Startbooster
Fra : Lars Ehlersen

Dato : 25-10-04 05:16

Jeg skal bruge en proffesionel autostartbooster.
Den skal kunne starte en dieselbil med fladt batteri uden problemer

Jeg har søgt efter noget på nettet, men jeg finder kun de billige,
og sådan en skal jeg ikke ha igen!!

Hvor finder jeg sådan en?

Prisen er ikke vigtig.

Den skal bare funke hver gang!!

Fra : alexbo

Dato : 25-10-04 11:02

"Lars Ehlersen" skrev

> Jeg skal bruge en proffesionel autostartbooster.
> Den skal kunne starte en dieselbil med fladt batteri uden problemer

Nu er dieselbil mange ting,
men jeg tror ikke du kan finde en booster du kan bære, der kan starte en
iskold stor dieselmotor, forsynet med et stort tomt batteri.

mvh
Alex Christensen

Fra : phk

Dato : 25-10-04 14:17

> "Lars Ehlersen" skrev

> Nu er dieselbil mange ting,
> men jeg tror ikke du kan finde en booster du kan bære, der kan starte en
> iskold stor dieselmotor, forsynet med et stort tomt batteri.

Meget enig. Er batteriet flad pga en celle der er faldet sammen hjælper en
booster ikke en meter. Jeg har prøvet flere gange at MERC GD 240 ikke kan
starte trods starthjælp fra en magen til fordi batteriet på det køretøj der
ikke kan starte stjæler alt strømmen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-10-04 14:36

On Mon, 25 Oct 2004 15:17:13 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>starte trods starthjælp fra en magen til fordi batteriet på det køretøj der

Bliver det så ikke nemmere hvis at man frakobler det defekte batteri? Og
så på en eller måde får tilsluttet den anden bils batteri tilslutning
til donorbatteriet?
Flemming Jacobsen

Fra : phk

Dato : 25-10-04 16:32

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Bliver det så ikke nemmere hvis at man frakobler det defekte batteri? Og
> så på en eller måde får tilsluttet den anden bils batteri tilslutning
> til donorbatteriet?

Jo til begge dele. Men jeg vil ikke anbefale at du lader på boosteren - tror
ikke den har godt af alt det strøm.

Ovenstående kan også give problemer.

Motoren må ikke køre uden batteri - det er noget med nogle dioder der (kan)
gå(r) i stykker.

--
Per, Esbjerg

Fra : Casper Bang

Dato : 25-10-04 12:15

> Jeg skal bruge en proffesionel autostartbooster.
> Den skal kunne starte en dieselbil med fladt batteri uden problemer

Bruger dieselBILER mere strøm på at starte, end en benzinbil?
Her taler vi personbiler, og ikke færger eller lignende.

Fra : phk

Dato : 25-10-04 12:29

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:417ce02e$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Bruger dieselBILER mere strøm på at starte, end en benzinbil?
> Her taler vi personbiler, og ikke færger eller lignende.

Ja - der er jo mere motor der skal drejes ;) Dels er der også gløderørene,
hvis man når at aktivere dem.

Når det er sagt, så er det også meget nemt at løbe en diesel i gang - også
en kold diesel. Et hurtigt skub, ind ved styrestangen, 1. eller 2. gear,
slippe og trykke koblingen ned med det samme og den kører!

Jeg har gjort ovenstående mange gange på et batteri som ikke ville turne
motoren, men som tilsyneladende havde strøm nok til at forvarme (golf 2
´86).

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 25-10-04 12:44

"phk" skrev

> Jeg har gjort ovenstående mange gange på et batteri som ikke ville turne
> motoren, men som tilsyneladende havde strøm nok til at forvarme (golf 2
> ´86).

Ja, en Golf med en 1,6 l.
Prøv en Landcruiser med en 3,5 l.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 13:09

> Ja, en Golf med en 1,6 l.
> Prøv en Landcruiser med en 3,5 l.

Da jeg frekventerede cirkus Mili, havde vi forbud mod at efterlade vores
MB1213 i gear, for under uheldige omstændigheder kunne et vindstød skubbe
den i gang. Nu er der ikke så meget vindfang på en LC., men motoren er
mindre ;).

Fra : alexbo

Dato : 25-10-04 15:05

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> Da jeg frekventerede cirkus Mili, havde vi forbud mod at efterlade vores
> MB1213 i gear,

Det gælder alle dieseler uden elstop, de kan skubbes igang selv om nøglen er
fjernet.
Så hvis man bare parkerer i gear, og en anden bil eller vinden giver et
skub, så starter den og kører.

mvh
Alex Christenen

Fra : phk

Dato : 25-10-04 14:13

> "phk" skrev

> Ja, en Golf med en 1,6 l.

MED turbo ;)

> Prøv en Landcruiser med en 3,5 l.

Den er nok for stram at skubbe på :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-04 13:07

> Ja - der er jo mere motor der skal drejes ;) Dels er der også gløderørene,
> hvis man når at aktivere dem.

