Tændes op med gamle aviser
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-10-04 23:04

Det blev en gammel dieselmotor i fordums dage. Man holdt et lille bål
underneden, og så startede man når de værste flammer havde lagt sig....

Det er åbenbart det samme i dag. Fik lige at vide at der er
oliefyr(standard) under en Focus C-Max diesel, så den kan holde varmen???

Er der nogen der kan uddybe virkemåde/virkning/relevans?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 28-10-04 00:20

> [...]
> oliefyr(standard) under en Focus C-Max diesel, så den kan holde varmen???
>
> Er der nogen der kan uddybe virkemåde/virkning/relevans?
Det er der nu ikke noget nyt i.....Xantia HDi (udgik af prod. i '00) har det
også. Det virker std. på den måde at det tænder selv efter et par minutter
efter at motoren er startet, og hjælper motoren med at komme op i temperatur
hurtigere når det er koldt (~+5 grader). Og det er såmænd relevant nok:
Moderne HDi'ere er så effektive at de ikke kan holde sig selv varme når det
er rigtigt koldt - Og de bruger (uden fyr) alt for lang tid på at komme op
på drifts temp. selv ved moderate frostgrader.

Mvh
/Søren - Xantia HDi W/E (WeekEnd) og Pug 309 W/E (WifeEdition)

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 28-10-04 00:43

Soren Pedersen wrote:

> [...]
> er rigtigt koldt - Og de bruger (uden fyr) alt for lang tid på at komme op
> på drifts temp. selv ved moderate frostgrader.

Det er ganske sandt - i øvrigt er det vist kun Xantia fra '00 der har
oliefyret - HDI'erne fra '99 har ikke oliefyr som standard.
Det er en ganske rar ting. Jeg har lige haft glæde af det, for det
betyder ikke kun en varm motor, men også dejlig varm kabine, efter
ganske kort tid.

Mvh.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-10-04 07:48

Lars L. Hansen wrote:

> [...]
> Det er en ganske rar ting. Jeg har lige haft glæde af det, for det
> betyder ikke kun en varm motor, men også dejlig varm kabine, efter

Jeg har eftermonteret oliefyr på min octavia, men har endnu ikke brugt det.
Vil det være en fordel for mig at tænde det ved start og lade det køre i 10
minutter? (det gør det ikke automatisk).

/Jakob

Fra : Soren Pedersen

Dato : 28-10-04 08:48

> [...]
> 10
> minutter? (det gør det ikke automatisk).

Det vil være en stor fordel for dig at tænde det INDEN start, og lade det
forvarme motoren. Hvor lang tid det skal køre afhænger af udetemp. og fyrets
størrelse.
Hvis du også har monteret kabinevarmer skal du være opmærksom på
strømforbruget - Sådan en kabineblæser sluger en del strøm. Der er basis for
startproblemer hvis kabineblæseren oftest kører ½ time inden start, og
motoren derefter kun kører i kort tid.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-10-04 09:03

Soren Pedersen wrote:

> [...]
for
> startproblemer hvis kabineblæseren oftest kører ½ time inden start, og

Ok - det glemte jeg jo at skrive Jeg er godt klar over fordelen ved at
lade varmeren forvarme motor og kabine, jeg tænkte mere på om jeg vil
få noget ud af at tænde varmeren når jeg kommer til en kold bil (hvor jeg
enten har glemt at sætte timeren til fyret eller ikke har haft mulighed for
det).

/Jakob

Fra : phk

Dato : 28-10-04 09:23

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> få noget ud af at tænde varmeren når jeg kommer til en kold bil (hvor jeg
> enten har glemt at sætte timeren til fyret eller ikke har haft mulighed

Du får hurtigere varmet bilen op. Der er formentlig en sikring så varmeren
stopper når vandet er 70 eller 80 grader.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 28-10-04 09:40

phk wrote:
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du får hurtigere varmet bilen op. Der er formentlig en sikring så varmeren
> stopper når vandet er 70 eller 80 grader.

Det vil jeg forsøge, når jeg skal ud at køre "ikke planlagte" ture.

/Jakob

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 28-10-04 17:13

Jakob Jeppesen wrote:

> at

> jeg

> Det vil jeg forsøge, når jeg skal ud at køre "ikke planlagte" ture.
>
> /Jakob

Webasto har et tilskudsvarmerkit der kan udbygge deres varmere til at
give automatisk hjælp til opvarming på PSA HDI bilerne

om det findes til Tdi og om du har Webasto ved jeg ikke men hvis Webasto
har tænkt tanken har de andre leverandører nok også.
Prisen er under en tusse monteret

--
Keld Rasmussen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-10-04 13:22

Soren Pedersen wrote:

> Hvor lang tid det skal køre afhænger af
> udetemp. og fyrets størrelse.

Ja..

> [...]
> basis for startproblemer hvis kabineblæseren oftest kører ½ time
> inden start, og motoren derefter kun kører i kort tid.

Såfremt din akumulator og Generator er i orden bør en halv times drift på
fyret ikke give anledning til problemer, og sidst men ikke mindst
kabineblæseren skal jo ikke køre højeste hastighed.

