Død gearkasse - Merde de Françai
Fra : Claus Fabritius

Dato : 30-10-04 00:36

Jeg er stødt på lidt problemer med min gearkasse i min Peugeot 405 Mi16

Den anden dag skulle jeg køre en tur, og pludselig lød 4. gear som kærte jeg
i en bil med ligeskåren gearkasse. Det var selvfølgelig ikke så godt, så jeg
blev hutigt enig om en kammerat om, at jeg skulle kigge på min gearkasse
snarest muligt, da et leje sikkert havde haft det bedre.

Nogle kilometre senere begyndte bilen at hoppe ud af 5. gear, og det blev
den ved mewd, indtil jeg kunne dreje fra motorvejen. Jeg var sikker på at
min gearkasse var færdig, men prøvede at trille de sidste 2 kilometre hjem i
3. gear, da både 4. og 5. jo havde set bedre dage.

Jeg kørte et kort stykke vej, og inden længe lød også 3. gear som var det en
rallybil (Hylede som bare f******)

Jeg er rimelig overbevist om at gearkassen er død, men er der nogen dxer har
en idé om hvad der egentlig er gået galt med den?

Jeg har i stedet kig på en anden gearkasse, men sælgeren skriver at
kuglelåsen mellem 3. og 4. gear er færdig, og den skal derfor fixes. Da jeg
ikke kender det store til gearkasser er jeg ikke klar over hvad det dækker
over, men er der nogen der kan fortælle mig hvad den kuglelås gør, hvor
omfattende det er at skifte den, og hvad man kan forvente det koster i
reservedele?
--
Claus Fabritius
We want boost

Fra : \(USA\) Brian Mark M~

Dato : 30-10-04 02:30

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> wrote in message
> [...]
> 3. gear, da både 4. og 5. jo havde set bedre dage.
>
> Jeg kørte et kort stykke vej, og inden længe lød også 3. gear som var det

Den hylen lyder som at gearkassen ingen olie har!!! pr0v at se efter -
pAfyldning sidder vidst pA siden af gerkassen - det samme g0r drAnings
hullet....

Mener det er de her:
http://mercedes.hjem.orangenet.dk/mi16.jpg

mvh.
B. Madsen

Fra : Carina

Dato : 30-10-04 12:34

Med min 405 1,6 - Der også lige pludselig havde mindre og mindre antal
gear - (endte med kun at have 4 gear hjem fra Jylland til Sjælland) dog
havde jeg ingen hylelyde!! men problemet var en bolt som var knækket hvorpå
styrearmene til gear'ne sad - ved ikke om dette giver dig en ide om hvad jeg
mener, men jeg er ikke mekaniker
/Carina

Fra : alexbo

Dato : 30-10-04 12:07

"Claus Fabritius" skrev

> Jeg er rimelig overbevist om at gearkassen er død, men er der nogen dxer
har
> en idé om hvad der egentlig er gået galt med den?

Løbet tør for olie?

> Jeg har i stedet kig på en anden gearkasse, men sælgeren skriver at
> kuglelåsen mellem 3. og 4. gear er færdig, og den skal derfor fixes.

En kuglelås er en lille kugle der trykkes ned i et halvt hul i de aksler man
skifter gear med, den forhindrer at akslen af sig selv glider ud af gear.

De går faktisk aldrig i stykker, og da slet ikke mellem 2 gear, det skulle
betyde at gearstangen sidder fint i 3 og 4, en ikke lige midt imellem.
Men koster sådan set ikke noget, det er bare ne kugle og en fjeder, og du
kan jo bruge låsene fra din egen gearkasse.
Hvis den gearkasse du har kig på springer ud af gear, er det mere
sandsynligt at synchromeshen er defekt, og at lave gearkasse er ikke helt
nemt.

mvh
Alex Christensen