Rover 620 Ti
Fra : Anders Thorup

Dato : 01-11-04 07:30

Hej gruppe

Jeg har kigget nærmere på en Rover 620 Ti fra 1995. Den står umiddelbart
rigtig flot på nær noget rust i bunden af begge fordøre. Resten af bilen
lader ikke til at have problemer med rust. Den har kørt 235000km, og vil
høre om motoren er solid? Kan turboen holde til de km?

Er der særlige svagheder ved Rover, som jeg skal være ekstra opmærksom på?`

Håber i kan komme med nogle gode råd,, det er jo en sjov bil sådan en, med
200Hk

Hvor langt kører den på en liter benzin i praksis?? (ifgl. Biltorvet er den
opgivet til 11,8Km/l)

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Ex. Honda VFR750F ejer
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 01-11-04 08:08

Anders Thorup wrote:
> [...]
> høre om motoren er solid? Kan turboen holde til de km?
>
> Er der særlige svagheder ved Rover, som jeg skal være ekstra opmærksom

Man hører ofte følgende om Rover 620ti:
- overset
- lækker bil med meget lækker motor
- gearkassen kan ikke holde til de mange hk
- turbo og gearkasse holder ca. 200kkm

Ellers kender jeg intet til den.

/Jakob

Fra : Anders Thorup

Dato : 01-11-04 11:03

Jakob Jeppesen wrote:

> [...]
> - overset
> - lækker bil med meget lækker motor
> - gearkassen kan ikke holde til de mange hk

Jeg prøvekørte den i går, og man må sige at den vil fremad. Gearskiftet var
fast og lækkert, og havde ingen lyde, men hvordan kan man se/høre om det er
ved at være tid?

Hvis speedonålen flyver forbi 170km/t fejler turboen vel ikke noget eller
hvad??

ps. Det burde være forbudt at levere den uden Traction Control!!!

Fra : Thomas H.

Dato : 01-11-04 12:50

"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis speedonålen flyver forbi 170km/t fejler turboen vel ikke noget eller
> hvad??

Jeg har nu hørt om bilen uden turbo, der kunne køre 170

> ps. Det burde være forbudt at levere den uden Traction Control!!!

.....nææ det burde være forbudt at levere den med forhjulstræk

Fra : Anders Thorup

Dato : 01-11-04 12:55

Thomas H. wrote:
> "Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har nu hørt om bilen uden turbo, der kunne køre 170

Ja, det kan den sikkert også,, men det er jeg mener er at den stadig
accellere helt vildt forbi 170km/t,, men kom ikke op på mere end ca. 180
under prøveturen da det jo kræver en del plads,, og ved den fart føles det
stadig som om at der er masser af kræfter tilbage

> ....nææ det burde være forbudt at levere den med forhjulstræk

Med baghjulstræk kunne den være rigtig sjov

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-11-04 09:25

> [...]
> 200Hk
>
> Hvor langt kører den på en liter benzin i praksis?? (ifgl. Biltorvet er

Bogen BRUGT REVYEN 2002 skriver netop de ting som Jakob nævner, samt hårdt
slid på undervognen pga. de mange kræfter (bøsninger osv.). De advare i
øvrigt mod den, og det er sikkert ikke blevet bedre siden 2002. Den svenske
maskinskaderapport placere også Rover 620 mellem de 20 værste modeller, det
er ganske enkelt en opgørelse over hvor forsikringsselskabet bruger penge på
erstatninger.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 10:35

> Er der særlige svagheder ved Rover, som jeg skal være ekstra opmærksom
på?`

rygtet siger RØV dyr i dele !! har selv kigget på en nemmerlig...

Fra : Anders Thorup

Dato : 01-11-04 11:06

Juel wrote:

> rygtet siger RØV dyr i dele !! har selv kigget på en nemmerlig...

Ja, det er også det der gør mig bange,, for det er svært at finde uoriginale
dele til den.

Er der nogen steder hvor jeg kan se hvad dele koster til sådan en fætter?

Vil vildt gerne eje en, men vil jo også nødig stå med en bunke skrot som
koster en herregård at reparere

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 19:53

> Ja, det er også det der gør mig bange,, for det er svært at finde
> uoriginale dele til den.

Jeg har ikke selv en TI, men en SI, og der har endnu ikke været problemer
med dele til del....

> Vil vildt gerne eje en, men vil jo også nødig stå med en bunke skrot som
> koster en herregård at reparere

En tidligere kollega havde en TI'er, samtidig med at jeg havde min SI'er
(jeg har dog min endnu, hans blev totalskadet i et uheld hvor han var uden
skyld) og ingen af os har haft nævneværdige problemer...

> MVH / Best Regards
> Anders Thorup

Lars B

Fra : Martin P.

Dato : 01-11-04 11:38

"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
> Håber i kan komme med nogle gode råd,, det er jo en sjov bil sådan en, med
> 200Hk

Den er dyr i reperation og den er ikke ligefrem kendt for at være holdbar.

Find dig en anden turbobil med 200HK er mit råd..

- Martin

Fra : Anders Thorup

Dato : 01-11-04 11:53

Martin P. wrote:
> [...]
> holdbar.
> Find dig en anden turbobil med 200HK er mit råd..

Hvad findes der i samme prisklasse?? jeg har ikke kunne finde nogen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-11-04 12:26

Anders Thorup skrev:

> Hvad findes der i samme prisklasse?? jeg har ikke kunne finde nogen

Hvad prisklasse?

Du skulle tage et kig på Saab 9000 2,3t fra 1900 og frem.

Fåes fra 30kilo og op til.. ja bestem selv din smertegrænse

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Brian Sørup

Dato : 01-11-04 12:54

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en
meddelelse news:pan.2004.11.01.11.25.53.972734@website.tuxx.dk...
> Du skulle tage et kig på Saab 9000 2,3t fra 1900 og frem.

Jeg troedeSaab 9000 kom frem i 1985 ?

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-11-04 23:55

Brian Sørup skrev:

> Jeg troedeSaab 9000 kom frem i 1985 ?

Ja jeg synes bare det er lidt for gamle.

Fra : Anders Thorup

Dato : 01-11-04 12:54

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvad prisklasse?
>
> Du skulle tage et kig på Saab 9000 2,3t fra 1900 og frem.
>
> Fåes fra 30kilo og op til.. ja bestem selv din smertegrænse

Er Saab ikke også forfærdelig dyre i reservedele?

Fra : Henrik B.

Dato : 01-11-04 13:11

> [...]

Helt enig med Martin, find en Saab 9000 2,3 Turbo (200 Hk). Hér får du også
en væsentlig bedre sikkerhed.

Hér er et eksempel der iøjeblikket er til salg:

Hér er kontakt-info. Kan sikkert fåes til en fornuftig pris. Men den har så
bl.a. heller ikke klimaanlæg.

> Er Saab ikke også forfærdelig dyre i reservedele?

Nej, og der er som du selv efterspørger med Rover'en en del steder i
Danmark, hvor du kan købe "uoriginale" stumper. Og ellers kan stort set alt
fåes fra Sverige med posten, med besparelser på op til 50%.

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Henrik B.

Dato : 01-11-04 13:19

Glemte linket til mandens telefonnummer...
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=979

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 13:59

> Glemte linket til mandens telefonnummer...
> http://www.saabklubdanmark.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=979

skod at han ikke skriver pris.. hader den slags sælgere.. gør at jeg f.eks.
ikke gider at kigge videre på bilen..

Kunne ellers godt tænke mig sådan en... skulle bare være med automatgear..
gider ikke side og rode rundt hele tiden..

Mvh
Morten

Fra : Henrik B.

Dato : 01-11-04 14:14

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> skod at han ikke skriver pris.. hader den slags sælgere.. gør at jeg
> f.eks.
> ikke gider at kigge videre på bilen..

Dét giver dig da alle muligheder for at handle....

> Kunne ellers godt tænke mig sådan en... skulle bare være med automatgear..
> gider ikke side og rode rundt hele tiden..

Der er flere til salg på bilbasen.dk - også auto. Du behøver heller ikke
rode rundt hele tiden.

