Hvordan kører man mest økonomisk?
Fra : Søren R

Dato : 21-10-04 11:45

Hej

Jeg har prøvet at lave lidt om på min "kørestil" på det seneste, men
uden de store resultater. Nu kunne jeg godt tænke mig at høre hvad der
får bilen til at gå længst på literen. Hvad skal man gøre som
chauffør?

Altid motorbremse til stop og sving?
Frigear til stop og sving?
Koblingen ned?
Koblingen HELT ned?
Så små antal omdrejninger som muligt? Og hvor småt må det være, før
man gearer ned etc. etc.

Kunne godt tænke mig lidt tips, til at kunne køre lidt længere på
literen. Ikke fordi det betyder så meget for mig, da jeg ikke kører så
mange kilometer, men mere fordi jeg nu er blevet nysgerrig
--
Søren R - Honda Civic 96'
¤ Træt af reklamer? http://www.hadereklamer.dk ¤

Fra : TGD

Dato : 21-10-04 11:55

"Søren R" <Kongen19delete-this@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> uden de store resultater. Nu kunne jeg godt tænke mig at høre hvad der
> får bilen til at gå længst på literen. Hvad skal man gøre som

Altid kør defensivt, aflæs vejen langt frem så du undgår nedbremsninger og
accelerationer.

> Altid motorbremse til stop og sving?
> Frigear til stop og sving?

Til et sving skal du helst ikke sætte farten for meget ned, så bruger du
bare kræfter på acceleration efter, ved bakker skal du give gas inden
bakken.

> Koblingen ned?
> Koblingen HELT ned?

Det gør du vel i forvejen :)

> Så små antal omdrejninger som muligt? Og hvor småt må det være, før
> man gearer ned etc. etc.

Tjek i manualen hvad din bil bedst kan lide, det er forskelligt ved hvilke
omdrejninger bilen er mest økonomisk ellers må du prøve dig frem, det er en
hel videnskab hvor der bliver afholdt Danmarksmester skaber i km/ltr.

Fra : Søren R

Dato : 21-10-04 13:24

On Thu, 21 Oct 2004 12:55:21 +0200, "TGD"
<mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote:

>"Søren R" <Kongen19delete-this@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Altid kør defensivt, aflæs vejen langt frem så du undgår nedbremsninger og
>accelerationer.

Dvs. generelt holde den i gear, i stedet for at trille i frigear eller
trykke koblingen ned? (er der egentlig forskel mellem de to?)

Fra : TGD

Dato : 21-10-04 14:15

"Søren R" <Kongen19delete-this@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Dvs. generelt holde den i gear, i stedet for at trille i frigear eller
> trykke koblingen ned? (er der egentlig forskel mellem de to?)

Hvis du lader den trille i frigear uden at koble ud er der lidt mere
belastning på motoren, det er jo derfor man altid koble ud når man skal
starte bilen.

Som jeg husker indslaget på TV2 med DK mesterskabet så skulle man undgår for
mange udkoblinger og gearskift, så ja holde den i gear (velafmærket det
rigtige) og konstant fart følg ideal linien så tit som muligt så slipper du
får nedbremsninger.

Fra : Brian

Dato : 21-10-04 16:19

Hejsa

Søren R skrev:

> Dvs. generelt holde den i gear, i stedet for at trille i frigear eller
> trykke koblingen ned? (er der egentlig forskel mellem de to?)

Når du triller og bilen er i gear, bliver der lukket for benzin tilførslen.
Den skal dog være over 1500rpm, ellers åbner den for sprit'en igen.

/Brian

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-10-04 17:03

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tilførslen.
> Den skal dog være over 1500rpm, ellers åbner den for sprit'en igen.

Ifølge en test jeg læste for lang tid siden, er det ikke alle der lukker af
ved påløb. Testfætteren brokkede sig netop over at den taktik blev brugt for
at spare benzin, hvilket (på daværende tidspunkt) gav nogle irriterende ryk
i bilen nå man så gav gas igen. Han skrev også at Honda selv lavede deres
indsprøjtning og ikke var blandt de mange producenter der gjorde sådan, men
om det stadig er sådan ved jeg ikke.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-10-04 13:43

"Søren R" <mailto:Kongen19delete-this@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> literen. Ikke fordi det betyder så meget for mig, da jeg ikke kører så
> mange kilometer, men mere fordi jeg nu er blevet nysgerrig

Hvilken model Civic er det og hvor mange km/l går den nu, det kan jo være at dine
forventninger er urealistisk høje.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.161.115.219)

Fra : Søren R

Dato : 21-10-04 14:58

On Thu, 21 Oct 2004 14:42:35 +0200, "Kim Kristensen"
<kim01@kristen_NOSPAM_sen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hvilken model Civic er det og hvor mange km/l går den nu, det kan jo være at dine
>forventninger er urealistisk høje.

