Hummer H1, svagt motorieseret
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-10-04 21:48

Hey Folkens

Er det bare mig eller virker de der 205 Heste som Hummer H1 den har
tilgængelig, ikke lige lovligt lidt, set i forhold til den 6,5 L V8
Turboladede motor den har.

Men de 205 heste har den en liter effekt på 31,53 hvilket jeg da vil
mene er alt alt for lidt.

Men er jeg forket på den eller hva. For jeg ville da mene at en 6,5L V8
TC ville yde noget mere end 205 heste.
Flemming Jacobsen

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 26-10-04 22:21

Thunderbird [7100] wrote:
> [...]
> mene er alt alt for lidt.
>
> Men er jeg forket på den eller hva. For jeg ville da mene at en 6,5L V8

Det er ikke de 200 heste der er spændende, men derimod de knap 600 nm
ved 1800 omdrejninger, den kan trække bornholmerfærgen op af vandet

--
Keld Rasmussen

Fra : Kim

Dato : 27-10-04 15:29

> Det er ikke de 200 heste der er spændende, men derimod de knap 600 nm ved
> 1800 omdrejninger, den kan trække bornholmerfærgen op af vandet

Hvad vil en VW Toureg 5,0 ikke kunne trække så , med chip har den over 900
nm. i moment

Mvh. Kim

Fra : Aksel

Dato : 27-10-04 22:01

> Hvad vil en VW Toureg 5,0 ikke kunne trække så , med chip har den over 900
> nm. i moment
>
> Mvh. Kim

Har lige set Topgear, de trak en 7 tons mejetærsker med en Tuareg standard,
jeg mener de sagde at den havde 700Nm.

Hilsen Aksel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-10-04 08:36

Aksel telepaterede følgende til sin PC:
> Har lige set Topgear, de trak en 7 tons mejetærsker med en Tuareg
> standard, jeg mener de sagde at den havde 700Nm.

Hvis det er V10'eren så har den vist 700 Nm.

Har Touareg'en egentlig reduktionsgearkasse?
Min kan da også sagtens trække en 7 tons mejetærsker...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-10-04 23:01

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev

> Hvad vil en VW Toureg 5,0 ikke kunne trække så , med chip har den over 900
> nm. i moment

Øresundsbron?

Mvh.

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-10-04 13:38

Uffe Ravn wrote:
> "Kim" <kim014@mail.dk> skrev

> Øresundsbron?

Så skal vi have flyttet den til Helsingør hvor den hører hjemme

vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-04 13:54

Jeg er ret sikker på, at den ville kunne trække.....sin egen gearkasse i
stykker...

Den holder ikke engang til de 750 Nm, den har normalt.

Hummeren (H1 - ikke H2) er ikke sej, fordi den har en effektfuld motor - men
fordi den hele vejen igennem er kompsomisløs.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 28-10-04 16:15

On Thu, 28 Oct 2004 14:53:50 +0200, "Jan W Nielsen" <intet svar> wrote:

> [...]
>
>Hummeren (H1 - ikke H2) er ikke sej, fordi den har en effektfuld motor - men
>fordi den hele vejen igennem er kompsomisløs.

Giver dig ret. Men undrede mig bare lidt over den lave HK sats baseret
på den store motor.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 09:09

> Giver dig ret. Men undrede mig bare lidt over den lave HK sats baseret
> på den store motor.

Jeg ved intet om bilens motor - men helt ukvalificeret har jeg følgende gæt:

Når man laver en bil, der skal klare strabadserne overalt i verdens
kringelkroge, så er der et par ting, der er ret væsentlige.

For det første vil man ikke have motorhavari.

For det andet vil man have en motor, der er meget let at reparere, hvis den
endelig havarerer.

Dette betyder, at man skal have så få komponenter som muligt, der ikke kan
erstattes af en coladåse med en sur sok nede i (oliefilter), et tyggegummi,
noget ståltråd - og så de dele som den lokale afghanske traktormekaniker
ligger inde med.

Med andre ord - du ønsker ikke en topmoderne super-kværn, der kun kan ordnes
på marmorgulve i større vestlige byer, fordi der er gået en lille ting i
den.

....måske er det derfor - men jeg ved det ikke.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-10-04 11:14

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> lille ting i den.
>
> ...måske er det derfor - men jeg ved det ikke.

Jeg er ret overbevist om at du har fat i det essentielle her Jan.

Da jeg var soldat sagde man altid, vore biler skal være så ukomplicerde at
de kan repareres med en knibtang, et stykke ståltråd og en våd sæk.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Elbarto

Dato : 26-10-04 23:52

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mene er alt alt for lidt.
>
> Men er jeg forket på den eller hva. For jeg ville da mene at en 6,5L V8

Hvad skal man med heste hvis man har moment
Sjv tror jeg oss selve motoren har en længere levetid med den lave HK/L
ydelse

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-10-04 00:02

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev> Sjv tror jeg oss selve motoren har en
længere levetid med den lave HK/L
> ydelse

Men mon den selv er klar over, at den er levende?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 27-10-04 10:31

> Hvad skal man med heste hvis man har moment

Hvad fortæller mest om bilens evne til at trække hvis vi ikke kender
omdrejningstaller? Antal hk eller nm?

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : Elbarto

Dato : 27-10-04 11:10

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:417f6ad2$0$87010$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
>
> Thomas Landberg
> www.bokstuning.dk
> Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Vil stadig mene at momentet betyder mere som HK oss selv om man kun har
opgivet NM/HK uden nogen RPM´s så man kan se hvor den har kræfterne

Stort moment er normalt lig med en træk villig bil

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-10-04 21:11

On Wed, 27 Oct 2004 12:10:18 +0200, "Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote:

> [...]
>>

>Vil stadig mene at momentet betyder mere som HK oss selv om man kun har
>opgivet NM/HK uden nogen RPM´s så man kan se hvor den har kræfterne

205 Pruuuu Heste ved 2500 RPM
404 lb.-ft. ved 1800 RPM

Hvordan man så regner fra lb.-ft til Nm ved jeg ikke, men mener at der
findes/fandtes et godt konverterings program engang.
Flemming Jacobsen

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 28-10-04 17:24

> 205 Pruuuu Heste ved 2500 RPM
> 404 lb.-ft. ved 1800 RPM
>
> Hvordan man så regner fra lb.-ft til Nm ved jeg ikke, men mener at der
> findes/fandtes et godt konverterings program engang.

Omregning : 10 ft-lbs = 13.8273 Nm = 1.4105215052172965 kg*m

--
Keld Rasmussen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-10-04 11:58

Thunderbird [7100] wrote:
> 205 Pruuuu Heste ved 2500 RPM
> 404 lb.-ft. ved 1800 RPM
> Hvordan man så regner fra lb.-ft til Nm ved jeg ikke, men mener at der
> findes/fandtes et godt konverterings program engang.

http://www.google.com/search?q=404+foot-pounds+to+newton+meter

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 27-10-04 15:23

> [...]
meddelelse news:417f6ad2$0$87010$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hvad fortæller mest om bilens evne til at trække hvis vi ikke kender

Moment er klart at foretrække hvis det er trækkraft det handler om.
Se bare en voldtunet Civic med 200 hk, den kører måske 250 km/t, men taber
hurtigt power ved lovlig maximal vægtbelastning og brændstofforbruget stiger
kraftigt.
En Toyota Hi-lux med 75 HK, kører ikke hurtigt --ever--
men kan til gengæld trække max uden stort besvær og med behersket merforbrug
af brændstof.

Så en Hummer med 205 HK og 600 NM i en 6,5 l. V8 er edderdansemig ikke for
børn..!