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Per O. Madsen

Dato : 01-11-04 14:24

> Er Saab ikke også forfærdelig dyre i reservedele?

Du får ikke noget som er dyrere end 620'eren ! En opgørelse for nogle år
siden viste sammenlignelige biler, som alle kostede mere end Roveren i
indkøb, men ellers var sammenlignelige. Gennemsnitsprisen på et almindeligt
udsnit af sliddele til bilerne var lige omkring 10.000 kroner, og Roveren
endte på knap 21.000 for de samme sliddele !!!!!! Du får det ikke meget
dyrere med mindre du køber en meget speciel bil !

Med hensyn til hastighed, så kan selv min Focus C-Max 1,8 let trække op til
170 og stadig have overskud til yderligere accelleration .. kort sagt, det
siger ikke alverden. Hvis der stadig er træk over 210 er det noget andet !

Per O. Madsen
www.skaldepande.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 01-11-04 15:09

"Per O. Madsen" <per_madsen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til 170 og stadig have overskud til yderligere accelleration .. kort sagt,
> det siger ikke alverden. Hvis der stadig er træk over 210 er det noget

Jep.

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Jan Vennike

Dato : 01-11-04 18:35

> [...]
> til 170 og stadig have overskud til yderligere accelleration .. kort sagt,
> det siger ikke alverden. Hvis der stadig er træk over 210 er det noget

Havde en kollega der havde sådan et bæst - han sagde den havde en topfart på
omkring 230 km/t.

Men santidig var han, ved 170 kkm, på den 3. gearkasse.

Ret skal være ret - den ene gang havde værkstedet glemt at spænde
bundproppen, så der fes alt olien ud, så den "tæller" ikke, men alligevel.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-11-04 23:54

Anders Thorup skrev:

> Er Saab ikke også forfærdelig dyre i reservedele?

Nej hvem har bildt dig det ind?

Den koster jævnt det samme som fx. en 'Yoda Carina E.

Nogle dele er selvf. dyrere end andre og går der noget vildt specielt
istykker koster det nok knaster men sådan er det ved ALLE bilmærker.

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 19:55

"Martin P." <sync@liquid.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse
>
> Den er dyr i reperation og den er ikke ligefrem kendt for at være holdbar.

Jeg vil igen gerne sige, at jeg ikke synes at min egen SI'er har været dyr i
reparation, men det har så også kun været almindelig service, samt et enkelt
problem med aricon'en...

Men det er kalrt, at hvis Gearkasse og Turbo skal udskiftet fordi den
tidligere ejer har kørt rally i bilen, så taler vi nok ikke om pebernødder
:(

> Find dig en anden turbobil med 200HK er mit råd..

Det ville næsten være synd, hvis den pågældende bil er blevet behandlet
pænt....

> - Martin

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 20:42

> [...]
> høre om motoren er solid? Kan turboen holde til de km?
>
> Er der særlige svagheder ved Rover, som jeg skal være ekstra opmærksom

Karrosseriet :)

En kollega havde sådan en fin bil med sandfarvet læder og det hele, han var
egentlig meget glad for den.
Men desværre smuldrede karroseriet mellem fingrene på ham. Den fik rust
pletter det mest mærkelige steder.
F.eks midt på bagskærmen var der pludselig hul under et par bobler.
Han brugte ikke specielt mange penge på at holde den kørende, men han fik
også kun 32K for den da han solgte den i foråret.
Jeg tror hans var 96'er.

> [...]
> 200Hk
>
> Hvor langt kører den på en liter benzin i praksis?? (ifgl. Biltorvet er

Nok ikke med den kørestil du ligger op til :)

--
/Claus

http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 21:09

> [...]

> Han brugte ikke specielt mange penge på at holde den kørende, men han fik
> også kun 32K for den da han solgte den i foråret.

Min er fra 98, og den er meget fin, intet rust (synligt ...

> --
> /Claus

Lars B

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-11-04 22:41

> [...]
> 200Hk
>
> Hvor langt kører den på en liter benzin i praksis?? (ifgl. Biltorvet er

Med de ting man kan finde om Saab 9K rundt omkring kan jeg ikke se at den
skulle være svaret på et problemfrit og driftsbilligt alternativ til
Roveren, lige bortset fra at vi bor tættere på reservedelskilden og at
sikkerheden er lidt højere.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-11-04 23:56

Kim Kristensen skrev:

> [...]
> skulle være svaret på et problemfrit og driftsbilligt alternativ til
> Roveren, lige bortset fra at vi bor tættere på reservedelskilden og at

Hvad er det som skulle være galt med sådan en som gør den dyr og
ikke-problemfri ?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 02-11-04 00:09

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev :

>Hvad er det som skulle være galt med sådan en som gør den dyr og
>ikke-problemfri ?

SAAB'en eller røveren ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-11-04 01:48

jan skrev:

> SAAB'en eller røveren ?

Saab'en

Fra : Henrik B.

Dato : 02-11-04 01:32

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Med de ting man kan finde om Saab 9K rundt omkring kan jeg ikke se at den
> skulle være svaret på et problemfrit og driftsbilligt alternativ til
> Roveren,

Hvad hentyder du specifikt til?

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Kim Kristensen

Dato : 02-11-04 10:44

"Henrik B." <mailto:saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Rover 620 Ti"

> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
At BRUGT REVYEN 2002 har sat en rød trekant med teksten "PAS PÅ" ved nogle biler,
Rover 600 og Saab 9000 er to af dem (og de to søstre Thema og 164 er to andre).
Bare overskriften er "Svigtende Saab-kvalitet" men de skriver også at den mht.
rust ikke er for god, modellen efter 90 er dog bedre end de første. At kvaliteten
er meget forskellig fra eksemplar til eksemplar, så nogle køre fint år efter år
mens andre ustandselig er på værksted. At gearkassen er det svageste punkt, ifølge
den svenske maskinskaderapport en Saab-specialitet. At turboen var et problem før
den blev vandkølet og at 2,3 motoren i årgang 90-93 årgang er skrøbelig, både med
og uden turbo samt at mange ældre 9000 lider af slør i forhjulsophæng og
styreforbindelser. Reservedelsindekset er i bogen på daværende tidspunkt 190 for
Rover 620ti og 121 for Saab 9000 2,0 CST.

I den svenske maskinskaderapport dækkende biler fra 94-02 og/eller op til 100.000
km ligger Saab totalt bedre end Rover, både hvad angår fejlhyppighed og
gennemsnitlig reparationspris. I det tilsvarende engelske reliabilityindex
dækkende biler indtil de er 10 år eller 100.000 miles gamle ligger Rover 600
årgang 93-99 på index 86, Saab 9000 CS 91-97 på 152 og Saab 9000 CD 91-97 på 196
(søster 164 88-98 ligger på 198).

Aftonbladet lavede for 5 år siden sammen med Auto Motor & Sport en undersøgelse på
bilers reservedelspriser, de samlede priser ind på 48 forskellige dele. De kostede
samlet 64.297 kr. til Rover 600 og 67.058 kr. til Saab 9000 så det passer meget
godt nå en skriver at Saab 9000 er på niveau med Toyota Carina for der var prisen
68.480 kr. (søster 164 "vandt" i øvrigt med en samlet pris på 82.054 kr.)

Så jeg kan godt se at de par biler sikkert kan bringe de samme glæder, men også de
samme sorger.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.164.68.195)

Fra : Henrik B.

Dato : 02-11-04 15:39

> [...]
> biler,
> Rover 600 og Saab 9000 er to af dem (og de to søstre Thema og 164 er to

Skrevet af journalister.

> mens andre ustandselig er på værksted. At gearkassen er det svageste
> punkt, ifølge
> den svenske maskinskaderapport en Saab-specialitet.

Kører man pænt er det ikke noget problem med gearkassen. Turbo'erne har jo
et enormt moment.

> At turboen var et problem før
> den blev vandkølet

Alle 9000 har vandkølet turbo.

