Toning af ruder - der er håb!
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 28-10-04 08:00

"
Bilteknisk agurkesag fra EU

EU-Kommissionen vil have Danmark til at acceptere bilruder, man ikke
kan se igennem. Dybt godnat, siger Færdselsstyrelsen

"

Jeg har aldrig kunnet forstå hvorfor man må tone helt afrika i en bil på
guleplader - men hvide plader er det strengt verboten.
Så der er da et lille håb nu der er nogen der får øjnene op for det og
tillader toning af hvideplader :)

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-04 08:05

> [...]
> guleplader - men hvide plader er det strengt verboten.
> Så der er da et lille håb nu der er nogen der får øjnene op for det og

nej total skod lov...

Mvh
Morten

Fra : Soren Kuula

Dato : 28-10-04 12:39

Juel wrote:
> [...]

DU kan ikke lide at kunne få øjenkontakt med føreren ? Så du ved han har
set dig ?

MVH
Søren

Fra : TGD

Dato : 28-10-04 14:36

"Soren Kuula" <dongfang-remove_this@remove_this-bitplanet.net> skrev i en
meddelelse news:fT4gd.60647$Vf.2891394@news000.worldonline.dk...

<KLIP>

> DU kan ikke lide at kunne få øjenkontakt med føreren ? Så du ved han har
> set dig ?

Hmmm jeg håber ikke at du vil have øjenkontakt med føreren der sidder på
bagsædet

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 28-10-04 16:21

On Thu, 28 Oct 2004 09:05:14 +0200, "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote:

>nej total skod lov...

Prøv du at kører i en varevogn kl lort om aftenen og det er mørkt. Så
har du nada udsyn gennem de tonede ruder. Og det er pænt klamt/usikkert!
Flemming Jacobsen

Fra : hanzen

Dato : 28-10-04 08:39

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:418098ec$0$86992$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> guleplader - men hvide plader er det strengt verboten.
> Så der er da et lille håb nu der er nogen der får øjnene op for det og

Skal nummerpladerne tones? (Undskyld -ku' ikke la' være)

--
hilzen
hanzen

Saab 900 - 185 Hk. med kunstigt åndedræt

Fra : phk

Dato : 28-10-04 09:06

> [...]

> guleplader - men hvide plader er det strengt verboten.
> Så der er da et lille håb nu der er nogen der får øjnene op for det og

Hvorfor det? Det forhindrer dig (formentlig) i at se fremad og læse
trafikken foran ham der kører foran dig med sorte ruder.

--
Per, Esbjerg

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 28-10-04 15:57

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvorfor det? Det forhindrer dig (formentlig) i at se fremad og læse
> trafikken foran ham der kører foran dig med sorte ruder.

Jeg ser ingen forskel på om jeg propper min bil op med junk eller jeg toner
ruderne

At tone de forreste ruder derimod - det kan jeg godt se det fornuftige i at
man ikke må.

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 28-10-04 19:25

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev :

>Jeg ser ingen forskel på om jeg propper min bil op med junk eller jeg toner
>ruderne

hvis du propper bilen op med junk, i en hvidpladebil, risikerer du en
bøde, for ikke at have udsyn

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 28-10-04 20:00

> hvis du propper bilen op med junk, i en hvidpladebil, risikerer du en
> bøde, for ikke at have udsyn

Har man enten bakspejlet, eller højre sidespejl fri, så må man proppe som
man vil. Forudsat at venstre spejl self er der også :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 28-10-04 20:17

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev :

>Har man enten bakspejlet, eller højre sidespejl fri, så må man proppe som
>man vil. Forudsat at venstre spejl self er der også :)

Jeg er nu ikke helt sikker (hint §82 i færdselsloven)

Spejlene fritager dig jo ikke for at have blinde vinkler - så du kan
jo risikere at overse ting, du ville have set ved at vende krydderen
;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 28-10-04 09:20

> [...]

