Den lille ny - og hvordan fungerer den ege~
Fra : Tina Christoffersen

Dato : 23-10-04 21:35

Hej!

Nu synes jeg hellere at jeg må præsentere den lille ny. Det er en 19 år
gammel polo, der er blevet navngivet Hopsa (var det en hest, havde den smidt
mig af de føste fem gange) .
Den er ikke meget at prale af i denne gruppe med bilentusiaster og
bilgenier, men for de tidligere billøse er den GULD. Godt nok larmer den
lidt, og godt nok er den ikke helt så behagelig som nye biler, men hvor er
det dog fedt at eje fire hjul og et rat - frihed og meget, meget mindre
transporttid!

Nu hvor jeg er blevet selvkørende, er jeg jo også blevet nysgerrig. Jeg vil
frygteligt gerne vide lidt mere om, hvad det egentlig er, jeg kører rundt i,
hvorfor den siger som den gør, hvad man skal gøre for at holde den "i form."
Findes der nogle "forstå din bil" - kurser eller lignende?

mvh. tina

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 23-10-04 21:49

On 10/23/2004 22:35:08 "Tina Christoffersen"
<tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

> [...]

> rundt i, hvorfor den siger som den gør, hvad man skal gøre for at holde
> den "i form." Findes der nogle "forstå din bil" - kurser eller lignende?

Hvad med noget aftenskole i hjemmemekanik? Det findes sikkert rundt
omkring. Prøv at spørge AOF/FOF.
--
Jacob

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-10-04 01:12

On Sat, 23 Oct 2004 22:48:39 +0200, Jacob Jorvang
<email@slash-dot-dash-dot-slash.com> wrote:

>Hvad med noget aftenskole i hjemmemekanik? Det findes sikkert rundt
>omkring. Prøv at spørge AOF/FOF.

Kan vi mænd også drage nytte af disse kuser?. Og kræver de som regel at
man selv har bil?
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-10-04 21:27

On Sat, 23 Oct 2004 22:48:39 +0200, Jacob Jorvang
<email@slash-dot-dash-dot-slash.com> wrote:

>Hvad med noget aftenskole i hjemmemekanik? Det findes sikkert rundt
>omkring. Prøv at spørge AOF/FOF.

Æv, hvorfor findes den slags kurser kun til Kvinder. Jeg kunn da fx godt
tænkre mig at komme til noget motorlærer og deslige. Men ser ud til at
min "eneste"mulighed for dette er at uddanne mig til mekaniker :(.
Medmindre at man bare kaste sig ud i opgaven, hvilket jeg dog ikke lige
har mod til.
Flemming Jacobsen

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 29-10-04 03:05

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> min "eneste"mulighed for dette er at uddanne mig til mekaniker :(.
> Medmindre at man bare kaste sig ud i opgaven, hvilket jeg dog ikke lige

Paryk, høje hæle, sminke og et par sokker i en bh kan gøre meget Jeg
skal gerne give en hånd med projektet - så kan vi også følges til kurset...

mvh. tina

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 23-10-04 21:49

> [...]

> rundt i, hvorfor den siger som den gør, hvad man skal gøre for at holde
> den "i form." Findes der nogle "forstå din bil" - kurser eller lignende?

Åh, og et stort tillyke med slæden
--
Jacob

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 24-10-04 14:18

"Jacob Jorvang" <email@slash-dot-dash-dot-slash.com> skrev i en meddelelse

> Åh, og et stort tillyke med slæden
> --
> Jacob

Tak. Jeg prøver de sider/steder, som du og andre har foreslået. Der er godt
nok mange steder, man kan starte som bil-idiot - ret rart!

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-04 21:54

> Findes der nogle "forstå din bil" - kurser eller lignende?

ja, min mor har da lige være på et kursus i Sønderborg "kvinde kend din bil"

--
Tom

Fra : Cosworth POWER

Dato : 23-10-04 22:48

> at holde den "i form." Findes der nogle "forstå din bil" - kurser
> eller lignende?

Køreteknik:
- www.ktklub.dk
- www.kti.dk

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Lau

Dato : 24-10-04 00:05

Endnu en herreløs bil!

