

> Netop derfor, havde det et 'andet firma' med ind over til Abcon testen.
> OG..olieselskaberne putter også frivilligt friktionsreducerende midler
> i deres benzin/olie idag, så hvorfor ikke, basalt set.

Som jeg har forstået det så er netop oliens formål netop at nedsætte
friktion så at der skal ydeligere additiver i, lyder besynderligt.
I blyfri benzin er der heller ingen smøreegenskaber, det er kun i den røde
som har fået en bly-erstatning som skal smøre de gamle motorer som ikke har
hærdede ventilsæder og ventiler,

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 03-11-04 00:26

> Som jeg har forstået det så er netop oliens formål netop at nedsætte
> friktion

Det er vel også rigtig nok, men man kan så meget med smøreteknik
og olietyper idag, at en 'ren' olie næppe opfylder de krav, producenten
ønsker, og derfor spæder lidt til.

> så at der skal ydeligere additiver i, lyder besynderligt.

Ja, egentlig. Og dog ikke.

> [...]
> som har fået en bly-erstatning som skal smøre de gamle motorer som ikke

Men der tilsættes alligevel friktionsreducerende og rensende
additiver i stor stil, hvilket næppe kan skade.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-11-04 01:22

> Det er vel også rigtig nok, men man kan så meget med smøreteknik
> og olietyper idag, at en 'ren' olie næppe opfylder de krav, producenten
> ønsker, og derfor spæder lidt til.

Huh!?

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Henrik B.

Dato : 03-11-04 01:21

> OG..olieselskaberne putter også frivilligt friktionsreducerende midler
> i deres benzin/olie idag, så hvorfor ikke, basalt set.

Tror du selv på det?

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Rasmus

Dato : 03-11-04 06:03

> Det gjorde V-MAX mener jeg det var, engang,
> og fik uvildige til at måle FØR og EFTER med
> et fornuftigt resultat (ydelsesmæssigt).
>
> Værd at overveje ?

V-max rullede to biler med gammel olie i kassen, og skiftede det så ud med
ny olie og Bacon. Allerede her ringer mine alarmklokker, da man ikke aner
hviken olie der var i.

Flere brugere fra www.Hi-speed.dk har forgæves forsøgt at få dukomentation
fra Abcon, på deres produkt, hvilket ikke kan lade sig gøre. Ud over en
flere år gammel test på en stor industrigearkasse, som køre med fast
omdrejninger og over 2000 nm. Dette kan næppe samlignes med en moderne bil
gearkasse !!

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 21:04

> [...]
> flere år gammel test på en stor industrigearkasse, som køre med fast
> omdrejninger og over 2000 nm. Dette kan næppe samlignes med en moderne bil

Jeg har ikke hidtil set noget der ligner en seriøs test fra V-max. Det
kræver 100% kontrollerede og sammenlignelige forhold.
Det er jo ikke ligemeget om man kører bilen i kold tilstand kontra varm,
eller om den ene test forgår i byen og den anden på landevej osv osv.

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 03-11-04 22:59

> [...]

> flere år gammel test på en stor industrigearkasse, som køre med fast
> omdrejninger og over 2000 nm. Dette kan næppe samlignes med en moderne bil

Det jeg husker fra Vmax testen var, det foregik under fuld kontrol.
Men tvivl kan der naturligvis altid såes.