> guleplader - men hvide plader er det strengt verboten.
> Så der er da et lille håb nu der er nogen der får øjnene op for det og

Jeg hørte engang noget med, at det var for at redningsfolk skulle kunne se
om der var andre i bilen, og det accepterede jeg egentlig som en fornuftig
forklaring, men jokede lidt med, at når nu forklaringen faktisk var logisk,
vidste dem der har lavet reglen sikkert ikke at det var derfor - og sørme om
ikke tåben i artiklen bekræfter dette

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-10-04 12:46

> [...]

> guleplader - men hvide plader er det strengt verboten.
> Så der er da et lille håb nu der er nogen der får øjnene op for det og

En dag bliver det måske muligt at få den toningskombination jeg gerne vil
have:

Ved kørsel: Alle ruder hele vejen rundt er klare som glas og alle kan se
alle.
Ved parkering: Spejlruder hele vejen rundt.

Men siden jeg nu kun kan vælge en af delene, så vælger jeg den trafiksikre:
Klare ruder.

Mvh.

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-10-04 14:22

Uffe Ravn wrote:

> [...]
> se alle.
> Ved parkering: Spejlruder hele vejen rundt.

Det kan vist klares med flydende krystaller - bare ikke lovligt.

> Men siden jeg nu kun kan vælge en af delene, så vælger jeg den
> trafiksikre: Klare ruder.

Og det skal du have tak for.

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-10-04 14:46

Uffe Ravn skrev:

> Men siden jeg nu kun kan vælge en af delene, så vælger jeg den
> trafiksikre: Klare ruder.

Den er vel ikke mere trafiksikker end så meget andet..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-04 15:13

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> wrote in message

> Den er vel ikke mere trafiksikker end så meget andet..

Vi taler om ruder, så jo!

Og for øvrigt mener jeg, at håndværkere der taler i mobiltelefon under
kørsel, skulle skydes
Så kan vi tage resten bagefter
Ansvarsbevidste firmaer har forbudt deres medarbejdere at bruge mobil
telefon under kørsel, håndfri eller ej. hatten af for det
--
Møller

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-10-04 15:52

Møller skrev:

> Vi taler om ruder, så jo!

Uanset de argumenter der har været på banen så kan jeg stadig ikke se
det. Alle de argumenter er lidt for teoretiske til min smag.

Jeg opdager det HVER dag i trafikken... man har øjenkontakt men tåben
drøner alligevel ud foran fordi man åbenbart kom hurtigere end han
beregnede.

Så tonede ruder er sq okay - så blænder solen heller ikke så meget.
Det var så lige et argument om at det er mere sikkert med tonede runder
end uden

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-10-04 22:46

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev

> Så tonede ruder er sq okay - så blænder solen heller ikke så meget.
> Det var så lige et argument om at det er mere sikkert med tonede runder
> end uden

Jeg har et ord til dig:

Solbriller!

Mvh.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-10-04 04:41

Uffe Ravn skrev:

> Solbriller!

Hmm det får jo ikke bilen til at se cool ud

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-10-04 07:31

> Hmm det får jo ikke bilen til at se cool ud

Og så er bilen heller ikke nær så varm at kravle ind i som var den helt uden
film

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : phk

Dato : 29-10-04 08:14

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:4181e3b0$0$86979$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> "Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> wrote in message

> Og så er bilen heller ikke nær så varm at kravle ind i som var den helt
> uden
> film

Hvis det er så vigtigt, så har du vel en hvid bil, så den er _rigtig_ kølig
at sætte sig ind i?!!

--
Per, Esbjerg

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-10-04 09:14

> [...]
> meddelelse news:4181e3b0$0$86979$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hvis det er så vigtigt, så har du vel en hvid bil, så den er _rigtig_

Ah alt med måde :)
Jeg skal skutte eje en hvid bil - aldrig!