> og at 2,3 motoren i årgang 90-93 årgang er skrøbelig, både med
> og uden turbo

De er ikke skrøbelige, men de har et dårligt hærdet balanceakseltandhjul. På
de fleste biler af de årgange vil det allerede være skiftet. Ellers er det
blot at skifte kæder/tandhjul. At kalde dét for skrøbelige motorer er en
typisk journalistisk "sandhed".

> [...]
> prisen
> 68.480 kr. (søster 164 "vandt" i øvrigt med en samlet pris på 82.054 kr.)

Ja for 5 år siden!! Imellemtiden er 9000 reservedele faldet væsentligt i
pris. Derudover har man muligheden for indkøb i Sverige, med besparelser på
20 - 40%.

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Torben E

Dato : 02-11-04 16:32

> Alle 9000 har vandkølet turbo.

Nope, de første 2.0 T var uden, 85-86 tror jeg.

Torben E

Fra : Kim Kristensen

Dato : 02-11-04 17:56

> Skrevet af journalister.

Nå øv så har jeg sgu' smidt 148 kr. væk, på den anden side kan Anders jo så
sagtens springe på den 620 turbo hvis det er noget vrøvl de skriver.

> Kører man pænt er det ikke noget problem med gearkassen. Turbo'erne har jo
> et enormt moment.

Så burde de vel konstruere gearkassen så den kan holde til det moment, men
det er måske bare mig der har den slags ideer.

> [...]

> Ja for 5 år siden!! Imellemtiden er 9000 reservedele faldet væsentligt i
> pris. Derudover har man muligheden for indkøb i Sverige, med besparelser

Aftonbladet er svensk og der er også et svensk Auto Motor & Sport, så jeg
formoder at stumperne er købt i Sverige. Men det er rigtigt at prisen på
stumper går op og ned af forskellige årsager, det er måske også en af
grundende til at Saab vinder over Rover i Sverige og omvendt i UK.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 09:28

> [...]

> blot at skifte kæder/tandhjul. At kalde dét for skrøbelige motorer er en

Enig - ligesom det er en tåbelig "sandhed", at en VW Passat er af dårlig
kvalitet, fordi de kunne få møre bøsninger i de forreste bærearme og ikke
havde fået monteret en spoiler til at holde stænk væk fra bremseskiven.

Fik du den, Jan..?

)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 03-11-04 11:38

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> Enig - ligesom det er en tåbelig "sandhed", at en VW Passat er af dårlig
> kvalitet, fordi de kunne få møre bøsninger i de forreste bærearme og ikke
> havde fået monteret en spoiler til at holde stænk væk fra bremseskiven.

Enig.....MEN! Det er stadig et forbandet dårligt stykke
udviklings-/testarbejde. Ligesom når Pøsjø sender den ene model efter den
anden på gaden med dårligt dimensionerede bremser.

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 15:32

> Enig.....MEN! Det er stadig et forbandet dårligt stykke
> udviklings-/testarbejde. Ligesom når Pøsjø sender den ene model efter den
> anden på gaden med dårligt dimensionerede bremser.

Enig..

Jeg ved i øvrigt ikke, hvad hulen det er, der er galt med Pegots bremser -
405 1,6´eren har rigtig store skiver dens størrelse, vægt og alder taget i
betragtning - men de bliver sgu skæve alliwl.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 03-11-04 23:49

> [...]
> 405 1,6´eren har rigtig store skiver dens størrelse, vægt og alder taget i
> betragtning - men de bliver sgu skæve alliwl.

Og det samme gør de på 307, ventilerede skiver til trods...

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 03-11-04 18:27

> [...]

>kvalitet, fordi de kunne få møre bøsninger i de forreste bærearme og ikke
>havde fået monteret en spoiler til at holde stænk væk fra bremseskiven.

Jada - .... og jeg mener stadig at der er lavet et ret inferiørt
stykke arbejde, i sparsommelighedens navn, eller er det til tonerne af
"dansen om guldkalven" - har man skåret lidt vel ind til benet med den
bil ;)

(og med så mange andre biler - i det hele taget - bare se på
Vectra'erne - de ruster jo ad pommeren til)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : KASO

Dato : 03-11-04 19:39

> [...]
> kvalitet, fordi de kunne få møre bøsninger i de forreste bærearme og ikke
> havde fået monteret en spoiler til at holde stænk væk fra bremseskiven.

Det kunne også være fordi de har problemer med indtræk, der kommer til at
ligne frotté, centrallås, forbindelsesstænger, tændspoler + div.
motorproblemer (jvf. FDMs liste over hjemkaldelser). Jeg har venner, der har
haft deres Passat på værksted ca. 1 gang/måned de første 2 år - men til
sidst blev den da relativt stabil. De fik dog selv lov til at betale for
bærearmene!

Dårlig kvalitet?!? Tjah - den er i hvertfald ikke den høje kvalitet VW
påstår - og købere og "fans" tror - men den er da sikkert ikke meget ringere
end konkurrenterne - blot dyrere (bortset fra at konkurrenterne nu også er
ved at være der oppe - Passat er vist ikke steget så meget, da den er en
"forældet" model (= de andre er en generation nyere)).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-11-04 21:46

> Det kunne også være fordi de har problemer med indtræk, der kommer til at
> ligne frotté, centrallås, forbindelsesstænger, tændspoler + div.
> motorproblemer (jvf. FDMs liste over hjemkaldelser).

Den slags ting der kan jeg nævne om næsten alle biler.

Men det er rigtigt, der har været svigt i kvalitetskontrollen.

Jeg har til gengæld ofte slået på tromme for Passatens fcremragende 1,8
T-motor og dens kabine, der har en "lækkerhed", der i 1997 rakte langt ud i
fremtiden.

Jeg har også rost det meget ruststærke karosseri.

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 03-11-04 23:24

> Den slags ting der kan jeg nævne om næsten alle biler.

Ja - netop

(Pointen var netop, at den nok hverken er værre eller bedre end andre - men
VW lover meget bedre kvalitet - og ejere og "Fans" er naive nok til at tro
på dem )

> [...]
>
> Jeg har til gengæld ofte slået på tromme for Passatens fcremragende 1,8
> T-motor og dens kabine, der har en "lækkerhed", der i 1997 rakte langt ud

Tjah - det var jo netop tricket: Få det til at _ligne_ kvalitet - så tror
alle også, at det _er_ kvalitet - men ja: 1.8T er (var) fin - det lader til
at den er ved at blive udfaset.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-04 10:03

> Tjah - det var jo netop tricket: Få det til at _ligne_ kvalitet - så tror
> alle også, at det _er_ kvalitet - men ja:

Når man taler visuelt design og alm æstetisk indtryk så ér selve det, at det
"ligner kvalitet" en egentlig kvalitet.

Design og æstetik er ikke kvalitet, fordi man kan slå søm i med det - men
fordi det er lækkert.

/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 05-11-04 17:24

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev :

>Når man taler visuelt design og alm æstetisk indtryk så ér selve det, at det
>"ligner kvalitet" en egentlig kvalitet.

Gu er det da ej Jan - man kalder det "blændværk" ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-11-04 21:22

On Fri, 05 Nov 2004 17:23:43 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Gu er det da ej Jan - man kalder det "blændværk" ;)

>--

Der vil helt sikkert snart komme et indlæg fra Jan W. om, hvad det
egentlig var han mente.

Hans journalistiske uddannelse gør, at han af og til må til tasterne
flere gange, før vi almindelige dødelige forstår hvad han mener.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 05-11-04 21:35

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Der vil helt sikkert snart komme et indlæg fra Jan W. om, hvad det
>egentlig var han mente.

Utvivlsomt - han kan jo ikke li' man driller WV

Jeg forstår sgu' ikke hvordan folk er blevet lullet ind i en tro på at
bare der står det rigtige firmanavn på bagsmækken, så er tingene gode

ok - der er skam også andre end lige VW der har gjort i nælderne, selv
Mercedes-Benz har jo deres pandora's box

Men at folk kan synes en given bil - ingen nævnt ingen glemt - er en
fed bil, når det i virkeligheden bare en en dusinvare - går sgu over
min forstand.

>Hans journalistiske uddannelse gør, at han af og til må til tasterne
>flere gange, før vi almindelige dødelige forstår hvad han mener.