Mine forventninger er bestemt ikke urealistisk høje. Jeg har en 1,4 si
som jeg max kører 12,3 på literen i.

Det er ikke en hel del synes jeg. Men jeg har nu ikke checket manualen
eller noget, så ved ikke hvad det er officielt. Det skal så siges, at
jeg for det meste kun kører bykørsel, men derfor kan jeg jo sagtens
forsøge at gøre det så økonomisk fornuftigt som muligt. Også bare
fordi jeg synes det er sjovt at se om jeg kan gøre en forskel

Fra : Kim Kristensen

Dato : 21-10-04 16:54

> [...]
> forsøge at gøre det så økonomisk fornuftigt som muligt. Også bare
> fordi jeg synes det er sjovt at se om jeg kan gøre en forskel

Jeg har selv en 1,4i S sedan fra 97, den skal ligge på 14,7 km/l i
gennemsnit efter normen. Jeg kører ikke ret meget rigtigt bykørsel, men
ligger på ca. 14,2 km/l i gennemsnit over godt 152.000 km med A/C, bredere
hjul og træk af campingvogn i ferier. Jeg tror ikke det er helt ved siden af
det du kører nå du næsten kun kører bykørsel, og de gode råd som i høj grad
er dem jeg selv benytter mig af til dagligt er svære at få glæde af jo
tættere trafikken er. Det kan aldrig skade at prøve for brochuren på min
model siger 13,3 km/l ved bykørsel så lidt kan du vel hente hvis du prøver.

Hvor mange døre har din, 3, 4 eller 5?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Søren R

Dato : 22-10-04 08:09

On Thu, 21 Oct 2004 17:54:16 +0200, "Kim Kristensen"

4 stk.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 22-10-04 09:54

> 4 stk.
> --
> Søren R - Honda Civic 96'
> ¤ Træt af reklamer? http://www.hadereklamer.dk ¤
> ¤ http://www.esportnews.com ¤

Så er den jo magen til min, måske kan du få lidt mere ud af den men jeg tror
nu at det er let at ødelægge økonomien hvis dine ture er meget korte. Men
selv om det var ønskeligt at den gik lidt længere så er det ikke dårligt i
forhold til mange andre biler i den størrelse/motorydelse, havde et for
eksempel været en 1,4i S model med 5 døre loves der 12,2 km/l ved bykørsel.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-10-04 12:28

Søren R skrev:

> [...]
> eller noget, så ved ikke hvad det er officielt. Det skal så siges, at
> jeg for det meste kun kører bykørsel, men derfor kan jeg jo sagtens

Hvis du forventer lavere forbrug ved bykørsel så har du netop for høje
forventninger..

En lille 1,4 går altså ikke langt på literen og slet ikke i by -
desværre.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 22-10-04 18:44

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> wrote in message
> Hvis du forventer lavere forbrug ved bykørsel så har du netop for høje
> forventninger..
> En lille 1,4 går altså ikke langt på literen og slet ikke i by -
> desværre.

he min primera går ca 8-10km/l ved ren bykørsel og en del koldstarter. jo
hårdere du træder på speederen jo mere du nærmer dig de 8km/l, og jeg mener
den er sat til 11,7 km/l i forbrug

til gengæld var min kæreste ovre i aalborg til familie tamtam hvor den gik
13,5 km/l ved landevej/ motorvej... jeg har kørt den på 12,8km/l på en 150
km's tur med både lande/motor/by med 4 personer og oppakning i bilen så
forbruget kan skifte meget..

mc'en går lige 16-18 km/l til sammenligning ved samme kørselsmønster som
bilen ved ren bykørsel

--
Allan
Nissan Primera 2,0 se aut

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-10-04 23:47

Allan Jørgensen skrev:

> he min primera går ca 8-10km/l ved ren bykørsel og en del koldstarter.