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Leonard

Dato : 29-10-04 09:32

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:

>Hvis det er så vigtigt, så har du vel en hvid bil, så den er _rigtig_ kølig
>at sætte sig ind i?!!

Det vigtige her er vel at have en bil med lyst interiør, da det er det
der varmer bilen op indvendigt. Lyst interiør kombineret med solfilm
må være det der giver en kølig bil når solen bager ned på den.

--
Leonard

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-10-04 10:31

Leonard wrote:

> Det vigtige her er vel at have en bil med lyst interiør, da det er det
> der varmer bilen op indvendigt. Lyst interiør kombineret med solfilm
> må være det der giver en kølig bil når solen bager ned på den.

Så starter vi lige en lille religionskrig.

For nogle år siden var der en artikel i JP og FDM bladet, hvor man testede
temperaturforskelle mellem en sort og hvid Ople ascona.

Bilerne blev testen en sommerdag med 20 grader i skyggen, bilerne blev
placeret i sol, ligeledes således at vinden havde samme indfaldsvinkel på
begge biler.

Man placerede følere 16 forskellige steder på de to køretøjer. største dif.
i måleresultaterne var 0,7 grad celsius.

Lidt til eftertanke. Beduinerne ude i ørkenen færdes altid i sort, hvorfor
mon, - hvis sort skulle samle så meget varme må det da være ulideligt at
have på.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Leonard

Dato : 29-10-04 10:54

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>For nogle år siden var der en artikel i JP og FDM bladet, hvor man testede
>temperaturforskelle mellem en sort og hvid Ople ascona.

Hvilken farver interiør?

Min påstand er at en hvid bil med sort indtræk bliver varmere
indvendig end en sort bil med hvide sæder.

--
Leonard

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-10-04 11:24

Leonard wrote:

> Hvilken farver interiør?
>
> Min påstand er at en hvid bil med sort indtræk bliver varmere
> indvendig end en sort bil med hvide sæder.

Husker det ikke. Men konklusionen var bl.a. at sort ikke bliver varmere end
andre farver, ved solbestråling, da man som et af testpunktrene havde
placeret en føler under selve tagpladen, altså ikke på selve tagbekædningen.

En psykolog har senere sagt noget med at vi rent mentalt også opfatter farve
som udtryk for varme, jo mørkere -jo varmere.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Klaus G.

Dato : 29-10-04 12:32

> [...]
farve
> som udtryk for varme, jo mørkere -jo varmere.

Hvad er så forklaringen på at hvis man vil lave ild med et
forstørrelsesglas, så er det næsten umuligt på et helt hvidt stykke papir,
men tager man et sort, så vupti, der er ild i det? :)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-10-04 18:50

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev> Hvad er så forklaringen på at
hvis man vil lave ild med et
> forstørrelsesglas, så er det næsten umuligt på et helt hvidt stykke papir,
> men tager man et sort, så vupti, der er ild i det? :)

Du har ret at hvidt reflekterer og ikke bliver så let opvarmet. Men sagen i
en bil er, at det er spærret inde i glas, og det er glassets virkning og
ikke farven der tæller mest her. De let tonede ruder man ser i dag er mere
solvarmeafvisende end klare.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 29-10-04 18:50

On 10/29/2004 13:32:26 "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> [...]

> forstørrelsesglas, så er det næsten umuligt på et helt hvidt stykke
> papir, men tager man et sort, så vupti, der er ild i det? :)

At det er hvidt papir dækket med sort krudt?
--
Jacob

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-10-04 04:27

Klaus G. wrote:

> Hvad er så forklaringen på at hvis man vil lave ild med et
> forstørrelsesglas, så er det næsten umuligt på et helt hvidt stykke
> papir, men tager man et sort, så vupti, der er ild i det? :)

Ser du - deri tager du grumme fejl, dette ville en spejder (tropleder) også
fastholde, men forsøg viste at han heller ikke havde noget at have den
påstand i, begge farver papir antændte nemlig lige hurtigt.

