Batterilader
Fra : Steen F.

Dato : 25-10-04 03:28

Starteren på bilen kører ikke så lystigt rundt mere, som den gjorde i
sommers. Skyldes sikkert, at der ikke er fuld strøm på batteriet. Jeg har
nemlig først observeret dette, efter det er blevert koldt om natten og bilen
efterfølgende morgen lyder lidt sløv når den skal startes. Bil og batteri er
3 år gammel, og der bliver oftest kørt korte ture.

Nu går jagten så efter en batterilader. Harald Nyborgs katalog kom ind af
brevsprækken forleden, og der i findes en Einhell lader til 299 kr.
(http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=4572&n=60105)
Men der findes også en billigere til 169 kr.
(http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=1543&n=60105)

Nu er spørgsmålet hvad skal jeg købe? Og hvad har Ampere-angivelsen at sige?

/Steen

Fra : alexbo

Dato : 25-10-04 11:00

"Steen F." skrev

> Nu er spørgsmålet hvad skal jeg købe? Og hvad har Ampere-angivelsen at
sige?

Den dyre med elektronisk regulering.
Den billige vil fortsætte med at lade, selv om batteriet er fyldt.

Amp. betyder ikke noget,
den dyre lader lidt mere end den billige, men det betyder ingenting, til
alm. hjemmebrug.

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen F.

Dato : 27-10-04 10:39

alexbo wrote:
> [...]
>
> Amp. betyder ikke noget,
> den dyre lader lidt mere end den billige, men det betyder ingenting,

Jeg takker for svarene.
/Steen

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 16:49

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu er spørgsmålet hvad skal jeg købe? Og hvad har Ampere-angivelsen at

Den til 169 kr. er sikkert fin til dit behov!

Men som det du beskriver, vil jeg tro at du er nød til at udskifte batteriet
inden alt for længe og vælg til den tid noget ordentligt - f.eks. Varta Blue
Dynamic eller aller helst Varta Silver Dynamic...

Fra : Casper Bang

Dato : 25-10-04 17:24

> Men som det du beskriver, vil jeg tro at du er nød til at udskifte
> batteriet inden alt for længe og vælg til den tid noget ordentligt -
> f.eks. Varta Blue Dynamic eller aller helst Varta Silver Dynamic...

Er der "stor" forskel på kvaliteten af et batteri fra biltema, og et Varte
Silver Dynamic (mærkevare)?
Har selv et forholdsvist nyt biltema-batteri i min, som giver lidt problemer
ind imellem... regnede med at det var fordi jeg kører mange korte ture, men
bliver i tvivl om, om batteriet simpelthen er for dårligt?

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 18:06

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:417d28be$0$212$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> problemer ind imellem... regnede med at det var fordi jeg kører mange
> korte ture, men bliver i tvivl om, om batteriet simpelthen er for dårligt?

Ja. Det vil jeg påstå! Jeg syntes oftes at man ser problemer med de gamle
ikke vedligeholdelses batterier hvor man selv skal efterfylde!

Varta Blue Dynamic er med sløvlegeringer så den er hurtigere om at blive
opladet (så den bruger bilens kræfter og dermed brændstof, mindst muligt).
Derudover er holdbarheden ca. 20% længere i forhold til alm. typer batterier
(som Varta også laver) og så er det 100% vedligeholdelsesfrit.

Varta Silver Dynamic har udover Blue Dynamic 30% større starteffekt (altså
30% mere effekt når man drejer nøglen til bilen og den skal starte) og så
har den en "powercheck" hvor man kan se batteriets tilstand og desuden et
væsentlig bedre bærehåndtag (men selvfølgelig er det en mindre detalje, men
aligevel lækkert).

Et Silver Dynamic til alm. personbiler vil typisk koste 550-900 kr. og et
tilsvarende Blue Dynamic vil være ca. 100-150 kr. billigere vil jeg tro, så
det kan næsten ikke betale sig at spare på det!

Fra : Casper Bang

Dato : 25-10-04 19:54

> Et Silver Dynamic til alm. personbiler vil typisk koste 550-900 kr. og et
> tilsvarende Blue Dynamic vil være ca. 100-150 kr. billigere vil jeg tro,
> så det kan næsten ikke betale sig at spare på det!

Hmm, så vil jeg da nok investere i et sådant batteri, hvis jeg får for mange
problemer her til vinter...

Tak for infoen :)

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 26-10-04 09:44

Jens wrote:

Varte

> Ja. Det vil jeg påstå! Jeg syntes oftes at man ser problemer med de gamle
> ikke vedligeholdelses batterier hvor man selv skal efterfylde!

Uha - det har vi debateret flere gange. Prøv at søge lidt tilbage i gruppe
- f.eks. vha. google groups.

/Jakob

Fra : koolberg

Dato : 26-10-04 19:36

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> wrote in message news:<417c649d$0$13726$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
> [...]
> efterfølgende morgen lyder lidt sløv når den skal startes. Bil og batteri er
> 3 år gammel, og der bliver oftest kørt korte ture.

Skift din olie, og vælg en tyndere til det kolde vejr, vil også hjælpe lidt.

> Nu er spørgsmålet hvad skal jeg købe? Og hvad har Ampere-angivelsen at sige?

Jo flerer Amp jo hurtigere lader det dit batterie op.

/koolberg