koldstart er... hvad?
Fra : Tina Christoffersen

Dato : 20-10-04 10:19

Hejsa!

Nu har jeg læst ordet koldstart ret mange gange, og jeg ved stadig ikke,
hvad det er. Jeg kan egentlig godt gætte mig til, at det er noget med, at
motoren er kold, men det er den vel som regel, når man går ud og starter
dyret?

Så... hvad er en koldstart, hvorfor er den så slem ved motoren og hvordan
undgås den?

mvh. tina

Fra : Peter C:\\

Dato : 20-10-04 10:31

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:41762d8b$0$247$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> hvad det er. Jeg kan egentlig godt gætte mig til, at det er noget med, at

Ja lige nøjagtig

men det er den vel som regel, når man går ud og starter
> dyret?

nææ.. da ikke hvis den kun har holdt 10 minutter siden man sidst var ude at
køre

> Så... hvad er en koldstart, hvorfor er den så slem ved motoren og hvordan
> undgås den?

Den er slem ved motoren fordi alt er trægt og koldt, og olien ikke er pumpet
frem til smørestederne. Oliepumpen kører jo først når motoren er igang.
Den er slem ved batteriet, fordi det i forvejen ikke har maksimal kapacitet
hvis de nu f.eks. er -10 graders frost, men til gengæld er motoren meget
sværere at hive igang.
Koldstart kan ikke undgås ....helt, men man kan installere motorvarmer, som
"kunstigt" forvarmer motoren. Så er olien lun, og kan nå frem til fjerneste
smørested på den halve tid af hvad en tyk sirupagtig olien ville kunne. Det
er de få sekunder uden ordentlig smøring der er det værste ved koldstart.

MVH Peter C:\

Fra : phk

Dato : 20-10-04 13:58

"Peter C:\" <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Det
> er de få sekunder uden ordentlig smøring der er det værste ved koldstart.

Hvilken olie bruger du på din bil ... "sirupsagtig" ...??

De forskellige dele i bilen skal tilpasse sig hinandens varmeudvidelser.
Giver man motoren noget øre får motoren er ordentlig varm slider man ekstra
grundig på motoren.

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter C:\\>

Dato : 20-10-04 17:18

> Det
>
> Hvilken olie bruger du på din bil ... "sirupsagtig" ...??

Det er noget superletløbs 20W50
Ej...det var kun for at "visualisere"...kold olie vs. varm olie. At kold
olie er tykkere og mere træg end varm olie

--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-10-04 18:08

> Hvilken olie bruger du på din bil ... "sirupsagtig" ...??

Prøv du at sætte alm. 10W40 i fryseren, så ser du hvad han mener ;). Det
bliver self. ikke bedre af at, den har nogle km. på loggen.

> Giver man motoren noget øre får motoren er ordentlig varm slider man
> ekstra
> grundig på motoren.

En koldstart er i princippet en start hvor motoren er så kold, at
chokeren,"koldstarts-tilskuddet" aktiveres. Så kommer der ekstra fuel i
cylinderen, som "tynder" oliefilmen på cyl.væggen op.

Fra : Have

Dato : 20-10-04 17:51

On Wed, 20 Oct 2004 11:31:13 +0200, Peter C:\ <pc@FJERNDETTEtping.dk>
wrote:

> Koldstart kan ikke undgås ....helt, men man kan installere motorvarmer,
> som "kunstigt" forvarmer motoren.

Jeg har en sådan motorvarmer i min bil. Ved du hvordan det virker med den
olie, som dette "oliefyr" forbruger? Skal det påfyldes et seperat sted?

--
Fiat Punto, 1999

Fra : phk

Dato : 20-10-04 18:27

"Have" <have@brandhouse.com> skrev i en meddelelse
newssf6g2pqr3z7yit@mainframe.opasia.dk...

> Jeg har en sådan motorvarmer i min bil. Ved du hvordan det virker med den
> olie, som dette "oliefyr" forbruger? Skal det påfyldes et seperat sted?

Hvis det er en dieselvarmer i en dieselbil får den formentlig brændstoffet
fra den almindelig tank. Tilsvarende med benzin og benzin. Men hvis det er 2
forskellige brændstoffer .....

--
Per, Esbjerg

Fra : Olesen

Dato : 20-10-04 19:07

> [...]

fjerneste
> smørested på den halve tid af hvad en tyk sirupagtig olien ville kunne.

Har du en god olie af en vis form for kvalitet, så er den aldrig
sirupsagtig

> Det er de få sekunder uden ordentlig smøring der er det værste ved
koldstart.

Det er også den hurtige opvarmning af vitale
dele i/på motoren som slider.
Eks. udstødningsmanifuld og området
omkring forbrændingskammeret blir'
meget hurtigere varmere end 'længere nede'
på motoren.

OG, så kunne der fortælles en del hverdags-historier
om bilejere, som er ligeglade, og bare kører når de
nu skal køre, og bilen har alligevel trillet 300.000+
uden problemer.

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 20-10-04 14:15

On Wed, 20 Oct 2004 11:19:05 +0200, "Tina Christoffersen"
<tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

> [...]
>dyret?
>
>Så... hvad er en koldstart, hvorfor er den så slem ved motoren og hvordan

Begrebet koldstart dækker ikke kun over starten, men man mener hermed
også, at turen er meget kort og forbi, lige når motoren er varm.

Småture på eksempelvist 10 km eller mindre er koldstarter. De er ikke
effektive. Benzin-økonomien er elendig de første 10 km. Slitagen er
større. Udgør koldstarter en for stor del af bilens kilometer-budget,
så er det hårdt for motoren, og selv en nyere motor kan vurderes som
gammel.

Diesel-motorer er længere om at blive varme, fordi der er mindre
spildvarme i dem. Virkningsgraden er nemlig lidt højere. Så for diesel
motorer er koldstarter endnu værre end for benzin-motorer.

Så turen til døgnkiosken skal man måske overveje en ekstra gang. Dels
skal man have lidt motion, - dels er det ikke godt for din bil.

Nu ved jeg godt, at din bil er en så stor investering (ned med
afgifterne !), at du naturligvis skal noget fornøjelse af den.

Håber det gav lidt teknisk indsigt.

hilsen

John