Og det var ikke mig der lavede forsøget.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-10-04 18:45

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev>
> Lidt til eftertanke. Beduinerne ude i ørkenen færdes altid i sort, hvorfor
> mon,

Du skulle bare se hvad der sker hvis de finder vand at vaske i......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-10-04 04:23

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev>
>
> Du skulle bare se hvad der sker hvis de finder vand at vaske i......

Kanske du har erfaringer, så - lad høre.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 28-10-04 17:20

On Thu, 28 Oct 2004 16:12:56 +0200, "Møller" <eam_host_g2n_dot_dk>
wrote:

> [...]
>Ansvarsbevidste firmaer har forbudt deres medarbejdere at bruge mobil
>telefon under kørsel, håndfri eller ej. hatten af for det

Jeg har håndfri, så :). Men hvis jeg arbejdede for et firma der forbød
mig at tale i telefon, arbejde eller privat mens at jeg kørte bil, må de
da om det. Så skal de heller ikke forvente at få fat i mig så let.
Flemming Jacobsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 28-10-04 19:24

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev :

>Jeg har aldrig kunnet forstå hvorfor man må tone helt afrika i en bil på
>guleplader - men hvide plader er det strengt verboten.

Hvis jeg nu fortæller dig, at der ikke er lovkrav om ruder bag i en
varebil, giver det dig så et hint ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-10-04 20:28

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg nu fortæller dig, at der ikke er lovkrav om ruder bag i en
> varebil, giver det dig så et hint ?

Må en hvidpladebil ikke have let tonede ruder (ens over det hele).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-10-04 20:54

Preben Riis Sørensen wrote:

> Må en hvidpladebil ikke have let tonede ruder (ens over det hele).

Nej ikke forrude samt forreste sideruder.

Jo Bagrude og bagerste sideruder er det lovligt blot der er mindst 40%
lysgennemgang.

Undtagelse - enkelte modeller hvor det står i typegodkendelsen, at bestemte
rudetyper er lovlige, må naturligvis gerne.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-10-04 21:37

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
bestemte
> rudetyper er lovlige, må naturligvis gerne.

Jeg tænkte lige på at en konvertering fra gulplade til hvidplade kunne blive
et problem, ved f.eks. en Airvan med let tonede ruder?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-10-04 22:02

Preben Riis Sørensen wrote:

> Jeg tænkte lige på at en konvertering fra gulplade til hvidplade
> kunne blive et problem, ved f.eks. en Airvan med let tonede ruder?

Hvis beetegnelsen "lettonede" holder sig over 40% lysgennemgang vil det ikke
blive noget problem.

Hvis du selv vil lave det skal du være opmærksom at næsten alle typer klare
ruder har en lysgennegang på omkring 93% hvilket der skal tage højde for ved
køb af filmen, du kan derfor ikke bare købe en film der tillader 40%
lysgennemgang, så vil resultatet blive for lidt lysgennemgang, men dette kan
du ved en seriøs forhandler få kyndig info angående.

PS.:Vær opmærksom på at det giver omstilling til syn, hvis ikke
lysgennemgangen er stor nok.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik B.

Dato : 28-10-04 22:08

> [...]
> kan
> du ved en seriøs forhandler få kyndig info angående.

Så burde min gå igennem, da jeg har fået monteret film med 35% toning.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-10-04 07:33

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Så burde min gå igennem, da jeg har fået monteret film med 35% toning.

Hvis synsmanden er tilpas blind når han holder sin prøve op med 40%
gennemgang så kan fælden vel også smække :)

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Neser

Dato : 28-10-04 21:49

> Nej ikke forrude samt forreste sideruder.

Forkert, toning (UDEN brug af flim) med en lysgennemgang på min. 70% er
lovligt.

> Jo Bagrude og bagerste sideruder er det lovligt blot der er mindst 40%
> lysgennemgang.

