RTL om Opel's nedgang - indenfor en halv t~
Fra : Henrik B.

Dato : 24-10-04 21:52

På RTL er Spiegel TV netop startet. Der vil indenfor en halv time komme
følgende indslag:

"Vom Opel Manta bis Vectra - Niedergang einer Kultmarke".

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-10-04 23:25

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev :

>"Vom Opel Manta bis Vectra - Niedergang einer Kultmarke".

Så det ikke, men der var en omtale i EB i dag - spare_geniet slog til
igen - og rejste iøvrigt så fra Opel til WV, medbringende en hel del
tegninger/produktionsplaner, der kostede VW ganske dyrt i erstatning

klassikeren at man presser citronen så meget, at man får inferiøre
produkter

(bare se WV's bremser/bærearme............)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 24-10-04 23:26

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tegninger/produktionsplaner, der kostede VW ganske dyrt i erstatning
>

> klassikeren at man presser citronen så meget, at man får inferiøre

Jep, blev ligenøjagtig nævnt at Lopéz havde en stor del af "æren" for Opel's
kvalitetsmæssige forfald. Jeg mener dog at det var startet før Lopéz trådte
ind i billedet.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-10-04 08:40

> klassikeren at man presser citronen så meget, at man får inferiøre
> produkter
> (bare se WV's bremser/bærearme............)

Du har nævnt den der med bremserne før, og efter min mening er en
konstruktionsfejl, som man først rettede op på, da man opdagede den, ikke et
særlig godt eksempel på det, du taler om.

Spørgsmålet er om de svage bærearmsbøsninger så er et godt eksempel - det
tror jeg egentlig heller ikke.

Ingen af delene er bestemt positive - men ingen af delene er vel specifikt
udtryk for ekstrem sparsommelighed, der koster på kvaliteten..?

(Medmindre man altså siger, at ALLE fejl et sted er udtryk for
sparsommelighed - fordi man altid kan bruge flere penge på kvalitetskontrol)

/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-10-04 17:37

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev :

>Du har nævnt den der med bremserne før, og efter min mening er en
>konstruktionsfejl, som man først rettede op på, da man opdagede den, ikke et
>særlig godt eksempel på det, du taler om.

Havd eman ikke sparet et skjold væk ? skjoldet har jeg set på nogle
tidlige røngtgentegninger af bilen

>Spørgsmålet er om de svage bærearmsbøsninger så er et godt eksempel - det
>tror jeg egentlig heller ikke.

Du mener ikke en yderst begrænset holdbarhed er tegn på
underdimensionering ?

Et af steder man sparer er på alt der koster ;)

>Ingen af delene er bestemt positive - men ingen af delene er vel specifikt
>udtryk for ekstrem sparsommelighed, der koster på kvaliteten..?

Du aner nok ikke hvor meget "man" presser sine leverandører ;(

En del af mine kunder, er produktionsvirksomheder, der laver
komponenter til biler - sådan noget laves der spøjts nok meget af her
i landet

>(Medmindre man altså siger, at ALLE fejl et sted er udtryk for
>sparsommelighed - fordi man altid kan bruge flere penge på kvalitetskontrol)

Når man diemensionerer tingene til lige akkurat at kunne holde til
belastningen, er man efter min mening på gale vegne.

Eksempel :

På en Rekord holder bærearme over 15 år, og er lavet af temmeligt
kraftigt materiale - i nyere biler .... well.....

historierne taler jo sig tydelige sprog

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : BJ

Dato : 25-10-04 17:42

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> historierne taler jo sig tydelige sprog

Tjaee.. vi vil jo alle have vor bid af kagen, så noget må der spares på.

Nu tager "historien" i øvrigt en ny drejning:

Den er blevet til et valg mellem fyring eller lønnedgang.

Som leverandør lever du dagligt med valget, indtjeningnedgang eller luk
biksen.

Se evt. også denne artikel:

http://www.erhvervsbladet.dk/nyhedsservice/npShowArticle.asp?strArtID=128572

Bjørn Jørvad

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-10-04 18:39

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev :

>Den er blevet til et valg mellem fyring eller lønnedgang.

Du tænker på mælkechaufutterne ?

Jeg forstår deres reaktion, deres chefer, vill emed sikkerhed ikke
acceptere det samme ultimatum, vel ?

>Som leverandør lever du dagligt med valget, indtjeningnedgang eller luk
>biksen.

Øehhh - nu har jeg jo en lidt anden slags vare, at sælge

(know-how)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : BJ

Dato : 25-10-04 18:40

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du tænker på mælkechaufutterne ?

Du skal desværre købe adgang for at læse artiklen i Dagbladet Børsen, derfor
var linket ikke med i første indlæg.

Men nej, det drejer sig ikke om mælkechauffører. Det drejer sig om med
arbejder i en af Danmarks mest eksporttunge virksomheder, LEGO.

> Jeg forstår deres reaktion, deres chefer, vill emed sikkerhed ikke
> acceptere det samme ultimatum, vel ?

I tilfælde LEGO har ejerne skudt ekstra 1 mia. kr. i familieforetagnet.

> Øehhh - nu har jeg jo en lidt anden slags vare, at sælge
>
> (know-how)

Denne know-how kan og er blevet betydelig mindre værd.

Bjørn Jørvad

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-10-04 19:27

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev :

>Denne know-how kan og er blevet betydelig mindre værd.

på visse punkter måske - men den del af det, der er erfaring, er sgu'
steget i pris ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-10-04 20:49

> på visse punkter måske - men den del af det, der er erfaring, er sgu'
> steget i pris ;)

og det vil den gøre, lige til den dag der kommer en med tilsvarende
erfaring, der koster det halve

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (nysynet

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-10-04 21:43

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev :

>og det vil den gøre, lige til den dag der kommer en med tilsvarende
>erfaring, der koster det halve

Joehhhh - men 20 årige med 30 års erfaring, hænger sgu'nte på træerne
nogen steder

min branche handler meget om at fejlfinde/forebygge/oplære - og der er
man sgu' nødt til at få lært hvordan forskellige mennesker reagerer i
forskellige situationer, også når lokummet står i flammer, f.eks når
skidtet bryder sammen dagen før man skal overføre lønninger til
banken.

ingen løn ~ masser af ballade

(Vi har en joke om folk, og deres SMS service på bank-kontoen)

--
jan@Fedtegreven.dk