Det gjorde både min 1,4 samt 2,0 så det er vist ikke helt unormalt

> til gengæld var min kæreste ovre i aalborg til familie tamtam hvor den
> gik 13,5 km/l ved landevej/ motorvej... jeg har kørt den på 12,8km/l på

Jep det er en del mere økonomisk.

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 23-10-04 14:48

> Det gjorde både min 1,4 samt 2,0 så det er vist ikke helt unormalt

Hold da op, min gamle polo 1,6 var ikke under 10km/l ved bykørsel, det meste
af tiden lå den på ca 10,5 til 11,5 km/l også ved bykørsel med en del
koldstarter

ved lange ture kom den op på ca 14,5 km/l men det var godtnok sjældent

--
Allan
Nissan Primera 2,0 se aut

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-10-04 17:11

Allan Jørgensen skrev:

> Hold da op, min gamle polo 1,6 var ikke under 10km/l ved bykørsel, det
> meste af tiden lå den på ca 10,5 til 11,5 km/l også ved bykørsel med
> en del koldstarter

Jeg prøvede med virkelig let fod at få min Fiesta 1.0 til at køre
økonomisk men den lå på 10. Vinter.

Så fik jeg en 1,4 ZX som lå på mellem 9-9.5 ... så fik jeg en 2.0
ZX... den lå på 9.5.

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 24-10-04 21:06

> Jeg prøvede med virkelig let fod at få min Fiesta 1.0 til at køre
> økonomisk men den lå på 10. Vinter.
>
> Så fik jeg en 1,4 ZX som lå på mellem 9-9.5 ... så fik jeg en 2.0
> ZX... den lå på 9.5.

hmm nu er det jo ikke blevet vinter endnu, og primera'en blev købt i marts
måned så jeg har stadig vinter kørsel til gode i den.... gad vide hvor langt
ned den så kommer :-/

--
Allan
Nissan Primera 2,0 se aut

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-10-04 05:06

Allan Jørgensen skrev:

> hmm nu er det jo ikke blevet vinter endnu, og primera'en blev købt i
> marts måned så jeg har stadig vinter kørsel til gode i den.... gad vide
> hvor langt ned den så kommer :-/

Min erfaring med mine biler viser minus 1-2 på literen alt efter forhold.

Fra : Søren R

Dato : 25-10-04 09:04

On Fri, 22 Oct 2004 13:28:24 +0200, "Martin Johansen [6000]"
> [...]

>forventninger..
>
>En lille 1,4 går altså ikke langt på literen og slet ikke i by -

OK, jamen så må jeg jo finde mig i det

11,9 var seneste resultat, da jeg tankede i weekenden

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-10-04 14:56

Søren R skrev:

> 11,9 var seneste resultat, da jeg tankede i weekenden --

Det er helt pænt især hvis det er ren by.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 21-10-04 16:21

Svar: Køb en mc.

(Sorry, sku' bare ha' den ud! )

Mvh

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-10-04 12:30

Aragorn Elessar skrev:

> Svar: Køb en mc.

Hvad vil du dog med et skrammel af en MC ???

Det er MC-vejr max 1 måned sammenlagt på et helt år... det er IMHO
useriøst at købe en MC istedet for bil i Danmark.

> (Sorry, sku' bare ha' den ud! )

Skulle jeg også

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-10-04 14:41

> Hvad vil du dog med et skrammel af en MC ???
****
Køre og nyde det, uanset vejr.
Man ved man er bidt af en gal mc, når man kører fra Rørvig til Ballerup i
noget der ligner skybrud, og pivkulde - og stadig ikke har fået nok!
****
> Det er MC-vejr max 1 måned sammenlagt på et helt år... det er IMHO
> useriøst at købe en MC istedet for bil i Danmark.
****
Useriøst - det kommer an på ens personlige synspunkt.
En bil kan måske på nogle områder være mere praktisk, men en mc *er* sgu
sjovere!
****

> Skulle jeg også
****
Bare totalt i orden.
****

> --
> Martin Johansen [6000]
****

Mvh

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-10-04 18:31

Aragorn Elessar skrev:

> Køre og nyde det, uanset vejr.

Umulig. Se nedenfor.

> Man ved man er bidt af en gal mc, når man kører fra Rørvig til Ballerup
> i noget der ligner skybrud, og pivkulde - og stadig ikke har fået nok!