Nemlig, blot er det et krav at højre sidespejl forefindes, hvis bagruden
skal være mørkere end 70%, dog ikke under 40%

- Neser

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-10-04 08:27

Neser wrote:

> [...]
>>
> Nemlig, blot er det et krav at højre sidespejl forefindes, hvis
> bagruden skal være mørkere end 70%, dog ikke under 40%

Er det muligt du kan hnvise til eksempelvis lovtekst, således at vi andre
"uvidende" kan få tilpasset vor manglende viden.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Mikael L

Dato : 29-10-04 19:05

> Er det muligt du kan hnvise til eksempelvis lovtekst, således at vi andre
> "uvidende" kan få tilpasset vor manglende viden.

Dette er taget fra detail forskrifter for motorkøretøjer 2004.
10.03.003 RUDER

(3) Forrude og forreste siderude (180o synsfelt) i motordrevet køretøj

skal have mindst 70% lysgennemgang inden for det normale synsfelt.

(5) Bagrude og bageste sideruder skal have mindst 40% lysgennemgang.

Bestemmelsen skal også være opfyldt, hvis rude er forsynet

med solfilter i form af påsprøjtet eller påklæbet film.

Men i vejledning i syn står der

[...]

Bil med "e-godkendt" rudemontering kan godkendes med bagrude og bageste

sideruder med mindre lysgennemgang.

Før 01.04.92: Gælder alene ruder med påsprøjtet eller påklæbet film.

Mikael

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-10-04 07:34

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message

> Hvis jeg nu fortæller dig, at der ikke er lovkrav om ruder bag i en
> varebil, giver det dig så et hint ?

Eh..
Jeg vil gerne bruge en livline?

--
/Dennis
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM

Fra : Klaus G.

Dato : 29-10-04 11:11

> Eh..
> Jeg vil gerne bruge en livline?

En varebil har meget store spejle. Og når det som Jan siger det, ikke er
lovkrav med ruder bag i en varebil, så kan man jo også tone dem som man vil,
da det tilsidst vil svare til man ikke kan kigge gennem dem=ingen ruder :)

Noget i den stil...

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 29-10-04 22:47

> [...]

>da det tilsidst vil svare til man ikke kan kigge gennem dem=ingen ruder :)

Du er meget tæt på - men en varebil er nu beregnet på at flytte varer
rundt med, og da man må læsse hele varerummet, fra gulv, til loft, vil
et krav om ruder være omsonst. ergo - såfremt den har ruder bagi, vil
det også være omsonst at kræve at man kan se ud af dem.

mht. spejlene, er der nu ikke krav om meget store spejle, men der skal
være et udvendigt førerspejl i både højre og venstre side

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 30-10-04 00:29

On Fri, 29 Oct 2004 23:46:54 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
>et krav om ruder være omsonst. ergo - såfremt den har ruder bagi, vil
>det også være omsonst at kræve at man kan se ud af dem.

Kører i en til "dagligt" der har sol film på bagruden og de bagerste
sideruder. Så snart at mørket begynder at ligge sig kan man lige så godt
hænge en sort affaldsæk op bag sæderne for man akn alligevel ikek se en
skid ud af de tonede ruder.
Flemming Jacobsen

Fra : Mikael L

Dato : 29-10-04 18:13

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg nu fortæller dig, at der ikke er lovkrav om ruder bag i en
> varebil, giver det dig så et hint ?

Nu er vi jo i Danmark hvor der helst skal være så mange regler som muligt,
så mon ikke man kunne lave det sådan, at hvis bilen ikke var født med ruder
er det ok, men hvis de er der må de ikke dækkes til.
Det ville da være ganske relevant hvis det virkeligt var så farligt at have
dækket de bageste ruder og når man tænker på hvor mange biler der kommer på
gule plader som aldrig fra fabrikken af har været tiltænkt at skulle være en
varebil.

Mikael