Stort kørekort
Fra : Christian TC

Dato : 30-10-04 14:58

Hej NG

I næste uge skal jeg begynde på køreskole hvor jeg skal tage stort kørerkort
(kategori C). Det er inde for militæret så hele kurset tager 3 uger med det
hele. Jeg får det praktiske at vide i næste uge, men her inden vil jeg lige
prøve at få svar på nogle af mine spørgsmål herinde. Jeg kunne nemlig godt
tænke mig at vide om der er nogen af jer der har taget stort kørekort under
værnepligten, og hvordan det var. Hvordan er det i forhold til at lære at
køre bil, og hvad for noget teori skal man lære? Hvordan forløber sådan et
kursus og foregår det på samme måde som ude i det civile? Jeg håber
ihvertfal vi kommer til at køre noget terrænkørsel for det er bare sjovt

Mvh
Christian

Fra : TGD

Dato : 30-10-04 15:11

"Christian TC" <christoffertheviking@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lære? Hvordan forløber sådan et kursus og foregår det på samme måde som
> ude i det civile? Jeg håber ihvertfal vi kommer til at køre noget

Jeg tog det store kort som værnepligtig i beredskabet, der var ikke forskel
på undervisningen det var en kørelærer fra byen der stod for teori, det
praktiske var et par delingsfører der klarede, undervisningen i teori var
ligesom B kørekort lysbilleder og teoribog, teoriprøven var ligesom bil
lysbilleder, teorien var også som bil omend en lastbil er større og ikke
sjov at skulle skifte dæk på.

Held og lykke.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-10-04 15:29

On Sat, 30 Oct 2004 16:10:55 +0200, "TGD"
<mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

>"Christian TC" <christoffertheviking@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>ligesom B kørekort lysbilleder og teoribog, teoriprøven var ligesom bil
>lysbilleder, teorien var også som bil omend en lastbil er større og ikke

Jeg håber da at den del der handler om bremserne er noget mere
omfangsrig end til en personbil.

Ligeledes gør man forhåbentlig også mere ud af vognens belæsning? Det
gjorde man i hvert fald i oldtiden, da jeg tog kortet.

Jeg kunne forestille mig at køre - hviletidsbestemmelserne også er en
del af teorien? De var ikke opfundet da jeg fik kørekort.

Iøvrigt synes jeg ikke at det er helt fair, at der udleveres så mange
"gratis" kørekort til lastbil.

Det er ikke personligt, men det ville være nemmere for os som lever af
det, at få en højere hyre, hvis ikke der gik så mange rundt og havde
fået kortet "gratis".

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-10-04 15:48

> [...]
>
> Det er ikke personligt, men det ville være nemmere for os som lever af
> det, at få en højere hyre, hvis ikke der gik så mange rundt og havde

Hva' har jeres hyre at gøre med at der er nogen så bliver udstukket til
kat.C kort, når de aftjener deres værnpligt?, det "lugter" lidt af
brødnid,misundelse. Det er jo ikke et komplet "trucker-certifikat" de tager,
du skulle hellere være bange for dem som via AMU får deres . Forresten
er det efterhånden et fåtal som bliver udstukket, slet ikke det samme som
tidl.., for som nævnt varetages undervisningen af civile- og det koster.

Fra : EjS

Dato : 01-11-04 21:43

"Jørgen M. Rasmussen" <mailto:j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Stort kørekort"

> [...]
> tidl.., for som nævnt varetages undervisningen af civile- og det koster.

Alle værnepligtige i Beredskabsstyrelsen får C-kørekort hvis man ellers formår at
bestå prøverne i 3 forsøg. Og ellers bruger vi det en hel del da vi efter
omskoling ryger direkte ud som chauffør på de nye udrykningskøretøjer. Ret stort
ansvar at give til nogen af de 18-årige som er i min deling IMO.

Iøvrigt hvis man gerne vil have en høj løn for det arbejde man laver skulle man
måske basere sit arbejde på et lidt højere uddannelsesmæssigt grundlag end stort
kørekort, også IMO...!

For at svare på det oprindelige indlæg:

Der er ingen forskel i forhold til at tage kørekortet privat. Teoriundervisningen
indeholder meget mere teori om styretøj, bremser, køre/hviletid, spejle,
læsseregler, dimensioner af køretøj osv.

Glatbane er sjovt!

MVH EjS
Værnepligtig, Beredskabsstyrelsen Nordjylland

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:147.29.74.243)

Fra : TGD

Dato : 30-10-04 15:49

<KLIP>

> Jeg håber da at den del der handler om bremserne er noget mere
> omfangsrig end til en personbil.

Det var hellere ikke det store bremsesystemet der hænger på væggen blev
gennemgået. Men troede det var underforstået, det var jo undervisningen han
spurgte efter og der var der ingen forskel.

> Ligeledes gør man forhåbentlig også mere ud af vognens belæsning? Det
> gjorde man i hvert fald i oldtiden, da jeg tog kortet.

Husker jeg ikke en døjt om.

> Jeg kunne forestille mig at køre - hviletidsbestemmelserne også er en
> del af teorien? De var ikke opfundet da jeg fik kørekort.

Dem er jeg hundred på jeg ikke hørt noget om.

> Iøvrigt synes jeg ikke at det er helt fair, at der udleveres så mange
> "gratis" kørekort til lastbil.

Gratis??? Damn jeg fik 3300 i madpenge for at rende rundt i
Indenrigsministerens klær, så det manglede da bare det er nu hellere
ikke så mange i beredskabet der for det, vi var ca. 150 ~ 200 der var kun
10-15 stk. der fik det.

