Partikelfilter
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-10-04 21:38

Hvad løber man ind i af besvær og udgifter ved partikelfilter på diesel?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 25-10-04 21:51

Preben Riis Sørensen wrote:
> Hvad løber man ind i af besvær og udgifter ved partikelfilter på diesel?
> --

Udskiftning af filter og påfyldning af væske for hver 120000 km - ca.
3000 penge

Men det er ikke mange ører pr km for et renere miljø

Keld

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-04 22:01

"Keld Rasmussen" <khr@fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Udskiftning af filter og påfyldning af væske for hver 120000 km - ca. 3000
> penge

Ved de franske er det for hver 60.000 km. Og dét skal man overholde, ellers
stopper bilen simpelthen med at køre.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Brian

Dato : 25-10-04 22:03

Hejsa

Henrik B. skrev:

> Ved de franske er det for hver 60.000 km. Og dét skal man overholde,
> ellers stopper bilen simpelthen med at køre.

Endelig lidt fornuftigt elektronik i franske biler

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-04 22:10

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> Endelig lidt fornuftigt elektronik i franske biler

Ja, så er spørgsmålet blot om det virker. *LOL*

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 25-10-04 22:17

Henrik B. wrote:
> "Keld Rasmussen" <khr@fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Ved de franske er det for hver 60.000 km. Og dét skal man overholde, ellers
> stopper bilen simpelthen med at køre.

For biler produceret efter 010103 er intervallet 120000
tidligere modeller kører med 80000 interval

Og jeg kunne i en anden tråd forstå at Preben lurer på en airvan så kund
findes efter 010103

http://www.peugeot.dk/service/frameset-servgaranti.html

Keld

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-04 22:25

> For biler produceret efter 010103 er intervallet 120000
> tidligere modeller kører med 80000 interval

Jamen det er jo helt fint. I en tysk langtidstest af en Pøsjø, tændte lampen
for filtertjek allerede ved godt 60.000 km. De forespurgte Pøsjø om de
skulle komme med bilen. Svaret var nej, for der er stadig 20.000 km til det
skal serviceres. Få tusinde kilometer nægtede bilen at køre videre. Så meget
for 80.000 km mellem service på partikelfilteret!

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-10-04 00:03

Ved i hvordan det virker, fylder, er placeret?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 26-10-04 18:16

Preben Riis Sørensen wrote:
> Ved i hvordan det virker, fylder, er placeret?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

er en katalysatorlignende del af udstødningen

--
Keld Rasmussen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-10-04 19:17

> er en katalysatorlignende del af udstødningen

Jo, så var det lige jeg kom til at tænke: Hvis det vitterligt skulle holde
partikler tilbage fra 120 000 km kørsel, skulle det enten være forsynet med
fjederpåvirket renselem, være virkningsløst, eller bygget ind i en trailer.
Hvor ligger hunden begravet?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 26-10-04 19:38

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> fjederpåvirket renselem, være virkningsløst, eller bygget ind i en trailer.

Med passende mellemrum tilsættes en væske til brændstoffet, der får
temperaturen til at stige så at partiklerne forbrændes, det er denne
væske der skal efterfyldes samtidig med at filteret skiftes, da
forskelligt kørselsmønster giver forskelligt forbrug og derved også
forskelligt udslip af partikler, er km tallet kun en cirka angivelse, en
meget hårdt kørt bil vil løbe tør for additiv tidligere end en der
bliver kørt økonomisk, derfor vil en advarselslampe tænde i god tid
inden, så at man kan reagere på det, på samme måde som der er en gul
lampe der tænder når dieseltanken nærmer sig nul. (Hvis man ignorerer
denne stopper bilen sgu også til sidst)

Keld

--
Keld Rasmussen
Triumph Trident T160

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-04 21:41

> [...]
> med
> fjederpåvirket renselem, være virkningsløst, eller bygget ind i en

Der er nogle bilproducenter der har introduceret vedligeholdelsesfri
partikelfiltre.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-10-04 21:47

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev> Der er nogle bilproducenter der
har introduceret vedligeholdelsesfri
> partikelfiltre.