Nej.. så er man ikke realist. Jeg er også vild med at køre MC eller 2
hjul i det hele taget. Men regner det eller er koldt.. så gider jeg ikke
pakke mig selv ind som en eksimo og køre på MC.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-10-04 23:20

> [...]
> hjul i det hele taget. Men regner det eller er koldt.. så gider jeg ikke
> pakke mig selv ind som en eksimo og køre på MC.

Your loss.

Mvh

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-10-04 23:35

Aragorn Elessar skrev:

> Your loss.

Nope - my gain

Fra : Brian

Dato : 23-10-04 08:35

Hejsa

Martin Johansen [6000] skrev:

> Nope - my gain

Så er der kun en udvej - hvem af jer har den stærkeste far ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-10-04 11:24

Brian skrev:

> Så er der kun en udvej - hvem af jer har den stærkeste far ?

Selvf. mig.

LOL

Fra : Thomas G

Dato : 21-10-04 17:06

> [...]
> uden de store resultater. Nu kunne jeg godt tænke mig at høre hvad der
> får bilen til at gå længst på literen. Hvad skal man gøre som

he he jeg har tidligere kørt Toyota Yaris 1.0 og da den ikke kan køre
hurtigt og jeg er konkurrence menneske af natur forsøgte jeg at få den til
at køre lægst muligt literen
De flere modeller af Toyota har heldigvis en viosning af øjeblikkeligt
benzin forbrug så man kan lære (hvis man gider) hvordan den skal køres for
at opnå det bedste resultat.

> [...]
> Koblingen ned?
> Koblingen HELT ned?
> Så små antal omdrejninger som muligt? Og hvor småt må det være, før

- Hurtigst muligt rundt i svinget (det er det sjove
- Hurtig acc for at komme op i det gear du ønsker at trille i (ikke racer
acc)
- Ikke over 3000 RPM (bemærk dette er en tommelfinger regl)
- Hvis du skal bremse så brug motorbremsen når det er muligt
- Brug frigear/udkobling hvis du skal "glide" langt frem til f.eks. rødt lys
eller ubetinget vigepligt
- Sæt farten op når du køre ned af bakke (og lad den falde tilbage til norm
hastigheden over et langt stykke)
- Hold speederen i ro op af bakke (ja hastigheden falder så det kan kun lade
sige gøre hvis der er plads i trafikken)
- Lad være med at køre 130 på motorvejen
- Vælg inderbanen på motorvejen og hold 100-110

De regler fik min Yaris til at køre 18-20 km/l i gennemsnit på en tank
(standard for bilen er vist nok en 17,9 for blandet kørsel)

hilsen Thomas G

Fra : phk

Dato : 21-10-04 17:41

> [...]
> uden de store resultater. Nu kunne jeg godt tænke mig at høre hvad der
> får bilen til at gå længst på literen. Hvad skal man gøre som

Du skal være opmærksom på at vi lige er gået ind i den koldere periode. Dine
koldstarter bliver koldere, dvs. motoren skal for det første starte fra en
lavere temperatur og pga. den lavere ydre temperatur varer det længere tid
inden du får motoren op på driftstemperatur.

Dernæst skal du være opmærksom på at dine tankfulde bliver kørt efter
nøjagtig det samme kørselsmønster. Samme ture hver dag eller på ugebasis,
hvad du nu kan komme afsted med. Ellers kan du ikke sammenligne den ene
tankfuld med den anden.

> Altid motorbremse til stop og sving?

Ja - men nogle motorer, f.eks. min gamle Mondeo 94, får benzin sprøjtet ind
temmelig højt oppe i omdrejninger. Man kan mærke det når man kører ned ad en
stejl bakke i et lavere gear fra 6000 omdrejninger. Gør du dette uden at
give gas mærker du et lille skub i ryggen lidt over 4.000 omdrejninger. Det
tolker jeg som et ekstra brændstoftilskud som den tilsyneladende bevarer
hele vejen ned til tomgang.

> Frigear til stop og sving?

Se lige ovenfor. Prøv en tur i din egen bil og se hvordan den reagerer.

> Koblingen ned?

Når du skifter gear, ja :)

> Koblingen HELT ned?

Også det, ja :)

> Så små antal omdrejninger som muligt? Og hvor småt må det være, før
> man gearer ned etc. etc.