Narjjj du - problemet er at han nogengange glemmer at nævne de
forudsætninger vi skal forstå først, inden vi kan forstå de viise ord
(og jeg tror de fleste ved hvad der hentydes til)

(Nu må han da være røget ud af busken ......?)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-11-04 22:02

On Fri, 05 Nov 2004 21:35:26 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
>
>Jeg forstår sgu' ikke hvordan folk er blevet lullet ind i en tro på at
>bare der står det rigtige firmanavn på bagsmækken, så er tingene gode

I det nummer af Motor som dukkede op i min brevbox i dag, er
reaktionerne ved at dukke op. der skrives bl.a. om, at VW ejere ikke
længere anbefaler til andre at købe VW.

> [...]

>(og jeg tror de fleste ved hvad der hentydes til)
>

>(Nu må han da være røget ud af busken ......?)

Han kommer helt sikkert "som skidt ud af en kanin" - frit efter Gunnar
Nu Hansen. )

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kim Kristensen

Dato : 05-11-04 22:22

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse> >--

> I det nummer af Motor som dukkede op i min brevbox i dag, er
> reaktionerne ved at dukke op. der skrives bl.a. om, at VW ejere ikke
> [...]

Det stemmer vist meget godt overens med denne her
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,533625,00.html#vecka

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-04 22:07

> Narjjj du - problemet er at han nogengange glemmer at nævne de
> forudsætninger vi skal forstå først, inden vi kan forstå de viise ord
> (og jeg tror de fleste ved hvad der hentydes til)

I to kan dæælme da rigtig sidde og hygge jer med enighed hernede i en tråd,
som jeg havde glemt, jeg havde skrevet noget i - og som ikke er markeret,
fordi jeg "pendler" mellem tre computere to forskellige steder i Danmark..

> (Nu må han da være røget ud af busken ......?)

Nej, han er kravlet længere ind..

/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 05-11-04 23:58

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev :

> [...]
>fordi jeg "pendler" mellem tre computere to forskellige steder i Danmark..

Klart - vi ved jo at du nok skal finde os alligevel ;)

>Nej, han er kravlet længere ind..

Pjat med dig ... du er jo lige der.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-04 18:29

> Pjat med dig ... du er jo lige der.

Hvor - halloo..?

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-04 22:04

> Der vil helt sikkert snart komme et indlæg fra Jan W. om, hvad det
> egentlig var han mente.

*ROFL*

> Hans journalistiske uddannelse gør, at han af og til må til tasterne
> flere gange, før vi almindelige dødelige forstår hvad han mener.

*ROFL*

Er der nogen, der ikke kan læse indenad..? )

/Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-11-04 23:28

On Fri, 5 Nov 2004 22:04:13 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@ingenmail.dk> wrote:

>*ROFL*

>*ROFL*
>
>Er der nogen, der ikke kan læse indenad..? )

>--

Det er s'gu sjovt at du nævner det.

Hvis man kigger de tråde igennem, hvor du har deltaget i debatten, så
er der adskillige eksempler på, at du har brugt mange anslag til at
forklare hvad det egentlig er du mener.

Det viser sig nu, efter at sagen er blevet bearbejdet journalistisk,
at det skyldes en gruppe menneskers manglende evner til at læse
indenad.

Jeg beklager mine indlæg i debatten, som nu lige pludseligt er blevet
groft OT! )

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 06-11-04 00:00

> [...]

>Hvis man kigger de tråde igennem, hvor du har deltaget i debatten, så
>er der adskillige eksempler på, at du har brugt mange anslag til at

Vil du dermed antyde at Jan's indlæg har et temmeligt højt lix-tal ?

jow jouww .... da

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-11-04 00:27

On Fri, 05 Nov 2004 23:59:37 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Vil du dermed antyde at Jan's indlæg har et temmeligt højt lix-tal ?
>
>jow jouww .... da

>--

Kast ikke med fragmenter af mineralsk oprindelse, hvis du bor i en
transparent bolig - eller - Kast ikke med sten, hvis du selv bor i et
glashus.

I disse to sætninger står der nøjagtigt det samme.

Hvilken formulering tror du at Jan W. vælger?

Til Jan W.:

Nej nej. Jeg har ikke kastet rundt med en mandsperson.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-04 18:35

> Hvis man kigger de tråde igennem, hvor du har deltaget i debatten, så
> er der adskillige eksempler på, at du har brugt mange anslag til at
> forklare hvad det egentlig er du mener.

Det er rigtigt..

Problemet er, at jeg ofte nævner nogle forbehold, som mange ikke ser..og så
bliver jeg sgu taget til indtægt for mere, end jeg ville..

> Jeg beklager mine indlæg i debatten, som nu lige pludseligt er blevet
> groft OT! )

Never mind - så langt nede i tråden kan jeg ikke se, det gør nogen noget..

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 07-11-04 08:45

> Når man taler visuelt design og alm æstetisk indtryk så ér selve det, at
det
> "ligner kvalitet" en egentlig kvalitet.

Det er rigtigt. Desværre var der mange - også journalister (der lå ingen
hentydninger her!!), der troede, at fordi det lignede, var det også
kvalitet. Det stod så i anmeldelser m.m. - og straks troede alle (eller i
hvertfald mange), at VW=kvalitet. Virkeligheden ramte lidt senere: VW var
hverken værre eller bedre end de andre - og mange havde købt en (dyr) VW på
et falsk grundlag. Jeg synes også, at de har lækre kabiner - men jeg vil
ikke betale merprisen, når kvaliteten ikke følger med.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 05-11-04 16:51

> Den slags ting der kan jeg nævne om næsten alle biler.

Ja der er vist ikke nogle mærker som kan sige sig fri for tilbagekaldelser,
Mitsubishis gulvtæppe kom dog til at ligge ret højt med alt det de havde
fejet ind under det før der skete noget.

> [...]
> fremtiden.
>
> Jeg har også rost det meget ruststærke karosseri.

Jeg ved ikke om forgængeren gav det samme indtryk, for det gør den
tilsyneladende ikke som brugt. Svenske Auto Motor & Sport har testet den
december 97 og har selvfølgelig noget godt at sige, men også dette:

"Trist grå interiör, lite spinkig kvalitetskänsla."

På listen fra det svenske svar på FDM ligger den kun på to punkter over
gennemsnittet, på resten på eller under gennemsnittet:

Felanmärkningar i % hos M Testcenter
(siffror inom parentes = medelbilen)

Bromsvätska 33 % (25)
Slitna däck 26 % (25)
Motor yttre skick (oljeläck.) 25 % (25)
Skyltbelysning 23 % (14)
Avgassystem/katalysator 21 % (25)
Låsfunktion baklucka 18 % (15)
Färdbroms bak ojämn 18 % (10)
Hjullager (oftast bak) 17 % (7)
Framdörrar (dålig passning) 17 % (14)
Lampor ur funktion 14 % (8)
Parkeringsljus fram 14 % (8)
Kontrollampor i bräda ur funk. 14 % (8)
Torkarblad 13 % (9)
Bakdörrar (dålig passning) 13 % (8)
Vindruta 12 % (10)
Stötdämpare 13 % (9)
Bromsskivor 13 % (18)
Trösklar, deform rostskadade 11 % (6)

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 03-11-04 23:50

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne også være fordi de har problemer med indtræk, der kommer til at
> ligne frotté, centrallås, forbindelsesstænger, tændspoler + div.

Hold lige tændspolerne udenfor. VW's underleverandør har påtaget sig
ansvaret for en dårlig produktion af disse....

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : KASO

Dato : 07-11-04 08:50

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Hold lige tændspolerne udenfor. VW's underleverandør har påtaget sig
> ansvaret for en dårlig produktion af disse....

Ja-da - og fænomenet opstod da også hos bl.a. Opel og Renault (bl.a. min
egen), men da over 50% af en bil idag leveres af underleverandører, må man
vel stadig sige, at det er producentens ansvar. Køberen, der har betalt
(for) mange penge for sin bil er dybest set ligeglade med underleverandører:
De har fået at vide, at de har købt en "kvalitetsbil" - og nu kan den ikke
køre.