Har selv aldrig haft problemer med start.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : phk

Dato : 28-10-04 09:11

> [...]
> 10
> minutter? (det gør det ikke automatisk).

10 minutter lyder rigtigt hvis det er et 5Kw fyr.

--
Per, Esbjerg

Fra : Henning

Dato : 28-10-04 18:20

On Thu, 28 Oct 2004 01:20:28 +0200, "Soren Pedersen" <smp@munchweb.dk>
wrote:

> [...]
>er rigtigt koldt - Og de bruger (uden fyr) alt for lang tid på at komme op
>på drifts temp. selv ved moderate frostgrader.

Aha... Så lærte jeg noget i dag! min Mazda6 tænder en blæser
kortvarigt når temperaturen er under 10 grader, og der lugter faktisk
lidt af "oliefyr" i kabinen! Jeg har undret mig noget over det, troede
det var en fejl i det "eftermonterede" oliefyr? Vidste godt at bilen
var forberedt til oliefyr og at det derfor kun kostede 4.000,- at få
monteret timer, men at den rent faktisk allerede var der og skulle
bruges var jeg ikke klar over.

Fra : phk

Dato : 28-10-04 09:14

> [...]
>
> Det er åbenbart det samme i dag. Fik lige at vide at der er
> oliefyr(standard) under en Focus C-Max diesel, så den kan holde varmen???

Min elektriske dybkoger er (originalt) indbygget i slangen til kabinen. Det
bevirker i denne tid at kabinen er varm når temperaturmåleren står på 70
grader (og den stopper først ved 90).

> Er der nogen der kan uddybe virkemåde/virkning/relevans?

Kører du bytrafik bliver bilen aldrig varm når der er koldt i vejret. Det
lille brændstofforbrug bevirker lille varmeafgivelse fra motoren.

--
Per, Esbjerg

Fra : BorreBoy

Dato : 28-10-04 10:00

> Kører du bytrafik bliver bilen aldrig varm når der er koldt i vejret. Det
> lille brændstofforbrug bevirker lille varmeafgivelse fra motoren.

Hvad ævler du om?
En bil har da størst brændstofforbrug ved bykørsel, hvor den desuden ikke
bliver kølet særlig meget, grundet den formindskede lufttilførsel, som er
resultatet af den lavere hastighed.

Fra : p.jarnbak

Dato : 29-10-04 10:19

"BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk> wrote in message

> [...]
> bliver kølet særlig meget, grundet den formindskede lufttilførsel, som er

Den har ikke det største brændstofforbrug i byen, den går bare ikke så langt
på en liter
Størst forbrug er vel med spaden i bund og høje omdrejninger.Jeg kan godt
køre en 15-20 min
i byen når det er koldt(frost) uden at motoren bliver driftvarm(tdi 90
hk).Den skal køre ca 10 km
før den er varm med normal kørsel,sådan en 80-100 km/t.
Hej Palle.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-10-04 18:40

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev
> [...]
> hk).Den skal køre ca 10 km
> før den er varm med normal kørsel,sådan en 80-100 km/t.

Med mindre den selv har aviser med. Det har den Focus jeg lige har bestilt i
dag...... Hvordan får man godt to måneder til at gå hurtigst muligt?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : phk

Dato : 31-10-04 12:54

"BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk> skrev i en meddelelse

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad ævler du om?

Kammertonen, boy, kammertonen!

Jeg ævler om mine egne erfaringer.

> En bil har da størst brændstofforbrug ved bykørsel,

Også hvis du måler i liter per time? Bemærk at jeg ikke ligger og kører
dørtræk uden for motorbanerne, det er for farligt med den accelleration der
er i min raket ;)

> hvor den desuden ikke bliver kølet særlig meget, grundet den formindskede
> lufttilførsel, som er resultatet af den lavere hastighed.

Det sidste er jo så rigtigt. Men jeg kan love dig for at lave omdrejninger
vil holde motortemperaturen nede i meget lang tid. Det har endda meget at
sige om blæseren i kabinen kører på høje eller lave omdrejninger.

Jeg opdagede det første gang for 20 år siden da jeg om vinteren ikke kunne
holde varmen i kabinen når jeg kørte bykørsel (også i en diesel). En
vintertermostat permanent monteret klarede det problem - også på mine
fremtidige biler.

--
Per, Esbjerg

Fra : BorreBoy

Dato : 31-10-04 13:21

> Kammertonen, boy, kammertonen!

Nå ja. Godt ord igen

> [...]
> holde varmen i kabinen når jeg kørte bykørsel (også i en diesel). En
> vintertermostat permanent monteret klarede det problem - også på mine

Jeg har nu aldrig haft problemer med at få mine Mazda'er varme ved bykørsel
(og jeg kører ret blidt med kold motor).
Kølevandet på min nuværende bil, bliver driftsvarm på ca. 3 minutter, og
olien efter ca. 10-12 min.

/Varme hilsner fra BorreBoy.