Så få omdrejninger som muligt. Altid! Helt ned i omdrejninger.

Accellerationerne er vigtigere. Så hurtigt så muligt op igennem gearene men
med så lave omdrejninger som muligt. Spring evt. et gear over når det går
ned ad bakke. Men altid lave omdrejninger.

> Kunne godt tænke mig lidt tips, til at kunne køre lidt længere på
> literen. Ikke fordi det betyder så meget for mig, da jeg ikke kører så
> mange kilometer, men mere fordi jeg nu er blevet nysgerrig

Det er en god øvelse som har forfulgt mig lige siden jeg fik bil. Min far
blev faktisk meget overrasket over jeg kom hjem med en 1.-plads, da jeg
kørte længst på literen i en Datsun 120, konkurrencen afholdt af lokal
(Viborg) Datsunforhandler, som havde fået en forbrugsmåler i en 100 og en
120´er.

Siden har jeg været DK-mester i økonomikørsel i Golf 2 GTD - 2 gange. Det
var faktisk de 2 gange jeg deltog i det.
--
Per, Esbjerg

Fra : Mark Sandberg

Dato : 22-10-04 08:40

> [...]
> uden de store resultater. Nu kunne jeg godt tænke mig at høre hvad der
> får bilen til at gå længst på literen. Hvad skal man gøre som

Hvis det kun er økonomien der tæller - kør som om du skal holde et æg mellem
speederfoden og speederen. Tænk på at skallen ikke må knække når du træder
og ægget heller ikke må trille ned i bunden af bilen når du letter trykket.

Ingen regel uden undtagelse, for du bliver nødvendigvis nødt til at flytte
foden over på bremsepedalen ind imellem - men gør det færrest mulige gange
efter du med respekt for ovennævnte princip forsigtigt har motorbremset med
let speederfod..

/Mark.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 14:50

> [...]
> uden de store resultater. Nu kunne jeg godt tænke mig at høre hvad der
> får bilen til at gå længst på literen. Hvad skal man gøre som

Hehe, det er ret let at se når man har tripcomputer

> Altid motorbremse til stop og sving?

Så bruger den 0 L / 100 Km

> Frigear til stop og sving?

ca 1-2 L / 100 Km

> Koblingen ned?
> Koblingen HELT ned?

ca 1-2 L / 100 Km

> Så små antal omdrejninger som muligt? Og hvor småt må det være, før
> man gearer ned etc. etc.

Bilen bruger temmelig meget benzin i næsten alle gear undtagen 4. og 5. gear
når der ikke accelleres mere. Det gør ikke den store forskel om man gearer
op og ned. Sålænge motoren ikke sejtrækker er forbruget ca. det samme uanset
RPM (sådan da).
Så en 2-4.000 RPM er ok.

> Kunne godt tænke mig lidt tips, til at kunne køre lidt længere på
> literen. Ikke fordi det betyder så meget for mig, da jeg ikke kører så
> mange kilometer, men mere fordi jeg nu er blevet nysgerrig

Det er når motoren er kold at den bruger helt vildt meget. Når jeg kører i
1. og 2. gear med 1/8 gas op ad den lille bakke på vejen så bruger mondeo'en
med kold motor som en russisk kampvogn = 30-50 L / 100 Km.
Så tro endelig ikke at fordi man bare luller stille og rolig i et lavt gear
at bilen så er økonomisk. Det bedste er helt klart moderat gas under
acceleration og så holde sig på 70-90 Km/t i 5. gear. Samtidig skal man også
undlade at sidde og give gas/slippe gas/give/slippe gas.......hele tiden.
Find et tempo hvor du ikke skal bevæge gaspedalen men kan holde den i en
konstant position.

--
Tom

Fra : LostInSpace

Dato : 26-10-04 11:18

Hold den under alle omstændigheder under 3000 Rpm.

Det gælder i alle gear.. ved alle accellerationer.
Starten virker lidt tung tung , men alligevel vil du komme over krydset lige
så hurtigt som alle andre.
Og med ca 3000 Rpm vil du alligevel kunne holde 100-110 km/t på motorvej
/landevej

Så vil den kunne køre 2-3 km længere pr liter , hvis du ikke i forvejen
gjorde det
Nu skriver du at du ikke kører så meget/langt ,, så det kan være at du skal
halvere mit resultatet