De problematiske bremser er eksempelvis også leveret af en underleverandør!

Fra : Henrik B.

Dato : 07-11-04 11:33

¨
> De problematiske bremser er eksempelvis også leveret af en
> underleverandør!

Ja, men det er død-og-pine VW der ikke har skærmet dem af, så de altid er
effektive - ik`?

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Kim Kristensen

Dato : 05-11-04 16:09

> [...]
> kvalitet, fordi de kunne få møre bøsninger i de forreste bærearme og ikke
> havde fået monteret en spoiler til at holde stænk væk fra bremseskiven.

Så er bogen da ikke helt ved siden af, de skriver netop at Passat (den
nuværende model) har været ramt af nogle konstruktionsfejl men ikke noget om
dårlig kvalitet. De skriver dog at den tekniske kvalitet ikke kan leve op
til kvalitetsindtrykket som er gedigent, lækkert og solidt.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-04 22:13

> Så er bogen da ikke helt ved siden af.

Nej, det er en rigtig god bog - har den selv.

> De skriver dog at den tekniske kvalitet ikke kan leve op
> til kvalitetsindtrykket som er gedigent, lækkert og solidt.

Jeg er helt enig i, at kvaliteten på mange måder ikke er en pind bedre end
alle mulige andre biler - men at lækkerheden i kabinen var langt forud for
sin tid, da den blev præsenteret.

Turbomotoren på 1,8 ltr er en perle, og så er den hamrende ruststærk.

Kvaliteter jeg sætter meget højt - jeg er lidt ligeglad med, om den
statistisk set måske skal på værksted en gang mere om året end en Avensis.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 06-11-04 02:50

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> Turbomotoren på 1,8 ltr er en perle,

En sløv spand i standardtrim...

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Mogens

Dato : 06-11-04 08:27

--
/Mogens
('91 Opel Omega 3000 24V...)

> En sløv spand i standardtrim...

Jeg forstår heller ikke dette roseri af dén motor.
Selv i en Golf GTI ("lav" vægt) sker der absolut
intet, når der floores!

--
/Mogens
('91 Opel Omega 3000 24V...)

Fra : Henrik B.

Dato : 06-11-04 12:25

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår heller ikke dette roseri af dén motor.
> Selv i en Golf GTI ("lav" vægt) sker der absolut
> intet, når der floores!

Nej, VW har sgu gjort deres, for at skjule de 150 hypper...

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 06-11-04 12:32

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev :

>Nej, VW har sgu gjort deres, for at skjule de 150 hypper...

Pas nu på Jan W. ikke sender kabalen efter dig ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 06-11-04 13:33

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-11-04 17:57

> "Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, VW har sgu gjort deres, for at skjule de 150 hypper...

> [...]
En 150 hk en Saab 9-5 2,0 turbo har præstationer som i høj grad ligner dem
en VW 1,8T har, nå det bliver målt i test.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 06-11-04 18:41

> En 150 hk en Saab 9-5 2,0 turbo har præstationer som i høj grad ligner dem
> en VW 1,8T har, nå det bliver målt i test.

Jep, og Passat'en vejer 150 mindre end Saab'en - sååeeee....

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-04 18:42

> Jeg forstår heller ikke dette roseri af dén motor.
> Selv i en Golf GTI ("lav" vægt) sker der absolut
> intet, når der floores!

En motor er jo andet end rå power.

Motoren skal jo ikke sammenlignes med motorer, der standard smider over 200
hk.

....og så er jeg jo ikke ligefrem alene med synspunktet..

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 06-11-04 19:18

> En motor er jo andet end rå power.
> Motoren skal jo ikke sammenlignes med motorer,
> der standard smider over 200 hk.

hvorfor kalder de den så GTI ?

--
/Mogens
( ? )

Fra : Kim Kristensen

Dato : 06-11-04 20:08

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> hvorfor kalder de den så GTI ?
>
> --
> /Mogens
> ( ? )

Da den kom på markedet passede betegnelsen sikkert meget godt, det er jo
ikke sådan at skiltet bliver flået af hos den autoriserede forhandler nå den
ikke længere passer i rammerne for GTI-begrebet. I øvrigt har der også været
en årrække med stor inflation i den slags betegnelser, Nissan Almera 1,5
Sport, Opel Astra 1,6 Sport, Hyundai Accent 1,5 Sport osv. Det eneste
sportslige må da være at de allerede lugter af sved nå man køber dem som
nye, det er i hvert fald hverken kræfterne eller køreegenskaberne
betegnelsen går på.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-04 22:19

Tja - den er vel "rimelig kvik" - er det ikke det, en GTi i virkeligheden
er..?

Nogen amok-poweracer har en GTi jo aldrig været.

Efter min mening laver de en motor med en væsentligt større potentiale - og
så kan de "opjustere" han ad vejen.

Det skulle undre mig meget, om ikke også vi ser 2,0 TDi´ere, der bliver
pumpet op til mere end de sølle 140 hk, de har besluttet, den skulle have
nu.

1,8 T´eren hævede de fra 150 til 190 hk i Audi´en - og 1,9 TDi´eren, der
tøffer rundt med 100 hk i de små modeller, kører standard rundt med 160
hk/330 Nm i Ibiza´en nu. Med hip smider den vel 190 hk - ikke dårligt i en
Ibiza, når det er diesel-pruheste..

Længe leve turbo..

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 06-11-04 23:06

> Længe leve turbo..

Ja: "Det handler om at ha' TRYK".

--
M.v.h.
-----------------------------

Fra : Mogens

Dato : 07-11-04 08:49

> Tja - den er vel "rimelig kvik"

Niks - men måske også den GTI-turbo, jég prøvede,
var fejlbehæftiget
(ligesom man mener Skoda Octavia RS'en var)

> Nogen amok-poweracer har en GTi jo aldrig været.

Du er nok for ung til at kunne bedømme det.
De første Golf GTi'er, der konkurrerede med
Escort RS 2000 og lignende, var hamrende
kvikke og sportlige på vejen!

I princippet ligesom den R32, du en dag kom
op til os med - sådan var en Golf GTi i gamle
dage!
(og man smilte ligeså meget efter turen som
ifm. den dyre Golf R32)

> [...]
> Det skulle undre mig meget, om ikke også vi ser 2,0 TDi´ere, der bliver
> pumpet op til mere end de sølle 140 hk, de har besluttet, den skulle have

Og?
(en diesel er stadigvæk ikke nogen GTi i mine øjne)

> [...]
> hk/330 Nm i Ibiza´en nu. Med hip smider den vel 190 hk - ikke dårligt i en

Du blander kortene - jeg køber ikke en GTi for at
have en rimelig mellemacceleration i højt gear på
en motorvej.

Jég køber en GTi-ting for spændstigheden og ikke
mindst det sportslige element i den tættere gearing,
den sportslige "hårde" undervong, den matfulde om-
drejnigsvillige maskine og så videre.

Dét leverer en diesel ikke, og dét ved du godt...

> Længe leve turbo..

Jow jow, men kubik kan nu også gøre det!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-11-04 12:48

> Niks.

Jeg mener nu, at en Golf GTi (1,8T) også i dag må bære betegnelsen "rimelig
kvik" med sine 8,5 sek fra 0-100 og 217 km/t på toppen.

Du spørger, hvorfor man kalder den "rimelig kvik" - jeg mener, at GTi
(blandt andet) dækker over "rimelige kvikke præstationer".

> - men måske også den GTI-turbo, jég prøvede,
> var fejlbehæftiget
> (ligesom man mener Skoda Octavia RS'en var)

Nej, jeg tror, du sætter forventningerne til en almindelig GTi for højt. Med
hensyn til at Octavia RS skulle have dårlige - og næsten farlige -
køreegenskaber, så lyder det mærkeligt i mine ører.

Hvis vi tager for givet at en ret enig "branche" er enige om, at Octavia RS
har relativt gode køreegenskaber må enten det eksemplar, som du kørte i,
eller din bedømmelse være "fejlbehæftet". )

Jeg vælger derfor at tro, at bilen måske ikke har haft tilstrækkeligt meget
luft i dækkene, har haft en utæt støddæmper eller lignende.