SNIP

> [...]
> form."
> Findes der nogle "forstå din bil" - kurser eller lignende?

Prøv denne side
http://auto.howstuffworks.com/

Held og lykke
Lau

Fra : Troja

Dato : 24-10-04 00:49

Lau tastede følgende
> Prøv denne side
> http://auto.howstuffworks.com/

Fed side... findes der noget ala det på dansk ?

Fra : Elbarto

Dato : 24-10-04 00:36

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:417ac0d0$0$315$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
form."
> Findes der nogle "forstå din bil" - kurser eller lignende?

En haynes manual sam en instruktions bog til bilen så er man hvist godt
hjulpet

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-10-04 20:02

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> En haynes manual sam en instruktions bog til bilen så er man hvist godt
> hjulpet

Og Haynes kan du finde på biblioteket.

Mvh
Claus

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 24-10-04 21:04

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> "Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Og Haynes kan du finde på biblioteket.

og det er...?

mvh. tina

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-10-04 21:34

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev :

>og det er...?

Biblioteket - eller en "Haynes manual" ?

<grin>

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 24-10-04 23:06

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> Biblioteket - eller en "Haynes manual" ?

Som en af mine venner sagde engang, der findes 2 forskellige rekordbøger,
Guinnes og Haynes.

Mvh.

Fra : Olesen

Dato : 25-10-04 14:56

> Som en af mine venner sagde engang, der findes 2 forskellige rekordbøger,
> Guinnes og Haynes.

Haynes har vel også til andet en Opel

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-10-04 23:20

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev

> Haynes har vel også til andet en Opel

Ja jeg har hørt de også har sat Focus på Ford.

Nå men Alfa og Omega er at de har udemærkede bøger.

Mvh.

Fra : Jacob Jorvang

Dato : 24-10-04 22:29

On 10/24/2004 22:04:19 "Tina Christoffersen"
<tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

> [...]

En Haynes manual er en serie gør-det-selv bøger udgivet af Haynes, som er
uafhængig af producenterne, til en masse forskellige bilmærker. Der er
dog blandede meninger om hvorvidt de er noget værd eller ej. Nogle
sværger til dem som deres bog-bibel, mens andre har utallige eksempler på
hvordan virkelighedens bil er noget anderledes end den beskrevne, hvordan
beskrivelser og billeder er for dårlige, etc. Jeg har selv brugt én tll
min Ascona og den var da lidt nyttig, men jeg var ikke voldsomt imponeret.

http://www.haynes.co.uk/
--
Jacob

Fra : Deaster

Dato : 27-10-04 12:32

Tina Christoffersen wrote:
> "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> og det er...?

Et sted hvor man b.la kan låne bøger og cd'er gratis.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 29-10-04 03:07

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Et sted hvor man b.la kan låne bøger og cd'er gratis.

Ik' når man bliver ved med at glemme, hvornår de skal afleveres. Jeg har
opgivet biblioteket - det er billigere at købe

mvh. tina

Fra : Olesen

Dato : 24-10-04 08:42

> [...]
meddelelse news:417ac0d0$0$315$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nu synes jeg hellere at jeg må præsentere den lille ny. Det er en 19 år

Du har en kvalitetsbil dêr.
Polo har i årtier været det bedste
blandt småbilerne.

> Den er ikke meget at prale af i denne gruppe med bilentusiaster og
bilgenier..

Er den ellers pletfri og iorden, kan den sammenlignes
med snart hvad som helst. Den er stilneural,
alle kan begærde sig i sådan en vogn.
Ofte en udpræget bil nr. 2 i de velhavende hjem.

> Godt nok larmer den
> lidt, og godt nok er den ikke helt så behagelig som nye biler, men hvor er

Læser du biltests, så er netop støjen over 120 ofte
et nævntproblem, men hold den på ca. 110-115 stykker,
der gik min perfekt.

> [...]
form."
> Findes der nogle "forstå din bil" - kurser eller lignende?

Som det første, så skal du få det basale tjekket
autoriseret. De kender svaghederne.
Gi' den en gang undervognsbehandling (SUVO eks.),
og kør den pæn. Så har du bil i årevis.
Polêr den så 2- 3 gange årligt, og kør
regelmæssig til service. Det er faktisk alt.