Er det korrekt at der ikke er krav om filtre endnu?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 21:54

> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev> Der er nogle bilproducenter
> der
> har introduceret vedligeholdelsesfri
>
> Er det korrekt at der ikke er krav om filtre endnu?

Er det ikke ligemeget når folk alligevel chip-tuner deres oliefyr og ser
stort på miljøet?

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-04 22:00

> Er det ikke ligemeget når folk alligevel chip-tuner deres oliefyr og ser
> stort på miljøet?

Nej netop ikke. For et partikelfilter bør jo også opfange den øgede mængde
partikler i udstødningen.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 22:03

> Nej netop ikke. For et partikelfilter bør jo også opfange den øgede mængde
> partikler i udstødningen.

og det virker når bilen er chiptunet?

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-04 22:20

> og det virker når bilen er chiptunet?

Ja, det bør det gøre. En kat virker jo også på en tunet benzinbil.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 22:23

> Ja, det bør det gøre. En kat virker jo også på en tunet benzinbil.

Der er også en væsentlig forskel på en katalysator og et filter. Det er 2
helt forskellige principper.

--
Tom

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 26-10-04 22:35

Tom wrote:
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Der er også en væsentlig forskel på en katalysator og et filter. Det er 2
> [...]
det virker, men da levetiden hænger sammen med mængden af brændstof den
skal håndtere og hvor rent den brænder vil en chip reducere denne.

Filteret er iøvrigt kombineret med en katalysator (uden
udskiftningsinterval)

Bortset fra det har en 2.0 airvan så store n..... at chiptuning er
unødvendigt for de fleste.

--
Keld Rasmussen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-04 23:01

> Bortset fra det har en 2.0 airvan så store n..... at chiptuning er
> unødvendigt for de fleste.

Mer' vil ha' mer'...

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Henrik B.

Dato : 26-10-04 21:58

> har introduceret vedligeholdelsesfri
>
> Er det korrekt at der ikke er krav om filtre endnu?

Jep. Mener at det kommer næste år - eller det 2006?

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-10-04 23:14

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Jep. Mener at det kommer næste år - eller det 2006?

Er det ikke netop blevet EU-vedtaget, at der IKKE skal være filtre, eller
har jeg hørt forkert?

Synes iøvrigt det lyder betænkeligt, at man har en automatisk tilsætning af
et fremmedstof til brændstoffet. Kunne dette ikke ødelægge motoren ved
fejlfunktion?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-04 16:39

> Synes iøvrigt det lyder betænkeligt, at man har en automatisk tilsætning
> af
> et fremmedstof til brændstoffet. Kunne dette ikke ødelægge motoren ved
> fejlfunktion?

Det er urinsyre der tilsættes. Og det sker først i selve
indsprøjtningsøjeblikket. I mine øjne håbløst. Det er ligesom at gå tilbage
til olieblandet benzin.

Som nævnt findes der allerede vedligeholdesesfri partikelfiltre, som nok må
siges at blive fremtiden - i mine øjne.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Thomas Landberg

Dato : 27-10-04 17:06

> [...]
>
> Som nævnt findes der allerede vedligeholdesesfri partikelfiltre, som nok
> må siges at blive fremtiden - i mine øjne.

Prøver lige at kommentere på såvel Toms som andres indlæg her.....

Partikelfilteret fungerer fint når bilen er chippet, men hvis chipningen er
lavet alt for hårdt og bilen evt. ryger mere end standard ved jævn hastighed
vil filteret bruge voldsomt meget mere rensevæske. Men med en fornuftig
tuning bør forskellen være tangerende infinitisimal.
Der er ikke krav om partikelfilter og kommer det nok næppe. Der er snart (1.
januar 2005?) krav om at bilerne skal overholde Euro 4-normen. Det kan de
fleste kun v.h.a. et partikelfilter, men der findes da en del fabrikanter
som har lavet dieselmotorer som overholder normen uden filter.

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
Spritny hjemmeside med en hidtil uhørt detaljeringsgrad

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-04 17:10

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:417fc775$0$86925$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> fleste kun v.h.a. et partikelfilter, men der findes da en del fabrikanter
> som har lavet dieselmotorer som overholder normen uden filter.

Jep, bl.a. Toyota.

--
M.v.h.