> Du er nok for ung til at kunne bedømme det.

Så, så - jeg bliver sgu 33 ..

> De første Golf GTi'er, [...] var hamrende
> kvikke og sportlige på vejen!
> I princippet ligesom den R32, du en dag kom
> op til os med - sådan var en Golf GTi i gamle
> dage!

Her er jeg enig med dig - Golf IV GTi 1,8 T er for meget motorvejsbil til
navnet "GTi" - eller i hvert fald i forhold til MIN opfattelse af en GTi.
Sådan er R32´eren jo ikke med dens tætte gearing, helt anderledes
undervogns-konstruktion og buldrende udstødning.

I min anmeldelse af R32´eren nævnte jeg netop "tilbage til de åndelige
GTi-rødder" - men det har ikke nødvendigvis så meget at gøre med 1,8
T-motorens manglende præstationer og kræfter, der stadig er GTi-agtige. Når
1,8 T´erens væsen ikke er GTI´agtigt skyldes det ikke manglende
præstationer - men manglende "GTi-ånd".

> Og?
> (en diesel er stadigvæk ikke nogen GTi i mine øjne)

Det tror jeg godt, den kan være - Seat Ibiza TDi med 160 hk i standard trim
kan godt være en GTi´er, hvis den styrer kvikt og er lidt "go cart".

> Du blander kortene - jeg køber ikke en GTi for at
> have en rimelig mellemacceleration i højt gear på
> en motorvej.

Det er jeg helt med på - jvf ovenstående om GTI-ånden.

> [...]
> den sportslige "hårde" undervong, den matfulde om-
> drejnigsvillige maskine og så videre.
> Dét leverer en diesel ikke, og dét ved du godt...

Omdrejningsvillig - nej ikke på samme måde som en benzin - men med et
knusende træk på en anden måde. Jeg vil ikke være så kategorisk, at jeg vil
sige, at en GTi pr definition ikke kan have en rå dieselmotor.

> Jow jow, men kubik kan nu også gøre det!

Ja, hvis man har pengene til de mange cylindre.

/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 07-11-04 12:07

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev :

>Tja - den er vel "rimelig kvik" - er det ikke det, en GTi i virkeligheden
>er..?

Det kommer jo an på hvem der definerer

En GTI burde være en kvik adræt bil, som er sjov at køre i

Golferne er jo rent ud sagt kedelige - hvad gavner en helvedes masse
hypper, når de bliver ædt op at en gumpetung karet, der er jævnt trist
at køre i - den gør (golf'en) jo blot hvad man be'r om - kunn den så
bare gøre det på en iinspirerende måde , som f.eks Focus kan præstere
?

desværre ikke - og er det ikke lige Golf'klassen , der har fået et nyt
navn ?

>Nogen amok-poweracer har en GTi jo aldrig været.

Åehhh - da urGTI'en kom fram, var den, set med datidens målestok en
absolut potent bil - og det var det der var målet med den

At der så i dag er gået ren og skær inflation i betegnelsen, kan man
ikke klandre VW for.. men de har selv deltaget i festen ved at kalde
småfede (helfede) biler for en GTI model - vorherre bevares

de er i dag så langt fra GTI begrebet som de kan komme - ikke engang
rent køreegenskabsmæssigt kan ret mange være med.
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-11-04 12:53

> Golferne er jo rent ud sagt kedelige - hvad gavner en helvedes masse
> hypper, når de bliver ædt op at en gumpetung karet, der er jævnt trist
> at køre i.

Det er så din udlægning - men det er rigtigt, at der også efter min mening
gik lidt for meget "småfed Mercedes" i den, da VAG lancerede Golf IV. Man
desigende den til de unge ledere/chefer, der ville have både
"lækkerheds-følelelse, komfort og fart".

Den fraviger man jo lidt nu, ser det ud til - men en mere entydig
positionering mærkerne imellem - i VAG.

> Åehhh - da urGTI'en kom fram, var den, set med datidens målestok en
> absolut potent bil - og det var det der var målet med den

Gad vide om den relativt var hurtigere end 1,8 T´erne i dag - altså
sammenlignet med "de andre af tidens biler ved lyskrydset"..?

(1,8 T: 8,5 sek fra 0-100 og 216 km/t på toppen)

/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 08-11-04 19:24

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev :

>Gad vide om den relativt var hurtigere end 1,8 T´erne i dag - altså
>sammenlignet med "de andre af tidens biler ved lyskrydset"..?

Den var relativt hurtigere (kvikkere) end datidens hippe æsker ;)

med visse undtagelser, som en del golf'ister jo hurtigt opdagede,
blandt andet kom de jo til kort overfor visse Fiat'er, visse Alfa'er,
og et par andre biler (BMW's hidsige 2002ti)

Og øehhh, der var vist tilmed en Simca, der gav golf'en baghjul

>(1,8 T: 8,5 sek fra 0-100 og 216 km/t på toppen)

det er jo i dag ikke ligefrem raketvidenskab at opnå ;)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : John

Dato : 09-11-04 09:23

On Mon, 08 Nov 2004 19:23:46 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
>
>Og øehhh, der var vist tilmed en Simca, der gav golf'en baghjul

>det er jo i dag ikke ligefrem raketvidenskab at opnå ;)

Sikkert ikke, men du må da meget gerne finde andre biler i den klasse
der har samme eller bedre præstationer.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-11-04 11:54

"John" <Dono@mail.com> skrev i en meddelelse

> Sikkert ikke, men du må da meget gerne finde andre biler i den klasse
> der har samme eller bedre præstationer.

Fra BIL REVYEN 1998:

De som accelerere fra 0-100 på 8,5 sek. eller hurtigere:

Alfa Romeo 145 Quadrifoglio 8,4 og 210
Alfa Romeo 146 ti 8,5 og 215
Fiat Bravo 2,0 HGT 8,5 og 210
Honda Civic 1,6 Vti 8,0 og 207
Honda Civic 1,8 Vti 8,3 og 223
Nissan Almera 2,0 GTI 8,2 og 210
Peugeot 306 GTi 6 8,5 og 220
Rover 200Vi 8,0 og 205
Seat Ibiza 2,0 16V Cupra 8,3 og 215
Seat Cordoba 2,0 16V GT 8,5 og 215

De som kan nå 216 km/t eller mere:

Citroen Xsara 2,0 16V VTS 8,7 og 220
Honda Civic 1,8 Vti 8,3 og 223
Peugeot 306 GTi 6 8,5 og 220

De som tangere eller overgår 1,8T på begge punkter:

Honda Civic 1,8 Vti 8,3 og 223
Peugeot 306 GTi 6 8,5 og 220

Så der var 11 biler som kan konkurrerer med den på et eller flere punkter,
pløjes resten af de bøger igennem hvor 1,8T er med dukker der nok nogle
flere op.

I en måling går 1,8T 150 hk 0-100 på 8,3 og har en tophastighed på 209 km/t,
så i en måling ser konkurrenterne sådan ud:

Alfa Romeo 145 Quadrifoglio ?,? og 209
Alfa Romeo 146 ti 8,5 og 215 ?,? og 210
Citroen Xsara 2,0 16V VTS 8,2 og 221
Fiat Bravo 2,0 HGT ?,? og 214
Honda Civic 1,6 Vti 7,9 og 212
Honda Civic 1,8 Vti 8,4 og 216
Nissan Almera 2,0 GTI ?,? og 209
Peugeot 306 GTi 6 8,1 og 216
Rover 200Vi 8,7 og 201
Seat Ibiza 2,0 16V Cupra ?,? og 207
Seat Cordoba 2,0 16V GT ?,? og 214

Med venlig hilsen Kim

Fra : John

Dato : 09-11-04 12:07

On Tue, 9 Nov 2004 11:53:36 +0100, "Kim Kristensen"
<kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote:

>"John" <Dono@mail.com> skrev i en meddelelse
>>

>Fra BIL REVYEN 1998:
>
>De som accelerere fra 0-100 på 8,5 sek. eller hurtigere:

> [...]