> Det er ikke personligt, men det ville være nemmere for os som lever af
> det, at få en højere hyre, hvis ikke der gik så mange rundt og havde
> fået kortet "gratis".

Hov hov det var en kørelære fra det civile der stod for teori ikke nogen
konkurrenceforvridning, det har sikkert været i udbud du må jo bare følge
med når det kommer i udbud, det eneste kassernen selv står for er
køresagkyndige det uddanner de selv, så de eneste der bliver snydt er
Rigspolitichefens afd. for dem.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-10-04 20:04

On Sat, 30 Oct 2004 16:48:30 +0200, "TGD"
> [...]

>Indenrigsministerens klær, så det manglede da bare det er nu hellere
>ikke så mange i beredskabet der for det, vi var ca. 150 ~ 200 der var kun

Javel ja.

Man er ikke stolt over at have tjent fædrelandet? Næh, uden ussel
mammon gør det nok ondt?

Nå, men du forstår, eller vil ikke forstå, hvad jeg mener, sååe
deet.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : TGD

Dato : 30-10-04 20:48

<KLIP>

> Man er ikke stolt over at have tjent fædrelandet? Næh, uden ussel
> mammon gør det nok ondt?

Tjent du er i datid tjener skam stadig fædrelandet denne gang uden løn, men
har dog mulighed for at få de andre kort som kompensation.

> Nå, men du forstår, eller vil ikke forstå, hvad jeg mener, sååe
> deet.

S¨må du forklare dig..

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-10-04 21:56

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> S¨må du forklare dig..
My point of view.. Det kunne vel ikke tænkes det var d´herre Folmer som
ikke forstod?. Der fyres bare "øregas" af uden saglige argumenter, lidt
usædvanligt for herren må man sige.

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-04 16:00

> [...]
>
> Det er ikke personligt, men det ville være nemmere for os som lever af
> det, at få en højere hyre, hvis ikke der gik så mange rundt og havde

Gider du lige spænde hjelmen ???

Man får ikke en RØD ØRE for at rende rundt og leje soldat, så det manglede
fandeme bare at nogle fik diverse kørekort ud af det !!

Mvh
Morten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-10-04 17:52

"Juel" <xHOSstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Gider du lige spænde hjelmen ???

He-he.....

Fra : HKN

Dato : 30-10-04 15:44

"Christian TC" <christoffertheviking@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> kursus og foregår det på samme måde som ude i det civile? Jeg håber
> ihvertfal vi kommer til at køre noget terrænkørsel for det er bare sjovt

Det er ofte civile kørelærere der benyttes, da forsvaret ikke har "råd" til
at have den slags gående.
Pensum er det lovpligtige - altså det samme som hvis du selv skulle tage det
privat.
De generelle færdselsregler er jo de samme, men der noget teori om bremser
m.m. som du skal lære. Og så skal du lære at bakke med en 2 akslet trailer -
altså et vogntog - ganske morsomt!

Du skal sidenhen omskoles til de forskellige lastvognstyper i forsvaret, før
du f.eks får lov til at køre en Unimog ud i terrænet

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-04 15:55

> [...]
> kursus og foregår det på samme måde som ude i det civile? Jeg håber
> ihvertfal vi kommer til at køre noget terrænkørsel for det er bare sjovt

Teorien er den samme, ud over at du jo fylder lidt mere.. jeg tog det i
milli også, jeg synes det var rigtigt godt at det var på "fuld tid" man
lærer det meget hurtigere, og teorien hænger bedre fast + man jo havde "fri"
fra milli de 3 uger, fordi det i vores tilfælde var jo en anden kasserne

Glæd dig til du har fået det, så skal i omskoles til den type lastbil i nu
skal bruge, og så omskoles til terræn.. det er bare SÅ sjovt, at brøle
igennem KÆMPE is/mudderpøler lige indtil den giver op og stiller sig på
akslerne, og man skal trækkes fri af en PMV eller Kampvogn.. det er pure
plesure...

Når man skal omskoles til terræn skal man igennem nogle baner, det ene sted
er det en masse STORE "fartbump" i træk.. hehe i den ene af vores lastbiler
kørte føren så hurtigt, at de 2 andre i kabinen blev kastet rundt, og fik
sparket forruden ud hehe vores leutnant (hvorn hulen staves det) blev noget
stram i masken..

Hehe vi havde også en der engang kørte en gavl af en lade på et
orinteringsløb hehe... de lastvogne har vi sq haft meget sjov i.. og JA en
Magirus kan godt lave hjulspin.... ))

Mvh
Morten

Fra : Christian TC

Dato : 30-10-04 16:08

"Juel" <xHOSstarchild.dk> wrote in message

> Magirus kan godt lave hjulspin.... ))
>
> Mvh
> Morten

Det må ha være noget af et syn ))) Jeg glæder mig også rigtig meget til
at komme igang. Jeg håber jeg kommer det sted hen jeg har ønsket bagefter,
for så skal jeg først omskoles til PMV, derefter PIRANHA/SISU, så jeg kommer
til at prøve en stor del af mili's vognpark

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-04 17:19

> [...]
kommer
> til at prøve en stor del af mili's vognpark

Lyder cool, jeg blev kun omskolet til magirus, vi var forsynere.. hehe
federjob...
Men jeg synes bestemt det er mange gange bedre at tage et kort på 3uger med
intens træning, istedet for 1-2mdr..

Mvh
Morten