Lidt mere laderi....
Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 16:06

Nu er jeg kommet lidt videre med problemet på min E30..

Når det kun er motoren der kører lader den med 13,8v det er jo fint nok, men
lige så snart lys og elrude, og anlæg køre så kan den ikke lade med mere end
13V fra 3000rpm og op...
Lyder det ikke som defekt kul eller laderelæ ?? det er en automatgear bil
hehe så den kommer jo næsten ALDRIG over 3000rpm ved ligeudkørsel i byen...

nyt kul + laderelæ koster 560+moms hos BMW :o/

jeg renser lige mine stelforbindelser idag, bare for en sikkerheds skyld..

Mvh
Morten
325iA

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 16:23

"Juel" <xHOSstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> nyt kul + laderelæ koster 560+moms hos BMW :o/
>
> jeg renser lige mine stelforbindelser idag, bare for en sikkerheds skyld..

Hvorfor ikke bare skifte hele generatoren?
Hvis du nu skifter kul eller ladekredsløb og det ikke hjælper så er det
penge ud af vinduet da du så alligevel skal skifte generatoren.

--
Tom

Fra : John N. H.

Dato : 22-10-04 16:43

> Hvorfor ikke bare skifte hele generatoren?
> Hvis du nu skifter kul eller ladekredsløb og det ikke hjælper så er det
> penge ud af vinduet da du så alligevel skal skifte generatoren.

Her kan jeg kun være enig med Tom.
At prøve sig frem med kul ell. lign. er som at famle i blinde. (og var det
virkelig kullene, ville generatoren give absolut ingenting).
En eller flere halvdårlige dioder kan give et farligt bøvl, så skift
generatoren.

Mvh
John

Fra : John N. H.

Dato : 22-10-04 16:58

> [...]
> virkelig kullene, ville generatoren give absolut ingenting).
> En eller flere halvdårlige dioder kan give et farligt bøvl, så skift

Forresten, hvor er de 13,0V, hv. 13,8V målt? Batteripolerne?

Mvh

John

Fra : Morten Juel

Dato : 22-10-04 17:03

> Forresten, hvor er de 13,0V, hv. 13,8V målt? Batteripolerne?

tjaa min generator løber op i en samleboks hvor kablet så går ned til batt,
det er målt fra denne boks...

Dvs det er bare med at få skiftet hele generatoren ??

Må jeg bare smide en størrere generator på ??

Altså en der levere mere end 90A ?

Mvh
Morten

Fra : John N. H.

Dato : 22-10-04 17:38

"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Må jeg bare smide en størrere generator på ??
>
> Altså en der levere mere end 90A ?

Tja, det skulle der vel ikke være noget i vejen for.
Ifald den passer i beslagene.
Men overvej lige, om du virkelig har brug for en større. Når
originalstørrelsen bare virker, vil jeg tro, det er mere end rigeligt, så
det bliver jo nok "at skyde gråspurve med kanoner".

Mvh

John

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-10-04 19:55

> [...]

, men
> lige så snart lys og elrude, og anlæg køre så kan den ikke lade med mere

Ro på sig, det er jo en CODYL belastning. Har du prøvet at måle m. et
amperemeter?.

Fra : Juel

Dato : 22-10-04 20:10

> Ro på sig, det er jo en CODYL belastning. Har du prøvet at måle m. et
> amperemeter?.

Yessir 83A smider generatoren..

Bilen bruger med slukket motor 0.006A så det kan ikke være fordi at den
dræner batt om natten.. jeg fatter det sq ikke....

Mvh
Morten

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-10-04 20:30

"Juel" <news@FJERNstarchild.dk> skrev

> Yessir 83A smider generatoren..
>
> Bilen bruger med slukket motor 0.006A så det kan ikke være fordi at den
> dræner batt om natten.. jeg fatter det sq ikke....

Det er før sket at man har målt og målt og målt, indtil det viser sig at den
daglige bruger af bilen, smækker bagerumsdøren knapt så hårdt, og
bagagerumslyset aflader bilen!

Mvh.

Fra : Juel

Dato : 22-10-04 20:50

> Det er før sket at man har målt og målt og målt, indtil det viser sig at
den
> daglige bruger af bilen, smækker bagerumsdøren knapt så hårdt, og
> bagagerumslyset aflader bilen!

hehe har jeg checket.. det er ikke det ! ... :o/

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-10-04 21:24

"Juel" <news@FJERNstarchild.dk> skrev

> den
>
> hehe har jeg checket.. det er ikke det ! ... :o/

Tro mig, den slags kan næsten give grå hår.

Mvh.

Fra : John N. H.

Dato : 24-10-04 15:57

"Juel" <news@FJERNstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Yessir 83A smider generatoren..
>
> Bilen bruger med slukket motor 0.006A så det kan ikke være fordi at den
> dræner batt om natten.. jeg fatter det sq ikke....

Havde jeg haft denne information på et tidligere tidspunkt, havde jeg nok
svaret anderledes tidligere i tråden, sorry.

Noget kunne jo tyde på, at din kørsel består overvejende af meget korte
ture, hvorfor dit batteri har det hårdt og derfor aldrig er fuldt opladet?
Så er ladespændingerne ikke så mystiske endda...........

Mvh

John

Fra : Kito

Dato : 23-10-04 06:22

> [...]
>
> nyt kul + laderelæ koster 560+moms hos BMW :o/
>
> jeg renser lige mine stelforbindelser idag, bare for en sikkerheds skyld..

Nu har jeg ikke læst hele tråden men det er ret normalt at et batteri lader
med 13,8 v ved lav belastning. Når belastningen stiger med mange amp er det
normalt at spændingen falder lidt.
De fleste biler forbruger mere en de oplader på korte byture da elrude, den
store blæser, samt sædevarme mm kører på fulde omdrejninger. Først efter at
bagruden er slukket og sædevarmen er begyndt at blive styret af thermostaten
bliver der lidt overskud til batteriet.
Med mange byture i vinterhalvåret kan det være nødvendigt at give sit
batteri lidt hjælp så det er fuldt opladet.. Et batteri der kører i laveste
gear med mange afladninger og kun lidt ladning vil med tiden få det sværere
ved, at modtage strøm pga. belægninger på pladerne, så laderen tror at
batteriet er fuldt opladet..

vh
Poul