Fint så mangler du lige at fortælle hvormange HK de har.
Ved hvormange af ovenstående biler kan du trylle ekstra 35-40 HK ud
af bilen for under 10K?

Det vil helt sikkert ændre på billedet, dog er det egentlig ikke en
helt fair sammenligning, da GTI begrebet hos VW jo er udvandet over
år.
Det giver måske lidt mere mening at sammenligne de senest årgange af
GTI'eren med 180 hk std.

Fra : Henrik B.

Dato : 09-11-04 14:06

> Det vil helt sikkert ændre på billedet, dog er det egentlig ikke en
> helt fair sammenligning, da GTI begrebet hos VW jo er udvandet over
> år.

*ROFL*

--
M.v.h.
------------------------------

Fra : Mogens

Dato : 09-11-04 23:43

Noget lignende står faktisk i Bilrevyen 2005!
(ifm. teksten under den nye 200 hk's Golf GTI)

> *ROFL*

Jep.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-04 23:59

> Noget lignende står faktisk i Bilrevyen 2005!
> (ifm. teksten under den nye 200 hk's Golf GTI)

Jeg læste en artikel, hvor man havde haft den første Golf GTi med på
bjergveje sammen med Golf V GTi.

Der er ingen tvivl om, at Golf V Gti styrer MERE præcist end den første Golf
GTi, og at den er LANGT hurtigere på alle måder.

Men nej - man får ikke samme "fornemmelse" og "ånd" i en moderne luksusbil
af den størrelse/vægt, som man gør i den gamle blikkasse på 800 kg.

Det er to VIDT forskellige ting, der sammenlignes - og det giver ikke
frygtelig megen mening - efter min mening. I hvert fald ikke, hvis man er
sammenligningens problemer bevidst.

En ægte "Golf GTi kunne måske i dag være en Lupo GTi - eller måske en
kommende Polo.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-11-04 00:03

> *ROFL*

Nå, ja - men argumentet holder jo et eller andet sted.

Med hjemmechip - eller fabrikschip i Golf GTi 180 - er der ingen i det
nævnte felt, der er hurtigere.

Spørgsmålet er selvfølgelig så igen, om det er præstationer, der gør en
"ægte GTi".

Efter min mening er præstationer ikke det hele - og her er det rigtigt, at
der er gået "junior-chef" i Golf, der jo er vokset til næsten den dobbelte
vægt siden de gamle dage.

Sammenlign hellere Lupo Gti med datidens Golf GTi.

/Jan W Nielsen

Fra : John

Dato : 10-11-04 11:50

On Tue, 9 Nov 2004 14:06:07 +0100, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"John" <Dono@mail.com> skrev i en meddelelse

>*ROFL*

??

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-11-04 11:45

> [...]
> år.
> Det giver måske lidt mere mening at sammenligne de senest årgange af

Jeg ved ikke om jeg mangler at besvare det, det dukkede ikke op på min skærm
før dette indlæg. Men Golfen koster ifølge www.bilpriser.dk 276.770 i juni
98 som ny, 10.000 oven i giver så en totalpris på 286.770 kr. For den
prisforskel der er på Golfen og de 11 biler samt de 10.000 kr. ekstra kan du
tune for:

Alfa Romeo 145 Quadrifoglio 150 hk + 40.870 kr.
Alfa Romeo 146 ti 150 hk + 37.870 kr.
Citroen Xsara 2,0 16V VTS 167 hk + 64.771 kr.
Fiat Bravo 2,0 HGT 147 hk + 51.773 kr.
Honda Civic 1,6 Vti 160 hk + 41.820 kr.
Honda Civic 1,8 Vti 169 hk + 16.820 kr.
Nissan Almera 2,0 GTI 143 hk + 56.782 kr.
Peugeot 306 GTi 6 163 hk + 64.780 kr.
Rover 200Vi 8,7 145 hk + 32.770 kr.
Seat Ibiza 2,0 16V Cupra 150 hk + 58773 kr.
Seat Cordoba 2,0 16V GT 150 hk + 63247 kr.

Tommelfingerreglen er jo at det koster 1000 kr. pr. hk, og så kan du jo selv
regne ud hvad de forskellige ender på i forhold til en 1,8T der er chippet
til 185-190 hk.

Inden du skriver at jeg mangler at svare på hvor meget vægt man kan spare på
at flå bagsæde, måtter, døbeklædninger, reservehjul osv. ud af Golfen og
derved gøre den lettere og hurtigere. Så må jeg hellere minde dig om, at
nogle af de andre i forvejen har mere udstyr og dermed en bedre gevinst ved
den operation. Udstyr som de andre er målt med og som ville gøre golfen
tungere, langsommere og noget dyrere, så i forhold til nogle af de 11 er
Golfen i forvejen en light udgave

Jeg ved ikke hvor relevant 180 hk udgaven er, om den er blevet solgt her
hjemme. Den er ikke at finde i BILREVYEN og jeg kunne ikke finde den som
brugt på Bilbasen.dk, men på Bilpriser.dk er den til at få øje på. I mangel
af oplysninger må jeg ty til en måling af bilen som siger 0-100 på 7,9 og
223 km/t på toppen. Andre lignende biler som kan konkurrere:

Ford Focus ST170 8,2 og 215 målt 8,7 og 208
Honda Civic Type-R 6,8 og 235 målt 7,2 og 227
Toyota 1,8 T Sport 8,4 og 225 målt 7,5 og 225

Der er så også en håndfuld som ikke lige er en "hot hatch" men mere
familievenlige biler i samme prisklasse, som er meget tæt på.

Med venlig hilsen Kim

Fra : John

Dato : 10-11-04 12:10

On Wed, 10 Nov 2004 11:44:47 +0100, "Kim Kristensen"
> [...]

>Ford Focus ST170 8,2 og 215 målt 8,7 og 208
>Honda Civic Type-R 6,8 og 235 målt 7,2 og 227
>Toyota 1,8 T Sport 8,4 og 225 målt 7,5 og 225

Det giver da et meget godt billede, der éen som klare det bedre og det
er enda kun marginalt bedre, selv om den har en del flere HK at gøre
godt med og koster mere.

Derud over koster ST170 ca. 50K mere end en GTI 180.

Så set i det lys mener jeg absolut at den klare sig ganske godt.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-11-04 20:35

> Det giver da et meget godt billede, der éen som klare det bedre og det
> er enda kun marginalt bedre, selv om den har en del flere HK at gøre
> godt med og koster mere.

Ja og du lagde ud med " Sikkert ikke, men du må da meget gerne finde andre
biler i den klasse
der har samme eller bedre præstationer." og da det lykkedes uden de store
problemer er vi endt i denne klasse. Så dit "se hvad sagde jeg" kan jeg ikke
bruge til noget. Civic Type-R er i øvrigt droslet 15 hk ned nå den bliver
solgt her omkring, den har i Japan 215 hk men det har sikkert noget med
forurening at gøre.

> Derud over koster ST170 ca. 50K mere end en GTI 180.

Ja

> Så set i det lys mener jeg absolut at den klare sig ganske godt.

Ja på præstationerne. Jeg har ikke haft fornøjelsen af at sidde bag rattet i
nogle af de nævnte biler, men jeg er ret sikker på at nå det kommer til
køreegenskaber (som jo også er en vigtig ingrediens for en GTi) så køre
Focus og Civic om hjørner med Golfen nå vejen bliver snoet.

Med venlig hilsen Kim

Fra : John

Dato : 11-11-04 11:03

On Wed, 10 Nov 2004 20:34:38 +0100, "Kim Kristensen"

> [...]
>køreegenskaber (som jo også er en vigtig ingrediens for en GTi) så køre
>Focus og Civic om hjørner med Golfen nå vejen bliver snoet.

Så har du enten ikke læst eller forstået noget, der er jo ingen der
har langt skjul på end ikke VW at det nuværende GTI begreb er
udvandet.

Jeg er selv ikke i tvivl om hvilken en jeg ville vælge fra den liste
og det er IKKE VW, bare så vi lige for det på plads.