Mere motor der skal drejes?? Hvordan?

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : phk

Dato : 25-10-04 14:16

> Mere motor der skal drejes?? Hvordan?

En dieselmotor vejer mere fordi stumperne er tungere - tungere stempler og
krumbasse for at den kan klare alt det drej der er i en diesel.

Krumbasse = krumtap
drej = drejningsmoment

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 14:27

> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> En dieselmotor vejer mere fordi stumperne er tungere - tungere stempler og
> krumbasse for at den kan klare alt det drej der er i en diesel.

Hmm, det bør da udligne sig med vægten på tingene, der er jo flere cylindre
til at udballancere tingene. Det eneste jeg kan se gør en forskel må være
kompressionen på en Diesel som er højere.

Min Sierra 2.0i DOHC brugte 550A peak og 250 A kontunuerligt på at starte.
Jeg har desværre ikke målinger på en diesel

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 25-10-04 15:40

"Tom" skrev

> Min Sierra 2.0i DOHC brugte 550A peak og 250 A kontunuerligt på at starte.
> Jeg har desværre ikke målinger på en diesel

En starter til en bensinmondeo er på 1,1 kw,
mens den er på 2,2 kw til en diesel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 16:17

> "Tom" skrev

> En starter til en bensinmondeo er på 1,1 kw,
> mens den er på 2,2 kw til en diesel.

Her er de målinger jeg har foretaget

http://members.tripod.com/FORD_DK/starting_current_in_a_sierra_2.htm

--
Tom

Fra : Claus Petersen

Dato : 25-10-04 19:29

On Mon, 25 Oct 2004 16:39:50 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Tom" skrev

>En starter til en bensinmondeo er på 1,1 kw,
>mens den er på 2,2 kw til en diesel.

En diesel starter er meget kraftigere fordi at en diesel motor er ca.
dobbelt så højt komprimeret som en benzin motor.
Der er med andre mere "modstand" når motoren komprimere.

Elementær.

--
/Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 25-10-04 14:46

> En dieselmotor vejer mere fordi stumperne er tungere - tungere stempler og
> krumbasse for at den kan klare alt det drej der er i en diesel.
>
> Krumbasse = krumtap
> drej = drejningsmoment

Mine benz-stumper vejer med garanti lige så meget - do'....

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-10-04 14:00

Lars Ehlersen wrote:
> [...]
> Den skal kunne starte en dieselbil med fladt batteri uden problemer
>
> Jeg har søgt efter noget på nettet, men jeg finder kun de billige,

Jeg mener at dem vi har på mit tidligere arbejde, er fra Würth
(www.wurth.dk) og de virker fint nok.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kim Olsen

Dato : 25-10-04 18:03

Hej

Min far brugte i gammel dage en hjemmebygget booster:

Et lille stativ med hjul - ala pensionistvogn
på det monteret 1 stort eller billigere 2 billige 60 AH batteriet (forbundet
i parallel).
Øverst en lille billig hjemmelader - dog skal den være elektronisk med
vedligelsesholdelsesladning.

Den er ikke særlig handy, men kan starte næsten hvadsomhelst.
Og når den bare står til ladning hele tiden (det er her behovet for en
elektronisk lader kommer ind - ellers koger du batterierne i stykker)

Kim

Fra : Lars Ehlersen

Dato : 25-10-04 20:11

Tak for svaret.

Jeg har valgt at bruge metoden med batterierne på en lille vogn
Det er der faktisk også nogen fra "den virklige verden" der har anbefalet
mig..

Har købt et batteri på 100 Ah. Og en lader der kan "styre" sig.
I disse minutter er en af smedegutterne ved, at flikke en lille vogn sammen
til
formålet.

Jeg burde nok have skrevet hvilken bil, jeg skulle bruge det hele til, men
det tænkte jeg slet ikke på i morges. Men det er en MB Sprinter 316 CDI.

Jeg ved ikke om det kunne ses på mit indlæg fra i morges, men der havde jeg
ventet på Falck i 1 1/2 time.
På mit abbonement skal de være fremme inden 45 minutter, så var jeg sgu lidt
varm.
Tror også falckmanden kunne fornemme det, da han endlig dukkede op.
Han småløb ligesom rundt hele tiden.

Men nu burde jeg jo også kunne klare mig selv på det punkt fremover.

Lars E

Fra : alexbo

Dato : 25-10-04 20:44

"Kim Olsen" skrev

> Min far brugte i gammel dage en hjemmebygget booster:
> Et lille stativ med hjul - ala pensionistvogn

En startvogn,
sådan én har man på et værksted, mens salgsafdelingen løber rundt med en
booster.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Ehlersen

Dato : 27-10-04 17:09

Tak for svaret.

[...]

det tænkte jeg slet ikke på. Men det er en MB Sprinter 316 CDI.

Jeg ved ikke om det kunne ses på mit indlæg, men der havde jeg