Jeg forstår ærligt talt ikke problemet, I brokker jer over at Golf GTI
ikke er en ægte GTI, dertil bliver der svaret, at det er korrekt,
begrebet GTI hos VW holder ikke mere. Dermed burde den debat være
lukket.

Hvad er det der gør at mange har så meget imod VW?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-04 17:08

> Hvad er det der gør at mange har så meget imod VW?

Personligt tror jeg, at det falder mange for brystet, at mange også er så
glade for VW - og at mange af disse mener, at VW er "finere" end for
eksempel Mazda - selvom Mazda er mere driftssikker.

(Dem hører jeg for eksempel selv til)

Et stykke hen ad veje handler det som smag - og smag lader sig ikke lige
måle og veje.

Jeg mener, at VAG har noget klasse, som der er mange andre mærker, der ikke
har.

/Jan W Nielsen - som helst til have en R32´er - for det er en rigtig GTi..

Fra : Mogens

Dato : 11-11-04 18:11

Pris ift. kvalitet - som ny!

> Personligt tror jeg, at det falder mange for brystet, at mange også er så
> glade for VW - og at mange af disse mener, at VW er "finere" end for
> eksempel Mazda - selvom Mazda er mere driftssikker.

Næh

> (Dem hører jeg for eksempel selv til)

Gosh :)

> [...]
> måle og veje.
> Jeg mener, at VAG har noget klasse, som der er mange andre mærker, der

LOL - jeg mener nu, at dette er grunden:
Pris ift. kvalitet - som brugt!

> /Jan W Nielsen - som helst til have en R32´er - for det er en rigtig GTi..

Ja, derom ingen tvivl. En R32 er meget sjov at køre på de små veje.
Den kører helt fantastisk, har 6 tætte gear og en herlig lyd. Der
er dog stadig lidt vej til en Alfa V6 24V

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-04 22:07

> Pris ift. kvalitet - som ny!

Kan følge dig...

> Gosh :)

Ha-ha.....

> LOL - jeg mener nu, at dette er grunden:
> Pris ift. kvalitet - som brugt!

Hvis du mener, at den kan være et godt brugtkøb - så er vi enige.

> Ja, derom ingen tvivl. En R32 er meget sjov at køre på de små veje.
> Den kører helt fantastisk, har 6 tætte gear og en herlig lyd. Der
> er dog stadig lidt vej til en Alfa V6 24V

He-he.. Alfist..

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-11-04 22:24

> Så har du enten ikke læst eller forstået noget, der er jo ingen der
> har langt skjul på end ikke VW at det nuværende GTI begreb er
> udvandet.

Jeg ved ikke lige hvem det er der ikke har læst, eller forstået.

Der har været adskillige indlæg fra andre debattører som er lallende enige
om at en 150 hk Golf 1,8T på trods af GTi- skiltet, ikke længere er en
rigtig GTi. Det gælder skam også mig der som et svar på Mogens indlæg hvor
han skriver " hvorfor kalder de den så GTI ?" den 6/11-04 kl. 20:07 svare:

[...]

Så vælter du ind af døren den 9/11 kl. 09:22 længe efter den ged er barberet
og som svar på et indlæg omhandlende biler som også var/er hurtige/hurtigere
da Golfen var en rigtig GTi og skriver:

"Sikkert ikke, men du må da meget gerne finde andre biler i den klasse der
har samme eller bedre præstationer."

Det forstås af mig (måske misforstås) da jeg går ud fra at du har læst de
øvrige indspark, som om du er rygende uenig. Jeg ved ikke om andre af de
ærede diskutører har forstået det på samme måde, men jeg gjorde.

> [...]
> ikke er en ægte GTI, dertil bliver der svaret, at det er korrekt,
> begrebet GTI hos VW holder ikke mere. Dermed burde den debat være

Folk vil vel også brokke sig hvis en lastbil bliver kaldt for en bus.

> Hvad er det der gør at mange har så meget imod VW?

Prisen, generelt får man jo en god bil som koster mere end andre gode biler.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-11-04 12:45

> [...]
> 98 som ny, 10.000 oven i giver så en totalpris på 286.770 kr. For den
> prisforskel der er på Golfen og de 11 biler samt de 10.000 kr. ekstra kan

Giver den måde at betragte sagen på nogen mening..?

Man køber jo andet end 0-100 km/t, når man køber en bil.

Alternativt kunne man jo købe en sæbekassebil med en 80 k og slicks - så
ville man have den hurtigste af dem alle.

> Jeg ved ikke hvor relevant 180 hk udgaven er, om den er blevet solgt her
> hjemme.

Det er den.

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-11-04 20:18

> Giver den måde at betragte sagen på nogen mening..?

Nu var det John der skiftede spor (han indså måske at det andet ikke var
længere), og begyndte at inddrage økonomi i sagen med "for kun 10.000 kan
Golfen komme op på 185-190 hk". Diskussionen gik på om en 150 hk 1,8T er en
rigtig GTi, ikke hvor mange hk man KAN få den til at kaste af sig. Jeg kunne
sagtens have svaret at hvis man nu bruger 50 eller 100.000 på en af de 11
kunne man sikkert også hive xx hk ud af dem, og sådan kunne vi havde fortsat
indtil der ikke er flere nuller tilbage i tastaturet. Derfor valgte jeg at
illustrere hvor mange penge man kan bruge på at tune de andre, uden at
kommer over det budget der hedder en 1,8T +10.000 kr. Jeg tillader mig at
tvivle på at man får det samme ud af en 150 hk chippet til 180 hk, som man
gør af den fabrikken leverer. Den originale 180 hk har et gear mere og vejer
25 kg mindre så den chippede bliver sandsynligvis ikke helt så hurtig som
den "ægte". Det er ikke så svært at få mere ud af de andre 11 selv om en
chip måske ikke er meget bevendt, fra www.supersprint.com før / efter.

Golf 1,8T 150 hk, målt 146,9 / 151

Fiat Bravo 2,0 HGT 147 hk, målt 145 / 150
Honda Civic 1,6 VTi 160 hk, målt 163,2 / 174
Honda Civic 1,8 VTi 169 hk, målt 171,4 / 185
Seat Ibiza 2,0 16V Cupra 150 hk, målt 155 / 174,1

De sidste tre kommer da rimeligt tæt på en chippet 150 hk Golf ved
udskiftning af udstødningssystemet, noget som alligevel helt eller delvist
skal skiftes alligevel på et tidspunkt.

> Man køber jo andet end 0-100 km/t, når man køber en bil.

Lige præcis, men det var nu ikke del i den oprindelige diskussion men jeg er
da enig med dig. Præcis som at man køber andet end kraftige
mellemaccelerationer nå man køber bil, eller at man på trods af det nære
slægtskab køber noget andet nå man køber en VW end en Skoda.

> Alternativt kunne man jo købe en sæbekassebil med en 80 k og slicks - så
> ville man have den hurtigste af dem alle.

Selv om jeg kan vigte mig af en andenplads i et større sæbekasseløb for 30
år siden, vil jeg nødig være ham der skal skubbe hvis der skal køres fra
nogle af de nævnte biler.

> Det er den.

Jeg har fundet den, men den er nok lidt af en sjældenhed.

> /Jan W Nielsen

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-11-04 00:22

> Lige præcis, men det var nu ikke del i den oprindelige diskussion men jeg
er
> da enig med dig.

Ok..

> Selv om jeg kan vigte mig af en andenplads i et større sæbekasseløb for 30
> år siden, vil jeg nødig være ham der skal skubbe hvis der skal køres fra
> nogle af de nævnte biler.

He-he...

Gode indlæg i øvrigt..

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-11-04 22:21

> er
>
> Ok..

> He-he...
>
> Gode indlæg i øvrigt..
>
> /Jan W Nielsen

Takker

Med venlig hilsen Kim

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-11-04 10:43

Anders Thorup wrote:
> [...]
> en, med 200Hk
>
> Hvor langt kører den på en liter benzin i praksis?? (ifgl. Biltorvet

Se tråden fra 30/9 med samme navn..

--
vh
Torben